أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۹۵۰۴۹
زمان انتشار: ۱۲:۳۴     ۰۶ مهر ۱۳۹۵
یک کارشناس مرکز بهداشت ایلام گفت: تمرین‌های بدنی‌، راهی مطمئن برای به تاخیر انداختن عوارض پیری است.

 به گزارش پایگاه 598، «زینب صدوقی» در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در ایران حدود 7 درصد جمعیت را سالمندان تشکیل می‌دهند، پیری یا سالمندی با یکسری تغییرات تدریجی در همه دستگاه‌های بدن همراه است که شامل ضعف عضلات و کاهش قدرت انعطاف مفاصل، تغییرات در سیستم قلبی عروق و ریه‌ها و کاهش توان تحمل فعالیت‌ها، کاهش تراکم استخوان‌ها، کندی حرکات، تضعیف سیستم ایمنی و همچنین بسیاری از تغییرات دیگر است. نتیجه همه این تغییرات کاهش نیروی حیاتی و قدرت تطابق افراد سالمند است که منجر به یکسری مشکلات و محدودیت‌ها برای آنها می‌شود.

صدوقی خاطر نشان کرد: امروزه تاثیر تمرین و فعالیت بدنی منظم در پیشگیری یا متوقف کردن روند پیری ثابت شده است، تمرینات  بدنی باعث افزایش حجم اکسیژن در قلب و ریه‌ها، افزایش استحکام عضلانی، تنظیم قند خون و فشارخون و نیز کاهش توده‌های چربی می‌شود و به ایجاد آرامش‌، کاهش اضطراب و افزایش اعتماد به نفس کمک می‌کند و حس شادابی و رضایت را در سالمندان ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه انجام تمرینات بدنی‌، راهی مطمئن برای به تاخیر انداختن عوارض پیری است، ادامه داد: فعالیت بدنی منظم و آمادگی جسمی مطلوب می‌تواند سلامتی فرد را ارتقا بخشد و به پیشگیری از بیماری‌ها کمک نماید و یا بخشی از درمان بیماری‌ها باشد.

 این کارشناس انجام شش تمرین بدنی مفید برای سالمندان را شامل تمرینات گرم کننده، تمرینات استقامتی (هوازی )، تمرینات انعطاف پذیری، تمرینات حفظ تعادل، تمرینات قدرتی و تمرینات انقباضی برشمرد و ادامه داد: سالمندان قبل از انجام تمرینات بدنی توجه کنند که با معده خالی و یا بعد خوردن غذای زیاد از انجام تمرینات بدنی خودداری کنند و یا حداقل 2 ساعت قبل از غذا خوردن تمرینات را انجام دهند .

 وی افزود: از لباس، جوراب و کفش مناسب و کاملا اندازه خود استفاده کنند و در هوای بسیار گرم و بسیار سرد تمرین نکنند چون رطوبت زیاد هوا نیز می‌تواند مشکل ساز باشد. همچنین سعی کنند مقداری آب به همراه داشته باشید خصوصا در تمرینات طولانی مدت حتما  هر 20 دقیقه یک لیوان آب بنوشید زیرا آب بدن به علت تعریق از دست می‌رود.

 صدوقی ادامه داد: در هنگام آلودگی هوا از انجام تمرینات در هوای آزاد و آلوده خوداری شود و سعی کنند با دوستانتان و به صورت گروهی و دسته جمعی تمرینات را انجام دهند و در صورت داشتن مشکلاتی مثل درد و تب تمرینات را متوقف کنید.

 وی تصریح کرد: اگر سالمندان دارویی مصرف می‌کنند حتما با پزشک مشورت نمایید زیرا ممکن است تمرینات بدنی و دارو بر یکدیگر تاثیر داشته باشند همچنین در مواردی که بیماری‌های مزمن مثل فشارخون بالا، دیابت، آرتریت و بیماری قلبی دارید حتما با پزشک و به منظور انجام تمرینات بدنی خاص مشورت کنید.

 کارشناس مرکز بهداشت استان ایلام تاکید کرد: افرادی که دارای زمینه بیماری قلبی یا ریوی هستند، باید از انجام تمرینات در ارتفاعات به علت کاهش فشار هوا اجتناب و  در مواردی که احساس گیجی، تنگی نفس، درد قفسه سینه، استفراغ، تهوع، دردهای شدید را در طول تمرینات دارید حتما تمرینات را متوقف و سریعا به پزشک مراجعه کنید.

وی ادامه داد: با توجه به احتمال بیشتر آسیب پاها، لازم است مراقبت بیشتری از پاها داشته باشید و هر زمان با حوادثی مثل پیچ خوردگی، ضرب دیدگی روبرو شدید به جهت جلوگیری از آسیب دیدگی بیشتر، تمرینات را متوقف نمایید و حتما استراحت کنند.

صدوقی یادآوری کرد: اگر سالمندان دچار گرفتگی عضلات شدند استراحت کرده و از کمپرس سرد و بانداژ ملایم استفاده کنند و عضو را بالا نگه دارند که البته محیط انجام تمرینات بدنی باید امن و دارای نور کافی باشد تا احتمال سقوط کاهش یابد
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها