أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۹۵۰۷۸
زمان انتشار: ۱۴:۲۵     ۰۶ مهر ۱۳۹۵
ترجمه عربي دو كتاب «پيغام ماهي‌ها» و «مهتاب خين» خاطرات و زندگي نامه سردار همداني براي عرضه در سوريه منتشر شد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنيم، انتشارات 27 بعثت وابسته به مركز مطالعات پژوهشي 27 بعثت سپاه محمد رسول الله(ص) ترجمه عربي كتاب «پيغام ماهي‌ها» و «مهتاب خين» را روانه بازار نشر كرد.  اين كتاب‌ها قرار است در لبنان وسوريه توزيع شوند.

«مهتاب خين» زندگاني سردار شهيد همداني و سير مبارزات و فعاليت‌هاي او را قبل از انقلاب و در جنگ تحميلي روايت مي‌كند كه به كوشش حسين بهزاد گردآوري شده است؛ البته سردار همداني در اين كتاب در حاشيه قرار دارد و شايد يكي از ويژگي‌هاي اصلي كتاب پرداختن به همرزمان او  از جمله سردار شهيد محمود شهبازي باشد.

ويژگي ديگر كتاب «مهتاب خين» ارائه اطلاعات نابي از جنگ در غرب كشور است؛ چرا كه در ساير كتاب‌هاي منتشر شده در قالب خاطرات يا مستند‌، بيشتر اطلاعات از جنگ تحميلي مربوط به جبهه‌هاي جنوب است. اين كتاب پيش از اين به زبان انگليسي ترجمه ومنتشر شده است.

«پيغام ماهي‌ها» نيز بازگويي خاطرات سردار حسين همداني از زبان خود شهيد است. كتاب به شكل اول شخص روايت شده است. كل ماجرا از دوران كودكي تا مقطعي از زندگي يعني اواخر سال 64 پيش از اين در كتاب «مهتاب خين» و در خلال مصاحبه‌هاي حسين بهزاد با شهيد همداني منتشر شده بود و اينجا از زبان خود شهيد بازنويسي شده است.

خاطرات شهيد همداني بعد از فتح خرمشهر يعني از خرداد 61 تا 64 نيز كه پيش از اين توسط حسين بهزاد در قالب مصاحبه‌ها ضبط شده ولي تاكنون منتشر نشده بود، براي نخستين بار در اين كتاب منتشر شده است. ابن خاطرات شامل 90 ساعت مصاحبه حسين بهزاد با شهيد همداني است. بخش سوم كتاب نيز يك ساعت مصاحبه اختصاصي با شهيد درباره حوادث سوريه، حضور وي و اقدامات او در سوريه است.

فصل آخر كتاب كه آخرين پيامك نام دارد، خاطره‌اي است از همسر شهيد از آخرين سفر او به ايران. همسر شهيد در اين فصل چنين روايت مي‌كند: «آخرين ديداري كه سردار همداني به ايران آمده بود، قرار بود در ديدار رهبر انقلاب حضور داشته باشد. به همين دليل بازگشتش به سوريه را به عقب انداخت. پس از ديدار با حضرت آقا با چهره‌اي بشاش به منزل آمد. وسايلي كه برايش جمع‌آوري كرده بودم را بررسي كرد و مقداري از آنها را كنار گذاشت و گفت اين دفعه زودتر برخواهم گشت. او اصلاً اهل پيامك زدن نبود اما زماني كه به فرودگاه رفت قبل از سوار شدن به هواپيما پيامكي با محتواي «خداحافظ» را براي من ارسال كرد كه براي من جاي تعجب داشت».

«پيغام ماهي‌ها» به كوشش گلعلي بابايي توسط انتشارات صاعقه منتشر شده است.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها