کد خبر: ۳۹۵۰۸۵
زمان انتشار: ۱۴:۳۹     ۰۶ مهر ۱۳۹۵
رابطه ما با غذا به خاطر رابطه بين مغز و روده و به علت نيازمان به انرژي به اندازه نيازمان به پاداش، پيچيده است. ديدن و بوي غذا ما را به خوردن ترغيب مي كند بنابراين مي دانيم چشمان و بيني مان به اندازه دهانمان در غذا خوردن نقش دارند.
به گزارش پایگاه 598، رابطه ما با غذا به خاطر رابطه بين مغز و روده و به علت نيازمان به انرژي به اندازه نيازمان به پاداش، پيچيده است. ديدن و بوي غذا ما را به خوردن ترغيب مي كند بنابراين مي دانيم چشمان و بيني مان به اندازه دهانمان در غذا خوردن نقش دارند. تمام حواسمان، سيستم عصبي روده، ميكروبيوم ( باكتري طبيعي كه در مسير گوارشمان زندگي مي كند)، ساختار ژنتيكي و آرايش هورمون ها، آنزيم ها و نورون ها همگي با هم كار مي كنند و روي احساس گرسنگي، سيري، هوس ها و عادات غذايي و پتانسيلمان براي كاهش و افزايش وزن تاثير مي گذارند.

مي توانيم تمام اين شاخص ها را كنترل كنيم تا به خوبي احساس گرسنگي و هوس هاي غذايي غير قابل كنترل را مهار كنيم؟ آيا مي توانيم اشتهايمان را سركوب كنيم، معده و مغز را گول بزنيم تا در برابر پرخوري مقاومت كنند و تصميمات ناسالم غذايي نداشته باشند؟ اصلا ارزشش را دارد كه تلاش كنيم؟ اينها سوالاتي هستند كه نه تنها ذهن جمعيت مرد و زن چاق را به خود مشغول كرده بلكه دانشمندان و متخصصان سلامت نيز دوست دارند جوابي قاطع به اين سوالات چالش برانگيز بدهند.

براي محققان و متخصصان سلامت، علاقه به كنترل وزن ريشه در مسائل بهداشت عمومي ( مانند هزينه مراقبت هاي درماني ) و دانش آنها از وضعيت هايي مانند ديابت، بيماري هاي قلبي، فشار خون بالا، آرتروز و ديگر مشكلاتي كه به دليل اضافه وزن تشديد مي شوند دارد. با اين حال مشخص شده اين مشكلات هميشه با كاهش وزن بهبود پيدا نمي كنند. همچنان بسياري از متخصصان بر اين عقيده هستند هر مقدار وزن اضافي مي تواند ما را در خطر بيماري هاي مزمن و مرگ زودرس قرار دهد. در همان زمان افرادي كه وزن طبيعي دارند نيز دچار همين بيماري هاي مزمن مي شوند يا در سنين پايين مي ميرند و ممكن است افرادي كه خارج از مرز سلامت هستند طول عمر بالايي داشته باشند. سايز نمي تواند سطح تناسب يك فرد را تعريف كند، مخصوصا اگر يك فرد مرتب ورزش كند. بهترين كاري كه مي توانيد به عنوان يك شخص منحصر به فرد انجام دهيد، اين است كه به سابقه سلامت خانواده و سپس به خطراتي كه خودتان را در معرض بيماري هاي مزمن قرار مي دهد نگاه كنيد. بايد تصميم هايتان را بر اساس وزن و سلامت كلي بدن بگيريد.

بنابراين در حالي كه بعضي افراد اصلا درگير وزنشان نمي شوند، برخي هستند كه به تمام ابزارها و ترفندهايي كه بتوان تصور كرد چنگ مي زنند تا كمكشان كند كمتر غذا بخورند و وزن بيشتري كم كنند. شايد اضافه كردن وزن، انتخاب خودمان نبوده باشد اما اينكه تصميم بگيريم دست به كاهش وزن بزنيم يا خير يك انتخاب شخصي است كه نبايد توسط ديگران مورد قضاوت قرار بگيرد. هدف هميشه بايد رسيدن به سلامت باشد اما نه از هر راهي! پس شيوه اي را پيش بگيريد كه درباره خودتان احساس خوبي داشته باشيد و پس از مدتي احساس مريضي نكنيد.

منبع: سايت دكتر كرماني


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها