امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۳۹۵۰۹۶
زمان انتشار: ۱۴:۵۰     ۰۶ مهر ۱۳۹۵

به گزارش پایگاه 598، روزنامه دنياي اقتصاد درباره اوضاع بورس اينطور نوشته است: بازار سهام در حالي 6 ماه سخت را با زيان 4.7 درصدي به پايان رساند كه معامله‌گران در انتظار تحولات احتمالي در نيمه دوم سال هستند. گرچه در ابتداي سال جاري، عمده كارشناسان نسبت به عملكرد بورس تهران به‌ويژه در نيمه دوم سال بسيار خوش‌بين بودند، اما اكنون به‌نظر مي‌رسد انتظارات تا حدود زيادي تعديل شده است.

به‌عبارت دقيق‌تر، صاحب‌نظران بازار سرمايه جهش‌هاي پرشتاب مشابه تجربه زمستان سال گذشته را انتظار ندارند؛ هرچند كه در مجموع، وضعيت رو به بهبودي را با توجه به اصلاح قيمت‌ها در نيمه نخست سال ارزيابي مي‌كنند. كنترل نرخ ارز، برخي موانع براي دستيابي كامل به گشايش‌هاي انتظاري پسابرجام، كند شدن روند كاهشي نرخ بهره و عدم رشد پرشتاب قيمت‌ها در بازارهاي جهاني از جمله مسائلي است كه باعث تغيير نسبي نگاه كارشناسان به آينده بورس تهران در سال جاري شده است. در اين ميان، گزارش‌هاي عملكرد ميان‌دوره‌اي شركت‌ها در كنار پيش‌بيني سودآوري آنها در سال آينده بر روند آتي بازار سهام اثرگذار خواهند بود. همچنين برخي رويدادهاي سياسي نظير انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا كه بر اقتصاد جهاني اثرگذار است يكي از ديگر از مسائلي است كه به تبع خود بازار سرمايه كشورمان را نيز تحت‌تاثير قرار خواهد داد.

چهارشنبه هفته گذشته نيمه اول فعاليت بورس تهران در سال جاري به پايان رسيد. بازار سهام كه در اولين روزهاي سال 95 با شتاب قابل توجهي روند صعودي را آغاز كرده بود در ادامه و تحت تاثير عوامل متعددي به نقطه زيان رسيد و در نهايت افت حدود 7/ 4درصدي را در كارنامه شش‌ماهه اول سال به ثبت رساند.

بورس تهران معاملات خود در سال 95 را در حالي آغاز كرد كه سه ماه پاياني سال 94، رشد حدود 30 درصدي در كارنامه شاخص كل به ثبت رسيده بود. پس از توافق هسته‌اي موج جديدي از خوش‌بيني‌ها به شرايط اقتصادي كشور رقم خورد و انعكاس آن در بورس باعث شد بازار با رونق قابل توجهي مواجه شود. در ادامه همين روند نماگر بازار سهام چند روز معاملاتي ابتداي فروردين ماه را با رشد سپري و حتي سطح 81هزار واحدي را نيز تجربه كرد. با اين حال روند رشد قيمت‌ها نتوانست پايدار باشد و افزايش فشار فروش، به افت عمومي قيمت سهام دامن زد؛ به‌طوري كه در آخرين روز فروردين شاخص با چهار كانال‌شكني به سمت پايين در سطح 77هزار واحدي به كار خود پايان داد. با ادامه اين روند تا پايان بهار در نهايت زيان 5/ 9 درصدي در كارنامه بهاري بورس تهران به ثبت رسيد. با شروع فصل تابستان دو عامل كاهش نرخ سود بانكي و همچنين نوسانات مثبت دربازارهاي جهاني به ويژه نفت به كمك رشد قيمت‌ها در بازار سهام آمدند و در نهايت تير ماه با ثبت رشد 6/ 2 درصدي به پايان رساند. در مرداد ماه نيز بورس تهران همزمان با تغيير سكاندار بورس تهران نقدينگي قابل توجهي از سوي حقوقي‌ها وارد بازار شد و تحت تاثير حمايت اين معامله‌گران شاخص با 4 كانال شكني و رشد 8/ 4 درصدي بهترين عملكرد در بازه ماهانه را در شش ماه نخست سال به نام خود ثبت كرد و اين در حالي بود كه كارشناسان به كرات به رشد بدون پشتوانه قيمت‌ها در آن بازه زماني هشدار داده بودند. در همين راستا از روزهاي پاياني مرداد‌ تحت تاثير فشار فروش معامله‌گران و كاهش شدت ورود نقدينگي حقوقي‌ها معاملات رو ‌به ضعف حركت كرد و بازار با افت 1/ 2 درصدي معاملات شهريور ماه خود را به پايان رساند تا افت حدود 7/ 4 درصدي در كارنامه نيمه اول سال 95 براي بورس تهران ثبت شود.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها