أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۹۵۱۵۷
زمان انتشار: ۰۹:۰۹     ۰۷ مهر ۱۳۹۵
مزارع ذرت از دیرباز دارای نمایی زیبا بوده‌اند اما دَردِ دل ذرت‌کاران استان چهارمحال و بختیاری حکایت از پدیده‌ای نام‌آشنا به نام "دلال" است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنیم، دلالی، سلف‌خری،...واژه‌های نام‌آشنا برای کشاورز است که با شنیدن آن‌ها چهره آفتاب‌سوخته‌اش گرفته‌تر که می‌توان با نگاه به چهره‌اش به عمق نگرانی‌اش از پولی که در آخر به قول خودش دستش را می‌گیرد، پی برد. گویی این واژه به گوش همه آشنا شده و این شغل کاذب در خرید و فروش همه محصولات کشاورزی دستی دارد.

جای تعجب بیشتر از جایی است که مسئولان نیز با شنیدن این واژه از آن به عنوان پدیده‌ای در فروش همه محصولات یاد می‌کنند.

کاهش قیمت ذرت کشت شده و دست دلالان در این میان از مشکلات جدید ذرت‌کاران استان است که در گزارش پیش‌رو این معظل بررسی شده است.

کاهش قیمت ذرت از 230 هزار تومان به 180 هزار تومان

یکی از ذرت‌کاران استان که دارای تحصیلات لیسانس است در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: قیمت اعلام شده توسط استانداری 230 هزار تومان به ازای هر تن بوده است که با زد و بند دامداری‌های صنعتی استان و دلالان ذرت، قیمت خرید برای دامداری‌ها به 180 هزار تومان به ازای هر تن کاهش یافت.

این کشاورز افزود: این در حالی است که سال گذشته نیز چنین اتفاقی افتاد و شرایط بسیار بدتری نسبت به امسال برای کشاورزان اتفاق افتاد.

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته سطح زیر کشت بسیار زیاد ذرت بهانه‌ دلالان و دامداری‌ها بود ولی امسال با توجه به کاهش سطح زیر کشت ذرت این بهانه بی‌معنی است.

این کشاورز تصریح کرد: 2 سال پیش نزخ مصوب 205 هزار تومان به ازای هر تن بود که همین قیمت مبنای معاملات قرار گرفت و هیچ کاهشی اتفاق نیفتاد.

وی با اشاره به دلایل ثبات قیمت در 2 سال گذشته بیان کرد: دلیل این ثبات قیمت حضور خریداران ذرت از خارج از استان بود که سبب ایجاد فضای رقابتی شد.

این کشاورز خاطرنشان کرد: پس می‌توان نتیجه گرفت نبود خریدار خارج از استان و انحصاری شدن بازار برای دامداری‌های صنعتی و داخلی استان که عموماً دولتی می‌باشند سبب ایجاد فضایی برای سوءاستفاده این دامداری‌ها و دلالان خرید ذرت شده چون امسال هم خریداران خارج از استان حضور کمرنگی در بازار داشته‌اند.

وی تصریح کرد: این دامداری‌ها و پیرو آن‌ها دلالان همکارشان برای پرداخت بهای محصول شرایط بسیار بدی را به کشاورزان تحمیل می‌کنند.

برگزاری مزایده گاو گوساله به جای پرداخت بهای ذرت

این کشاورز با بیان اینکه دامداری‌ها تاکنون بهای ذرت خریداری شده در سال گذشته را به صورت کامل به کشاورزان پرداخت نکرده‌اند، گفت: این دامداری‌ها نبود بودجه را بهانه و به جای پرداخت بهای محصول خریداری شده مزایده فروش گاو و گوساله برای دلالان برگزار می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: دلالان نیز این مزایده را بهانه‌ ضرر خود عنوان و بهای کمتری به کشاورزان پرداخت می‌کنند.

این کشاورز با بیان اینکه حال امسال دامداری‌ها به بهانه اینکه بهای ذرت را از طریق مزایده گاو و گوساله پرداخت نمی‌کنند، تصریح کرد: بهای ذرت از 230 هزار تومان به 180 هزار تومان کاهش و با اقساط 6 ماهه به کشاورز پرداخت می‌کنند.

وی تأکید کرد: در پروسه تحمیل شرایط انحصاری دامداری‌ها و دلالان، قیمت به کم‌تر از 180 هزار تومان رسیده است.

قیمت واقعی ذرت بالای 180 هزار تومان است

مدیر زراعت جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با تسنیم با بیان اینکه امسال قیمت مصوب ذرت اعلام نشده است، اظهار داشت: قیمت ذرت را عرضه و تقاضا مشخص می‌کند و هیچ قیمتی در این زمینه اعلام نشده است.

سیروس بیک‌بکان بیان کرد: سال گذشته جلساتی تشکیل و قیمت 180 تومان مشخص شد.

وی با اشاره به حضور دلالان در خرید و فروش اغلب محصولات کشاورزی گفت: قیمت تمام شده ذرت برای کشاورزان واقعاً بالای 180 تومان به ازای هر تن است و همچنین مدت زمان پرداخت 6 ماهه پول آن‌ها نیز طولانی است.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: گاورداری‌ها اگر بخواهند با کشاورزان اینگونه رفتار کنند بعید نیست سال آینده ذرت کشت نشود و گاوداران برای تأمین علوفه با مشکل مواجه شوند و مجبور شوند از استان‌های دیگر با قیمت 200 تا 250 تومان ذرت تهیه کنند.

بیک‌بکان با بیان اینکه قیمت 180 تا 200 تومان به صورت نقدی منطقی به نظر می‌رسد، گفت: ذرت درجه یک دانه‌های بلالش به صورت خمیری و میزان ماده خشک آن 20 درصد است.

وی در پاسخ به شنیده‌هایی مبنی‌بر اینکه برخی از کسانی که مسئول تعیین درجه ذرت هستند با دریافت رشوه درجه را کاهش و یا افزایش می‌دهند، بیان کرد: این عمل حق‌الناس است و اگر موردی گزارش شود نمونه تهیه و برای انجام آزمایش با هزینه متقاضی به آزمایشگاه فرستاده می‌شود.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه امسال سطح زیر کشت ذرت کاهش یافته است، تصریح کرد: کاهش قیمت ذرت در سال گذشته و محدودیت منابع آب سبب کاهش سطح زیر کشت ذرت از 4300 هکتار به 3400 هکتار شد.

بیک‌بکان با اشاره به ضرورت تشکیل صنف ذرت‌کاران در استان بیان کرد: با تشکیل صنف قیمت تمام شده به نحوی که نه کشاورز و نه دامدار ضرر کند، مشخص می‌شود.

عرضه و تقاضا قیمت ذرت را مشخص می‌کند

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: قیمت ذرت برمبنای توافق و نرخ‌گذاری نمی‌شود.

مهراب فرجی با اشاره به درجه‌بندی ذرت برداشت شده افزود: میزان ماده خشک ذرت درجه یک 20 درصد است.

وی با بیان اینکه 20 تا 30 هزار تن از ذرت برداشت شده در استان توسط دامداری سامان خریداری می‌شود، گفت: عدم افزایش قیمت شیر یکی از دلایل عدم استقبال دامداری‌ها از افزایش قیمت ذرت است.


اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها