يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۹۵۳۳۰
زمان انتشار: ۰۹:۵۰     ۰۸ مهر ۱۳۹۵
در دو ماهه اول امسال، ۹۲ هزار و ۴۷۳ مصدوم نزاع به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کردند، این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (۱۳۹۴) با شمار ۹۵ هزار و ۶۴۳ تن مراجعه کننده نزاع ۳/۳ درصد کاهش یافته است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از آرمان، از کل مراجعه کنندگان نزاع در این مدت ۶۳ هزار و ۳۴۲ تن مرد و ۲۹ هزار و ۱۳۱ تن زن بودند. هر چند روزگاری گذشت در میان مردم بیشتر بود و کمتر کسی از کوره در می‌رفت، اما اکنون به حدی آستانه تحمل افراد پایین آمده است که با کوچک‌ترین مشکلی تیر پرخاشگری را به سمت هم نشانه می‌روند. این در حالی است که سازمان پزشکی قانونی استان تهران از مراجعه ۶۹۲۸ نفر به دلیل آسیب دیدگی ناشی از نزاع به مراکز این سازمان تنها در ماه فروردین خبر داده و اعلام کرده که آمار نزاع در این ماه کاهش ۲/۵ درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال داشته است. از میان مراجعه کنندگان این ماه ۴۳۳۳ نفر را مردان و ۲۵۹۵ نفر را زنان شامل می‌شوند.

تهران دارای بیشترین و ایلام دارای کمترین مراجعه کننده نزاع
به گزارش پزشک قانونی در دو ماهه اول امسال استان‌های تهران با ۱۶ هزار و ۲۰۷، خراسان رضوی با هفت هزار و ۱۲۱، اصفهان با شش هزار و ۶۴۸ تن بیشترین و استان‌های ایلام با ۵۵۶، خراسان جنوبی با ۶۴۲ و سمنان با ۸۳۱ تن، کمترین آمار مراجعان نزاع را داشتند. آمار مراجعان نزاع در اردیبهشت امسال نیز با کاهش ۷/۴ درصدی مواجه بود؛ در این ماه ۴۸ هزار و ۲۵۵ مصدوم به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کردند. پزشکی قانونی به مراجعان نزاع توصیه کرده است ظاهر خون آلود، تاثیری در صدور نظریه کارشناسی توسط پزشکی قانونی ندارد، آنچه مبنای صدور نظریه کارشناسی در مورد جراحات است، نوع جراحت و عمق آن است؛ بنابراین معاینه دقیق تر ضایعات نیازمند تمیز بودن موضع و بررسی دقیق آن توسط کارشناسان پزشکی قانونی است. همچنین برای صدور نظریه کارشناسی برای صدمات ناشی از نزاع توسط سازمان پزشکی قانونی، ارائه معرفی نامه از مراجع قضائی یا کلانتری الزامی است

ضعف فرهنگ عذرخواهی
«آمار نزاع و درگیری باز هم واقعی نیست، چرا که برخی از دعواها شاید به ضرب و جرح منجر نشود، با این حال وضعیت نگران کننده است.» این اظهار نظر خرداد سال گذشته توسط قاضی رئیس شعبه ۷۱ دادسرای کیفری استان تهران (ویژه قتل) انجام شد. عزیز محمدی در مورد اینکه پرونده‌های قتل قطعا از نزاع و درگیری نشات می‌گیرد، گفت: در این پرونده‌ها مسائل ناموسی، اخلاقی، قومیتی، مالی، درگیری و دعوا دخیل است که اگر از زمان آغاز به کار دادسرای کیفری استان تهران یعنی سال ۸۱ تا ۹۴ آمار بگیرید این افزایش پرونده‌ها را مشاهده خواهید کرد. این در حالی است که فشارهای اقتصادی، اجتماعی و اخلاقی روی مردم تاثیر گذاشته و افراد در مواجهه با مشکلات از خود رفتارهایی را بروز می‌دهند که بلافاصله پشیمان می‌شوند، اما در اکثر این موارد پشیمانی دیگر سودی ندارد، چرا که دیگر فرهنگ بخشش و گذشت رنگ باخته است و اکثر افراد سعی می‌کنند در مواجهه با مسائل دیگری را مقصر جلوه بدهند، تا جایی که به گزارش مهر، دکتر محمدحسین میرجلیلی یکی از مدیران پزشکی قانونی تهران نیز گفت: فرهنگ عذرخواهی و کوتاه آمدن در کشور بسیار ضعیف شده و اگر هر کدام از افراد بتوانند در عذرخواهی پیش‌‌قدم شوند آتش شعله ور شده طرف مقابل را می‌‌توانند خاموش کنند. بسیاری از دعواها به این دلیل است که یک نفر حقوق دیگری را زیر پا گذاشته و طرف مقابل در مقام اعتراض بر می‌آید. گاهی اوقات وقوع یک نزاع ساده می‌‌تواند منجر به حوادثی تلخ شود و خانواده‌ها باید به فرزندان خود آموزش‌‌های لازم را داده و رفتار آنها را زیر نظر بگیرند.

هزینه نزاع افزایش یابد
«وقوع نزاع در دو دسته خانگی و خارج از خانه دسته بندی می‌شود. نزاع یکی از عواملی است که بررسی‌‌ها نشان می‌‌دهد بحث‌‌هایی نظیر مالکیت، سوء تفاهم‌ها، تعصب و... در بروز آن نقش قابل توجهی دارد.» این اظهار نظر خرداد امسال توسط یک جامعه شناس انجام شد. به گفته امیر محمد حریرچی در این نزاع‌ها عمدتا برخی بحث‌‌ها بر سر مالکیت یا اثبات حقانیت خود سبب وقوع نزاع می‌‌شود که تصادفات خودرویی نمونه بارز آن است، طوری که امروزه می‌توان گفت که بخش قابل توجهی از تصادفات به نزاع چه از نوع فیزیکی و چه از نوع زبانی ختم می‌‌شود. او با بیان اینکه کاهش آستانه تحمل مردم، فقر و بیکاری، گرانی و... منجر به ایجاد شرایطی شده که به نزاع و پرخاشگری ختم می‌‌شود، افزود: از سوی دیگر استفاده از برخی آرامبخش‌ها و مواد مخدر صنعتی نیز حساسیت‌های عصبی را در افراد افزایش داده و سبب پرخاشگری آنان می‌‌شود. این در حالی است که تغییر الگوی مصرف مواد از سنتی به صنعتی و افزایش ناخالصی‌ها در مواد سبب شده تا افراد به تبع آن پرخاشگرتر شوند و در واقع خشونت آفت مصرف مواد مخدر صنعتی است که جنایت‌های بسیاری را رقم زده است. به عقیده این جامعه شناس باید هزینه نزاع را افزایش داد تا افراد بتوانند خود را در موقعیت‌های مختلف کنترل کنند.

ارتباط آمار نزاع با توسعه‌شهرها
این جامعه شناس درباره ارتباط بین آمار نزاع و توسعه یافتگی شهرها نیز خاطر نشان کرد: گرچه ممکن است نگاه سطحی پرجمعیت بودن شهر را دلیلی برای کاهش نزاع در آن بیابیم، اما در اصل شهرها به لحاظ فیزیکی توسعه داشته‌‌اند و به لحاظ فرهنگی هیچ توسعه ‌ای نداشته ‌اند. از سوی دیگر با بزرگ‌تر شدن شهرها ساکنان نسبت به یکدیگر غریبه شده و فاصله طبقاتی نیز میانشان افزایش می‌یابد که موارد این چنینی سبب حساسیت افراد و کاهش آستانه تحملشان می‌شود و اتفاقاتی نظیر بروز نزاع نیز در آن افزایش می‌یابد. به گزارش ایسنا، بنا به گفته حریرچی در شهرهای کوچک با توجه به آداب و فرهنگی که وجود دارد و همچنین شناخته شدن افراد نزد یکدیگر عمدتا اتفاقاتی نظیر نزاع کمتر رخ می‌دهد. این در حالی است که حاشیه نشینی هم به این قضیه دامن زده و سبب شده است که معضلاتی در سکونتگاه‌های غیر رسمی ایجاد شود، چراکه فاصله طبقاتی، اعتیاد، بیکاری و... سبب خشم افراد و مانع رشد همگان شده است. به همین دلیل برخی افراد برای اینکه به حق خودشان برسند و انواع تبعیض‌ها، نابرابری‌ها و سرخوردگی‌ها را برطرف کنند، به نزاع و درگیری متوسل می‌شوند که به وضوح انواع این خشونت‌ها را در سطح شهر و در ارتباط با مردم می‌بینیم. با وجود این، جامعه با افزایش خشونت و در مقابل آن با بی اعتنایی نسبت به خشونت مواجه شده است، چون دیگر افراد از ترس لطمه دیدن خود اقدام به جدا کردن طرفین دعوا نمی‌کنند و همین مساله سبب ترویج خشونت در جامعه شده است و باعث شده که در اتوبوس، مترو و شلوغی ترافیک، شاهد صحنه‌های خشن و دردناک باشیم. با وجود این، خلا فرهنگی هم سبب تشدید خشونت شده است، چرا که برخی افراد برای مطالبه حق خود ناسزاگویی می‌کنند و همین امر زمینه درگیری‌ها را فراهم کرده و حتی منجر به فاجعه می‌شود تا جایی که وجود پرونده‌های متعدد قضائی شاهد این مدعاست.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها