أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۹۵۶۵۲
زمان انتشار: ۱۴:۱۷     ۱۰ مهر ۱۳۹۵
حاجی‌دلیگانی:
نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که اشکالات قرارداد نفتی هنوز رفع نشده است.
به گزارش پایگاه 598، حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اشاره به امضای قراردادهای جدید نفتی (IPC) گفت: موضوع امضای قراردادهای جدید نفتی از آنجا آغاز شد که مجموعه وزارت نفت عنوان کرد که ما باید یک میلیون بشکه در روز به تولید نفت خود اضافه کنیم و گفت که اگر ما بخواهیم این تولید را افزایش دهیم با سه مشکل مواجه هستیم. یکی نبود سرمایه دوم نبود تکنولوژی و سوم نبود امنیت برای سرمایه‌گذاری.

وی افزود: این اظهارنظرها در حالی است که هر سه مورد غلط است. ما سرمایه در داخل کشور کم نداریم و هزاران هزار میلیارد تومان نقدینگی در گردش مالی کشور قرار دارد و هر مقدار که نیاز باشد مردم حاضر هستند که سرمایه‌گذاری کنند.

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در رابطه با نبود تکنولوژی کاملا این حرف غلط است. ما در شرایط فعلی که وضعیتی مطلوب‌تر از سال 88 به لحاظ تکنولوژی داریم در آن سال یک میلیون بشکه نفت بیشتر از امروز تولید می‌کردیم

حاجی‌دلیگانی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر مطرح کردند با وضعیتی که ما داریم شرکت‌های خارجی حاضر به سرمایه‌گذاری نیستند و ما باید این قراردادهای نفتی را برای آنها جذاب کنیم و دیگر اینکه این قراردادها باید به صورت بلندمدت با آنها به امضا برسد و دیگر اینکه باید امتیازات ویژه در قالب دستمزد اضافه تولید به این شرکت‌ها بپردازیم.

وی افزود: مسئولان وزارت نفت با این دیدگاه نوع قراردادهای مشارکتی را به نحوی انتخاب کردند که هر سه مرحله اکتشاف، توسعه و بهره‌برداری را در اختیار شرکت‌های خارجی قرار دهند.

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: لذا بر همین اساس به فردی به نام سیدمهدی حسینی ماموریت داده شد تا قواره این گونه قراردادها را تهیه کند و وی هم با تعدادی از افراد کار را شروع کرد که دو سال مباحث پیرامون این قراردادها به درازا کشید که در نهایت 10 صفحه به عنوان قواره قرارداد تهیه و تدوین شد.

حاجی‌دلیگانی خاطرنشان کرد: آنچه که در اینجا قابل ذکر است این است که این قراردادها در ظاهر قراردادهای خدماتی است اما ماهیت آنها مشارکت در تولید است و یکی از ایراداتی که به این قراردادها وارد است این است که سمن معامله مشخص نیست. یعنی معین نشده که طرف مقابل چه مقدار هزینه و در چه قالبی این هزینه‌ها را داشته باشد که مورد قبول طرف ایرانی نیز باشد.

وی افزود: از جمله اگر طرف خارجی هزینه‌های مازادی را انجام دهند این هزینه باید از جیب ملت ایران پرداخت شود.

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: چندی پیش در مرداد ماه از قرارداد IPC در هتل المپیک رونمایی کردند و جالب است برگزارکننده این همایش نیز یک شرکت خصوصی به نام باشگاه نفت انرژی ایرانیان است که اعضای هیات امنای آن یکسری افراد خاصی هستند که از جمله آن می‌توان به بیژن نامدار زنگنه، اکبر ترکان، محمدرضا نعمت‌زاده، محمد نهاوندیان، آقایان نیلی و سقفیان هستند.

حاجی‌دلیگانی خاطرنشان کرد: همچنین این شرکت هیات‌مدیره‌ای نیز دارد که برخی از اعضای آن از امضاکنندگان قرارداد کرسنت هستند و چند نفر از اعضای جوانتر خود را نیز که حتی رشته تحصیلی آنها هم با نفت سنخیتی ندارد در آنجا عضو هستند که از جمله آن می‌توان به آیدن خطریان اشاره کرد.

وی افزود: هنگامی که سازمان بازرسی متوجه تدوین قراردادهای IPC شد از مسئولان وزارت نفت خواست تا در این باره توضیح دهند و آنها نیز نسبت به توجیه سازمان بازرسی اقدام کردند و به قوه قضاییه، دیوان محاسبات تعهد دادند که اشکالات قراردادهای جدید نفتی را رفع کنند و این کار را انجام ندادند.

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: رئیس‌جمهور در نامه‌ای به یکی از مقامات عالی‌رتبه نظام نوشت که ما چاره‌ای جز تایید مدل جدید قراردادهای نفتی نداریم که در جواب این نامه عنوان شد باید کلیه اشکالات رفع و روال قانونی آن طی شود.

حاجی‌دلیگانی خاطرنشان کرد: در جلسه سران سه قوه رئیس‌مجلس خواستار این شد که روال قانونی در خصوص قراردادهای IPC طی شود و در جلسه غیرعلنی مجلس که با حضور وزیر نفت در خصوص قراردادهای نفتی برگزار شد مقرر شد تا اشکالات این قراردادها رفع شود اما به خاطر سفری که برای رئیس‌جمهور در پیش بود این کار و بدون اینکه در هیات تطبیق مصوبات دولت با قوانین جمع‌بندی شود توسط رئیس هیات با اعمال فشار رئیس قوه مقننه چون اعلام می‌شود که اشکالات رفع شده و این در حالی است که اگر از اعضای هیات تطبیق مصوبات با قوانین سوال شود عنوان می‌کنند که جمع‌بندی در خصوص قراردادهای IPC در هیات انجام نشده است.

وی افزود: در همین راستا قبل از سفر رئیس‌جمهور عنوان می‌شود که اشکالات قراردادهای جدید نفتی رفع شده چراکه در سفری که رئیس‌جمهور به نیویورک دارد با مقامات فرانسوی دیدار و در همین ارتباط از شرکت توتال بخواهند به این قراردادها ورود پیدا کند.

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: سوالی که در اینجا وجود دارد این است که چرا برای انعقاد این قراردادها (IPC) مسئولان ما عجله داشتند که مسئولین امر در این باره پاسخی نمی‌دهند.

حاجی‌دلیگانی خاطرنشان کرد: دیگر اینکه چرا نگارش قواره قراردادهای نفتی را محرمانه اعلام می‌کنند چه دلیلی برای این کار وجود دارد مگر مردم ما نامحرم هستند. مگر قرار است که نفت ایران توسط شرکت‌های خارجی غارت شود.

وی افزود: اگر پاسخ سوال فوق در معنا مثبت باشد که ما فکر می‌‌کنیم در بخشی از آن اینطور است بدانند که ما تا جان در بدن داریم در مقابل این غارت نفت ایران توسط بیگانگان خواهیم ایستاد.

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ما نخواهیم گذاشت آن نوع قراردادهایی که این شرکت‌ها در کشوری دیگر بستند و چهارپنجم پول نفت را برای خود برمی‌دارند با ما نیز چنین قراردادهایی را داشته باشند.

حاجی‌دلیگانی خاطرنشان کرد: نفت یکی از انفال است و شرکت ملی نفت یا وزیر نفت یا هیات وزیر آن و حتی مجلس بدون اذن ولی فقیه نمی‌توانند به این صورت بخواهند به نحوه‌ای عمل کند که در آن حیف و میل شود و ضرر ملت ایران را به دنبال داشته باشد.

وی در پایان گفت: ما در طول دو ماه گذشته که موضوع قراردادهای جدید نفتی بارها و بارها تقاضای مناظره با وزیر نفت و معاونین وی را در مورد قراردادهای جدید نفتی را مطرح کردیم تا اشکالاتی را که ما در این باره مطرح می‌کنیم پاسخ دهند اما هیچ کدام حاضر به پاسخگویی نشدند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها