أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۹۶۵۶۱
زمان انتشار: ۰۹:۲۱     ۲۵ مهر ۱۳۹۵
تحول حوزه در گفت‌وگوی ۵۹۸ با آیت الله ابوالقاسم علیدوست:
ایشان با تاکید بر دغدغه به جا و درست مراجع و بزرگان حوزه در مورد تحول بیان کرد: هیچ کس مخالف تحول در حوزه نیست اگر هم عده ای نسبت به این امر احتیاط میفرمایند علتش این است که لزوما هر تحولی را تحول متکامل نمی بینند و دغدغه هایی پیرامون این موضوع دارند که در صورت برطرف شدن آنها همگی موافق این جریان هستند.
آیت الله ابوالقاسم علیدوست استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو با خبرنگار سرویس اندیشه دینی پایگاه598 در خصوص موانع و راهکارهای تحول حوزه های علمیه با تاکید بر اینکه هیچ کس مخالف تحول متکامل در حوزه نیست بیان داشتند: بی شک در خصوص  تحول حوزه، بعد از انقلاب کار های خوبی درون حوزه صورت گرفته است اکنون با نسلی در حوزه مواجه هستیم که در بسیاری از موضوعاتی که گذشتگان در مورد آن کاری صورت نداده اند و یا کم کار بوده اند ورود کرده و تحقیقات در خور و شایسته ای از قبیل کتاب  پایان نامه مقاله و ... به جامعه علمی عرضه کرده اند و بسیاری از شبهات موجود نیز رصد شده و مدیریت شده اند.



ایشان در ادامه افزود: بیان این مطالب از این جهت بود که بدانیم کار هایی در مسیر تحول صورت گرفته است و خدای ناکرده دچار سیاه نمایی نشویم و این را هم بدانیم اگر چه با توجه به امکانات و شرایط موجود کار های خوبی انجام گرفته است اما از این امر هم نباید غافل شد که سرعت تحولات با توجه به سرعت تغییرات در سطح جهان قابل قبول نیست.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با توجه به تاکید مقام معظم رهبری راجع به تحول اظهار داشت: تحول به دو شکل است یکی مرتجعانه و دیگری متکامل.  صورت اول نه تنها به پیشرفت و به روز شدن کمکی نمی کند بلکه سبب از دست رفتن میراث موجود نیز می شود اما شیوه دوم که مد نظر رهبر انقلاب و دیگر بزرگان حوزه نیز می باشد نیاز به استفاده از نخبگان و جوانان اهل فکر در کنار بزرگان صاحب تحول دارد و اگردر این زمینه از بزرگان و نظرات آنان استفاده نشود چه بسا آنچه که موجود است نیز از دست برود.

آیت الله ابوالقاسم علیدوست با تاکید بر دغدغه  به جا و درست مراجع و بزرگان حوزه در مورد تحول بیان کرد: هیچ کس مخالف تحول در حوزه نیست اگر هم عده ای نسبت به این امر احتیاط میفرمایند علتش این است که لزوما هر تحولی را تحول متکامل نمی بینند و دغدغه هایی پیرامون این موضوع دارند که در صورت برطرف شدن آنها همگی موافق این جریان هستند زیرا این طور نیست که زمانی یک جریان علمی به نهایتی برسد و دیگر نیاز به تکامل نداشته باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: کسانی می توانند راجع به تحول صحبت کنند که بر قله های علمی قرار گرفته باشند و اینگونه نباشد که هر کسی اجازه صحبت در مورد تحول را داشته باشد ولو اینکه آوازی بلند داشته باشد اما از نظر علمی دست پری نداشته باشد.

وی بر جلوگیری از دخالت افراد فاقد تخصص تاکید کرد و بیان داشت : درون حوزه اتاق فکری متشکل از بزرگان و نیروهای خبره جوان تشکیل شود تا بتوانند با تبیین یک شیوه نامه جامع وکامل و نیز بررسی تمامی جوانب  از اهداف گرفته تا آسیب های موجود و احتمالی و همچنین شنیده شدن تمامی آراء و نظرات هر چه سریعتر مقدمات تحول متکامل در حوزه را فراهم آورند.

ایشان در پایان خاطر نشان کردند :ت حول یک حرکت چند هفته ای و یا چند ماهه نیست و بر خلاف تصور بعضی نیاز به زمان دارد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها