يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۹۶۵۸۱
زمان انتشار: ۰۹:۳۴     ۱۷ مهر ۱۳۹۵
یک فوق تخصص گوارش و کبد گفت: احتمال بیماری های قلبی عروقی در مبتلایان به بیماری های زمینه ای که با درد معده دست و پنجه نرم می کنند، مطرح می شود.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از باشگاه خبرنگاران: پیمان ادیبی فوق تخصص گوارش و کبد بیان کرد: به طور معمول سوء هاضمه با علایمی مانند احساس تهوع، سنگینی پس ازصرف غذا، سیری یا گرسنگی کاذب و درد در ناحیه بین انتهای جناغ سینه تا قسمت بالای ناف بروز پیدا می کند.

وی با اشاره به اینکه از نشانه های همراه با علایم سوء هاضمه احساس سوزش یا درد سوزشی معده است؛ اظهار داشت: درد سوزشی معده ممکن است با احساس سوزش در قسمت بین پایین تا بالای جناغ سینه همراه باشد.

این فوق تخصص گوارش و کبد با بیان اینکه در بیماری ریفلاکس (برگشت ترشحات اسیدی معده به مری) سوزش معده  همراه با سوزش پشت جناغ است؛ عنوان کرد: ازدیگر نشانه های بیماری ریفلاکس می توان به سوزش و بدمزه شدن دهان، احساس تهوع و گرفتگی در گلو، بار زبان و سرفه های خشک اشاره کرد.

ادیبی افزود: در افراد بالای 50 سال که دچار بیماری های زمینه ای مانند قند یا فشار یا چربی خون هستند، یا به واسطه استعمال دخانیات در معرض اختلالات قلبی- عروقی رنج قرار دارند، درد قلبی ممکن است به صورت درد معده پدید آید.

وی با یادآوری اینکه در مواردی که احتمال وقوع مشکل قلبی در عروق کرونر است؛ ابراز کرد: دردی که در این مواقع بروز پیدا می کند در بسیاری از اوقات، در اثر تحرک  تشدید می شود و با استراحت متوقف می شود.

این فوق تخصص گوارش و کبد توصیه کرد:در صورتی که درد معده مبتلایان بالای 50 سال که دارای بیماری های زمینه ای هستند در اثر حرکت شدت یابد باید در اسرع وقت برای بررسی های لازم به پزشک متخصص مراجعه کنند.

ادیبی گفت: سوء هاضمه و سوزش در معده می تواند به علت حساس بودن معده یا معده تحریک پذیر پدید آید ولی در صورتی که علایم سوء هاضمه، طولانی مدت و مداوم باشند، احتمال ابتلا به بیماری های عضوی مانند زخم معده و اثنی عشر مطرح می شود که اثبات این موضوع نیازمند بررسی های طبی مانند آندوسکوپی است.

وی بیان کرد: درصد کمی از بیماران با احساس سوزش معده ممکن است به بیماری های بدخیم مبتلا باشند گرچه این احتمال کم است ولی در صورتی که فرد همراه با سوزش معده دچار کاهش وزن قابل ملاحظه شده باشد یا به طور مکرر نشانه هایی از خونریزی قسمت فوقانی گوارش وجود داشته باشد باید بلافاصله برای انجام آندوسکوپی به پزشک متخصص مراجعه کند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها