يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۹۶۷۲۹
زمان انتشار: ۰۹:۲۵     ۱۸ مهر ۱۳۹۵
معاون فرهنگی و هنری مؤسسه دارالحدیث مطرح کرد؛
معاون فرهنگی و هنری مؤسسه دارالحدیث با اشاره به تبدیل تهدید به فرصت در زمینه برگزاری مسابقه فوتبال ایران و کره شب عاشورا گفت: همراهی جوانان و تشویق آنها به رعایت حرمت سیدالشهدا(ع) در هنگام مسابقه از جمله این موارد است.
به گزارش پایگاه 598، حجت‌الاسلام محمدتقی سبحانی‌نیا امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم، با اشاره به برگزاری بازی فوتبال ایران و کره جنوبی در روز 20 مهر امسال مصادف با شب عاشورا اظهار کرد: هر از چند گاهی مسائلی در جامعه به وجود می‌آید که برخی را وادار می‌کند در برابر آن موضع‌گیری کرده و جامعه را به دو دسته مخالف و موافق تبدیل کنند و آسیبی اجتماعی به بدنه جامعه ملی و دینی وارد می‌سازند.

وی با اشاره به اهمیت برخورد مناسب به حوادث و رویدادها گفت: در حالی که در بسیاری اوقات برخورد خردمندانه با این حوادث و اتفاقات به راحتی موضوع را حل می‌کند و از بروز هرگونه دو دستگی جلوگیری به عمل می‌آورد.

عضو هیأت علمی دانشگاه قرآن و حدیث خاطرنشان کرد: بدون تردید زمان پیش‌بینی شده برای این مسابقه مناسب نیست و برای جمعیت انبوه شیعیان و محبان سید الشهدا(ع) که در رثای آن حضرت عزاداری می‌کنند، خوشایند نیست و برگزاری این مسابقه نوعی توهین به ساحت مقدس امام حسین(ع) تلقی می‌شود.

وی با بیان اینکه پیشنهاد تأخیر این مسابقه نیز معقول و خردمندانه است، گفت: باید بررسی شود اگر به این پیشنهاد توجه نشد، آیا قهر و غضب و فشارهای مختلف از سوی سازمان‌ها، نهادها یا توده مردم متدین و عزادار ضروری است، آیا راه بهتری برای برخورد با آن وجود ندارد.

سبحانی‌نیا نتایج ناخوشایند برای جامعه دینی را حاصل برخورد قهرآمیز با این موضوع ذکر کرد و افزود: نوجوان و جوانانی که از عزاداری برای سیدالشهدا(ع) درک درستی ندارند، مخالفت با برگزاری مسابقه در این تاریخ را به منزله مخالفت دین با علایق خود تعبیر می‌کنند که دین‌زدگی جوانان را به دنبال خواهد داشت یا زمینه‌ای را برای ایجاد چنین شبهه‌ای در فضای مجازی از سوی نا اهلان و دشمنان فراهم می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در حالی که خداوند در آیه 185 سوره بقره به صراحت در زمینه آسان‌گیری بر بندگان مطالبی را بیان کرده و همچنین پیامبر اکرم(ص) نیز به مبلغان دینی فرموده است «یَسِّرُوا و لا تُعَسِّرُوا و سَکِّنُوا و لا تُنفِّرُوا»، بنابراین باید تلاش کرد راهکار مناسب‌تری را در برخورد با این قبیل امور انتخاب کرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه قرآن و حدیث با اشاره به راهکارهای درا مان ماندن از آفات زمان مسابقات فوتبال گفت: همراهی با جوانان و تشویق آنها به رعایت حرمت سیدالشهدا(ع) در هنگام مسابقه از طریق استفاده از لباس عزا، پرچم‌های سیاه و المان‌های عزای حسین(ع) به صورت خودجوش و مردمی از جمله موارد است.

وی خاطرنشان کرد: می‌توان برگزاری مراسمی کوتاه در رثای امام حسین(ع) توسط یکی از مداحان مشهور همچنین یک دقیقه سکوت به احترام سید الشهدا(ع) را پیش‌بینی کرد.

سبحانی‌نیا پیامدهای این اقدام را برشمرد و افزود: به این وسیله روشن می‌شود که دینداری توأم با فعالیت‌های روزمره امکان‌پذیر است، همراه کردن نوجوانان و جوانان با حرکت توده مردم در عزاداری‌های حسینی و جلوگیری از دین‌زدگی در ذهن آنها از موارد دیگر است.

وی با بیان اینکه تبلیغ مذهب شیعه و ارائه سرنخ برای شناخت امام حسین(ع) در ابعاد بین‌المللی از پیامدهای دیگر این عزاداری‌ها است، گفت:‌ خبرگزاری‌ها از نحوه حضور جوانان در استادیوم و اقدامات انجام شده در رثای امام حسین(ع) گزارش خواهند داد و مخاطبان خود در سرتاسر جهان را از رفتار حاضران در استادیوم که ضمن تشویق و حمایت از تیم ملی خود، از شخصیت امام خود نیز تجلیل کردند، آگاه می‌کنند.

عضو هیأت علمی دانشگاه قرآن و حدیث خاطرنشان کرد: این گزارش‌ها جوانان کنجکاو را برای آگاهی بیشتر تحریک خواهد کرد و این همان عاملی است که برای تبلیغ دین و تفکر شیعه به آن نیازمندیم.

وی با بیان اینکه اگرچه با نگاه توأم با حسن ظن می‌توان پذیرفت که فیفا در تعیین تاریخ برگزاری مسابقات به مناسبت‌های شیعه توجه نداشته و این اقدام تعمدی نبوده است، گفت: استفاده مطلوب از مقارن شدن زمان مسابقه با یک مناسبت شیعی از سوی جوانان در ایران اسلامی آنها را وادار خواهد کرد، از این به بعد مناسبت‌های اسلامی و شیعی را لحاظ کنند تا زمینه را برای تبلیغ اسلام و شیعه توسط ایران اسلامی فراهم نکنند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها