امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۳۹۶۸۸۷
زمان انتشار: ۱۲:۱۶     ۱۹ مهر ۱۳۹۵
یک لجاجت دولتی!
لجبازی سیاسی گویا چشم دولت را بسته. گویا تنها معیار دولت برای سنجش خوب یا بد بودن طرحی، ارتباط آن با دولت قبل است.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از خبرگزاری دانشجو، لجبازی سیاسی گویا چشم دولت را بسته. انگار تنها معیار دولت برای سنجش خوب یا بد بودن طرحی، ارتباط آن با دولت قبل است. اگر طرح به دولت قبل مربوط باشد، دیگر اهمیتی ندارد که چیست و چه اثراتی داشته؛  فقط باید نابود شود. سهام عدالت، بورسیه، مسکن مهر و حالا هم کارت سوخت. داس تدبیر این بار به کارت سوخت رسید. دولت حذف کارت سوخت را در دستور کار قرار داده. شاید تا چند سال پیش کسی فکرش را هم نمی‌کرد که کارت سوخت با چنین دستاوردهای ارزشمندی، روزی قربانی سیاسی­‌کاری شود. دستاوردهایی همچون جلوگیری از افزایش مصرف بنزین، جلوگیری از آلودگی بیشتر هوا، فراهم کردن نظام جامع اطلاعاتی برای مدیریت و برنامه­ریزی مصرف سوخت و ... .

 

برای بررسی این موضوع به سراغ نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی رفتیم و با آنها به گفت‌وگو نشستیم.

 

صددرصد مخالف حذف کارت سوخت هستم/ قاچاق سوخت افزایش خواهد یافت

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی درباره حذف کارت هوشمند سوخت در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجو، گفت: هنوز برای بنده دلیل این اقدام دولت مشخص نیست. بنده صددرصد با اقدام دولت در حذف کارت سوخت مخالفم. در طرح کارت سوخت، هزینههای زیاد نرم­افزاری و سخت­افزاری برای جلوگیری از قاچاق، کنترل و نظارت  بر جزئیات مصرف سوخت شد. درست است که اکنون میزان قاچاق به دلیل افت قیمت نفت کاهش داشته، ولی هر زمان که قیمت جهانی نفت افزایش پیدا کند، قاچاق سوخت هم به عنوان یکی از اصلی­ترین موارد قاچاق دوباره شدت خواهد گرفت.

 

نماینده مردم کرمان گفت: مهمترین ویژگی کارت سوخت، در اختیار دادن اطلاعات برای برنامه ریزی در بخش­های مختلف بود. حذف کارت سوخت، هیچ دلیلی نداشت.

 

وی در پاسخ به سوالی درباره دلیل دولت مبنی بر «فسادزا بودن و ایجاد رانت» گفت: اتفاقا حذف کارت سوخت فسادآور است. چون حتی اگر کسی کارت سوخت خود را به دیگری بدهد و بنزین فروشی کند، با وجود کارت سوخت میتوان فهمید چه کسی چه میزان سهمیه­اش را در کدام پمپ بنزین فروخته؟ همه این سوالات با وجود کارت سوخت قابل پاسخگویی است. در واقع، نبود کارت سوخت باعث فساد می شود نه وجودش.

 

وی در پاسخ به سوالی پیرامون نتایج این اقدام دولت گفت: بی­نظمی در مدیریت و مصرف سوخت، افزایش میزان قاچاق سوخت و مورد دیگر که در میان مدت و بلند مدت بسیار تاثیرگذار خواهد بود، عدم اتکا به داده های واقعی برای برنامه­ریزی برای حامل های انرژی در سالهای آینده و برنامه های آینده است.

 

 

حذف کارت سوخت می‌تواند زمینه‌ساز قاچاق باشد/ کمیسیون انرژی مخالف است

اسدلله قره‌خانی الوستانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو درباره تصمیم دولت برای حذف کارت سوخت گفت: من این طرح را موفق ارزیابی می‌کنیم؛ چراکه هم موجب کاهش چشمگیر مصرف سوخت در کشور شد و هم اینکه مردم با با آن همکاری داشتند. آنها احساس می‌کنند این طرح در راستای منافع ملی است.

 

وی با اشاره به موفقیت طرح کارت سوخت در جلوگیری از قاچاق بنزین افزود: این طرح در کل کشور به خوبی جواب داد و الگویی شد برای طرح هدفمندی یارانه‌ها.

 

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: وزیر نفت می‌گوید الآن دیگر مردم به اندازه ضروری بنزین مصرف می‌کنند و این یک فرآیند اضافی است و بود و نبود کارت سوخت تأثیری در مصرف و قاچاق سوخت ندارد.

 

الوستانی در توضیح استدلال وزیر در توجیح بی‌تأثیر بودن کارت سوخت در جلوگیری از قاچاق گفت: وزارت نفت بنا دارد کارت سوخت برای گازوئیل ادامه داشته باشد اما قیمت بنزین طوری است که انگیزه‌ای برای قاچاق وجود ندارد.

 

نماینده مردم علی‌آباد کتول در مجلس در پاسخ به این سوال که «با توجه به چند برابر بودن قیمت بنزین در کشورهای همسایه مثل ترکیه و عراق، این استدلال وزیر را منطقی می‌دانید؟» اظهار داشت: در ترکیه و افغانستان قیمت بنزین خیلی بالاست و محتمل هست که قاچاق انجام شود. نمی‌توانیم ادعا کنیم قطعاً قاچاق اتفاق نخواهد افتاد. این ایراد وجود دارد.

 

وی در پایان گفت: این طرح در کمیسیون بودجه مورد موافقت قرار گرفت. بیشتر اعضای کمیسیون انرژی موافق عرضه دو نرخی و خواهان ادامه دادن طرح کارت سوخت بودند اما در صحن نظر کمیسیون بودجه قرائت شد و به تصویب رسید.

 

کارت سوخت نباید جمع می‌شد/ سهمیه‌بندی مانع قاچاق بنزین بود

محمد خدابخشی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و مجلس درباره تصمیم دولت برای جمع کردن کارت‌های هوشمند سوخت در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: نظر من این است که کارت‌های سوخت نباید جمع شوند. زیرساخت خوبی در کشور آماده شده بود. دولت می‌توانست از این استفاده کند.

 

وی افزود: این طرح مانع جدی دربرابر قاچاق سوخت بود. از سوی دیگر جلوی سوء استفاده برخی‌ها از منابع ملی کشور را می‌گرفت.

 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اضافه کرد: شخصاً مخالف حذف این زیرساخت مهم بودم اما متأسفانه کمیسیون به این پیشنهاد دولت رأی مثبت داد و تصویب شد.

 

حذف کارت سوخت مصرف سوخت را افزایش می‌دهد/ دولت توجیهی برای این کار ندارد

علی­ اکبر کریمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به سوالی درباره دلیل واقعی حذف کارت سوخت در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجو گفت: استدلال مشخصی از سوی دولت بیان نشد ولی به نظر من این کارت به مصلحت نبود. چون برای کشور یک زیرساخت بود و با توجه به امکان واقعی شدن قیمت نفت و همچنین لزوم حذف یارانه ها، کارت سوخت این امکان را می داد که بتواند در هر زمانی، تصمیمات لازم را اتخاذ کند. به نظر من وجود این سیستم ضرری برای کشور نداشت و این که چرا دولت چنین کاری کرد، واقعا توجیه مشخصی برای آن ارائه نشد.

 

نماینده مردم اراک در پاسخ به سوالی پیرامون نتایج این اقدام دولت گفت: این کار باعث تشویق مردم به مصرف بنزین می شود. چون با وجود کارت سوخت، همواره یک مرز روانی برای مردم برای مصرف سوخت وجود داشت. همین امر به طور ناخودآگاه باعث صرفه جویی در مصرف بنزین میشد.اما حذف کارت سوخت موجب افزایش مصرف بنزین می شود. ضمن این که این کار در خصوص کنترل قاچاق در مناطق مرزی نیز موثر باشد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها