کد خبر: ۳۹۶۹۹۲
زمان انتشار: ۰۱:۲۹     ۲۱ مهر ۱۳۹۵
گزارشی از یک کمپین حسینی در قلب دنیای مدرن
جنبش who is Hussein حالا دیگر یک جنبش جهانی است. بیشتر رسانه‌های بزرگ دنیا به واسطه فعالیت‌های این گروه به بررسی زندگی و آرمان‌های امام حسین(ع) پرداخته‌اند.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از خبرگزاری دانشجو، سال 2012 بود که جمعی از جوانان شیعه لندنی دور هم جمع شدند تا حسین(ع) را به مردم دنیا معرفی کنند. آنها معتقدند جامعه امروزی نیازمند بازگشت به ارزش‌های انسانی است. ارزش‌های مشترکی که فارق از سن، جنس، دین و ملیت می‌تواند ما را کنار هم جمع کند. «حسین بن علی» کسی است که می‌تواند این کار بکند. جنبش who is Hussein پس از 4 سال حالا دیگر جهانی شده است. این جنبش بین‌المللی تا کنون سوژه جالبی برای بسیاری از رسانه‌های بزرگ بوده است.

حماسه‌ای برای دنیای امروز

سایت شبکه خبری CNN آمریکا در گزارشی درباره کمپین who is Hussein در آمریکا می‌نویسد: «این کمپین متعلق به یک سازمان بین‌المللی است که تلاش می‌کند مردم را درباره حماسه  حسین بن علی را آگاه کند.»

CNN در ادامه این گزارش به معرفی امام حسین(ع) می‌پردازد و او را نماینده کرامت انسانی در برابر حکومت‌های ظالم معرفی می‌کند. گزارشگر CNN می‌نویسید: ایستادن در برابر بی‌عدالتی و ظلم ویژگی درس‌های حسین(ع) است که مورد توجه بسیاری از شخصیت‌های مدرن قرار گرفته است. «نرسون ماندلا»، «مارتین لوتر کینگ» و «ماهاتما گاندی» از شخصیت‌هایی هستند که از او تأثیر گرفته‌اند.

این گزارش در ادامه به فعالیت‌های این کمپین در آمریکا پرداخته است. بیلبوردهای زیبا تبلیغاتی و کارهای خیریه فعالیت‌هایی است که برای این شبکه آمرکایی جالب بوده است.

حرفی متفاوت، وسط بیلبوردهای لندن

سابت خبری «هافینگتون پست» در گزارشی با عنوان «داستان یک قربانی با عزت» ضمن معرفی این کمپین، امام حسین(ع) را هم به خوانندگانش معرفی می‌کند. نگارنده گزارش هافینگتون پست در ابتدا می‌نویسد: ما در دنیایی تبلیغات زندگی می‌کنیم. اگر بخواهید تعداد دفعاتی که در یک هفته تبلیغات یک محصول یا برند را می‌بینید، شمارش کنید، سرگیجه خواهید گرفت. با این حال گاهی بعضی چیزها توجه آدم را به خود جلب می‌کند. در بین هزاران رفت و آمد در لندن، دیدن بیلبوردی از جنبش « who is Hussein» در بین یک مغازه کوچک لباس فروشی و فروشگاه مشروبات الکلی خستگی آدم را در می‌آورد.

گزارشگر هافینگتون پست ادامه می‌دهد: روی این تابلو نوشته است: «حسین میراث حماسی میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا است.» برای اینکه بیشتر با این سازمان آشنا شوم، با یکی از اعضای آن به صحبت می‌نشینم. او می‌گوید: «واقعا ناراحت کننده است که بسیار از مردم امام حسین(ع) را نمی‌شناسند. حسین(ع) یک رهبر سیاسی و مذهبی است که به تنهایی در برابر قوانین ظالمانه صده هفتم ایستاد. او با 72 نفر از یارانش در برابر لشگر هزاران نفری به خاطر عقایدشان ایستادند. حسین(ع) برای ما یک الگو و چراغ هدایت است. ما می‌خواهیم دیگران هم بتوانند آنچه را که ما حس می‌کنیم، حس کنند.

گزارشگر از عضو کمپین می‌پرسد: «یک مردی که 1400 سال پیش (هرچند قهرمانانه) مرده است چه ارتباطی به امروز ما دارد؟» در جواب می‌شنود: «زندگی حسین(ع) درس‌های زیادی برای امروز ما دارد. او می‌گوید مرگ با عزت بهتر از زندگی با ذلت است. به همین خاطر او پدر «آزادگی» است.»

فعالیت‌های این گروه محدود به ماه محرم نیست. سایت شبکه خبری BBC در گزارشی به فعالیت‌های خیریه این گروه در ماه رمضان پرداخته است. بر اساس این گزارش، این مجموعه خیره علاوه بر اطعام بی‌خانمان‌ها، برنامه‌هایی برای سلامت آنها هم دارد.

چه کسانی دنیا را تغییر می‌دهند؟

روزنامه گاردین دیگر رسانه‌ای است که فعالیت‌های این انجمن را سوژه کرده است. گزارشگر گاردین در ابتدای متنش می‌نویسد: اگر از شما بپرسند چه کسانی دنیا را تغییر دادند چه خواهید گفت؟ گاندی، ماندلا، لوترکینگ. همین‌ها کافی است. همه اینها انسان‌های تأثیرگذاری در تاریخ بوده‌اند اما یک شخص در تاریخ است که بالاترین فداکاری را برای انسانیت به خرج داده است. کسی که به خوبی شناخته نشده است اما تأثیر بسیار بزرگی بر جهان گذاشته است. آنقدر بزرگ که نامش پس از 1300 سال هنوز زنده است.

گاردین در ادامه ضمن اشاره به گمنامی امام حسین(ع) در دنیای امروز این جمله را از گاندی نقل می‌کند که «من از حسین آموختم چگونه در عین مظلومیت، پیروز باشیم.» در ادامه هم مانند بقیه رسانه‌ها به توصیف فعالیت‌های کمپین « who is Hussein» می‌پردازد.

بازتاب فعالیت‌های این گروه در رسانه‌های مهم دنیا به خوبی اهمیت و تأثیرگذاری آنها را توصیف می‌کند. جالب اینکه آنها هیچ شعبه‌‌ای در ایران ندارند. در بین 6 زبان اصلی سایت آنها خبری از فارسی نیست. بر اساس شواهد و قرائن هیچ بخش دولتی یا غیر دولتی بزرگترین کشور شیعه دنیا همراه این حرکت نبوده‌اند. جای سوال دارد چگونه یک گروه مردم نهاد طی کمتر از 4 سال توانسته چنین شهرت جهانی پیدا کند اما تمام توان نهادهای مختلف کشور اعم از دولتی و غیر دولتی در سی و چند سال گذشته اندک دست‌آورد قابل مقایسه‌ای ندارند. میلیون‌ها ایرانی عاشق امام حسین(ع) کجای بازی معرفی امام‌شان به دنیا هستند؟ آیا وقت آن نرسیده جوان‌ها برای مطالبه‌گری از دستگاه‌ها و انجام فعالیت‌های مبتکرانه دست به کار شوند؟ 

سال 2012 بود که جمعی از جوانان شیعه لندنی دور هم جمع شدند تا حسین(ع) را به مردم دنیا معرفی کنند. آنها معتقدند جامعه امروزی نیازمند بازگشت به ارزش‌های انسانی است. ارزش‌های مشترکی که فارق از سن، جنس، دین و ملیت می‌تواند ما را کنار هم جمع کند. «حسین بن علی» کسی است که می‌تواند این کار بکند. جنبش who is Hussein پس از 4 سال حالا دیگر جهانی شده است. این جنبش بین‌المللی تا کنون سوژه جالبی برای بسیاری از رسانه‌های بزرگ بوده است.

حماسه‌ای برای دنیای امروز

سایت شبکه خبری CNN آمریکا در گزارشی درباره کمپین who is Hussein در آمریکا می‌نویسد: «این کمپین متعلق به یک سازمان بین‌المللی است که تلاش می‌کند مردم را درباره حماسه  حسین بن علی را آگاه کند.»

CNN در ادامه این گزارش به معرفی امام حسین(ع) می‌پردازد و او را نماینده کرامت انسانی در برابر حکومت‌های ظالم معرفی می‌کند. گزارشگر CNN می‌نویسید: ایستادن در برابر بی‌عدالتی و ظلم ویژگی درس‌های حسین(ع) است که مورد توجه بسیاری از شخصیت‌های مدرن قرار گرفته است. «نرسون ماندلا»، «مارتین لوتر کینگ» و «ماهاتما گاندی» از شخصیت‌هایی هستند که از او تأثیر گرفته‌اند.

این گزارش در ادامه به فعالیت‌های این کمپین در آمریکا پرداخته است. بیلبوردهای زیبا تبلیغاتی و کارهای خیریه فعالیت‌هایی است که برای این شبکه آمرکایی جالب بوده است.

حرفی متفاوت، وسط بیلبوردهای لندن

سابت خبری «هافینگتون پست» در گزارشی با عنوان «داستان یک قربانی با عزت» ضمن معرفی این کمپین، امام حسین(ع) را هم به خوانندگانش معرفی می‌کند. نگارنده گزارش هافینگتون پست در ابتدا می‌نویسد: ما در دنیایی تبلیغات زندگی می‌کنیم. اگر بخواهید تعداد دفعاتی که در یک هفته تبلیغات یک محصول یا برند را می‌بینید، شمارش کنید، سرگیجه خواهید گرفت. با این حال گاهی بعضی چیزها توجه آدم را به خود جلب می‌کند. در بین هزاران رفت و آمد در لندن، دیدن بیلبوردی از جنبش « who is Hussein» در بین یک مغازه کوچک لباس فروشی و فروشگاه مشروبات الکلی خستگی آدم را در می‌آورد.

گزارشگر هافینگتون پست ادامه می‌دهد: روی این تابلو نوشته است: «حسین میراث حماسی میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا است.» برای اینکه بیشتر با این سازمان آشنا شوم، با یکی از اعضای آن به صحبت می‌نشینم. او می‌گوید: «واقعا ناراحت کننده است که بسیار از مردم امام حسین(ع) را نمی‌شناسند. حسین(ع) یک رهبر سیاسی و مذهبی است که به تنهایی در برابر قوانین ظالمانه صده هفتم ایستاد. او با 72 نفر از یارانش در برابر لشگر هزاران نفری به خاطر عقایدشان ایستادند. حسین(ع) برای ما یک الگو و چراغ هدایت است. ما می‌خواهیم دیگران هم بتوانند آنچه را که ما حس می‌کنیم، حس کنند.

گزارشگر از عضو کمپین می‌پرسد: «یک مردی که 1400 سال پیش (هرچند قهرمانانه) مرده است چه ارتباطی به امروز ما دارد؟» در جواب می‌شنود: «زندگی حسین(ع) درس‌های زیادی برای امروز ما دارد. او می‌گوید مرگ با عزت بهتر از زندگی با ذلت است. به همین خاطر او پدر «آزادگی» است.»

فعالیت‌های این گروه محدود به ماه محرم نیست. سایت شبکه خبری BBC در گزارشی به فعالیت‌های خیریه این گروه در ماه رمضان پرداخته است. بر اساس این گزارش، این مجموعه خیره علاوه بر اطعام بی‌خانمان‌ها، برنامه‌هایی برای سلامت آنها هم دارد.

چه کسانی دنیا را تغییر می‌دهند؟

روزنامه گاردین دیگر رسانه‌ای است که فعالیت‌های این انجمن را سوژه کرده است. گزارشگر گاردین در ابتدای متنش می‌نویسد: اگر از شما بپرسند چه کسانی دنیا را تغییر دادند چه خواهید گفت؟ گاندی، ماندلا، لوترکینگ. همین‌ها کافی است. همه اینها انسان‌های تأثیرگذاری در تاریخ بوده‌اند اما یک شخص در تاریخ است که بالاترین فداکاری را برای انسانیت به خرج داده است. کسی که به خوبی شناخته نشده است اما تأثیر بسیار بزرگی بر جهان گذاشته است. آنقدر بزرگ که نامش پس از 1300 سال هنوز زنده است.

گاردین در ادامه ضمن اشاره به گمنامی امام حسین(ع) در دنیای امروز این جمله را از گاندی نقل می‌کند که «من از حسین آموختم چگونه در عین مظلومیت، پیروز باشیم.» در ادامه هم مانند بقیه رسانه‌ها به توصیف فعالیت‌های کمپین « who is Hussein» می‌پردازد.

بازتاب فعالیت‌های این گروه در رسانه‌های مهم دنیا به خوبی اهمیت و تأثیرگذاری آنها را توصیف می‌کند. جالب اینکه آنها هیچ شعبه‌‌ای در ایران ندارند. در بین 6 زبان اصلی سایت آنها خبری از فارسی نیست. بر اساس شواهد و قرائن هیچ بخش دولتی یا غیر دولتی بزرگترین کشور شیعه دنیا همراه این حرکت نبوده‌اند. جای سوال دارد چگونه یک گروه مردم نهاد طی کمتر از 4 سال توانسته چنین شهرت جهانی پیدا کند اما تمام توان نهادهای مختلف کشور اعم از دولتی و غیر دولتی در سی و چند سال گذشته اندک دست‌آورد قابل مقایسه‌ای ندارند. میلیون‌ها ایرانی عاشق امام حسین(ع) کجای بازی معرفی امام‌شان به دنیا هستند؟ آیا وقت آن نرسیده جوان‌ها برای مطالبه‌گری از دستگاه‌ها و انجام فعالیت‌های مبتکرانه دست به کار شوند؟


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها