أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۹۷۰۰۷
زمان انتشار: ۲۱:۱۳     ۲۱ مهر ۱۳۹۵
لا یوم کیومک یا اباعبدالله
روز عاشورای حسینی یک بار دیگر از راه رسید تا عاشقان و دلدادگان اباعبدالله الحسین(ع) در عزای پسر فاطمه(س) بانگ ماتم سر دهند و خون بگریند.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، ایران اسلامی که این روزها در ماتم حسین فاطمه(س) یکپارچه سیاهپوش است، در عاشورای سید و سالار شهیدان علاوه بر عزاداری و سوگواری و اطعام و پخش نذری، یاد و خاطره «إنّی اُحبّ الصلوة» حضرت اباعبدالله را گرامی داشت و نماز باشکوه ظهر عاشورا را در نقاط مختلف کشور به جماعت برپا کرد.

هیأت‌های مذهبی و مردم عزادار ظهر امروز شور و شعور حسینی را در هم آمیختند و به پیروی از امام و مقتدای خویش، فریضه الهی نماز را به جا آوردند و پس از آن دوباره به عزاداری پرداختند.

اهمیت نماز ظهر عاشورا به این علت است که سیدالشهدا(ع) با وجود حضور در میدان جنگ و تیراندازی لشکر عمر سعد، اقدام به برپایی نماز جماعت کرد تا نشان دهد، جز برای احیای دین خدا و برپایی سنت‌های جدش قیام نکرده است.

مردم خداجوی ایران اسلامی با نوای «یا حسین(ع)» دیگر مسمانان جهان، با سیاه‌پوشی سطح شهرها و شرکت در محافل عزاداری، لباس عزا بر تن کرده و همچنان 1377 سال پس از مصیبت بزرگ دشت نینوا، ناله سر می‌دهند.

عزاداران که دیشب را با نوای «امشبی را شه دین در حرمش مهمان است / مکن ای صبح طلوع» سر کردند، از نخستین ساعات امروز (دهم محرم‌الحرام سال 1438 هجری قمری) با حضور در میادین اصلی شهر، مساجد، حسینیه‌ها و تکایا، بار دیگر با امام حسین(ع) و یاران باوفای حضرت عهد و پیمان بستند.

 

در ادامه به گوشه‌ای از آداب و رسوم ایرانیان در ایام محرم و روز عاشورا اشاره می‌شود:

* عزاداری رئیس‌جمهور در قبله تهران

حجت‌الاسلام حسن روحانی پیش از ظهر امروز و همزمان با عاشورای حسینی به شهرری سفر کرد. وی با حضور در آستان حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) در جمع عزاداران حسینی حضور یافت و همراه با آحاد مختلف جامعه به اقامه عزا پرداخت.

ادامه مطلب...

 

* عزاداری رئیس مجلس در قم

رئیس مجلس شورای اسلامی که در تاسوعا و عاشورای حسینی به قم سفر کرده است در مراسم‌های مختلف عزاداری در قم شرکت کرد. علی لاریجانی پیش از ظهر امروز در مراسم عزاداری که در دفتر مقام معظم رهبری در قم برپا شده بود شرکت کرد.

در حرم حضرت معصومه(س) نیز با حضور هزاران نفر از عاشقانه سالار شهیدان، نماز ظهر عاشورا به امامت آیت‌الله مکارم شیرازی اقامه شد.

ادامه مطلب...

 

* عزاداری منظم یزدی‌ها به همراه نخل‌گردانی

سینه‌زنی منظم یزدی‌ها زبانزد است که در عاشورای حسینی رنگ و بوی دیگری به محافل حسینی بخشیده بود. مراسم نخل‌گردانی نیز از دیگر آیین‌های سنتی یزدی‌ها در سوگ سیدالشهداست. همچنین قرار است روز شنبه، 13 محرم بعد از نماز ظهر و عصر، اجتماع باشکوه عزاداران در میدان امیرچخماق یزد با حضور همه هیئت‌های عزاداری برگزار شود.

ادامه مطلب...

 

* غریو «لبیک یا حسین» در آسمان سیستان

میدان امام حسین (ع) زاهدان امروز حال و هوای عاشورایی داشت، دسته‌های عزاداری یک به یک با سوزو گداز بیشتری وارد شدند، نغمه نوحه‌ها و مرثیه‌ها در سوگ سالار شهیدان قلب همگان را به درد آورد. همچنین نماز ظهر عاشورا در زاهدان به امامت آیت‌الله عباسعلی سلیمانی نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان اقامه شد.

ادامه مطلب...

 

* کردستان، تجلی‌گاه وحدت عاشورایی

مردم استان کردستان که بافت قومی ترک و کرد و سنی و شیعه را در خود جای داده است، متفاوت از سایر استان‌های کشور است و به نوعی هم نماد ملی و هم نوید وحدت اسلامی است که کرد و ترک و سنی و شیعه در کنار هم زندگی مسالمت‌آمیزی دارند و در ایام محرم عزاداری می‌کنند.

ادامه مطلب...

 

* حلقه متصل سینه‌زنی گرگانی‌ها

در گرگان دسته‎های عزاداری همچون سال‎های گذشته از محله‎های مختلف شهرستان گرگان به سمت امامزاده عبدالله(ع) گرگان حرکت کردند و پس از اتمام عزاداری نماز باشکوه ظهر عاشورا به امامت آیت‎الله سید کاظم نورمفیدی امام جمعه گرگان بر پا شد.

ادامه مطلب...

 

* امضای میثاق‌نامه «لبیک یا زینب (س)» در سمنان

نماز ظهر عاشورا در روستاها، شهرها و مراکز شهرستان‌های استان سمنان با حضور خیل عزاداران حسینی اقامه شد و در شهرستان‌های بزرگ و مهم این استان نظیر سمنان، شاهرود، دامغان و گرمسار از شور و حال خاصی برخوردار بود.

همچنین بانوان سمنانی در همایش رهروان زینبی، میثاق‌نامه «لبیک یا زینب (س)» امضا می‌کنند.

ادامه مطلب...

 

* پایتخت شور و شعور حسینی عاشورایی شد

امروز حال و هوای زنجان بیشتر کربلایی شده است، همه شهر عزادار سرور و سالار شهیدان است، هرچه می‌شنوی صدای یا حسین(ع) است.

ادامه مطلب...

 

* عزاداری با شکوه مردم رشت در عاشورای حسینی(ع)

عزاداران حسینی با تجمع عاشورایی خود در میدان شهدای ذهاب رشت به یاد سالار شهیدان بر سر و سینه زدند و نماز ظهر عاشورا را به تبعیت از سید و سالار شهیدان اقامه کردند.

ادامه مطلب...

 

* مشارکت 1400 هیئت مذهبی در عاشورای بوشهر

رئیس شورای هیئت‌های مذهبی استان بوشهر از مشارکت 1400 هیئت مذهبی در عزاداری عاشورای حسینی در استان بوشهر خبر داد. عزاداران حسینی پس از پایان عزاداری که در نقاط مختلف شهر بوشهر انجام شده بود خود را به مصلی نماز جمعه بوشهر رساندند و نماز ظهر عاشورا را به امامت آیت‌الله صفایی بوشهری اقامه کردند.

ادامه مطلب...

 

* عزاداری خوزستانی‌ها با نوای حسین فخری

مردم خرمشهر با نوای گرم حسین فخری و به سبک واحد در رثای سید و سالار شهیدان سینه‌زنی کردند و اشک ماتم ریختند. اهوازی‌ها نیز با صدای دما، پای برهنه، سنج و طبل و سینه‌زنی زنجیرهایی که بی‌هیچ ملاحظه‌ای فرو می‌آمد، یاد و خاطره عاشورای حسینی را گرامی داشتند.

ادامه مطلب...

 

* برپایی آیین گل مالی در خرم‌آباد

مردم دیار لرستان امروز هم مانند سال‌های گذشته رسم چندساله گل‌مالی را برگزار کردند. همچنین نماز ظهر عاشورا در مصلی نماز جمعه خرم آباد و به امامت آیت‌الله سید احمد میر عمادی نماینده ولی‌فقیه در لرستان و امام جمعه خرم‌آباد اقامه شد. نماز ظهر عاشورا در بروجرد در خیابان صفا و مقابل مصلی نماز جمعه این شهرستان به امامت حجت‌الاسلام حسن ترابی امام جمعه این شهرستان با مشارکت مردان و زنان عزادار این شهرستان در صفوفی به هم پیوسته اقامه شد.

ادامه مطلب...

 

* عزاداری ارومیه‌ای‌ها در باغ رضوان

امروز نماز ظهر عاشورا در مسجد لطف علی‌خان ارومیه به امامت حجت‌الاسلام سید مهدی قریشی و با حضور حداکثری مردم عزدارا اقامه شد. بعد از ظهر امروز نیز دسته‌های عزاداری در مرکز استان آذربایجان غربی با حضور در باغ رضوان ارومیه و مزار شهدای این شهر علاوه بر تجدید میثاق با شهدای انقلاب اسلامی، در آرامگاه باغ رضوان ارومیه اقدام به عزاداری خواهند کرد.

ادامه مطلب...

 

* ندای «لبیک یاحسین» اهالی شهرکرد

ظهر امروز همزمان با سراسر استان نماز ظهر عاشورا در شهرکرد  به امامت حجت‌الاسلام‌والمسلمین فاطمی در مصلی نماز جمعه شهرکرد اقامه شد.

ادامه مطلب...

 

* استقبال حسینی از شهید عاشورایی در اصفهان

خیابان‌های شهر اصفهان برای عزای حسینی، پرچم به دست گرفته‌ و علم به دوش دارند، گویی آسمان هم قبل از شهادت سید و سالار شهیدان بغض کرده و هوای گریه دارد.

همچنین مراسم استقبال حسینی از شهید غلامعلی رضایی کوجانی(شهید عاشورایی) عصر روز عاشورا از خیابان شهیدان کاظمی به طرف آستان مقدس سیدین کوجان آغاز خواهد شد.

ادامه مطلب...

 

* اجتماع بزرگ عاشورائیان در امامزاده سید عباس خراسان شمالی

نماز ظهر عاشورا در مرکز خراسان شمالی با حضور گسترده عزاداران و عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) در جوار آستان مقدس امامزاده سید عباس ابن موسی ابن جعفر برادر گرامی امام رضا(ع) به امامت حجت الاسلام ابوالقاسم یعقوبی نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد برگزار شد.

ادامه مطلب...

 

* دیار کریمان یک‌پارچه در ماتم است

مردم روستاهای ریگان از توابع استان کرمان، با پای پیاده بیش از 12 کیلومتر راه را طی کردند و در مسجد ابوالفضل(ع) ریگان به عزاداری پرداختند. همچنین اجتماع عظیم زنجیرزنان بمی از صبح در میدان اصلی شهر بی‌نظیر است.

ادامه مطلب...

 

* اقامه عزای حسینی در دروازه نجف

امروز حال و هوای عاشورای حسینی در دروازه نجف با حضور گسترده دسته‌جات زنجیرزنی و سینه‌زنی هیأت‌های مذهبی پر از ماتم دردانه حضرت زهرا(س) است.

مردم متدین و مومن کرمانشاه امروز همزمان با روز دهم ماه محرم و در روز عاشورای حسینی در عزای شهادت سیدالشهد(ع) و 72 تن از یاران باوفایش با نواهای غم‌انگیز در تمام شهر به سوگواری و عزاداری پرداختند.

ادامه مطلب...

 


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها