کد خبر: ۳۹۷۱۳۸
زمان انتشار: ۱۳:۲۶     ۲۲ مهر ۱۳۹۵
به گزارش پایگاه 598، منابع انگلیسی روز پنجشنبه گفتند شرکت چندملیتی 'یونیلیور' به دنبال کاهش شدید و کم سابقه ارزش پوند در برابر دلار آمریکا و یورو به دلیل نگرانی از برگزیت، خواهان افزایش ده درصدی قیمت محصولاتش در بازار انگلیس شده است.
 
به گزارش ایرنا، این منابع گفتند که با عدم پذیرش درخواست یونیلیور از سوی فروشگاه زنجیره ای تسکو، این شرکت هلندی - انگلیسی اقدام به متوقف کردن عرضه 200 قلم از محصولات پرطرفدارش در این فروشگاه کرده است.
 
فروشگاه زنجیره ای تسکو بزرگترین کارفرما در بخش خصوصی در انگلیس محسوب می شود و در سه هزار و 300 فروشگاه خود در این کشور بیش از 310 هزار کارمند دارد.
 
در این میان برخی از منتقدین، شرکت چندملیتی یونیلیور را متهم کرده اند که به دنبال سوءاستفاده از شرایط ایجاد شده در انگلیس به دنبال برگزیت است.
 
آنها با اشاره به تولید برخی از محصولات این شرکت در انگلیس، معتقدند که برگزیت صرفا یک بهانه برای افزایش قیمت این محصولات شمرده می شود.
به گفته آنها این شرکت چندملیتی درصورت افزایش ده درصدی قیمت محصولاتش، می تواند در سال تا 2 میلیارد پوند سود به دست آورد.
 
اما این شرکت که در جریان همه پرسی برگزیت در 23 ژوئن نیز از مخالفان خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بود، مدعی است که افزایش قیمت محصولاتش ناشی از کاهش شدید ارزش پوند است.
پوند انگلیس از زمان رأی مردم انگلیس به برگزیت در همه پرسی 23 ژوئن( سوم تیرماه )، تاکنون بیش از15 درصد از ارزش خودش را از دست داده است.
 
به نوشته روزنامه گاردین، با عدم موافقت 'تسکو' با افزایش ده درصدی قیمت محصولات شرکت یونیلیور، این شرکت نیز تحویل محصولاتش را به این فروشگاه بزرگ زنجیره ای، متوقف کرده است.
شرکت یونیلیور که در سال 1930 میلادی از ادغام شدن شرکت انگلیسی صابون' Lever Brothers 'وشرکت هلندی کره سازی 'Margarine 'Unie تاسیس شده، در حال حاضر با داشتن 168 هزار نیرو، مالک بیش از 400 برند معروف دنیا در دسته بندی های غذایی، نوشیدنی، تمیزکننده های محیطی و نظافت شخصی است.
 
گردش مالی این شرکت که 58 درصد از فعالیتش در بازارهای نوظهور جهان است، در سال 2015 میلادی، 53 میلیارد و 300 میلیون یورو بوده است .
 
در همین حال روزنامه دیلی میل نوشت که اقدام شرکت یونیلیور می تواند نشانه ای از افزایش قیمت ها در انگلیس به دنبال کاهش ارزش پوند باشد.
به نوشته این روزنامه، علاوه بر یونیلیور، شمار دیگری از شرکت های عمده فروشی به دنبال افزایش قیمت محصولاتشان هستند.
 
در همین حال 'تیم فارون' رهبر حزب لیبرال دمکرات انگلیس، دولت محافظه کار 'ترزا می ' را درخصوص افزایش قیمت ها مقصر دانست و گفت: 'هرج ومرج ایجادشده در ارتباط با برگزیت در حال حاضر قفسه فروشگاه ها را نشانه رفته است .'
وی افزود: این مساله نشان می دهد که دولت محافظه کار انگلیس هیچ برنامه ای برای برگزیت ندارد .
 
در اوایل ماه جاری میلادی نیز بررسی صورت گرفته توسط فدراسیون صنایع غذایی و نوشیدنی انگلیس نشان می داد که سه چهارم اعضای این نهاد گزارش داده اند با افزایش هزینه ها، سودشان کاهش یافته است.
 
پیش از این منابع اقتصادی از جمله صندوق بین المللی پول و شرکت های بزرگ انگلیسی نسبت به آثار منفی برگزیت به ویژه خروج از بازار واحد اروپایی بر تجارت و اقتصاد انگلیس از جمله افزایش تورم در این کشور هشدار داده اند.
 
صندوق بین المللی پول در گزارش اخیرش هشدار داده بود که به دلیل برگزیت، نرخ تورم در انگلیس از 0.7 درصد کنونی به 2.5 درصد در سال 2017 افزایش خواهد یافت.
 
«موریس اوبستفیلد» مشاور ارشد صندوق بین المللی پول نیز در همین ارتباط گفته است که هشدار قبلی این نهاد بین المللی در خصوص عواقب منفی برگزیت درست بوده و ابهامات در خصوص خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، شرکت های تجاری را نسبت به آینده روابط تجاری شان نگران ساخته است.
 
فیلیپ هاموند وزیر دارایی انگلیس که پیشتر از مخالفان برگزیت بود، نیز در کنفرانس اخیر حزب محافظه کار در بیرمنگام، نسبت به بروز تلاطم های اقتصادی به دنبال رأی مردم انگلیس در همه پرسی 23 ژوئن به برگزیت، هشدار داد.
 
اگر چه 'ترزا می' نخست وزیر انگلیس در جریان نشست روز چهارشنبه مجلس عوام، با هدف کاستن از میزان نگرانی ها از برگزیت وعده داد سعی می کند در مذاکرات اروپایی که قرار است از ماه مارس سال آینده شروع شود، شرایطی فراهم کند که کشورش کمترین آسیب اقتصادی را متحمل شود.
 
'ترزا می' بدون مشخص کردن هیچ راهکاری عنوان کرد: «در مذاکرات خود با اتحادیه اروپایی بلند نظر خواهیم بود و سعی می کنیم بهترین نتیجه ممکن را برای مردم انگلیس بگیریم. کاری کنیم که انگلیسی ها دسترسی آسان و مشخصی به بازار اروپایی داشته و بتوانند در این بازار تاثیرگذار باشند.»
 
نخست وزیر انگلیس در این نشست مجلس عوام که بر روی برگزیت متمرکز بود همچنین موافقت خودش با افزایش نقش نظارتی پارلمان این کشور بر روی خروج از اتحادیه اروپا، به صورت مشروط اعلام کرد.
 
«ترزا می» نخست وزیر انگلیس در همین حال بیان داشت: نظارت نمایندگان نباید موجب تضعیف موضع دولت در مذاکرات با اعضای اتحادیه اروپا پس از اجرای ماده 50 پیمان لیسبون که ناظر بر خروج اعضا از این اتحادیه است، شود.
 
جرمی کوربین رهبر حزب کارگر در این نشست خطاب به 'ترزا می' گفت: «کسی پیش از این می گفت خروج از این بازار مشترک اروپایی صدمه زیادی به سرمایه داران انگلیسی خواهد زد. شرکت های ما در زمینه تجارت جهانی گامی به عقب برخواهند داشت. آن فرد امروز نخست وزیر انگلیس است و این حرف ها را پیش از همه پرسی زده است.»
 
به دنبال اظهارات نسبتا امیدوار کننده 'ترزا می' در مجلس عوام کاهش ارزش پوند انگلیس در بازار مبادلات ارزی متوقف و حتی اندکی افزایش یافت اما این روند کاهشی روز پنجشنبه در بازار های آسیایی مجددا شروع شد.
 
ارزش پوند انگلیس در شروع بازار مبادلات ارزی در کشورهای آسیایی در روز پنجشنبه در برابر دلار آمریکا با 0.06 درصد کاهش، در مقابل 1.2188 دلار و همچنین با 0.09 درصد کاهش در مقابل یورو، در مقابل1.1063 یورو معامله شد.
 
شهروندان انگلیس سوم تیرماه در همه پرسی خروج از اتحادیه اروپا که به «برگزیت» شهرت یافت، با 51.9 درصد رأی موافق در مقابل 48.1 درصد رأی مخالف، به خروج از این اتحادیه رأی دادند.
 
نخست وزیر انگلیس وعده داده است که روند خروج از اتحادیه اروپا را تا پایان مارس 2017 (دهه اول فروردین 1396) شروع می کند اما نمایندگان پارلمانی حزب کارگر و شماری از نمایندگان حزب محافظه کار، خواهان این هستند که شروع مذاکرات و خروج سخت از این اتحادیه که شامل خروج از بازار واحد اروپایی است، بایستی با رای مجلس عوام باشد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها