يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۹۷۲۸۸
زمان انتشار: ۱۱:۱۰     ۲۴ مهر ۱۳۹۵
رئیس ستاد روحانی در خراسان جنوبی:
رئیس ستاد روحانی در خراسان جنوبی با بیان اینکه اصلاح طلبان باید روحانی را طلاق سیاسی بدهند، گفت:‌ تأکیددارم عبور از روحانی میمون و مبارک است چراکه این اتفاق می‌تواند منجر به یک گزینه اصلح،‌برتر و قدرتمند مثل علی مطهری شود.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، امین صبحی- قاسم عزیزی: «ای نشسته تو در این خانه پرنقش و خیال، خیز از این خانه برو رخت ببر هیچ مگو» گفت‌وگویش را با مولانا آغاز کرد و با حافظ به پایان رساند.

درست است که ذوق ادبی بالایی دارد اما معتقد است که با «شعر و شعار» نمی‌توان کشور داری کرد و آقای روحانی باید متوجه این قضیه باشد.

کتش را از تنش بیرون آورد و بر تنه صندلی پوشاند و گفت که آن‌هایی که آقای روحانی را از قدیم می‌شناسند، می‌دانند که روحانی اصلاً در برخورد سیاسی با مسائل اهل لوطی‌گری، معرفت و رفاقت بازی نیست.

مهدی آیتی که در سال 92 رییس ستاد حسن روحانی در استان خراسان جنوبی بود می‌گوید که روحانی خودش هم فکر نمی‌کرد روزی رییس جمهور ایران شود و وی فکر می‌کرد که فقط 10 درصد رأی دارد.

وی که سابقه عضویت در حزب اعتماد ملی را  دارد بر این باور است که اصلاح‌طلبان در سال 92 پیروز نشدند بلکه رییس دولت اصلاحات آقای عارف را به نفع یک فرد اصولگرا کنار زد.

آیتی برخلاف دیگر همفکرانش در جبهه اصلاحات عبور از روحانی را «مبارک» می‌داند و می‌گوید نباید بین گزینه بد و بدتر، بد را انتخاب کنیم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب، پیام رییس دولت اصلاحات برای رأی به لیست 46 نفره اصلاح‌طلبان در تهران را خلاف دموکراسی می‌داند و می‌گوید که این پیام قیم مابانه بود و من به همه اعضای لیست 46 نفره رأی ندادم.

وی لیست موسوم به لیست امید اصلاح‌طلبان را شناسنامه اصلاح‌طلبان می‌داند و از اینکه برخی افراد صفر کیلومتر به مجلس راه یافته‌اند، متاثر است و خلاف خرد جمعی عنوان می‌کند و تبعات این لیست را متوجه شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان می‌داند.

آیتی که دل پُری از شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان معتقد است شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان علیه اصلاح‌طلبان کودتا سیاسی کرده است و 80 درصد اصلاح طلبان کشور از عملکرد شورای سیاست‌گذاری رضایت ندارند

وقتی از مهدی آیتی پرسیدیم که آیا سال 92 زمانی که بیرق حمایت از روحانی در بیرجند را بلند کردید، احتمال ناکارآمدی دولت یازدهم را هم می‌دادید یا خیر، بیتی از حافظ خواند و گفت: «ای کبوتر نگران باش که شاهین آمد، که به کام دل ما آن بشد و این آمد، رسم بدعهدی ایام چو دید ابر بهار، گریه‌اش بر سمن و سنبل و نسرین آمد».

بر روی مصرع «که به کام دل ما آن بشد و این آمد» دو بار ضرب می‌زند و یکبار دیگر تاکید دارد که «روحانی یک نقطه گریز اجباری بود» بنابراین نیازی نیست که اصلاح‌طلبان در 96 چون سال 92 بین گزینه بد و بدتر، «بد» را انتخاب کنند.

آنچه در ادامه می‌آید متن کامل گفت‌و‌گوی تفصیلی خبرنگاران حوزه احزاب خبرگزاری فارس با مهدی آیتی نماینده دور ششم مجلس است:

فارس: جناب آیتی شما سابقه فعالیت در ستاد رئیس دولت اصلاحات، حضور در فراکسیون مشارکت مجلس ششم، ریاست ستاد آقای کروبی در سال 84 ریاست ستاد آقای موسوی در سال 88 و در سال 92 نیز ستاد آقای روحانی را در خراسان جنوبی اداره کردید و از همین رو حضور و مسئولیت‌هایی را در عرصه انتخابات از سوی ستاد مرکزی هریک از این افراد پذیرفتید به دلیل همین تجربه اولین سوال را اختصاص دهیم به موضوع تشکیل شورای عالی اصلاح‌طلبان، شورایی که اصلاح‌طلبان اول مدعی شدند وجود ندارد و بعد رسماً ریاست آن به آقای عارف واگذار شد، چرا با وجود شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، شورای عالی تشکیل شد؟

آیتی: ما در جبهه اصلاحات مجمعی به نام شورای هماهنگی جبهه اصلاحات تأسیس کردیم. این شورای هماهنگی جبهه اصلاحات از اوایل دولت اصلاحات تشکل شد چراکه به دلیل عدم وجود حزب در تصمیم‌گیری‌های جمعی به نتیجه‌ای رسیدیم و توافق کردیم که شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، نمایندگان احزاب و تشکل‌های سیاسی باشد؛ یعنی شرط گذاشتند و گفتند هر شخصی که دارای حزب و تشکل سیاسی است و طبق ماده 10 کمیسیون احزاب مجوز گرفته است می‌تواند در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات دارای یک کرسی باشد.

فارس:‌ خب چه شد که به شورای عالی رسیدید؟

آیتی: نقدی بر جبهه اصلاحات از انتخابات سال 92 تا انتخابات مجلس سال 94 بود که گفتند ممکن است در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، نمایندگان احزابی وجود داشته باشند که آن حزب یک حزب کاغذی باشد. که حرف منطقی بود.

فارس:‌ اما در شورای عالی اصلاح‌طلبان هم اشخاصی قرار گرفتند که نماینده هیچ حزبی نبودند.

آیتی: عرض می‌کنم آقای موسوی لاری به نمایندگی از آقای خاتمی شورای سیاست‌گذاری تأسیس کرد و همانطور که شما هم اشاره کردید افرادی وارد شورای سیاست‌گذاری می‌شوند که نه نماینده حزب هستند و نه نماینده تشکل.

فارس: مثل آقای عارف...

آیتی: بله؛ آقای عارف و 5 نفر از مشاوران ایشان وارد شورای سیاست‌گذاری شده و بعد خود آقای عارف رئیس این شورا می‌شود.

*اقدامات شورای سیاست‌گذاری توصیه‌ای است نه دموکراسی

فارس: خب چرا شورای عالی اصلاحات این مسیر را انتخاب کرد؟

آیتی: این اقدامات به‌صورت توصیه‌ای صورت گرفته است.

فارس: پس دموکراسی در اینجا نقشی نداشته؟

آیتی: دقیقا فقط توصیه بود نه دموکراسی.

*عارف با توصیه‌ رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان شد/این با نفس اصلاحات در تضاد است

فارس: این یعنی تضاد...

آیتی: نقد ما اصلاح‌طلبان هم این است که جبهه اصلاحات که مدعی پرچم‌داری دموکراسی بود، رئیس یک شورای تصمیم‌گیر خود را به‌صورت توصیه‌ای انتخاب می‌کند. ما اسم این اقدامات را غیر دموکراتیک می‌دانیم و با نفس اصلاحات در تضاد است.

فارس: این توصیه از سمت چه کسی صورت گرفته است؟

آیتی: این توصیه از سمت آقای خاتمی و آقای موسوی‌لاری و دیگران صورت گرفته است.

فارس: این موضوع واکنشی نداشت؟

آیتی: چرا اگر به اخبار آن روزها مراجعه کنید می‌بینید که تاحدودی بخشی از این نارضایتی‌ها رسانه‌ای شد.

فارس: بله حتی  برخی‌ها بر سر چرایی آقای موسوی لاری هم صحبت داشتند؟

آیتی:‌ این نخستین اشکال به این شورا بود چراکه خود وزیر کشور دولت اصلاحات که شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان را تأسیس می‌کند، نماینده هیچ حزبی نیست.

فارس: اشکال دیگر چه بود؟

آیتی: واضح است آقای موسوی‌لاری هرکسی را که دلش می‌خواهد بدون رأی‌گیری اکثریت و خردجمعی و نظرسنجی از استان‌ها وارد این شورا می‌کند.این اقدامات در حالی شکل‌گرفته است که جبهه اصلاحات ادعای دموکراتیک بودن می‌کند.

*80 درصد اصلاح طلبان کشور از عملکرد شورای سیاست‌گذاری رضایت ندارند/این شورا علیه ما کودتا انجام داده

فارس:‌ یعنی علت نارضایتی استان‌‌ها از شورای عالی به این دلیل است؟

آیتی:‌ یکی از دلایل آن این است شما اگر همین امروز یک نظرسنجی در سطح کشور صورت دهید، خواهید دید که 70-80 درصد فعالان جبهه اصلاحات از عملکرد شورای سیاست‌گذاری ناراضی هستند؛ یعنی در حقیقت شورای سیاست‌گذاری به‌ نوعی علیه اصلاح‌طلبان کودتا انجام داده و شورای هماهنگی جبهه اصلاحات را باطل کرده است.

*انتقاد از اصلاح طلبان شورای شهر فعلی تهران/مسئولیت شکست شورای شهر چهارم در انتخاب شهردار متوجه شورای سیاست‌گذاری است

فارس: ‌مطرح هست این ساختار در جریان برگزاری انتخابات شورای شهر چهارم هم فعال بود.

آیتی:‌ بله؛ این شورای لیستی را تهیه کرد که منجر شد تا نیمی از اعضای شورای شهر تهران اصلاح‌طلب شوند؛ اما بخشی از همین افرادی که به‌عنوان نمایندگان اصلاحات به شورای شهر فرستادند از اصلاح‌طلبی عدول کردند و به جبهه مقابل پیوستند و محسن هاشمی را اوت کردند و قالیباف را مجدداً بر کرسی شهرداری تهران تکیه دادند؛ جبهه اصلاحات با اینکه نیمی از کرسی‌های شورای شهر تهران را داشت نتوانست یک اصلاح‌طلب را شهردار تهران کند. اتفاق بدتر از آن چرخش برخی از اصلاح‌طلبان شورای شهر به سمت چمران برای ریاست بود یعنی آن‌هایی که دور اول به ریاست مسجد جامعی رأی داده بودند به سمت اصولگرایان مایل شدند و ریاست شورای شهر را نیز دو دستی تقدیم اصولگرایان کردند.

*مسجد جامعی توسط خود اصلاح‌طلبان «اوت» شد/شورای سیاست‌گذاری سیاست از پایین به بالا را بلعکس کرد

آقای مسجد جامعی توسط خود اصلاح‌طلبان اوت شد و امروز وی عنصری فعال و بانفوذ در شورای شهر تهران نیست. مسئولیت این شکست‌ها متوجه شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و افرادی است که این شورا را تأسیس کرده‌اند. شورای سیاست‌گذاری منطق اصلاح‌طلبان را به هم زد و سیاست از پایین به بالا را به سیاست از بالا به پایین تغییر داد و دیکته شده در مورد مسائل سیاسی ابلاغ تصمیم می‌کند. این تصمیمات به‌هیچ‌عنوان بر اساس خردجمعی و نظر اکثریت نیست پیکره و بدنه جریان اصلاحات در جریان این تصمیم‌ها قرار نمی‌گیرد و خودمحورانه و پدرسالارانه god father تصمیمی اتخاذ می‌شود. البته این موضوع را هم اینجا بگویم این ایراداتی که بنده از جبهه اصلاحات می‌گیرم به این منظور نیست که این ایرادات در احزاب و جبهه‌های دیگر وجود ندارد بلکه در جبهه اصولگرایان نیز ایراداتی وجود دارد که خوب است خودشان نیز به بررسی و آسیب شناسی  آن بپردازند.

فارس: اتفاقی که در جریان انتخابات مجلس دهم تکرار شد؟

آیتی:‌ بله؛ شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان فعالیت‌هایی که آقای عارف از بعد از انتخابات سال 92 تاکنون در بنیاد امید صورت داده است را  بر باد می‌دهد.

*عارف تبدیل به نماینده‌ای ساده در مجلس شده است/نمیاندگان لیست امید از اصلاح‌طلبی عدول کردند/اتفاقات تلخ شورای شهر چهارم در مجلس دهم تکرار شد

فارس: اما ایشان بالاترین رای در تهران را کسب کرد.

آیتی:‌ بله اما حقیقت این است که محمدرضا عارفی که روزی مدعی ریاست جمهوری بود امروز به یک نماینده ساده در مجلس تبدیل شده است. آقای عارف نه به ریاست مجلس رسید و نه توانست نائب رئیسی، ریاست مرکز پژوهش‌های مجلس و نه توانست ریاست کمیسیون آموزش را بگیرد. معتقدم این شکست‌ها سبب تنزل و کاهش سطح سیاسی آقای عارف شد و این آسیب‌های روحی و حیثیتی به وی وارد شد. اتفاق تلخی که در شورای شهر تهران پیش آمد در مجلس دهم نیز تکرار شد؛ یعنی شما لیستی را تهیه می‌کنید و رهبر جریان اصلاحات پیغام می‌دهد که به تمام لیست 46 نفره رأی بدهید اما باز می‌بینیم این پیروزی بزرگ در انتخابات هیئت‌رئیسه نتیجه معکوس می‌دهد چون نمایندگانی که با لیست جبهه اصلاحات به مجلس دهم راه‌یافته‌اند از اصلاحات عدول می‌کنند و به سمت جبهه اعتدال، مستقلین و رهروان ولایت مایل می‌شوند. من عدم کسب کرسی ریاست مجلس دهم را یک شکست سخت بر پیکره اصلاحات می دانم. امروز در مجلس دهم نه‌تنها رئیس مجلس از اصلاح‌طلبان نیز بلکه اکثریت هیئت‌رئیسه و روسای کمیسیون‌ها نیز از آن اصلاح‌طلبان نیست و تعداد محدودی از پست‌های کلیدی در اختیار جبهه اصلاحات قرارگرفته است.

*بنیاد امید به دلیل دلخوری عارف از خاتمی شکل گرفت

فارس: جناب آیتی چرا آقای عارف بنیاد امید را تاسیس کردند؟

آیتی: بنیاد امید به دلیل دلخوری آقای عارف از آقای خاتمی شکل گرفت یعنی  ایشان پس‌ از اینکه در جریان یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از اصلاح‌طلبان و آقای خاتمی دلگیر شد از بنیاد باران جدا و بنیاد امید را تأسیس کرد.

فارس: شما هم در این بنیاد فعال بودید؟

آیتی: بله، ما به‌عنوان نمایندگان ادوار از استان خودمان در بنیاد امید صاحب کرسی بودیم.

*به عارف هشدار داده بودم که سرت بی کلاه خواهد ماند/روحانی با لاریجانی بسته بود

فارس: فکر می‌کنم در همین جلسات مرتبط با بنیاد درگیری لفظی هم بین شما و آقای عارف پیش آمده بود؟

آیتی: خیر این طور نبود فقط بنده دو سال قبل در جلساتی که به‌صورت هفتگی با آقای عارف داشتیم به ایشان گفتم که ‌آقای روحانی برای ریاست مجلس با آقای لاریجانی عهد و پیمان بسته است و سرشما بی‌کلاه می‌ماند، اما دکتر عارف این مسئله را جدی نگرفت و در نهایت دیدید که ریاست مجلس به آقای لاریجانی رسید.

*مشاوران رسانه‌ای و سیاسی عارف به وی اطلاعات غلط می‌دادند

فارس: خب چرا آقای عارف این هشدار را جدی نگرفت؟

آیتی: اول از همه اینکه آقای عارف یک شخصیت تمام سیاسی نیست و در مرحله دوم اطلاعات غلطی بود که مشاوران رسانه‌ای و سیاسی وی به او دادند، یعنی از شخصیت ذاتی خود آقای عارف بگذریم، و به کودتای شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان هم کاری نداشته باشیم مشاوره‌‌های غلط ‌سبب این شکست بزرگ آقای عارف بود.

*فراکسیون امید کپی بنیاد امید است/اعضا این فراکسیون به 70 عضو تنزل یافته/یاران عارف اقلیتند

فارس: تحلیلتان درباره فراکسیون امید چیست؟

آیتی:‌ اسم فراکسیون امید کپی‌برداری از روی بنیاد امید است. در حقیقت پایه‌گذار این فراکسیون خود آقای عارف است. پیش‌بینی ما نخست این بود که فراکسیون امید 150 الی 200 رأی در مجلس خواهد داشت اما امروز به 70 الی 80 رأی تنزل یافته است و این فراکسیون، فراکسیون اکثریت نیست بلکه فراکسیون اقلیت است. این آسیب جدی حالا بر پیکره و بدنه جبهه اصلاحات، آقای عارف و بنیاد امید نقش بسته است. ما می‌بینیم که آقای وکیلی حرف از استیضاح ربیعی می‌زند اما از آن‌سو فراکسیون امید تکذیب می‌کند و یا بحث فاطمه حسینی نشان می‌دهد که یک مجموعه منسجم در فراکسیون امید وجود ندارد.

*اصلاح‌طلبان از بی کسی پشت عارف ایستاده‌اند

فارس: جناب آیتی به نظر شما چرا در فراکسیون امید دودستگی‌ به وجود آمده؟ فکر می‌کنید آقای عارف توانسته است فراکسیون را مدیریت کند؟

آیتی: جبهه اصلاحاتی‌ها می‌دانند آقای عارف یک مدیر اجرایی متوسط است؛ البته این را هم بگویم که آقای عارف فردی خوش‌اخلاق، بزرگوار، محجوب، مأخوذ به‌ حیا و محترم است و از لحاظ علمی هم ایشان جزو شاگرد اول‌ها محسوب می‌شود اما همه این ویژگی‌ها دلیل نمی‌شود که ما بگوییم که عارف یک چهره تمام سیاسی است. آقای محمدرضا عارف در دولت اصلاحات 4 پست مدیریتی داشت و در هر 4 جایی هم که بوده کارنامه متوسط مدیریتی داشت. اصلاح‌طلبان نیز بر همه این انتقاداتی که بنده نسبت به ‌آقای عارف ذکر کردم، واقف هستند اما چون شخص دیگری را در جبهه اصلاحات ندارند، مجبورند پشت سر عارف بایستند. 

*عارف توانایی کار سیاسی را ندارد/مدیری که توسط مشاورانش اداره شود که مدیر نیست

فارس: پس معتقدید آقای عارف توانایی کار سیاسی به این شکل را ندارند.

آیتی: بله آقای عارف مشکل مدیریتی در بخش سیاسی دارند که آن هم به شخصیت ایشان یعنی هیجانی بودن وی باز می‌گردد؛ آقای عارف آن‌قدر مأخوذ به‌ حیا است که نمی‌تواند به شما نه بگوید. مدیری که توسط مشاورانش اداره شود که مدیر نیست. برخی از مشاوران آقای روحانی سبب شدند که جلسات بزرگی که در بنیاد امید برگزار می‌شد به‌طور کل جمع شود و دلخوری‌هایی را به وجود آورد و در این بین افراد نزدیکی که از آقای عارف در بنیاد فعال بودند و برای انتخابات ثبت نام نمودند انتظار حمایت بیشتری را از ایشان داشتند. بنابراین جلسه آن‌قدر کوچک شد که به دست افرادی خاص افتاد و به اعتقاد من اینکه یک مدیر توسط مشاورانش اداره شود خیلی بد است. 

فارس: علت شکست عارف را ...

آیتی:  علت این شکست‌ها را شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و مشاوره‌های غلط سیاسی، اجتماعی و رسانه‌ای که به آقای عارف می‌دادند، می‌دانم.

*تشکیل شورای راهبردی اصلاح‌طلبان در استان‌ها توسط موسوی لاری اشتباه بزرگی بود/اصلاح‌طلبان در سال 94 در استان‌ها شکست خوردند

فارس: مطرح است استان‌ها هم گله‌مندی‌هایی از سیاست‌گذاری این شورا داشتند؟

آیتی: کار به اینجا رسید که گفتند تهران حق ندارد برای استان‌ها قیم‌گری و یا پدرسالاری کند. ما در تمام استان‌ها فعال سیاسی اصلاح‌طلب داریم و خودشان می‌توانند برای استان خود تصمیم‌گیری کنند. با وجود اینکه این افراد کارنامه مشخصی دارند باز هم تهران آن‌ها را در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها مشارکت نمی‌دهد. آقای موسوی‌لاری در جریان دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی‌، شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در استان‌ها را منحل کرد و شورای راهبردی را راه انداخت که این اشتباه بزرگی است و همین مسئله نارضایتی بزرگی در سطح کشور از جبهه اصلاحات به وجود آورد. 

*شورای سیاست‌گذاری، اصلاح‌طلبان استان‌ها را دل‌آزرده کرد/آیا حذف آیت‌الله یزدی از خبرگان برای اصلاح‌طلبان افتخار است؟

فارس: یعنی علت شکست اصلاح‌طلبان در استان‌ها را همین موضوع می‌دانید؟

آیتی: بله به همین دلایلی که بنده گفتم اصلاح‌طلبان در استان‌ها پیروز نشدند. شما می‌بینید افرادی که از طریق لیست اصلاح‌طلبان به مجلس آمدند، به‌عنوان یک نماینده اصلاح‌طلب اعلام موضع نکردند. حتی بعضی از آن‌ها باوجود اینکه نامشان در لیست امید بود گفتند ما اصلاح‌طلب نیستیم؛ نکته تلخ‌تر این است که امروز آقای لاریجانی با صدای بلند اعلام می‌کند که من اصلاً اصلاح‌طلب نیستم و اصلاح‌طلبان خودشان من را در لیست گذاشتند. همین حرف‌ها را ما از زبان کاظم جلالی هم می‌شنویم. شورای سیاست‌گذاری با مدیریت سیاسی غلط در سطح استان‌ها با اقدامات خود شوراهای مختلف اصلاح‌طلبان استانی را منحل،‌ افرادی را دل‌آزرده و فعالانی را کنار ‌زد که حاصل این اقدامات همین شکست‌های امروز است. امروز تمام افتخار جبهه اصلاحات این است که در انتخابات خبرگان آقای شیخ محمد یزدی را حذف کرده و به‌جای وی آقایان ری‌شهری و دری نجف‌آبادی را به خبرگان فرستاده است. به نظر شما این افتخار است؟ این پیروزی است؟

*پیام خاتمی در رای به لیست 46 نفره خلاف دموکراسی بود/من به عنوان یک اصلاح‌طلب به همه لیست اصلاح‌طلبان رای ندادم/پیام خاتمی در سال 94 قیم‌مابانه بود

فارس: تحلیل شما از پیام رئیس دولت اصلاحات برای رای به لیست 46 نفره چیست؟

آیتی: آقای خاتمی پیام داد که به تمام لیست 46 نفره رأی بدهید و بسیاری از مردم هم اطاعت کردند. من به‌ عنوان یک اصلاح‌طلب به توصیه آقای خاتمی عمل نکردم و به تمام لیست 46 نفره رأی ندادم. من به کسانی رأی دادم که یقین داشتم اصلاح‌طلب هستند. من معتقد بودم که اساس این پیام غلط است. پیام دادن برای یک لیست 46 نفره خلاف دموکراسی، مردم‌سالاری و خرد جمعی است. این پیام به این معنا بود که ما قیم مردم هستیم. مقام معظم رهبری که بر همه ما ولایت دارند هم هیچ‌گاه نگفته است که به فلان لیست و یا به فلان فرد رأی بدهید. بلکه فرموده‌اند به افراد شایسته رأی بدهید؛ اما آقای خاتمی به‌ عنوان لیدر یک جریان سیاسی می‌گوید به‌تمامی لیست 46 نفره رأی بدهید یعنی از تک‌ تک شهروندان ایرانی سلب اختیار می‌کند و به‌عنوان یک قیم و پدرخوانده به همه مردم ایران می‌گوید که به‌تمامی لیستی که ما آماده کرده‌ایم رأی بدهید این بدترین نوع فعالیت سیاسی و حزبی است. اگر ما قائل به کرامت انسان‌ها هستیم باید به آزادی انتخابات که زیبایی انتخابات نیز محسوب می‌شود، احترام بگذاریم. باید بگذاریم خود مردم انتخاب اصلح کنند. امروز از لیست 46 نفره، کاظم جلالی و دختر صفدر حسینی به مجلس راه یافتند. خانم حسینی تازه از پشت میز دانشگاه بیرون آمده و هیچ دانش سیاسی و اجتماعی ندارد. شورای سیاست‌گذاری در ترافیک جمعیتی که برای قرار گرفتن در لیست اصلاح‌طلبان پشت در قرار داشتند دختر کم سن و سال صفرکیلومتر را وارد لیست می‌کند و همه شخصیت‌های سیاسی، اصلاح‌طلب درجه‌یک را خط می‌زند. شما قرار گرفتن ایشان را در راستای دموکراسی،‌آزادی و خردجمعی می‌دانید؟

*قرار گرفتن فاطمه حسینی صفر کیلومتر در لیست امید خلاف خرد جمعی بود/این اوج استبداد حزبی است/اصلاح‌طلبان شعار «ما خیلی خوبیم» را کنار بگذارند/هیچ پست کلیدی در اختیار جناح چپ نیست

فارس: شنیده‌شده است که پدر خانم فاطمه حسینی یکی از پشتیبانان مالی لیست امید بوده است؟

آیتی: خبر ندارم که ایشان پشتیبان بوده و به این مسئله هم کاری ندارم. من توصیه قرار گرفتن ایشان در لیست امید را استبداد حزبی می‌دانم. امروز نه شهردار تهران اصلاح‌طلب است و نه رئیس شورای شهر و نه رئیس مجلس ما، ریشه‌ای در اصلاح‌طلبی ندارد. کدام‌یک از این نتایج حکایت از پیروزی اصلاح‌طلبان دارد؟ این شعار «ما خیلی خوبیم» را کنار بگذارید، اصلاح‌طلبان نتوانستند هیچ پست کلیدی را در اختیار بگیرند.

*اصلاح‌طلبان سال 92 پیروز نشدند/ رای به حسن روحانی اصولگرا پیروزی اصلاح‌طلبی است؟/روحانی در سال 88 و 78 علیه اصلاح‌طلبان موضع‌گیری کرده بود/خاتمی در سال 92 عارف را به نفع یک کاندیدا اصولگرا کنار زد

فارس:‌خب این عبور و عدول از هویت درباره انتخابات ریاست جمهوری یازدهم هم صادق است.

آیتی: بله ما اصلاح‌طلبان حتی در سال 92 هم پیروز نشدیم چراکه به حسن روحانی اصولگرا رأی دادیم. ما اصلاح‌طلبان حق انتخاب را از خودمان گرفتیم چراکه به اصولگرایی رأی دادیم که حتی خود اصولگرایان‌ هم قبولش ندارند. آقای روحانی تمام عمرش اصولگرا بوده و حتی علیه اصلاح‌طلبان در سال 78 و 88 موضع‌گیری کرده است. سابقه امنیتی و اطلاعاتی آقای روحانی بیانگر بسیاری از مسائل است. ما با تمام اکراه نسبت به آقای روحانی که وی را نه اصلاح‌طلب می‌دانیم و نه یک گزینه مناسب به وی رأی داده‌ایم و این به خاطر این بود که کاندیدای جبهه اصلاحات توسط رهبر جریان اصلاحات کنار گذاشته شد تا آقای جلیلی و یا قالیباف نتوانند به پاستور راه یابند.

فارس: یعنی برای کسب قدرت...

آیتی:‌ بله ما با این کارمان از آزادی، اصلاح‌طلبی و آرمان‌خواهی عدول کردیم و پیروی کورکورانه را در دستور کار قراردادیم تا فقط جناح مقابل کوبیده شود. این داستان غم‌انگیز هنوز هم ادامه دارد.

*روحانی در هیچ بخش مدیریتی موفق نبوده است

فارس: منظورتان از ادامه‌دار بودن این داستان یعنی اظهارات برخی اصلاح‌طلبان مبنی بر اینکه در سال 96 از آقای روحانی حمایت می‌کنند؟

آیتی: بله می‌گویند برای اینکه گزینه و کاندیدای اصولگرایان برنده نشود سال 96 به روحانی رای می‌دهیم. آنهم به شخصی که در هیچ بخش از مدیریتش موفق نبوده است.

*روحانی در طول 4 سال ریاست جمهوری‌اش نمره قبولی نمی‌گیرد/وی فقط وعده و شعار داد

فارس: ‌پس به عقیده شما آقای روحانی کارنامه مطلوبی ندارند؟

آیتی: آقای روحانی در 4 بخش سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی‌ ناموفق بودند و نمره قبولی ندارند. این ادعای من نیست بلکه شاخص‌ها این را نشان می‌دهد. آمار نشان می‌دهد که وضعیت معیشت، امنیت سیاسی و اقتصادی مردم به‌هیچ‌وجه بهتر نشده است. آقای روحانی برخلاف حرفش که گفت از تمام قدرتم برای تایید صلاحیت‌ها استفاده می کنم نتوانست صلاحیت افرادی که رد صلاحیت شده بودند را بگیرد و یا یک زندانی سیاسی را آزاد کند. وعده‌ها و شعارها فراوان داد اما عملاً هیچ کاری صورت نداده است. آیا در دولت آقای روحانی سفره‌های مردم، جیب، امنیت روحی و روانی، امنیت اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی مردم بهتر و بزرگ‌تر شده است؟

فارس: منظورتان از اینکه بزرگ‌تر شده چیست؟

آیتی: یعنی دولت در برخی شاخصه‌ها مثل فقر، بیکاری، طلاق، جرم و جنایت، قاچاق و مفاسد اقتصادی نیز تغییری ایجاد نداده است. باید شاخصه‌های توسعه‌ یافتگی و توسعه‌ نیافتگی را با هم مقایسه کنیم و ببینیم کجای دولت آقای روحانی قدمی بالاتر از قدم دولت قبلی برداشته که باعث افتخارش باشد. دولت روحانی فقط بر روی یک موضوع پز می‌دهد و آن مسئله برجام است که در برجام نیز هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است اما امیدوارم بعد از این تاریخ، اتفاقاتی بیفتد.

*شورای سیاست‌‌گذاری اصلاح‌طلبان «مَن‌ دَر آوَردی» است/اصلاح‌طلبان نباید اشتباهات سال 92 را در سال 96 تکرار کنند

فارس: توصیه‌ و هشدار شما به اصلاح‌طلبان در این خصوص چیست؟

آیتی: یکی از اشتباهاتی که شورای سیاست‌گذاری آن را تکرار می‌کند این است که در سال 96 از آقای روحانی حمایت کند من به‌ عنوان یک اصلاح‌طلب از همین‌الان به جبهه اصلاحات هشدار می‌دهم اشتباهاتی که شورای سیاست‌گذاری در سال‌های 92 و 94 صورت داد را در سال 96 تکرار نکنید. باید فردی در رأس مدیریت شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان قرار بگیرد که عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات باشد. ما اصلاح‌طلبان شورای هماهنگی جبهه اصلاحات را به رسمیت می‌شناسیم چرا که در این شورا نمایندگان احزاب و تشکل‌های سیاسی در آن قرار دارند. شورای سیاست‌‌گذاری «مَن‌ دَر آوَردی» است.

فارس: به نظر شما آقای روحانی گزینه اصلح اصلاح‌طلبان در سال 96 نیست؟

آیتی: بله به دوستان اصلاح‌طلبم هم بارها این موضوع را گفته‌ام و بازهم تاکید می‌کنم باید برای انتخابات آتی به سمت گزینه اصلح برویم.

*اصلاح‌طلبان رای به روحانی را انتخاب بین «بَد و بَدتَر» می‌دانند/روحانی یک عنصر امنیتی اطلاعاتی است

فارس:‌ اصلاح‌طلبان از آقای روحانی به عنوان گزینه بد یاد می‌کنند...

آیتی: بله؛ وقتی از رفقای اصلاح‌طلب‌مان می‌پرسیم که چرا می‌خواهید از روحانی حمایت کنید می‌گویند انتخاب بین «بد و بدتر» است. آیا انتخاب بین بد و بدتر شعار آرمانی و انسانی اصلاح‌طلبان است؟ آقای روحانی عنصر اجرایی نیست چرا که در تمام عمرش ما کارنامه‌ اجرایی از وی نمی‌بینیم. آقای روحانی در مسائل دیپلماسی، نظری، سیاسی، امنیتی و اطلاعاتی کارکرده است. وزرا حتی نمی‌توانند مسائل چالشی وزارتخانه را با آقای روحانی مطرح کنند، چون رئیس‌جمهور می‌گوید خیلی به آن ها بها نمی‌دهد.

*ایران نیازمند یک مدیر اجرایی قوی است/عبور از روحانی «مبارک» است

فارس:‌ باتوجه به فرمایشاتی که داشتید چالش امروز کشور را چه می‌دانید؟

آیتی:‌ امروز کشور ما نیازمند یک مدیر اجرایی قوی است تا ما را از گردونه رکود و گرفتاری‌های شدید اقتصادی نجات داده و خارج کند و این مدیر قوی اجرایی آقای روحانی نیست. از این‌رو عبور از روحانی امر مبارکی است.

*احمدی‌نژاد از گردونه سیاسی خارج شده است

فارس: یعنی شما معتقدید آقای احمدی‌نژاد برمی‌گردد؟

آیتی: آقای احمدی‌نژاد به تاریخ پیوسته است. وی هیچ‌وقت در جمهوری اسلامی رئیس‌جمهور نخواهد شد. دلیل این صحبت من را بروید از عقلای قم و فعالان سیاسی اصولگرا بپرسید. احمدی‌نژاد عملکردهایی داشته که برای وی کارنامه منفی ایجاد کرده است شاید در لابه‌لای این کارنامه تأکیدی نیز بر ارزش‌ها داشته باشد اما در رأس این عملکردهای غلط نافرمانی از مقام معظم رهبری و مشاوره گرفتن از اسفندیار رحیم مشایی بوده است و به اعتقاد من آقای احمدی‌نژاد از گردونه سیاسی خارج شد و حتی اگر احراز صلاحیت هم بشود بازهم نمی‌تواند رئیس‌جمهور شود. وقتی ما به اصلاح‌طلبان می‌گوییم بروید به دنبال یک شخصیت اصلاح‌طلب اجرایی باکفایت تا مملکت را از بن‌بست سیاسی و اقتصادی نجات دهد می‌گویند خطر 84 تکرار می‌شود. این خیلی شبیه آن حرفی است که شاه در انقلاب 57 گفته است. وقتی مردم انقلاب 57 را صورت دادند شاه می‌گفت اگر شما انقلاب و مملکت را ساقط کنید کمونیست‌ها کشور را خواهند گرفت و ایران، ایرانستان می‌شود.

امروز برخی از سران اصلاح‌طلبان نیز مردم را می‌ترسانند که عبور از روحانی به‌منزله ریاست جمهوری احمدی‌نژاد است. من می‌خواهم بگویم چنین چیزی نیست، عبور از روحانی می‌تواند امر مبارک و میمونی باشد. برای انتخاب یک رئیس‌جمهور قدرتمند و گزینه مشترک اصلاح‌طلبان و اصولگرایان که منافع ملی را مدنظر قرار دارد، تلاش کنیم و من معتقدم چنین افرادی امروز در کشور وجود دارد.

*علی مطهری گزینه مناسبی برای ریاست جمهوری است

فارس: امکانش هست که نام ببرید این گزینه‌ها چه کسانی هستند؟

آیتی: افراد باکفایت زیادی داریم که کارنامه اجرایی آن‌ها نشان می‌دهد که توانمند هستند و می‌توانند رئیس‌جمهورهای آینده ایران باشند. مثل آقای دکتر قاضی‌زاده هاشمی،علی مطهری، سردار قاسم سلیمانی.

فارس: آقای مطهری چه امتیازی دارند که اصلاح‌طلبان بخواهند از او حمایت کنند؟

آیتی:‌ آقای مطهری هم شجاعت دارد و هم صداقت؛ یعنی شخصی است که در زندگی خصوصی خود هیچ نقطه‌ضعفی ندارد. آقای مطهری حرفش را می‌زند ولو اینکه این حرف ممکن است در نظر نخبگان مورد تأیید نباشد اما باز سخنان خود را بیان می‌کند. آقای مطهری وقتی در مورد حصر خانگی حرف می‌زند و در مقابل قوه قضاییه انتقاد می‌کند از آن‌سو هم نظریه حجاب و عفاف را مطرح می‌کند نظریه‌ای که اصلاح‌طلبان آن را قبول ندارند. این علامت صداقت و شفافیت آقای مطهری است. ما امروز احتیاج به چنین فردی داریم. بنده آقای ظریف را نیز به‌عنوان گزینه چهارم مناسب ریاست جمهوری ایران می‌دانم.

فارس:‌ در این میان صحبت‌هایی درباره آقای عارف هم مطرح می‌شود.

آیتی: من آقای عارف را از لحاظ صداقت، شفافیت و سلامت تأیید می‌کنم اما معتقدم ایشان از نظر مدیریت سیاسی و اجرایی شخصی متوسط هستند. آقای عارف در همین جریان مجلس دهم نشان داد که مدیریت قوی ندارد و حتی برای سطوح پایین‌تر نیز آن طور که باید و شاید قوی نیستند چه برسد به ریاست جمهوری که یک مسئولیت حساسی است.

*اصولگرایان هم روحانی اصولگرا را قبول ندارند/اعتدال و توسعه یک حزب کاغذی است

فارس:‌ جناب آقای مهندس آیتی شما هویت و شناسنامه آقای روحانی را چطور می‌بینید؟

آیتی: آقای روحانی با اینکه اصولگرا است اما مورد تأیید جریان اصولگرایان نیست. آن‌ها همیشه با صدای بلند اعلام کرده‌اند روحانی گزینه اصولگرایان نیست و امروز نیز همان اعتقاد را دارند. آقای روحانی اعلام می‌کند که من فراجناحی و اعتدال‌گرا هستم ما در کشور چیزی به نام جبهه اعتدال در کشور نداریم. جبهه اعتدال چه کارنامه و سوابقی دارد؟ به حرف و شعار که نمی‌توان گفت ما اعتدالی هستیم. معتقدم امروز در کشور حزبی به نام اعتدال و توسعه نداریم؛ بلکه این حزب شعار و صرفاً بر روی کاغذ است.

فارس: اما برخی‌ها می‌گویند همین حزب کاغذی باعث شد تا در جریان ریاست مجلس دهم آقای عارف شکست بخورد.

آیتی: دوستانی که این حرف‌ها را می‌زنند منظورشان چیز دیگری است یعنی همان حرف قبلی من و این اظهارات به نوعی دارای یک سری پیام باطنی است.

فارس: امکانش هست بیشتر توضیح دهید؟

*حضور روحانی  در حزب اعتدال و توسعه دکوری است

آیتی: من معتقدم حزب اعتدال و توسعه یعنی شخص آقای روحانی و آقای نوبخت دکوراسیون حزب هستند و به طور فرمالیته آقای نوبخت دبیرکل این حزب است.

فارس: چرا دکوراسیون و به طور فرمالیته؟

آیتی: من با آقای نوبخت در مجلس بوده‌ام و ایشان را به خوبی می‌شناسم، آقای سخنگو تا قبل از جایگاه فعلی خود در هیچ پست اجرایی و سیاسی نبوده است. با کمی بررسی دقیق بر روی عملکرد این حزب می‌بینید که حضور آقای نوبخت در حزب اعتدال و توسعه دکوراسیون و نمایشی است.

*روحانی به عارف ادای دین نکرد/روحانی با لاریجانی برای ریاست مجلس زد و بند سیاسی کرده بود

فارس: به هرحال این جواب بخش اول سوال من نبود؟

آیتی: واضح است دوستان ما نمی‌خواهند به طور مستقیم بگویند آقای روحانی در حق آقای عارف کوتاهی کرد می‌گویند حزب اعتدال و توسعه مقصر بود، اما حقیقت این است که روحانی به عارف ادای دین نکرد و در یک معامله سیاسی با آقای لاریجانی ترکیب مجلس را مشخص می‌کنند؛ یعنی یکی دیگر از دلایل عدم رسیدن عارف به کرسی ریاست مجلس زد و بند لاریجانی و روحانی باهم است.

*روحانی یک اصلاح‌طلب بی‌شناسنامه و بی‌ریشه است

فارس:‌ جناب آیتی به عقیده جنابعالی چرا برخی از اصلاح‌طلبان دولت تدبیر و امید را بی‌هویت و بی شناسنامه‌ترین دولت شکل‌گرفته پس از انقلاب می‌دانند؟ به عقیده شما آقای روحانی دارای شناسنامه سیاسی خاصی است یا خیر؟

آیتی: وضعیت آقای روحانی را بنده تشریح کردم؛ در شرایط فعلی اصلاح‌طلبان می‌گویند ما روحانی را قبول نداریم اما به وی رأی می‌دهیم؛ یعنی آقای روحانی یک اصلاح‌طلب بی شناسنامه و بی‌ریشه است. روحانی حتی اصلاح‌طلب نیست.در جبهه اصولگرایان هم شما بهتر از من می‌دانید که فقط 10 الی 15 درصد آقای روحانی را قبول دارند بنابراین این طیف به‌طورکلی آقای روحانی را قبول ندارند. اصولگرایان در دور یازدهم ریاست جمهوری 4 کاندیدا داشتند و بحثشان در دوره دوازدهم گزینه اصلح است. به نظر من آقای روحانی از اینجا رانده و آنجا مانده است؛بنابراین آقای روحانی نه اصلاح‌طلب است و نه اصولگرا پس باید گفت در این دو جبهه نمی گنجد.

*روحانی یک نقطه اجبار سیاسی است/وی به هیچ وجه اهل لوطی‌گری و مرام نیست

فارس: چرا آقای روحانی به سمت این بی‌هویتی سوق داده‌ شده است؟

آیتی: آقای روحانی با سیاسی‌کاری‌هایی که صورت داده بلایی بر سرخود آورده که حالا وی نه کاریزمای چپ است و نه کاریزمای راست. روحانی محبوبیتی در جبهه چپ و راست ندارد بلکه یک نقطه اجبار سیاسی است و به نوعی می‌توان گفت نقطه گریز اصلاح‌طلبان از شرایط است که البته این خود به نوعی یک اشتباه است.

فارس: چرا؟

آیتی:‌ چون با ذات اصلاح‌طلبی در تضاد است، جریان اصلاحات به‌جای تأکید بر روی نقطه اجباری بودن آقای روحانی به سمت کلان نگری حرکت کرده و به‌کل کشور نگاه کند. جریان اصلاحات باید به مسائل ملی و بین‌المللی توجه داشته باشد.

فارس: جناب آقای آیتی باتوجه به صحبت‌هایی که داشتید این سوال پیش می‌آید که چرا آقای روحانی در حق آقای عارف جفا کرد و دین سال 92 خود را به ایشان نپرداخت؟

آیتی: آن‌هایی که آقای روحانی را از قدیم می‌شناسند، می‌دانند که روحانی اصلاً در برخورد سیاسی با مسائل اهل لوطی‌گری، معرفت و رفاقت بازی نیست. ایشان بر طبق تشخیص منافع خود عمل می‌کنند و بسیار خودرای هستند؛‌ آقای روحانی به‌هیچ‌وجه آقای عارف را به لحاظ یک مدیر قبول ندارد.

*رییس جمهور در سفر استانی یزد یکبار دیگر از عارف هزینه کرد/اصلاح طلبان باید روحانی را طلاق سیاسی بدهند

فارس:‌ اما ایشان در سفر به یزد آقای عارف را همراه خود کردند

آیتی: بله آقای روحانی برای خرج کردن دوباره از عارف وی را در سفر به یزد همراه خود می‌برد؛‌ همان‌گونه که آقای عارف را در سال 92 هزینه کرد دوباره از ایشان خرج کرد. آقای روحانی نه تنها در جریان انتخابات مجلس در حق عارف جفا کرد بلکه بابت دین سال 92 خود حتی از آقای عارف یک تقدیر و تشکر خشک‌ و خالی هم نکرده است.

فارس: اما مطرح بود که آقای روحانی می‌خواست از آقای عارف در کابینه استفاده کند؟

آیتی:‌ چطور استفاده‌ای؟ آیا شما جایی می‌روید که از حدتان کمتر باشد و یا با نگاه ترحم آمیز باشد؛ با این وجود من شنیده‌ام که آقای عارف حتی چند بار خواسته‌اش را نیز به آقای روحانی گفته که مایل است در کجاهای دولت حضورداشته باشد. ایشان در مجلس نیز خواسته‌ خود را به گوش آقای روحانی و وزرای کابینه رساند اما دیدیم که چگونه عمل کردند. دوستان دولتی آقای عارف در جریان انتخاب هیئت رئیسه و ریاست مجلس و ... سنگ‌اندازی‌های زیادی کردند تا عارف کنار بکشد این صحبتی است که تقریبا تمام اصلاح‌طلبان بر آن اتفاق نظر دارند و در نهایت عملکرد گذشته آقای روحانی نشان می‌دهد که ایشان در مسائل سیاسی و حفظ قدرت بی‌رحم است یعنی اگر روزی به این باور برسد که نیازی به پایگاه رای اصلاح‌طلبان ندارد از ما هم عبور می‌کند. برای همین می‌گویم اصلاح‌طلبان باید روحانی را طلاق سیاسی بدهند.

*عارف از خاتمی دلخور است/عبور از روحانی شروع احمدی‌نژاد نیست/روحانی توصیه پذیر نیست

فارس: یعنی آقای عارف متوجه این برخوردها نیست؟

آیتی: آقای عارف کاملاً متوجه است. آقای عارف نه‌ تنها از روحانی دلخور و دلگیر است بلکه از همشهری خود یعنی رئیس دولت اصلاحات هم دلگیر است و چند بار نیز به زبان آورده است. آقای عارف به خاطر منافع کلی جبهه اصلاحات امروز هم بحث این را دارد که عبور از روحانی خطرناک، ممنوع و بحث انحرافی است؛ اما من محکم تأکید دارم که عبور از روحانی میمون و مبارک است چراکه این عبور شروع احمدی‌نژاد نمی‌شود. عبور از روحانی می‌تواند منجر به یک گزینه اصلح،‌برتر و قدرتمند در قوه مجریه کشور شود. 

فارس: جناب آیتی برخی از اصلاح‌طلبان می‌گویند که آقای روحانی به توصیه آنان در مورد مسائل کلان توجهی ندارد و ...

آیتی: بله؛ روحانی اصلاً توصیه پذیر نیست راه خودش را دنبال و با همه نیز بازی سیاسی می‌کند. 

فارس: پس چرا اصلاح‌طلب‌ها به دنبال کسی می‌روند که انتقادپذیر و توصیه پذیر نیست. اصلاح‌طلبان که شعار آزادی بیان می‌دهند چرا از یک فرد انتقادناپذیر حمایت می‌کنند؟

آیتی: عرض کردم اصلاح‌طلبان معتقدند که با روحانی می‌توانند اصولگرایان را بکوبند فقط همین آنها راضی هستند از هویت و جایگاه اصلاح‌طلبی خود عدول کنند اما اصولگرایان پیروز نشوند. 

فارس: خب چرا وقتی آقای عارف این مسائل را می‌داند خود را در معرض کاندیداتوری ریاست مجلس قرار داد؟

آیتی: آقای عارف در زمان انتخابات فکر می‌‌کرد فراکسیون امید اکثریت مجلس را دارد و به همین دلیل و به دلیل همان مشاوره‌های غلط تا زمانی که پایش را در صحن بهارستان نگذاشته بود خودش را رئیس مجلس می‌دانست بالاخره می‌گفتند وقتی کرسی‌های تهران به ما رسیده یعنی پیروزی و ریاست با ماست.

فارس: اما در استان‌ها همچنان که خودتان اشاره کردید به گونه‌ دیگری شد.

آیتی: بله جوی که از لیست 46 نفره ایجاد شد نوعی تصور پیروزی در اذهان عمومی ایجاد کرد یعنی پروپاگاندای رسانه‌ای که در آن زمان از سوی دوستان اصلاح‌طلب ما شکل گرفته بود باعث این اتفاق شده بود بنده هم که پیش از این هشدار داده بودم و اعلام کرده بودم روحانی عارف را قبول ندارد.

*لیست امید شناسنامه اصلاح‌طلبان بود/برخی اتفاقات به حیثیت اصلاحات آسیب رسانده است/شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان باید بابت لیست سال 94 از مردم عذرخواهی کند

فارس: پیرامون موضوع لیست امید و انتخابات مجلس دهم اگر بخواهیم جمع بندی داشته باشیم می‌توان گفت که باتوجه به تاکید و پیام رئیس دولت اصلاحات می‌توان گفت لیست امید شناسنامه اصلاح‌طلبان است؟

آیتی: بله. درست است.

فارس: حال فکر می‌کنید استفاده ابزاری خانم فاطمه حسینی برای منافع فردی خودشان از تریبون مجلس چقدر شناسنامه این جریان را لکه دار کرد؟ فردی که از وی به عنوان یک اصلاح‌طلب ریشه‌دار و نخبه اقتصادی یاد شده بود... 

آیتی: اینکه خانم حسینی به مجلس راه‌یافته صد در صد اشتباه بوده است. من معتقدم وی را نباید در لیست امید قرار می‌دادند، بله من هم معتقدم که این اشتباهات به جریان اصلاحات آسیب رسانده است. به حیثیت، وزن و جریان اصلاحات آسیب رسانده است. وقتی یک آدم کم‌تجربه وارد مجلس می‌شود هر بار که زبان به سخن بگشاید یک گافی خواهد داد. من بر این باورم که این اتفاق افتاده و کاری هم نمی‌توان کرد اگر شورای سیاست‌گذاری بخواهد با صداقت حرف بزند باید در اقدام نخست از مردم بابت لیستی که بسته عذرخواهی کند. 

*حمایت بی‌جهت اصلاح‌طلبان از روحانی سبب انقراض سیاسی این جریان می‌شود

فارس: باتوجه به اینکه اصلاح‌طلبان سازمان رأی آقای روحانی را جریان خود می‌دانند، به نظر شما اگر فردا روزی روحانی نتواند انتظاراتی که مردم‌ دارند را برآورده کند باعث نمی‌شود که مردم اشتباهات دولت را از اصلاح‌طلبان ببینند؟

آیتی: از نگاه بخشی از اصلاح‌طلبان که به آقای روحانی اعتراض دارند، بله؛ این‌گونه است و این حمایت بی‌جهت از آقای روحانی سبب انقراض سیاسی اصلاح‌طلبان می‌شود و البته این را هم بگویم که برای آقای روحانی توهم ایجادشده که خودش توانسته آرای مردم را به سمت صندوق رأی سوق دهد؛ اما معتقدم اگر رئیس دولت اصلاحات در جریان انتخابات سال 96 همانند سال 92 از روحانی حمایت نکند، آقای روحانی افتاده است و رأی نمی‌آورد. همانطور که آقای هاشمی هم گفتند میزان رای ایشان مشخص است و اگر این حمایت‌ها نبود، محال بود که روحانی به پاستور برود.

*روحانی فکر می‌کرد که فقط 10 درصد رأی دارد/وی تصور هم نمی‌کرد روزی رییس‌جمهور ایران شود/5 عامل پیروزی روحانی در سال 92

فارس: شما فرمودید که رئیس دولت اصلاحات باعث پیروزی آقای روحانی شد و آقای هاشمی گفتند روحانی سه درصد بیشتر رای نداشت...

آیتی: من قبلاً گفته‌ام 5 عامل در پیروزی حسن روحانی مؤثر بود. آقای روحانی قبل از کاندیداتوری آقای هاشمی ثبت‌نام کرده بود، آقای پورنجاتی می‌گفت که روحانی گفت احمد من چقدر رأی دارم پورنجاتی پاسخ می‌دهد حاج‌آقا شما 5 درصد رأی دارید. روحانی هم جواب داده که‌ ای نامرد آن‌گونه که من خودم حساب کردم 10 درصد رأی دارم؛ بنابراین خانه پٌر آقای روحانی 10 درصد رأی است نه بیشتر. وی حتی تصورش را هم نمی‌کرد روزی رئیس‌جمهور شود. مسائلی همچون نارضایتی مردم از عملکرد احمدی‌نژاد، حمایت هاشمی رفسنجانی، حمایت رئیس اصلاحات، حمایت جبهه اصلاحات و انصراف آقای عارف 5 عامل پیروزی حسن روحانی در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بود.

فارس: شما رئیس ستاد آقای روحانی در خراسان جنوبی بودید آیا فکر می‌کردید روحانی پیروز شود؟

آیتی:‌ روزی که پرچم حمایت از حسن روحانی را در خراسان جنوبی بلند کردم غیر از خودم و پسرم و چند نفر از رفقا، کسی زیر آن پرچم را نگرفت؛ یعنی تا این حد غریب بودیم. معتقدم مردم در 48 ساعت آخر به سمت آقای روحانی متمایل شدند که یکی از دلایل اصلی آن کناره‌گیری محمدرضا عارف از رقابت‌های ریاست جمهوری بود.

فارس:‌ اما برخی‌ از اصلاح‌طلبان در نهایت پاسخ این فداکاری آقای عارف را با چماق اصلاح‌طلب بدلی و مردم انصراف‌ها دادند.

آیتی:‌ شکی نیست که در حق آقای عارف جفا شد و به نوعی بازی خورد، سنگین‌ترین ضربه هم از آقای روحانی در جریان بحث ریاست مجلس خورد چراکه آقای عارف در نزد خانواده‌اش قسم یاد کرده بود که به نفع هیچ‌کس کناره‌گیری نمی‌کند و این دفعه همانند سابق نیست و تا‌ آخر در صحنه هستم.

فارس:‌ ولی به هر حال کناره‌گیری کرد.

آیتی: بله آقای خاتمی، عارف را مجبور کرد که کناره‌گیری کند و همین عامل سبب شده عارف در هر محفل خصوصی که واردشده با یک آزردگی این مسئله را مطرح کرده که من نمی‌خواستم از دور رقابت‌ها کنار بروم اما مرا مجبور کردند. 

فارس: چرا اصلاح‌طلبان بابت روحانی هزینه می‌دهند؟

آیتی: هزینه‌ای که اصلاح‌طلبان بابت روحانی پرداخت می‌کنند بابت تبعیت از لیدر اصلاحات است یعنی چون لیدر می‌گوید این کار را بکنید آن‌ها هم‌دلشان به این کار خوش است؛ اما همین اقدامات از سوی اصلاح‌طلبان نیز با اکراه و نارضایتی صورت می‌گیرد. از نظر افرادی مثل من که می‌گویم عبور از روحانی برای حفظ حیات سیاسی اصلاح‌طلبان لازم است حمایت بیش‌ از حد از روحانی اشتباه است. ما امروز به بن‌بست سیاسی-اقتصادی خورده‌ایم. ارکان نظام نمی‌توانند باهم اختلاف داشته باشند. آقای روحانی در وضعیت فعلی با شورای نگهبان، قوه قضائیه، حوزه‌های علمیه و ائمه جمعه دچار مشکل است. آقای روحانی امروز نه تنها قفلی را باز نکرده است بلکه به گردونه نظام هم قفلی زده است چرا که اگر رئیس‌جمهور با مجموعه ارکان نظام کار نکند چرخ نظام نمی‌چرخد و نظام به نوعی قفل می‌شود. آقای روحانی به جای اینکه منتقدان خود را به سادگی متهم کند با اظهارات انحرافی و یا توهین و تحقیر آنها مثل بی‌سواد و بدون شناسنامه خطاب کردن آنها تنش‌های بی‌حاصلی را ایجاد می‌کنند که فقط باعث می‌شود سطح دلخوری از وی و دولت ایشان بالا رود.

*دولت با طرح برخی مسائل انحرافی به دنبال ایفای نقش پلیس بد و خوب است

فارس: برخی‌ها معتقدند که طرح موضوعات انحرافی برای دور کردن افکار عمومی از مسائل اصلی یعنی معیشت و اقتصاد است؟

آیتی: بله همین‌گونه است. ایشان می‌خواهد با طرح این مسائل نقش پلیس بد و پلیس خوب را اجرا کند. آقای روحانی با طرح این مسائل رأی جمع می‌کند یعنی وقتی می‌گوید که مملکت فلان است و وزیر هم حق نداشت آن حرف‌ها را بزند به‌گونه‌ای در حال بدست آوردن دل مردم است. اینکه آقای روحانی حرف بزند و شعار بدهد که برای ما اصلاح‌طلبان فایده‌ای ندارد. آقای روحانی بوسیله تعامل خود نتوانست صلاحیت یک نفر از افرادی که رد صلاحیت شدند را برگرداند. وی همچنین در همین راستا نتوانست با تعامل، بستری را برای آزادی یک نفر از زندانیان سیاسی مهیا کند. ایشان در همین رابطه بوسیله قدرت خود نتوانست حتی یک روزنامه تعطیل‌شده را بازگشایی کند.

فارس: پس چرا وعده می‌دهند و چنین سخنرانی‌هایی دارند؟

آیتی: عالم سیاست همین است، من معتقدم آقای روحانی یک سخنران خوب است و البته سخنرانی وی تبلیغاتی است و کاملاً ‌آگاهانه بیان می‌شود. آقای روحانی اگر در سخنرانی خود سپاه پاسداران، قوه قضائیه و دیگر ارکان‌های نظام را می‌کوبد، تعمدی است. او می‌خواهد در چشم مردم خودش فرای چهارچوب‌های نظام نشان دهد و تلویحاً بگوید مشکل ما با ساختارهای و ارکان قانونی و رسمی نظام است؛ بنابراین با این دوقطبی ایجاد کردن رأی جمع‌آوری می‌کنند. آقای روحانی فردی هوشمند و سیاسی‌ کار است به همین جهت از آدم‌ها استفاده می‌کند. فرقی هم نمی‌کند که امروز باید از چه کسی عبور کند، رئیس دولت اصلاحات، هاشمی رفسنجانی، عارف و جبهه اصلاحات؛ این طبع آقای روحانی است. این‌ها مختص به زمان فعلی نیست بلکه ما در طول 37 سال از عملکرد وی با رفتارهای ایشان که ریشه در مسائل امنیتی و نظامی دارد آشنا شده‌ایم.

*روحانی می‌خواهد با شعر و شعار کشور‌داری کند

فارس: شما همچون دیگر دوستان اصلاح‌طلبتان از آقای روحانی به عنوان یک شخصیت نظامی امنیتی یاد کردید، اما چرا این فرد نظامی در جریان انتخابات گفت من سرهنگ نیستم و حقوق‌دان هستم...

آیتی: به این سوالتان پیش‌تر پاسخ دادم آقای روحانی اهل سخنرانی است و می‌خواهد با شعر و شعار به نوعی کشورداری کند؛ آقای روحانی می‌گوید من حقوقدانم اما تا به امروز یک اظهار نظر حقوقی نداشته و فقط شعار بوده؛ ایشان می‌گوید من سرهنگ نیستم اما به نظر من ایشان سرهنگ تمام است.

فارس: خب به نظرتان چرا آقای قالیباف وقتی آقای روحانی می‌گوید من سرهنگ نیستم به این سابقه ایشان اشاره نمی‌کند؟

آیتی:‌ من نمی‌دانم چرا آقای قالیباف به این شکل ورود نکرد که اگر ایشان نیز در مناظره همانند روحانی بی‌پروایی می‌کرد شاید امروز رئیس جمهور شخص دیگری بود؛ البته آقای قالیباف به این سوال شما در یکی از جلسات خصوصی پاسخ داده اما جای این حرف‌ها در مناظره بود تا مردم هم بفهمند.

فارس: آقای قالیباف چه گفتند؟

آیتی: ایشان تاکید کرده که آقای روحانی دستور سرکوب دانشجویان را داده است و سند این قضیه موجود است اما آقای روحانی با تمام هوشیاری‌اش از این موضوع بهره‌برداری و قالیباف را بدهکار خود کرد؛ البته از حق نگذریم آقایان قالیباف و محسن رضایی خیلی ملاحظه لباس روحانیت حسن روحانی را کرده‌اند.

*شب بخیر آقای روحانی! دولت به پایان رسید اما وعده‌ها عملی نشد

فارس: چرا؟

آیتی:‌ چون کشور رئیس جمهور می‌خواهد نه سخنران نه کسی که شعار بدهد با شعر و ترانه که نمی‌توان کشور را اداره کرد. البته نباید از این غافل بود که آقای روحانی موج‌سوار خوبی است و برای همین هم فکر می‌کند می‌تواند از اصلاح‌طلبان عبور کند، اما حقیقت این است که آقای روحانی به ته خط ریاست جمهوری رسیده است و تازه آقای نوبخت یادشان افتاده که بگوید روحانی به همه وعده‌های انتخاباتی خود پایبند است. یکی نیست به آقای روحانی بگوید شب بخیر! زمان تمام‌شده است شما به کدام‌ یک از وعده‌های انتخاباتی پایبند بوده‌اید. آقایان در دقیقه‌های 90 به سر می‌برند بعد می‌گویند ما به وعده‌های انتخاباتی خود پایبند هستیم. این وعده‌ها مختص این 4 سال ریاست جمهوری بوده است. قرار نبوده از این وعده‌ها برای یک 4 سال دیگر هم وام بگیرند. اسم این اقدامات عوام‌فریبی است. 

فارس: شرط اصلاح‌طلبان برای حمایت از روحانی چیست؟

آیتی: من خبر ندارم که اصلاح‌طلبان چه شرط و شروطی برای روحانی دارند؟ اما سهم خواهی در کابینه و مدیران ارشد کشور طبیعی است. من با شناختی که از آقای روحانی دارم؛ معتقدم روحانی یک‌بار دیگر بر سر جریان اصلاحات کلاه می‌گذارد و از همه پتانسیل‌ها استفاده می کند و همه را پشت در می‌گذارد.

فارس: منظورتان از کلاه دوباره چیست؟

آیتی: اصلاح‌طلبان عامل اصلی پیروزی آقای روحانی در سال 92 بودند، بنابراین از روحانی سهم خواهی می‌کنند. تصور اصلاح‌طلبان این بود که پس از پیروزی روحانی سهم بزرگی دریافت خواهند کرد ولی آقای روحانی این کار را نکرد و با سیاسی‌کاری،‌استفاده خود را برد و در عوض همه را پشت در منتظر گذاشت.

*مهم‌ترین خواسته اصلاح‌طلبان گرفتن سهم خود از دولت روحانی است

فارس: و الان مهم‌ترین خواسته جبهه اصلاحات از آقای روحانی چیست؟

آیتی: مهم‌ترین خواسته جبهه اصلاحات گرفتن سهم خود از دولت روحانی است. 

فارس: مطرح است آقای تاج‌زاده در شورای عالی اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری فعال شده‌اند...

آیتی: توصیه من برای افرادی مثل تاج‌زاده این است که اگر بنا دارند فعالیت‌های سیاسی انجام دهند؛ باید فعالیت‌های پشت پرده را انجام دهند. اگر شخصیت‌های سیاسی اصلاح‌طلب که در جریانات گذشته متحمل مشکلاتی شدند؛ مانیتورینگ فعالیت‌های سیاسی قرار بگیرند به ضرر آن جبهه سیاسی خواهند بود.

فارس: پس فعالیت آقای تاج‌زاده در شورای سیاست‌گذاری نیز نوعی فعالیت پشت پرده محسوب می‌شود؟

آیتی: بله به نظر من هم فعالیت در شورای سیاست‌گذاری فاقد اشکال است زیرا برای تاج‌زاده منع کار سیاسی ایجاد نشده است.

فارس: در مورد کمیته انتخاباتی احزاب اصلاح‌طلب اطلاعی دارید؟

آیتی: کمیته انتخاباتی احزاب اصلاح‌طلب قرار بود از قبل هم فعال شود. در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات کمیته انتخاباتی شکل گرفت که مسئول آن‌ هم آقای کمالی بود. برای انتخاب کمیته احزاب اصلاح‌طلب در کمیته قبل حتی اساسنامه و منشور اخلاقی تعیین شد و پیش‌بینی شد که 100 نفر عضو کمیته انتخابات باشند اما آقای  موسوی لاری آن کمیته را لغو کرد. پیش‌بینی بنده این است که زور آقای منتجب‌نیا و سید هادی خامنه‌ای به رئیس دولت اصلاحات نمی‌رسد دفعه قبل نیز این آقایان اعتراض کردند اما بازهم زورشان به رئیس دولت اصلاحات نچربید. در انتخابات سال 96 نیز فصل‌الخطاب رئیس دولت اصلاحات خواهد بود و به احتمال زیاد همان روند دوره قبل تکرار خواهد شد.

فارس: فصل‌الخطاب بودن به خاطر همان ضعف ساختاری است؟

آیتی: بله به دلیل همان نگاه لیدری، پدرخواندگی، پدرسالاری و کاریزماتیک است.

فارس: جناب آقای آیتی نظرتان در مورد اظهارات آقای جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری مبنی بر اینکه آقای روحانی مظلوم واقع‌شده است، چیست؟

آیتی: قند در دل آقای جهانگیری در حال آب شدن است چون هر روز قدرت بیشتری می‌گیرد.

فارس: منظورتان از قدرت گرفتن همان بحث دولت کارگزارانی و اعتدالی است؟

آیتی: بله؛ اگر دولت آقای روحانی را ترکیبی از کارگزاران و اعتدالیون یعنی آقایان (آشنا، ربیعی، محمد شریعتمداری، حسین فریدون و...) که همان امنیتی‌های سابق هستند، بگیرید. درحال حاضر ترکیب کارگزارانی‌ها در دولت سنگین‌تراست یعنی دولت آقای روحانی کارگزارانی است.

*شائبه کاندیداتوری جهانگیری برای سال 1400 مطرح است

فارس: اما طیف آقای آشنا و فریدون هم قدرت کمی ندارند؟

آیتی: بله اما الان صحبت بر روی سنگینی کفه ترازو است، من معتقدم آقای جهانگیری بعد از ریاست کمیته مبارزه با مفاسد اقتصادی قدرتش بیشتر شد؛ یعنی ایشان از یک لحاظ مهره آقای هاشمی و به‌گونه‌ای نیز نمایندگی از بیت دارد و در دولت قدرت پیدا کرده و به همین جهت است که در تعویض استاندارها تمایلات کارگزارانی‌ها را لحاظ می‌کند. وقتی استاندار استان خراسان جنوبی عوض شد، آقایان مرعشی و جهانگیری، آقای پرویزی را از خراسان شمالی به استان ما آوردند. آقای جهانگیری خیلی خوشحال است که قدرت پیدا کرده و امروز شائبه کاندیداتوری وی برای سال 1400 بیش از گذشته مطرح است. 

فارس: به نظر شما ضروری نیست که دولت و آقای روحانی در مورد اتهاماتی که به آقای فریدون وارد می‌شود شفاف‌سازی کنند؟ 

آیتی: این موضع به شخصیت آقای روحانی برمی‌گردد.

*دولت می‌خواهد مسئله فیش‌های نجومی بایگانی شود/در حال لاپوشانی کردن موضوع هستند

فارس:  و در نهایت فکر می‌کنید  عملکرد دولت در بحث فیش‌های نجومی توانسته رضایت ملی را به دنبال داشته باشد؟

آیتی: اگر کسانی فیش‌های نجومی را مطرح نمی‌کردند، دولتمردان به موضوع هم نمی‌پرداختند؛ بنابراین این‌ یک ادعای روشن است چرا که دولتمردان هیچ‌گاه به مردم نمی‌گفتند که فیش‌های حقوقی برخی از مدیران ما نجومی است. یکسری از افراد در زیرمجموعه مدیران این مسائل را لو دادند. امروز ما در عصر اطلاعات به سر می‌بریم و هیچ‌چیز را نمی‌توان پنهان کرد؛ بنابراین دولت در عمل انجام‌شده افتاد و نسبت به تخلفات برخی مدیران غافلگیر شد. آقای روحانی، جهانگیری و نوبخت، طبق دستور مقام معظم رهبری باید دریافت‌کننده فیش‌های نجومی را شناسایی و برکنار می‌کردند چراکه تأکید مقام معظم رهبری بود؛ اما آقایان موضوع را به فراموشی سپرده‌اند؛ یعنی می‌خواهند مسئله فیش‌های نجومی بایگانی شود و به‌گونه‌ای در حال لاپوشانی کردن موضوع هستند؛ بنابراین این مسئله دلواپسی و نگرانی دارد. دولت مثل همه سیاسی‌کاری‌ها و ارائه آمارهای غلط در قضیه فیش‌های نجومی نیز خوب پیگیری نمی‌کند و البته همین نگرانی در دولت آقای احمدی‌نژاد هم وجود داشت. ما در آن دولت شاهد تخلفات مالی و اقتصادی فراوان بودیم و البته همیشه هم پنهان‌کاری شد. 

*دولت می‌خواست مسئله حقوق‌های نجومی را تطهیر کند

فارس: به نظر شما چرا سخنگوی دولت، آقای صفدر حسینی را ذخیره نظام می‌داند؟ 

آیتی: چون دولت معتقد است این حقوق حق مدیران است و وقتی این فیش‌ها توسط افراد زیرمجموعه سازمان‌ها افشا شد و مقام معظم رهبری نیز بر پیگیری آن تأکید فرمودند دولت به فکر تطهیر قضیه افتاد.

فارس: مهندس آیتی از وقتی‌ که در اختیار ما قرار دادید، سپاسگزاریم.

آیتی: آرزوی موفقیت برای همه همکاران شما دارم.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۳
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
قاسم
Denmark
۱۸:۰۹ - ۲۴ مهر ۱۳۹۵
۰
۲
اقای ایتی اولا بعیدمی دانم شما یک اصلاح طلب باشیدچون اکثراصلاح طلبان که من گفتارانها راپیگیری می کنم دروغ نمی گویندتهمت به دیگران نمی زننددوما شایدشما به سهمی که می خواسته ای نرسیده ای
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۵۴ - ۲۴ مهر ۱۳۹۵
اها پس یک اصلاح طلب اگر نظر مخالف دارد دروغ گوست ؟ از کجا مشخص حرف تو درست باشد ؟
فکر کنم توی تیم دولتی که اقای ایتی هم اشاره کرده ، همه منتقدان دولت را بی سواد می خوانند
این بیچاره که سابقه اش تازه داد می زند ، با این همه فعالیت اصلاحاتی است
این حرف مشخص می کند که حرف های اقای ایتی به حقیقت نزدیک تر است‌
اگر نبود نمی خواندیم یک اصلاح طلب سابقه دار هم به جرم یک انتقاد طرد شود
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۵۴ - ۲۴ مهر ۱۳۹۵
۲
۰
می توانی بنویسی
game over اقای کلید و تدبیر
اخر معلوم نشد تدبیر تو چه مشکلی حل کرد ؟
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها