أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۹۷۳۷۳
زمان انتشار: ۱۵:۲۰     ۲۴ مهر ۱۳۹۵
ايران در سال 2015 با مصرف 35.4 تن طلا، نهمين كشور مصرف كننده جهان بوده است كه با رشد 12 درصدي مصرف در سه ماهه دوم 2016 در جايگاه ششم قرار گرفته است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، طلا همواره در جهان مورد توجه اقوام مختلف بوده است. از فرعونيان گرفته كه با طلا دفن مي‌شدند تا روميان ثروتمند كه طلاي بسياري را مي‌اندوختند. اما همواره ارزش بالاي اين فلز گران بها در طول تاريخ سبب شده است كه به آن به عنوان ابزاري براي سرمايه‌گذاري نگاه شود.

فارغ از نگاه كنوني بسياري در غرب به طلا به عنوان منبع امن سرمايه‌گذاري، طلا جواهرات يك بخش بسيار مهم در بسياري از فرهنگ ها محسوب مي‌شود كه اغلب دلايلي در ارتباط با ارزش آن به عنوان ابراز سرمايه‌گذاري دارد.

در حقيقت، بيشترين تقاضا براي طلا از سوي جواهرفروشي‌ها، پس از آن سرمايه‌گذاري‌هاي خرد نظير سكه و شمش و شبكه رسمي (بانك‌هاي مركزي) و توليدات صنعتي وجود دارد.

جدول‌هاي زير 10 كشور نخست با بيشترين مصرف طلا جواهرات در سال 2015 و سه ماهه دوم 2016 را نشان مي دهد.


مصرف طلاجواهر در سال 2015


مصرف طلاجواهر در سه ماهه دوم 2016

آخرين گزارش جي اف ام اس بررسي طلا رويترز نشان مي‌دهد هند و چين در زمينه خريد طلا جواهرات همچنان دو كشور نخست اين فهرست هستند. آمار شوراي جهاني طلا نيز رتبه‌بندي مشابهي منتشر كرد كه ارقام آن اندكي متفاوت است.

ايران در سال 2015 با مصرف 35.4 تن طلا جواهر نهمين كشور مصرف‌كننده طلاجواهر در جهان بوده است. كشورهاي هند، چين، آمريكا، عربستان، امارات، تركيه، روسيه و مصر در جايگاه‌هاي اول تا هشتم قرار گرفته اند. هنگ‌كنگ پس از ايران در رتبه دهم قرار گرفته است.

بر اساس اين گزارش، ايران در سه ماهه دوم سال 2016 در رتبه ششم قرار گرفته است. ميزان مصرف طلا جواهرات كشور در اين بازه زماني 9.3 تن برآورد شده است.

در اين بازه زماني، چين، هند، عربستان، امارات و تركيه پيش از ايران و روسيه، كره جنوبي، فرانسه و هنگ‌كنگ پس از ايران قرار دارند.

هند و چين در سه ماهه دوم سال 2016، حدود 44 درصد مصرف طلا جواهرات جهان را در جهان به خود اختصاص دادند. تقاضاي طلاجواهر در اين 2 كشور بيش از تمام اروپا، جنوب آمريكا، آفريقا و آمريكاي شمالي است. همچنين اين دو كشور بيشترين تقاضا براي شمش‌هاي فيزيكي طلا را در جهان در اختيار دارند.

دو سوم تقاضاي طلا در هند از سوي مناطق روستايي است كه گزينه‌هاي سرمايه‌گذاري و بانكي در آنجا محدود است. از آنجايي‌كه درآمدهاي مناطق روستايي هند به كشاورزي وابسته است، تقاضا براي طلا اغلب به توليد غلات و بارندگي و بادهاي موسمي خوب بستگي دارد. همچنين طلا بخشي از تشريفات ازدواج و سنت‌ها در هند به شمار مي‌رود كه معمولا با آغاز فصل مراسم ازدواج تقاضا براي اين فلز گران‌بها افزايش مي‌يابد.

اما شوراي جهاني طلا معتقد است كه تقاضاي طلا در چين به علت بي ثباتي در قيمت‌ها، تغيير ذائقه مشتريان و بيشتر به علت ركود اقتصادي ضعيف است.

درحالي‌كه تقاضا جهاني طلا جواهر در سه ماهه گذشته 27.5 درصد نسبت به سال گذشته كاهش يافت، كشورهاي اندكي شاهد رشد تقاضا بودند. رشد تقاضا براي طلا در ايران 12 درصد، آمريكا 12.4 درصد، كانادا، 11 درصد و عربستان سعودي 2.4 درصد بوده است.


اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها