يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۹۷۴۸۱
زمان انتشار: ۱۳:۲۱     ۲۵ مهر ۱۳۹۵
محققان انجمن روانشناسي امريكا بر اين باورند كه نحوه ارتباط، بيش از سازگاري‌هاي فردي، سطح تعهد و حوادث زندگي، به پيش‌بيني طلاق كمك مي‌كند. در اينجا به ۷ مورد از نكاتي كه زوج‌ها در روابط سالم به يكديگر مي‌گويند، اشاره شده است.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از بيتوته، طبق مقاله‌ايي كه در مركز دانشگاهي واشنگتن به چاپ رسيد، روابط سالم بر پايه احترام متقابل، اعتماد و ارتباط موثر بنا شده‌ است. با اين وجود، يك رابطه سالم مستلزم تلاش زياد و ملزوماتي براي قوي‌ و موثرتر نمودن آن است.

محققان انجمن روانشناسي امريكا بر اين باورند كه نحوه ارتباط، بيش از سازگاري‌هاي فردي، سطح تعهد و حوادث زندگي، به پيش‌بيني طلاق كمك مي‌كند. در اينجا به 7 مورد از نكاتي كه زوج‌ها در روابط سالم به يكديگر مي‌گويند، اشاره شده است.

1.من از تو حمايت مي‌كنم

شايد ندانيد، اما مهم است كه به همسر خود بفهمانيد كه از او حمايت مي‌كنيد. طبق مطالعات منتشر شده در مجله شخصيت و روانشناسي اجتماعي، حمايت كلامي و اشارات غيركلامي در رابطه به همسرتان حس امنيت مي‌بخشد كه منجر به پايه‌ريزي اعتماد و صميميت مي‌شود.

اين مطالعات نشان داد حمايت دلسوزانه زوجين نسبت به شخصيت و ارزش‌هاي يكديگر موجب بهبود كيفيت رابطه آن‌ها مي‌گردد.

2.دوستت دارم

گفتن جمله دوستت دارم، سنگ بناي هر رابطه‌ايي را مي‌سازد. با اين وجود، هنگامي كه اين رابطه پايه‌ريزي شد به مرور زمان، جمله دوستت دارم تبديل به عادت شده و بيشتر شبيه واژه‌هايي از اعماق وجود است تا حرف‌هاي تكراري.

طبق بررسي‌هاي يوگو، بيش از نيمي از زوج‌ها، كه رابطه آن‌ها بيش از 1 تا 5 سال دوام آورده، جمله دوستت دارم را اساس حرف‌هاي روزانه خود قرار داده‌اند. البته تعداد تكرار اين جمله با افزيش سال‌هاي رابطه به طرز چشمگيري كاهش مي‌يابد. اگرچه گفتن دوستت دارم امري طبيعي است، اما بايد و مي‌تواند موجب تغيير در كيفيت روابط طرفين شود.

3.متاسفم

همه ما اشتباه مي‌كنيم، اما پذيرش اشتباه براي برخي دشوار است. پذيرش اشتباه و قبول مسئوليت كارها از نشانه‌هاي اصلي بلوغ است. با گفتن جمله متاسفم در مواقع لزوم، نه تنها همچون فردي بالغ رفتار نموده‌ايد، بلكه اعتماد را در رابطه پايه‌گذاري كرده‌ايد.

مطالعه‌ايي كه در مجله روانشناسي به چاپ رسيد نشان داد، عذرخواهي، بيش از انكار، موجب تقويت اعتماد متقابل بين طرفين مي‌گردد.

روابط سالم خانوادگي

روابط سالم بر پايه احترام متقابل، اعتماد و ارتباط موثر بنا شده‌ است‎

4.احساسات را با من در ميان بگذار

طبق اعلان انجمن روانشناسي امريكا، زوج‌هاي پرمشغله اغلب گفتگوي مختصري درباره مسائل روزمره و تعهدات معمول با يكديگر دارند. از گفتگوهاي سطحي اجتناب كرده و يكديگر را ترغيب كنيد تا همسرتان احساسات دروني خود را با شما در ميان بگذارد. چنانچه يكي از رفتارهاي شما طرف مقابل را آزار داد، به حرف‌هاي طرف مقابل داستان نيز گوش دهيد.

اما، واقعاً به حرف‌هاي طرف مقابلتان گوش دهيد. تحقيقات روانشناسي حاكي از آن است كه اكثر افراد از اين مشخصه حياتي، ارتباط موثر، بي‌بهره‌اند. از منظر اكثر مردم كنارگذاشتن نقطه نظرهاي خودشان و گوش دادن به نگراني‌هاي طرف مقابل بسيار دشوار است، و همين امر ارتباط موثر را تقريباً غيرممكن مي‌سازد.

5.بعداً اين مشكل را حل مي‌كنيم

بحث و عدم توافق بخش‌هاي جداناپذير هر رابطه‌ايي هستند. با اين وجود، مديريت اين عدم توافق‌ها سرانجام يك رابطه را به تصوير مي‌كشد. كشمكش‌هاي مكرر و حل‌نشده فشار بيش از حدي را بر توان جسمي و روحي وارد كرده و مي‌تواند سلامت و حس رضايت از زندگي را تحليل ببرد.

به همين دليل دست يابي به تعادل و آرامش پس از بحث‌ها از اهميت ويژه‌ايي برخوردار است. مركز مشاوره و سلامت متذكر مي‌شود، چنانچه دقت كرده باشيد، صداها بالا مي‌رود، پاي مسائل گذشته به ميان باز مي‌شود و پرخاشگري‌ها آغاز مي‌شود، اما دقيقاً در همين لحظه بايد نفس عميقي كشيده و بگوئيد هنگامي كه سطح هورمون آدرنالين ما به ميزان طبيعي بازگشت بحث خواهيم كرد.

6.شب به خير

دكتر مارك گلستون، روانشناس مركز دانشگاهي كاليفرنيا مي‌گويد، هر شب پيش از خواب، شب به خير بگوئيد، حتي اگر روز بدي را پشت سر گذاشته بوديد؛ زيرا نشان مي‌دهد كه شما به اين رابطه اهميت مي‌دهيد. او تشريح مي‌كند كه گفتن شب‌ به خير، بدان معناست كه شما دو نفر و رابطه بين شما از هر چيز ناراحت‌كننده‌ايي كه اتفاق افتاده مهم‌تر است.

7.روز خوبي داشته باشي!

گلستون همچنين بر اهميت كمي دلگرمي در روز با گفتن روز خوبي داشته باشي و دعاي خير تاكيد مي‌كند. دنياي بيرون مي‌تواند خشن باشد و آگاهي از اينكه همسرتان هر كجا كه باشيد حامي شماست، حس قدرت و انرژي مضاعفي را در برابر نبردهاي زندگي به شما و او مي‌بخشد.

در نتيجه، رابطه سالم، سلامت روح را افزايش مي‌دهد. اما از طرف ديگر يك رابطه ناسالم، زندگي را به مصيبت تبديل مي‌كند. نحوه ارتباط ما با موارد مهم، نمايي از رابطه ما را آشكار مي‌سازد، اما تغيير شيوه ارتباط ما نيز مي‌تواند به بهبود كيفيت رابطه كمك كند.

روزانه اين 7 نكته را به يكديگر گوشزد كنيد و قطعاً رابطه‌ايي عميق‌تر، دوستانه تر، بردبارانه‌تر و صميميتي پايدارتر را تجربه خواهيد كرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها