أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۳۹۷۴۸۹
زمان انتشار: ۱۳:۵۷     ۲۵ مهر ۱۳۹۵
در حال حاضر بعضي از بانك‌هاي مركزي بزرگ جهان براي حمايت از رشد اقتصادي، نرخ‌هاي بهره را به نزديك صفر كاهش داده‌اند
به گزارش پایگاه 598، در حال حاضر بعضي از بانك‌هاي مركزي بزرگ جهان براي حمايت از رشد اقتصادي، نرخ‌هاي بهره را به نزديك صفر كاهش داده‌اند و حتي در مواردي، نرخ‌هاي بهره در بعضي از ثروتمندترين كشورهاي جهان منفي شده است.

 نرخ‌هاي بهره پايين به معناي آن است كه استقراض براي مردم و دولت‌ها ارزان‌تر بوده و دولت‌ها مي‌توانند با استقراض هزينه‌ بيشتري داشته باشند.

گزارش رقابت پذيري جهاني «مجمع جهاني اقتصاد» به بررسي سلامت مالي و ريسك‌هاي كشورهاي سراسر جهان پرداخته است. يكي از جالب‌ترين و مهم ترين رتبه‌ بندي‌ها، سطح بدهي دولت است. بررسي سطح بدهي ناخالص دولتي به عنوان درصدي از توليد ناخالص داخلي نشان مي‌دهد يك كشور تا چه ميزان مي‌تواند بدون متحمل شدن بدهي بيشتر، بدهي‌هاي خود را بازپرداخت كند و روشن است كه هرچه نسبت بدهي به توليد ناخالص داخلي پايين‌تر باشد، بهتر است.

پايگاه خبري «بيزينس اينسايدر» به بررسي 19 كشور پرداخته كه بالاترين نرخ بدهي دولتي را در جهان دارند. اين كشورها عبارتند از:

1- ژاپن(248.1 درصد)

نسبت بدهي به توليد ناخالص داخلي اين كشور فوق‌العاده زياد است. ژاپن در وضعيت دشواري قرار دارد و اقتصادش به كندي رشد مي‌كند. بانك مركزي اين كشور در حال حاضر نرخ‌هاي بهره منفي را براي تحرك بخشيدن به رشد اقتصادي به اجرا گذاشته است.

2- يونان(178.4 درصد)

اين كشور همچنان از بحران بدهي دولتي سال 2010 رنجور است. آتن پس از اينكه وام دهندگان بين‌المللي به دفعات به اين كشور كمك مالي كردند، همچنان براي بازپرداخت بدهي خود دچار زحمت بوده و به اجراي رياضت اقتصادي دشوار ادامه مي‌دهد.

3- لبنان(139.1 درصد)

اين كشور سابق بر اين يك مقصد گردشگري بود، اما جنگ در سوريه و آشفتگي سياسي داخلي، ناآرامي‌هايي در سراسر اين اقتصاد بوجود آورده است.

4- ايتاليا(132.6 درصد)

اين كشور از نظر نسبت بدهي به توليد ناخالص داخلي، دومين رتبه بالا را در ميان اقتصادهاي منطقه يورو دارد. ايتاليا همچنين در بحبوحه لحظات حساسي در تاريخ خود قرار دارد زيرا قرار است به زودي درباره اصلاحات قانون اساسي يك همه پرسي برگزار كند.

5- پرتغال(128.8 درصد)

پرتغال در اواسط سال 2014 از برنامه كمك مالي بين‌المللي خارج شد و همچنان تلاش مي‌كند از نظر اقتصادي نيروي تازه‌اي به دست آورد.

6- جامائيكا(124.3 درصد)

صنعت خدمات جامائيكا 80 درصد از توليد ناخالص داخلي را تشكيل مي‌دهد اما جرم و جنايت بالا، فساد و نرخ بالاي بيكاري، نرخ رشد اقتصادي اين كشور را پايين آورده است.

7- كاپه‌ورده(119.3 درصد)

اين كشور جزيره‌اي يك اقتصاد خدمات محور دارد و از فقر منابع طبيعي رنج مي‌برد. به اين ترتيب ناچار است 82 درصد از مواد غذايي مورد نياز خود را وارد كند كه اين كشور را در برابر نوسانات بازار، آسيب پذير مي‌كند.

8- بوتان(115.7 درصد)

كشور آسيايي كوچك بوتان ارتباط نزديكي با هند دارد و براي كمك مالي و نيروي كار خارجي براي زيرساخت، به اين كشور وابستگي زيادي دارد.

9- قبرس(108.7 درصد)

اين كشور كه از بحران بدهي يونان آسيب ديد همچنان به احيا ادامه مي‌دهد و موفق شده نسبت بدهي به توليد ناخالص داخلي را از 112 درصد در سال گذشته كاهش دهد.

10- بلژيك(106.3 درصد)

اين كشور به دليل استقرار نهادهاي نظارتي اتحاديه اروپا در بروكسل، مقر شماري از قدرتمندترين افراد جهان است، اما به دليل مقررات محدودكننده مالياتي و نيروي كار، متحمل سطح بالاي بدهي دولتي شده است.

11- آمريكا(105.8 درصد)

اين وضعيت ممكن است در چندماه آينده كه باراك اوباما دفتر كار خود را ترك مي‌كند و هيلاري كلينتون يا دونالد ترامپ، يكي از دو نامزد انتخابات رياست جمهوري، قدرت را به دست مي‌گيرند، تغيير كنند. بانك مركزي آمريكا در آستانه افزايش نرخ‌هاي بهره قرار دارد.

12- باربادوس(103 درصد)

اين كشور كه يك بهشت مالياتي به شمار مي‌رود، ثروتمندترين و توسعه يافته‌ترين كشور در شرق كارائيب است، اما دورنماي رشد اقتصادي اين كشور تحت تاثير تدابير رياضتي كه به منظور مقابله با اثرات بحران اعتباري هشت سال پيش اجرا مي‌شوند، ضعيف مانده است.

13- اسپانيا(99 درصد)

اسپانيا مانند بسياري از كشورهاي حوزه يورو تلاش مي‌كند براي رونق بخشيدن به رشد اقتصادي، بهره‌وري در سراسر كشور را افزايش دهد.

14- سنگاپور(98.2 درصد)

اين كشور يكي از ثروتمندترين كشورهاي جهان است و موفق شده نسبت بدهي به توليد ناخالص داخلي را از 103.8 درصد در سال گذشته كاهش دهد. در اين بين دولت تلاش مي‌كند راه‌هاي جديدي را براي رشد اقتصاد و افزايش بهره‌وري پيدا كند.

15- فرانسه(96.8 درصد)

نسبت بدهي به توليد ناخالص داخلي دولت فرانسه امسال كه اين كشور با بهره‌وري ضعيف و دستمزدها در كشمكش بوده، افزايش يافته است.

16- ايرلند(95.2 درصد)

اين كشور با موفقيت در فاينانس مجدد بخش زيادي از بدهي‌ بانكي خود، موفق شده است نسبت بدهي به توليد ناخالص داخلي را از 122.8 درصد در سال گذشته كاهش دهد.

17- اردن(91.7 درصد)

مجمع جهاني اقتصاد اعلام كرده پرداختن به چالش‌هاي اقتصاد كلان براي آزاد كردن اعتبار دولتي براي سرمايه‌گذاري‌هاي بهبود دهنده رقابت پذيري اردن، كليدي به شما مي‌رود زيرا اين كشور به دليل همجواري با سوريه و عراق از نظر ژئوپوليتيك با مشكلاتي روبه‌رو بوده است.

18- گامبيا(91.6 درصد)

مجمع جهاني اقتصاد در گزارش خود اعلام كرده اين كشور آفريقاي غربي تنها با مشكل سطح بالاي بدهي دولتي نسبت به توليد ناخالص داخلي روبرو نيست بلكه دسترسي به فاينانس و مقررات دشوار ارز خارجي هم انجام كسب و كار در اين كشور را مشكل كرده است.

19- كانادا(91.5 درصد)

در حاليكه كانادا در رتبه بندي رقابت پذيري  مجمع جهاني اقتصاد، بعد از آمريكا قرار دارد اما نسبت بدهي به توليد ناخالص داخلي پايين‌تري دارد. آمريكا از نظر كيفيت موسسات، فضاي اقتصادكلان و بهداشت و در مان و آموزش ابتدايي پس از كانادا قرار دارد.

منبع:ايسنا


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها