يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۹۷۷۷۴
زمان انتشار: ۱۰:۳۷     ۲۷ مهر ۱۳۹۵
مشاور وزیر امور خارجه، با بیان اینکه مانع از اقدام ضد سوری در نشست لوزان شدیم، گفت: یکی از ضعف‌های این کنفرانس ترکیب نامتوازن اعضای شرکت‌کننده در آن بود که ایران توانست آنرا اصلاح کند.
به گزارش پایگاه 598، حسین شیخ‌الاسلام مشاور وزیر امور خارجه با اشاره به نشست اخیر لوزان، اظهار داشت: این جلسه قرار بود بر اساس دعوتی که از ابتدا از برخی از کشورها شامل آمریکا، عربستان، روسیه، قطر، ترکیه و ایران شده بود، تشکیل شود.

به گزارش مهر، وی گفت: فرستاده روسیه به ایران آمد و از ما برای حضور در این نشست دعوت کرد و ترکیب فوق را هم گفت، ما به آنها اعلام کردیم که این ترکیب برای ما قابل قبول نیست و باید مصر و عراق هم اضافه شوند؛ بنابراین آنها را هم آوردیم چرا که عراق، هم همسایه سوریه است و هم در حال مبارزه با تروریسم است و از نظر ما حضور این کشور از همه واجب‌تر بود.

این دیپلمات ارشد کشورمان افزود: قطر و عربستان که دور از صحنه سوریه و پشتیبان تروریست‌ها هستند در این نشست حضور داشتند که ما با وارد کردن عراق و همچنین مصر که یک کشور عربی و دارای مواضع ضد تروریستی است، ترکیب را متوازن کردیم.

شیخ‌الاسلام ادامه داد: کشور عربستان دیگر خیلی ضعیف و ذلیل شده و ظرفیت نمایندگی کشورهای عربی را ندارد لذا ما ترجیح دادیم که مصر که از ظرفیت هماهنگی اعراب برخوردار است، وارد معادله شود. بنابراین نقش اول ما در این نشست آن بود که توانستیم ترکیب‌بندی اعضای مشارکت‌کننده در نشست را متوازن کنیم.

وی تصریح کرد: هر جا که موضوع آتش‌بس و کمک‌های انسان‌دوستانه به آسیب‌دیدگان جنگ باشد و به دنبال آن اگر راه‌حل سیاسی و گفتگوی سوری سوری شود ما نیز از آن استقبال و آن نشست ها شرکت می‌کنیم چرا که از اول همین طرح چهار ماده‌ای را مطرح کرده بودیم.

برای نابودی حکومت سوریه تروریست ها را بوجود آوردند


مشاور وزیر امور خارجه با بیان اینکه در چنین نشست‌های بین‌المللی نتیجه بستگی به پایبندی طرف مقابل به راه‌حل سیاسی دارد، افزود: گفتن اینکه ما به راه‌حل سیاسی متعهد هستیم، کافی نیست و باید دید آیا آنهایی که جنگ را شروع کردند و به دنبال راه‌حل نظامی بودند، آیا واقعا معتقد به راهکار سیاسی در سوریه شده‌اند؟

شیخ‌الاسلام ادامه داد: ما می‌دانیم که آمریکایی‌ها، انگلیس، فرانسه، ترکیه، عربستان و قطر تاکید کردند که باید رژیم سوریه عوض شود، خب همین‌طوری که نمی‌توانستند کاری از پیش ببرند، بنابراین به زور متوسل شدند و تروریسم موجود را شکل دادند.

وی تصریح کرد: ما باید ابتدا در این‌گونه جلسات حضور پیدا کنیم و بعد تلاش کنیم که طرف‌های مقابل را متقاعد کنیم که راه‌حل نظامی فایده‌ای ندارد. به نظر می‌آید آنها همگی در زبان معتقدند که راه‌حل نظامی برای بحران سوریه وجود ندارد.

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با بیان اینکه مشخص نیست که عربستان یا ترکیه چقدر پایبند به مبارزه با تروریسم و آتش بس در سوریه هستند، افزود: خود آمریکایی‌ها به این موضوع پایبند نیستند، ما بدعهدی‌های جدی از آنها در آتش‌بس قبلی دیدیم که این به دلیل راهبردی است که آمریکا دارد چراکه نمی خواهند تروریسم از بین برود، این ابزاری جهت رسیدن به اهداف آنها است.

آمریکا، تروریست های موصل عراق را به رقه و دیرالزور منتقل می کند


وی ادامه داد: در حال حاضر تروریست‌هایی که در موصل عراق هستند، به سمت نابودی پیش می‌روند، این موضوع به این دلیل است که نیروهای عراقی امکانات زیادی را برای آزادسازی آن استان بسیج کرده‌اند لذا آمریکا می‌خواهد آن تروریست‌ها را به رقه و دیرالزور منتقل کند.

سفیر اسبق ایران در سوریه خاطرنشان کرد: پیشتر، آمریکایی ها دیرالزور را که نیروهای سوری در آنجا مستقر هستند، بمباران کردند و بلافاصله داعش جانشین نیروهای سوری شد و این درست زمانی بود که بر اساس مذاکرات صورت گرفته در آن زمان می‌بایست آتش‌بس حکمفرما می‌بود و این به وضوح نشان داد که آمریکایی‌ها برای چنین جنایتی از آتش‌بس استفاده کردند؛ البته کاملاً هم موفق نشدند چون داعشی‌ها نتوانستند تمام مواضعی که در دست نیروهای سوری بود را بگیرند.

شیخ‌الاسلام ادامه داد: راهبرد آمریکا و جبهه صهیونیستی و استکباری، درگیری ملت‌ها، کشورها، قومیت‌ها و مذاهب اسلامی با یکدیگر است چرا که اگر اینها با هم متحد باشند علیه اسرائیل می‌شوند بنابراین وضعیت فعلی بیشترین منفعت را برای رژیم صهیونیستی و بیشترین ضرر را برای کشورهای مسلمان دارد.

وی اظهار کرد:حضور ما در نشست‌های بین‌المللی برای اینکه بتوانیم طرف های مقابل را متقاعد کنیم بخصوص زمانی که در قدرت هستیم، واجب است و ما ممکن است بتوانیم از حقوق ملت سوریه در این نشست‌ها دفاع کنیم.

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا افزود: باید در این جلسات حضور پیدا کرد، میز خالی که فایده‌ای ندارد، باید حضور داشت تا بتوان تأثیر داشت و طرف مقابل را متقاعد کرد. در این نشست‌ها است که می‌توانید بندهای بیانیه‌ها را طوری بچینید که سرتان کلاه نرود و بشود کمکی به ملت سوریه کرد.

وی با بیان اینکه قبول دارم که این کنفرانس ضعف‌هایی داشت، گفت: بلاشک ایران یکی از ضعف‌های عمده این کنفرانس را که ترکیب نامتوازن اعضای مشارکت‌کننده در آن بود را اصلاح کرد.

شیخ‌الاسلام ادامه داد: قطعاً این وضعیت مطلوب طرف مقابل نبود، آنها می‌خواستند بیانیه‌ای صادر شود که علیه ملت و دولت سوریه باشد و حکومت سوریه را مقصر همه چیز جلوه دهند. البته ما نمی‌گذاریم و نخواهیم گذاشت چنین چیزی شود؛ یعنی با حضور ایران، آنها نمی‌توانند به خواسته خود برسند و ما با شرکت در نشست لوزان توانستیم حداقل جلوی یک اقدام ضد سوری را بگیریم.

حکومت سوریه هم باید در نشست های آتی حضور داشته باشد


مشاور وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: این ترکیبی که در لوزان بود چندان بد هم نبود و البته می‌شد اصلاحاتی در آن اعمال کرد. به طور مثال، حکومت سوریه باید در این نشست‌ها حضور داشته باشد ولی آنها نمی‌پذیرند و این امر باید با تلاش ما اتفاق بیفتد.

وی با تأکید بر اینکه تحولات صحنه سیاسی کاملاً متأثر از شرایط و تحولات میدانی است، افزود: در حال حاضر محور مقاومت، حکومت سوریه و پشتیبانان آن، دست بالا را در صحنه میدانی دارند البته طرف مقابل هم در  تلاش است تروریست‌های موجود در موصل عراق را به رقه منتقل و آنجا را جدا کنند.

سفیر اسبق ایران در سوریه در پایان تصریح کرد: به نظر من آینده سیاسی سوریه کاملاً به دست ملت آن کشور است و ما هم بر اساس قانون اساسی خود می‌گوییم در امور داخلی کشورها دخالت نمی‌کنیم و این را از ابتدا هم گفته بودیم، اما برخی هستند که از ده ها هزار کیلومتر دورتر می‌خواهند تصمیم‌ بگیرند که چه کسی در سوریه باشد یا نباشد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۳ - ۲۷ مهر ۱۳۹۵
۰
۰
اگر راست میگوئید بگوئید اگر ایران شرکت نمیکردچه اتفاقی می افتاد اینکه شما ها مرتب دروغ میگوید بر کسی پوشیده نیست.
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها