کد خبر: ۳۹۸۱۵۱
زمان انتشار: ۱۴:۵۳     ۲۹ مهر ۱۳۹۵
نبرد موصل كه امروز وارد چهارمين روز خود شده است، تاكنون با پيشروي قابل ملاحظه نيروهاي ارتش و دفاع مردمي همراه بوده است، حال آنكه به نظر مي‌رسد داعش در اين نبرد تاكتيك مشخصي ندارد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از پايگاه خبري الميادين، نبرد موصل صبح روز دوشنبه آغاز شد و تا كنون آزادي مناطق و روستاهاي متعددي را به‌دنبال داشته است، حال آنكه به نظر مي‌رسد داعش براي رويارويي در اين نبرد استراتژي مشخصي ندارد.

اين گروه تروريستي تا اين لحظه بيشتر به اقداماتي نظير به آتش كشيدن چاه‌هاي نفت در جنوب و استفاده از خودروهاي بمب‌گذاري شده در جنوب و شرق موصل متوسل شده است؛ اقداماتي كه در تمام نبردهاي قبلي از آن استفاده مي‌كرد.

داعش كنار اين اقدامات بارها در تلاش براي نفوذ كردن بين نيروهاي مستقر در جنوب موصل برآمد و كوشيد با به تن داشتن لباس پليس اين هدف را تحقق بخشد.

همچنين تصاويري از موصل منتشر كرده است كه در آن استقرار نيروهاي آن در خيابان‌هاي اين شهر نشان داده مي‌شود بدون اينكه تجهيزات جنگي متوسط و يا سنگين در اختيار داشته باشند.

در اين ميان پيش‌بيني مي‌شود نيروهاي كُرد از محور بعشيقه تحرك خود را آغاز كنند اما نبود هيچ گونه تحرك به‌سمت مناطق شمال غربي و غرب مي‌تواند تحرك داعشي‌ها به‌سمت مرزهاي سوريه را تسهيل كند.

براي جلوگيري از اين اقدام، تكاپوي نيروهاي كُرد در بعشيقه موجب به كنترل در آوردن مناطق مرزي مشترك با سوريه مي‌شود؛ زيرا اكنون عمليات متعددي در استان الانبار آغاز شده است از جمله عمليات قريب الوقوع نيروهاي توپخانه براي آزادي يكي از شهرستان‌هاي نزديك گذرگاه مرزي القائم.

همچنين برخي اطلاعات حاكي از اين است كه احتمال دارد نيروهاي بسيج مردمي (الحشد الشعبي) به‌سمت محور جنوبي القياره حركت كنند تا از آنجا عمليات محدودي را در الحويجه كه منطقه حساس و خطرناكي به شمار مي‌آيد، به اجرا در آورند.

به‌هرحال دايره نبرد موصل گسترده‌تر از يك عمليات امنيتي است و در سطح داخلي و منطقه‌اي و نيز بين المللي ابعاد سياسي به خود گرفته است؛ زيرا پيش از آغاز آن اختلافاتي بر سر هويت نيروهاي شركت كننده و نقش آنان پيش آمد و با آغاز نبرد اختلافات و شكاف‌ها به‌ويژه بين تركيه و عراق بيشتر شد.

حملات انتحاري، مهمترين ابزار دفاعي داعش

روز گذشته نيروهاي عراقي در محور جنوب شرقي موصل شامل القياره، نمرود و حباني پيشروي كردند و توانستند چند روستاي ديگر را نيز به كنترل خود در آورند.

در مقابل اين دستاوردها، تروريست‌هاي داعش سخت تلاش كردند از طريق حملات انتحاري مانع پيشروي ارتش عراق شوند و همچنين با حفر تونل‌هاي متعدد در روستاها نه‌تنها تلاش مي‌كنند خود را از تيررس حملات هوايي دور نگاه دارند، بلكه با پيشروي نيروهاي عراقي از تونل‌ها خارج مي‌شوند و عمليات انتحاري انجام مي‌دهند.

در اين ميان تروريست‌هاي داعش روز گذشته تلاش كردند با توسل به حملات انتحاري در محورهاي متعدد توازن نبردها را به‌سود خود تغيير دهند از همين رو با استفاده از سه دستگاه خودروي بمب‌گذاري شده تلاش كردند سنگرهاي نيروهاي پيشمرگه را در سنجار مورد هدف قرار دهند كه در نتيجه درگيري شديد در اين نقطه را به‌دنبال داشت كه حاصل آن انهدام هر سه دستگاه خودروي مزبور بود.

بمب‌گذاري مسيرهاي منتهي به موصل توسط داعش

بسياري از مسيرهاي منتهي به موصل توسط داعش بمب‌گذاري شده در نتيجه خنثي‌سازي اين بمب‌ها از سوي نيروهاي متخصص و مهندسي بسيار وقت‌گير است و به‌كندي پيش مي‌رود.

همزمان با پيشروي نيروهاي ارتش عراق به‌سمت حمدانيه كه يك شهر مسيحي‌نشين است، داعشي‌ها در تلاش هستند مانع پيشروي نيروهاي ارتش عراق به‌سمت مركز اين شهر شوند حال آنكه بايد در نظر داشت كه كنترل حمدانيه به نيروهاي ارتش عراق امكان مي‌دهد يكي از مهمترين ستون‌هاي دفاعي داعش را قبل از ورود به موصل فتح كند.

برملاشدن جنايت‌هاي داعش در موصل

همزمان با پيشروي نيروهاي عراقي و كنترل برخي روستاها، جنايات داعش در مناطق تحت اشغال برملا مي‌شود از جمله اينكه ارتش عراق در روستاي حوت يك زندان را كه در زير زمين ساخته شده بود، كشف كرد.

از تك‌تيراندازهاي داعش خبري نيست

در اين ميان استفاده از تك‌تيرانداز در عمليات‌هاي قبلي از جمله تكريت فلوجه يكي از تاكتيك‌هاي مهم داعش براي جلوگيري از پيشروي نيروهاي عراقي به شمار مي‌آمد اما در عمليات موصل تا به امروز، هيچ اثري از اين تاكتيك نبوده است كه اين براي  نيروهاي عراقي عجيب است.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها