أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۹۸۶۶۷
زمان انتشار: ۱۴:۳۴     ۰۳ آبان ۱۳۹۵
دبير مشاور علمي تخصصي بيماريهاي دهان و دندان كنگره علمي انجمن دندانپزشكان عمومي ايران گفت: دندانپزشكان عمومي در مطب‌ها و كلينيك‌ها بايد بيماران خود را از لحاظ علائم و نشانه‌هاي سرطان‌هاي دهاني بررسي كنند تا در صورت لزوم به متخصصان ارجاع داده شوند.
 به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنيم، دكتر آرزو علائي با اشاره به اينكه دندانپزشكان عمومي بايد بايد با علائم بيماري‌هاي دهان به خصوص سرطان‌هاي سر و گردن آشنايي داشته باشند، زيرا سرطان مي‌تواند به شكل‌هاي متعددي بروز يابد، اظهار داشت: هر نوع زخم مزمني كه به درمان‌هاي مختلف جواب نداده باشد، يا هرگونه تغيير رنگ يا قرمزي كه بي‌دليل باشد، يا ضايع اي كه بصورت يك چلاك سفيد در مخاط دهان باشد كه اگر با گاز استريل آن را پاك كنيم پاك نشود، يا برچستگي در دهان كه به درمان‌هاي مختلف پاسخ ندهد يا برعكس يك ضايعه فرو رفته در بافت نرم يا سخت باشد كه حتي ممكن است دندانپزشكان ممكن است در لمس متوجه آن نشوند مي‌توانند نشانه اي از سرطان دهان باشد.

علائي گفت: بنابراين دندانپزشكان موظفند تمام بيماران خود را در نور كافي از اين لحاظ بررسي كنند.

وي افزود: متاسفانه در كشور ما سن بروز سرطان نسبت به كشورهاي ديگر پايين تر آمده كه مقداري از آن به دليل تغييرات ژنتيكي و مقداري نيز به دليل استعمال دخانيات است.
علائي به نقش دخانيات در بروز سرطان‌هاي دهاني اشاره كرد و گفت: مطالعات نشان مي‌دهد سيگار و قليان كه متاسفانه در بين جوانان شيوع زيادي يافته، تاثير زيادي در بروز سرطان ها به ويژه سرطان دهان دارد.

وي ادامه داد: بنابراين معاينه دوره اي بيماران توسط دندانپزشكاني كه دوره كافي براي اين كار ديده باشند، بسيار كمك كننده است تا بتوان غربالگري كنيم تا بيماران را در مراحل اوليه درمان كرده و يا به متخصصان بيماري هاي دهان ارجاع دهيم تا درمان بيماري در مراحل اوليه و بدون اتلاف وقت انجام شود.

علائي عنوان كرد: بسياري از بيماران پس از متوجه شدن بيماري خود نمي‌دانند كه بايد به چه تخصصي مراجعه كنند و دچار سردرگمي مي‌شوند و از مطبي به مطب ديگر مي‌روند و به همين دليل زمان طلائي براي درمان را از دست مي‌دهند.

وي بر لزوم اطلاع رساني در مورد رشته تخصصي بيماري‌هاي دهان و دندان را در سطح رسانه‌ها اشاره كرد و گفت: علاوه بر عموم مردم برخي پزشكان نيز اطلاع كافي در مورد اين رشته و خدمات آن ندارند كه بايد در اين زمينه اطلاع رساني شود.

علائي در مورد شايعترين سرطان هاي دهان گفت: در افراد سيگاري شايعترين سرطان‌ها در لب و كف دهان بروز مي‌كند اما در افراد غيرسيگاري در گونه، مخاط زبان و كام نرم بيشتر شايع است.

وي با تاكيد بر افزايش آگاهي پزشكان در مورد سرطان هاي دهان گفت: وزارت بهداشت براي اين متظور مي‌تواند دوره‌هاي بازآموزي در اين زمينه راه اندازي كند و يا يك واحد درسي براي دانشجويان پزشكي قرار دهد تا اين خلا برطرف شود.

دبير مشاور علمي بخش بيماري‌هاي دهاني اين كنگره گفت: در اين كنگره تلاش مي شود سطح آگاهي دندانپزشكان در اين زمينه افزايش يابد به همين منظور پنلي با عنوان پانل بيماري‌هاي دهان شامل سرطان هاي سر و گردن، تكنيك‌هاي بيوپسي و ضايعات برجسته شايع برگزار مي‌شود.

به گزارش انجمن دندانپزشكان عمومي ايران - يازدهمين كنگره ساليانه انجمن دندانپزشكان عمومي ايران از 21 تا 24 دي ماه در سالن همايش‌هاي برج ميلاد برگزار مي‌شود.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها