يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۹۸۶۷۰
زمان انتشار: ۱۴:۳۶     ۰۳ آبان ۱۳۹۵
سخنگوي وزارت بهداشت با اشاره به اينكه روزانه بيش از هزار ايراني مي‌ميرند، گفت: بيماري قلب و تصادفات باعث بيشترين مرگ در ايران است.
 به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنيم، ايرج حريرچي در نشست خبري خود با اصحاب رسانه درباره تولدها و مرگ‌ها در كشور اظهار داشت: بيش از يك ميليون و 500 هزار تولد در سال 94 داشتيم كه بالغ بر 385 هزار مرگ نيز در اين سال رخ داده است، كه تعداد مرگ‌هاي زير 70 سال 212 هزار بوده كه 55 درصد از مرگ‌ها را شامل مي‌شود، همچنين مرگ زير 50 سال نيز 98 هزار نفر بود كه آمار 25 درصد مرگ‌ها را شامل مي‌شود و در مجموع بايد اين مرگ‌ها كاهش يابد.

وي ادامه داد: هيچ نظام بهداشتي از مرگ نمي‌تواند جلوگيري كند ولي بايد مرگ زودرس را جلوگيري كند، روزانه بيش از 1000 هزار نفر فوت مي‌كنند كه غالب مرگ در ايران مسلماً در بيمارستان رخ مي‌دهد و اين مطالبه به وجود مي‌آيد كه براي هر مرگ به صورت جزئي به آن پرداخته شود و مرگ در بيمارستان يك فرهنگ شده است ولي در كشورهاي ديگر مراكز پرستاري وجود دارد تا مرگ آسان صورت پذيرد، بنابراين براي هر مرگي كميته مرگ تشكيل نمي‌شود مثلاً بيماري سرطان پيشرفته داشته باشد و فوت كند براي اين مرگ كميته مرگ تشكيل نمي‌شود.

حريرچي ادامه داد: 46 درصد مرگ‌ها در ايران در سال 94 به دليل بيماري قلبي و عروقي است، دومين علت بيماري‌هاي سرطاني با 13 درصد و عامل سوم تصادفات با 9 درصد و 4 درصد به دليل بيماري‌هاي تنفسي و 3 درصد به دليل ديابت و 18 درصد مرگ‌ها به دليل ديگر بيماري‌هاست.

سخنگوي وزارت بهداشت تصريح كرد: اين در حالي است كه در سنين زير 70 سال بالغ بر 91 درصد علت مرگ آنان به خاطر تصادفات و حوادث جاده‌اي است، كه اين آمار براي زير 50 سال 68 درصد را به خود اختصاص مي‌دهد.

حريرچي با اشاره به سال‌هاي از دست رفته عمر به دليل عوارض بيماري مانند قطع شدن پاي به دليل ديابت و يا فلج شدن افراد اظهار داشت: 9 درصد به دليل به بيماري قلبي و عروقي و 9 درصد به دليل كمر درد عمر بار بيماري‌هاي را در كشور تشكيل مي‌دهد و سياستگذار سلامت بايد برنامه‌هاي بهداشتي و درماني خود را براساس اين آمارها تدوين كند و دنيا امروز ديگر به مشكلات و بيماري‌هاي افسردگي، قلبي و كمر درد بيشتر توجه مي‌كند تا بيماري‌هاي مانند سرطان؛ كه اسم بزرگتر و وحشتناك‌تري در جامعه دارد.

سخنگوي وزارت بهداشت ادامه داد: برآوردها نشان مي‌دهد از سال 2002 تا 2030 در دنيا نخستين بار بيماري ايدز خواهد بود و دومين افسردگي خواهد بود، همچنين سومين بيماري قلبي و چهارمين حوادث ترافيكي خواهد بود، همچنين پنجم بيماري‌هاي كودكان، ششم سكته‌هاي مغزي، هفتم بيماري ريوي، هشتم بيماري ريه، نهم از دست دادن شنوايي در سنين بالا و دهم نيز آب مرواريد خواهد بود.

حريرچي با اشاره به 14 درصد بار بيماري روان در ايران كه يك جزء پيشرفته و يك جزء بيماري‌هاي معمولي روان مانند وسواس و افسردگي دارند، گفت: بار بيماري‌ها در ايران براساس آخرين آمارها به ترتيب حوادث جاده اي، كمر درد، افسردگي، بيماري قلبي، اختلالات مصرف دارو، خشونت فردي، آسيب رساندن به خود، ايدز، اضطراب، درد گردني، ديابت و سقوط است.

سخنگوي وزارت بهداشت خاطرنشان كرد:‌ علت بيشتر خودكشي‌ها در كشور به دليل بيماري‌هاي روان است و انتشار اخبار خودكشي و با اعلام تكنيك‌هاي آن باعث افزايش خودكشي مي‌شود.



نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها