امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۳۹۸۶۷۴
زمان انتشار: ۱۴:۳۸     ۰۳ آبان ۱۳۹۵
به فاصله اندكي پس از پايان زمان آتش بس سه روزه اعلام شده در يمن، جنگنده هاي سعودي بار ديگر حملات خود را عليه اهداف مختلف در اين كشور از سر گرفتند.
 به گزارش پایگاه 598 به نقل از تابناک، شب گذشته اعلام كرد كه تنها ساعاتي پس از پايان زمان آتش بس 72 ساعته اعلام شده در يمن، جنگنده هاي ائتلاف تحت رهبري عربستان سعودي، حملات خود را به شهر صنعا، پايتخت يمن از سر گرفته اند. اين حملات پس از آن رخ داد كه آتش بس مذكور – كه گفته مي شد براي انتقال كمك هاي بشردوستانه برقرار شده – به طور مكرر از سوي عربستان نقض شده و پس از آن نيز تمديد نشد.اين در حالي است كه اين بار نيز همچون موارد گذشته، ائتلاف سعودي نيروهاي ملي و انقلابي يمن را به نقض آتش بس متهم كرده و حملات خود را واكنشي به اين امر اعلام كرده است. محمد علي المقداشي، رئيس ستاد مشترك نيروهاي وفادار به رئيس جمهور مخلوع يمن، مدعي شد: «شبه نظاميان كودتاچي (انصارالله) عامدانه آتش بس را نقض كرده و ارتش و رهبري سياسي ما را بيش از پيش نسبت به عدم تمايل خود به پذيرش صلح، متقاعد ساختند».

بر اساس گزارش منابع محلي، جنگنده هاي سعودي در دور جديد حملات خود، مراكزي را در شرق و جنوب صنعا هدف قرار داده اند. تأسيسات راداري در مناطق تحت كنترل نيروهاي جنبش انصارالله در شهر حديده و همچنين شهر تعز در جنوب غرب يمن نيز هدف حمله قرار گرفتند. منابع نزديك به انصارالله نيز اعلام كردند در واكنش به اين حملات، نيروهاي اين جنبش مواضع نيروهاي منصور هادي در نزديكي تعز را هدف حملات توپخانه اي قرار داده اند.

نقش ناكارآمد فرستاده سازمان ملل

دور جديد حملات جنگنده هاي ائتلاف سعودي، تنها چند ساعت پيش از ورود اسماعيل ولد الشيخ، نماينده سازمان ملل در امور يمن به صنعا آغاز شد. مطابق اعلام قبلي، قرار بود وي در اين سفر، گزينه هاي مربوط به راه حل سياسي را در ديدار با نمايندگان انصارالله مورد بحث قرار داده و زمينه برقراري مجدد آتش بس را فراهم نمايد.

به نوشته «رويترز»، سازمان ملل و ديپلمات هاي غربي اميدوار بودند كه توقف موقت درگيري ها، زمينه را براي آغاز مذاكرات جهت پايان دادن به جنگ 19 ماهه يمن كه تاكنون به كشته شدن دستكم10 هزار نفر منجر شده، فراهم كند. هفته گذشته بود كه جان كري، وزير خارجه آمريكا، در ديدار با همتاي انگليسي خود خواستار توقف درگيري ها و آغاز فرايند حل و فصل سياسي بحران يمن شده بود.

ولد الشيخ نيز پيشتر خواستار تمديد آتش‌بس در يمن شده بود؛ اما اين طرح ها با نقض مكرر آتش بس از سوي طرف سعودي شكست خورد. بعد از اين جريان، حزب كنگره مردمي يمن كه رياست آن را علي عبدالله صالح، رئيس جمهور پيشين يمن برعهده دارد، گفته بود ولد الشيخ ديگر يك ميانجي وابسته به سازمان ملل نيست و بيشتر فرستاده عربستان است تا سازمان ملل.

آتش‌بسي براي تجديد قواي عربستان؟

در ميان مباحث مختلف مربوط به جنگ يمن، روز گذشته جوزف كليفورد، تحليلگر آمريكايي، با انتشار تحليلي هدف اصلي از برقراري آتش بس در يمن را تجديد قواي عربستان سعودي و متحدانش در قالب ائتلاف ضد يمني دانسته و همچنين از نقش ويژه آمريكا در حمايت از تجاوز نظامي عربستان به يمن سخن گفت.

اين تحليلگر آمريكايي در مطلب خود نوشت: «اين جنگ بدون تأييد و رضايت آمريكا و مسلح كردن سعودي‌ها به تسليحات آمريكايي، امكان تحقق نداشت. ما علاوه بر تأمين سلاح سعودي‌ها، سوخت رساني هوايي جنگنده‌ها و دادن 40 ميليون پوند سوخت جت طي 18 ماه اخير به انها را انجام داده و در واقع سبب حملات ويرانگر به تاسيسات غيرنظامي يمن بوده‌ايم».

وي با اشاره به آتش‌بس اخير اعلامي در يمن و فشارهاي آمريكا براي تحقق آن اين‌طور نوشت: «آمريكا از آتش‌بس در يمن براي تسليح مجدد سعودي‌ها استفاده كرد؛ كساني كه بمب‌ها و تسليحاتشان به اتمام رسيده بود».

نويسنده آمريكايي ادامه داد: «خوب ما اينجا عربستان سعودي را داريم، يكي از ثروتمندترين اما سركوبگرترين دولت‌هاي جهان، حامي تروريست‌ها در سوريه و نقاط مختلف جهان كه در حال حمله به يمن يكي از فقيرترين كشورهاي موجود در زمين است. طبق ايميل‌هاي فاش شده از هيلاري كلينتون، او كاملاً درباره حمايت‌هاي مالي عربستان سعودي از تروريست ها در سوريه آگاهي داشت».

كليفورد افزود: «ما و سعودي‌ها همه چيز را در يمن با بمب‌ها و بمبارانمان از بين برده‌ايم، ما داريم به سعودي‌ها براي باقي ماندن و حفظ محاصره، ممانعت از ارسال مواد غذايي و تجيهزات پزشكي به مردم يمن كمك مي‌كنيم و بنا بر برخي گزارش‌ها اين موضوع سبب مرگ 10 هزار كودك زير 5 سال شده است». 

انگليس، ستون ديگر حمايت از عربستان

همزمان با انتشار اين مطلب و با وجود انتقادات بسيار از فروش تسليحات و تجهيزات نظامي انگليسي به عربستان، يك روزنامه انگليسي فاش كرد نيروي هوايي عربستان تحت آموزش نظامي انگليس هم قرار دارد. روزنامه اينديپندنت نوشت، اعضاي حزب ليبرال دموكرات بريتانيا با «شرم‌آور» خواندن اين اقدام دولت انگليس،‌ به اطلاعاتي دست يافتند كه بر اساس آن معلوم مي‌شود انگليس آموزش‌هاي نظامي به نيروي هوايي عربستان مي‌دهد.

تام بريك، سخنگوي امور خارجه حزب ليبرال دموكرات بريتانيا از وزارت دفاع اين كشور خواست هرچه سريعتر به آموزش نظاميان عربستاني پايان دهد. وي همچنين از وزارت دفاع خواست كنترل و نظارت بيشتري بر صادرات تسليحات به پادشاهي سعودي داشته باشد. مايكل فالن وزير دفاع انگليس مدعي شده نيروي هوايي عربستان براي ارتقا‌ء فرآيند هدف‌گيري تحت آموزش بوده و مدعيست اين اقدام كاملا در راستاي قوانين بين‌المللي است.

به اين ترتيب و با كنار هم قرار دادن قطعات مختلف اين پازل، به نظر مي رسد آنچه كليفورد در مطلب خود مورد اشاره قرار داده و به تأييد برخي ديگر از تحليلگران بي طرف نيز رسيده، حقيقت دارد؛ يعني آمريكا و انگليس به عنوان دو كشوري كه اخيراً بيشترين تأكيد را بر ضرورت برقراري آتش بس در يمن داشته اند، بيش از ديگران از سعودي ها در اين جنگ حمايت كرده و از فرصت آتش بس براي تجديد قواي عربستان بهره برده اند؛ امري كه بي ترديد تنها سبب تشديد و تطويل بيش از پيش بحران يمن خواهد شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها