أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۳۹۸۶۸۹
زمان انتشار: ۰۹:۰۱     ۰۴ آبان ۱۳۹۵
«ضعف تیم اطلاع‌رسانی دولت» صدای اصلاح‌طلبان و حامیان روحانی را هم در آورد/
عملکرد ضعیف تیم رسانه‌ای دولت کار را به جایی رسانده که حامیان دولت و اصلاح‌‌طلبان در انتقاد به آن، عناوینی چون «تیم رسانه‌ای دولت، عنوانی عجیب و پرطمطراق»، «جریانی ناهمگون و غیر مرتبط»، «مؤثر برای رقبا»، «ضعیف» و «غیر حرفه‌ای» را نثار این تیم کنند.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، مدت‌هاست در محافل رسانه‌ای، همه جریانات سیاسی از جمله منتقدان و حتی حامیان دولت انتقاد‌ات بسیاری به تیم رسانه‌ای دولت و نحوه‌ تعامل و مواجهه‌ دولت با رسانه‌ها مطرح می‌کنند. «تیم رسانه‌ای دولت، عنوانی عجیب و پرطمطراق»، «جریانی ناهمگون و غیر مرتبط»، «مؤثر برای رقبا»، «ضعیف»، «غیر حرفه‌ای» و دهها عنوان دیگر که از جریانات مختلف سیاسی کشور ازجمله اصلاح‌طلبان، حامیان دولت و منتقدان نثار تیم رسانه‌ای رئیس جمهور بخاطر عملکرد ضعیفش می شود می‌شود.

ضعف تیم رسانه‌ای دولت در بسیاری موارد داد همگان چه طرفداران و حامی و چه منتقدان دولت را در آورده است. آخرین نمونه آن نیز نحوه اطلاع‌رسانی دولت از وضعیت وزرای مستعفی و ایضاً وزرای پیشنهادی برای سه وزارتخانه آموزش، ارشاد و ورزش بود.

گمانه‌زنی‌ها درباره استعفای وزرای دولت یازدهم درحالی صورت می‌گرفت که هیچ یک از اعضا و رسانه‌های شورای اطلاع‌رسانی دولت و نهاد ریاست جمهوری بطور رسمی خبری از وقایع رخ داده در کابینه را اعلام نمی کردند و تنها از بیرون ناظر اتفاقات رخ داده بودند.

یکی از وعده‌های انتخاباتی دولت یازدهم پاسخگویی به مردم آن هم با شعار «دولت یازدهم؛ دولت پاسخگو» بود. اما دولت در عین عدم پایبندی به وعده‌اش و پاسخگویی به مردم، با خروار خروار اخبار غیر رسمی روبرو است که هر روز به تعداد آنان نیز افزوده می‌شود. گویی دولت دیگر پاسخگویی را لازم و شعار خود که باید بدان پایبند باشد، نمی داند و اینکه مردم نامحرم هستند و باید موضوعات، درِگوشی بین آقایان بچرخد و هرکه خواست در این خصوص گمانه‌زنی کند.

از دیگر انتقاداتی که نسبت به تیم اطلاع‌رسانی دولت وجود دارد، عدم دعوت از رسانه‌ها برای حضور در برنامه‌های رئیس جمهور و هیأت دولت است. در این خصوص اقدام تأمل برانگیز دیگری که از سوی تیم اطلاع‌رسانی دولت و نهاد ریاست جمهوری سر زده است، عدم دعوت از رسانه‌های منتقد برای حضور در هیأت دولت آن هم در روز خبرنگار بوده است.

در این خصوص می‌توان به برنامه هیات دولت در تاریخ 17 مرداد 95 (روز خبرنگار) اشاره کرد که با تصمیم تیم رسانه‌ای حاضر در نهاد ریاست جمهوری تنها رسانه های حامی و همسو با دولت در برنامه هیات دولت دعوت بعمل آمد و نام رسانه های منتقد دولت از لیست خط خورد.

نمونه دیگر ضعف تیم اطلاع رسانی دولت و نهاد ریاست جمهوری را می‌توان به ماجرای نشست خبری رئیس جمهور در سفر استانی‌‌ به کرمانشاه عنوان کرد. در آن نشست خبری همگان با اتفاق نادری روبرو شدند و آن اینکه خبرنگاران را با قرعه کشی برای سوال از رئیس جمهور انتخاب کردند آن هم قرعه‌کشی که در آن نام رسانه‌های منتقد نبوده است، در نتیجه اجازه طرح یک سوال از جانب رسانه‌های منتقد نیز داده نشد.

نمونه‌های بسیاری درباره ضعف تیم اطلاع‌رسانی دولت و نهاد ریاست جمهوری وجود دارد که باعث شده صدای اعتراض همه جریانات سیاسی کشور؛ چه موافقان، چه حامیان و چه منتقدان دولت نسبت به عملکرد آنان بلند شود.

*کلید زنگ‌زده روحانی و قفل درب اتاق‌فکر رسانه‌ای دولت

جهانبخش خانجانی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران به رابطه نامناسب رسانه‌ای و اقناع فکری دولت با بدنه اجتماعی اشاره کرد و گفت: «نظام رسانه‌ای دولت در اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی جامعه نارسا عمل می‌کند. این انتقاد هم به مشاوران رسانه‌ای دولت و هم نهادهایی که در درون دولت وظیفه اطلاع‌رسانی را برعهده دارند، وارد است».

وکیلی نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی و مدیرمسئول روزنامه ابتکار ضمن بیان این نکته که «تیم رسانه‌ای دولت عملکرد خوبی ندارد» درب اتاق‌فکر رسانه ای دولت را قفل شده دانست و عنوان کرد «آن‌چنان که پیدا است، کلید آقای روحانی قادر به باز کردن درب این اتاق نیست و کلید زنگ‌زده‌ای است.»

فیاض زاهد فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز معتقد است تیم رسانه‌ای دولت آن چابکی تیم‌های حرفه‌ای رسانه‌ای را ندارد و اینکه «بزرگ‌ترین ضعف‌هایی که آقای روحانی با آن‌طرف است، تیم رسانه‌ای ایشان است. تیم رسانه‌ای دولت اصلاً حرفه‌ای نیست.»

مرتضی مبلغ عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت نیز با ظاهر شدن در لباس دلسوزی، ترمیم تیم رسانه‌ای دولت را خواهان شد و اعلام کرد «دولت در مدیریت رسانه‌ای ضعیف و ناکارآمد عمل کرده است. به‌طور جدی باید در این زمینه دولت کارهایی در جهت جبران آن انجام دهد تا تیم رسانه‌ای تقویت شود».

عبدالله رمضان زاده سخنگوی دولت اصلاحات نیز با بیان اینکه «از عملکرد روحانی نسبت به تیم اطلاع‌رسانی اش تعجب می‌کنم» تأکید کرد: «ضعف تیم اطلاع‌رسانی دولت کاملا مشهود است»

*خواب زمستانه تیم رسانه‌ای دولت و نگرانی بابت انتخابات 96

تمسخر تیم رسانه‌ای دولت توسط منصور مظفری مدیرمسئول روزنامه آفتاب یزد، گوشه دیگری از شکاف بین تیم رسانه‌ای دولت و حامیان روحانی را نمایان می کند. وی در سرمقاله روزنامه آفتاب یزد در تاریخ 26 خرداد با لحنی تمسخر آمیز تیم رسانه‌ای دولت را « فعال (!)،اکتیو(!) ،خلاق(!) ، پویا(!)،حاضر جواب(!) و جریان ساز(!)» نامید.

 

مدیر مسئول روزنامه آفتاب یزد در همین زمینه می‌نویسد: «تیم رسانه ای دولت در خواب زمستانی است و روحانی اگر بنای ترمیم کابینه را دارد بایستی آن را از تیم اطلاع رسانی خود استارت بزند».

مسیح مهاجری مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی نیز پس از تغییرات رخ داده در کابینه با بیان مطلبی در سرمقاله روزنامه خود نسبت به ضعف تیم اطلاع‌رسانی دولت تأکید کرد و خطاب به روحانی گفت: «یکی از اساسی‌ترین ضعف‌های دولت شما جناب آقای رئیس جمهور، فعال نبودن بخش رسانه‌ای آن و همینطور مجموعه دفتر ریاست جمهوری است اکنون که تصمیم به خانه تکانی گرفته اید، این بخش‌ها را، که نزدیک‌ترین بخش‌ها به خودتان و از موثرترین بخش‌ها هستند، نیز مشمول این خانه تکانی قرار دهید.»

این انتقادها حتی در ضیافت افطار رئیس جمهور با اصحاب رسانه نیز وجود داشت. در آن دیدار حضرتی مدیر مسئول روزنامه اعتماد نیز از «عدم تعامل صحیح مسئولان با اهالی فرهنگ و رسانه» گله کرد.

البته در کنار ضعف عملکرد تیم رسانه‌ای دولت، نحوه برخورد وزارت ارشاد با رسانه‌ها نیز بخش دیگری از دغدغه اصحاب رسانه و حتی حامیان دولت را شامل می‌شود. در همین خصوص الیاس حضرتی با صدور نامه ای به وزیر ارشاد از توقیف برخی رسانه‌ها ازجمله جهان نیوز و قانون انتقاد کرد.

*اعتراف دولتمردان به عملکرد ضعیف تیم رسانه‌ای روحانی

این انتقادها کار را به جایی رساند که خود دولتی ها نیز لب به اعتراف گشودند و ضعف عملکرد تیم رسانه‌ای دولت را پذیرفتند. مجید انصاری معاون حقوقی رئیس جمهور که چندی پیش در مقام معاونت پارلمانی رئیس جمهور فعالیت داشت، ضمن انتقاد به عملکرد ضعیف تیم رسانه‌ای دولت، بر ضرورت اصلاح این تیم اشاره کرد و گفت: «متاسفانه به دلیل ضعف تیم رسانه‌ای آقای روحانی برخی تصور می‌کنند که دولت تدبیر و امید در طول این 3 سال هیچ دستاوردی نداشته است».

 

علاوه بر این انصاری مدعی است که «تیم رسانه‌ای دولت در حد انتظار واقع نشده است» و اینکه دولت به یک رسانه فراگیر نیاز دارد تا بتواند ساعاتی از برنامه‌های خود را برای اعلام اقدامات دولت در نظر بگیرد.

محمد علی نجفی، مشاور اقتصادی رئیس جمهور نیز انتقادها را می‌پذیرد و عنوان می‌کند: «این انتقاد همواره به تیم رسانه ای دولت وارد بوده است که عملکردی ضعیف از خودشان نشان داده‌اند. امیدوارم این بخش از ضعف هایی که در ارتباط با تیم رسانه‌ای ایشان وجود دارد، برطرف شود».

فرد دیگری از دولت که به عملکرد این تیم انتقاد داشته، شهیندخت ملاوردی معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری بوده است که گفت: «من انتقادات وارده به تیم اطلاع رسانی دولت را می‌پذیرم و آن را وارد می‌دانم».

انتقاد به تیم اطلاع‌رسانی دولت به اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور نیز رسید. وی در جلسه رفع موانع تولید از ضعف اطلاع‌رسانی اقدامات دولت گلایه کرد و گفت: «متاسفانه گاهی اطلاع رسانی درباره کارهای سازنده و خوبی که انجام می دهیم، آنطور که باید صورت نمی گیرد و در مقابل، برخی افراد و رسانه ها، ضعف های دولت را برجسته کرده و به صورت چند برابر جلوه می دهند که لازم است در این خصوص دقت و تمرکز بیشتری به خرج دهیم تا مردم از اقدامات مثبت و سازنده دولت آگاه شوند».

البته این کنایه جهانگیری به تیم اطلاع‌رسانی دولت مسبوق به سابقه است. وی در اردیبهشت ماه 95 که انتقادات به تیم رسانه ای دولت به دلیل انفعال مطلق، روز به روز افزایش پیدا می‌کرد، در مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره ملی فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: «سهم دولت از نظام رسانه ای کشور از سهم منتقدین و مخالفین بسیار کمتر است و این موضوع باعث شده دولت نتواند به صورت شایسته مطالب را به جامعه منتقل کند».

این ضعف تیم اطلاع رسانی دولت و نهاد ریاست جمهوری کار را به جایی رساند که هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز لب به انتقاد گشود.

 

وی در باب عملکرد تیم اطلاع‌رسانی دولت در دیدار اعضای تشکّل های سیاسی خراسان رضوی و جمعی از مردم، مسئولان و خانواده‌های شهدای مشهد مقدس،، گفت: «تیم اطلاع‌رسانی دولت ضعیف است و در حدّ اقدامات و دستاوردهای دولت نیست».

*نوبخت و دفاع همیشگی

با وجود همه این انتقادها، سخنگوی دولت در دفاع از تیم رسانه‌ای رئیس جمهور برآمد و ضمن رد تمامی اعتراض‌ها، این تیم را فعال نامید. نوبخت در زمینه اعتراض‌ها به تیم رسانه‌ای دولت مدعی است « برخی اشخاص، بدون رعایت انصاف برخی مسایل را مطرح می‌کنند».

همین اظهارات نوبخت کافی بود تا دوباره صدای مخالفان تیم اطلاع‌رسانی دولت بلند شود. سعید الله‌بداشتی رئیس ستاد جوانان روحانی در انتخابات سال 92 در اعتراض به بی‌انصاف خواندن منتقدین تیم رسانه‌ای دولت توسط نوبخت گفت:« کار به جایی رسیده که مشاور عالی رئیس‌جمهور آقای ترکان و معاون رئیس جمهور آقای انصاری هم به این روند نقد می‌کنند، آیا این‌ها هم بی‌انصاف‌اند؟ یکدندگی تا کجا؟».

حال با توجه به انتقادات جدی که در این زمینه وجود دارد، باید منتظر ماند و دید که آیا عملکرد تیم اطلاع‌رسانی دولت و نهاد ریاست جمهوری در 7 ماه مانده به پایان دولت بهبود می‌یابد و یا همانند تغییرات اخیر که در سه وزارتخانه ارشاد،آموزش و ورزش صورت گرفت، در این حوزه نیز اتفاق می‌افتد!


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها