يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۹۸۷۶۹
زمان انتشار: ۱۴:۰۲     ۰۴ آبان ۱۳۹۵
به گزارش پایگاه 598، روزنامه خراسان نسبت به سخنان حسن روحاني واكنش نشان داده است:  رئيس جمهور در پاسخ به كساني كه دستاوردهاي دولت را منحصر به توافق هسته اي  و گشايش هاي اقتصادي حاصل از ورود تدريجي خارجي ها دانسته مي گويد: "مي‌گويند دولت يازدهم چشم به غرب و دنياي خارج دوخته است و اين در حالي ‏است كه پيش از آنكه توافق برجام حاصل شود، دولت توانست تورم را در كشور كاهش دهد  و رشد منفي ‏‏6.8 در سال 92 را در سال 93 به رشد 3 درصدي برساند".

البته مي دانيم كه علت اصلي كاهش تورم تخليه شوك هاي ناشي از جهش نرخ ارز در سالهاي 90 و 91 و همچنين شرايط ركودي اقتصاد و كاهش تقاضا بوده است. اين موضوع را مركز پژوهشهاي مجلس در گزارشي اعلام كرده است. به همين خاطر بوده كه روند كاهشي تورم – كه نشانگر آن تورم نقطه به نقطه است- حداقل دو ماه قبل از شروع به كار دولت يازدهم آغاز شده بود. البته شكي نيست كه سياست هاي دولت نيز به اين روند كمك كرده است. اين را هم مي دانيم رشد اقتصادي 3 درصدي سال 93 - كه البته مبتني بر روايت بانك مركزي بوده است و در مقابل طبق داده هاي مركز آمار اين نرخ كمتر از 2 درصد بوده است- هم بيش از هرچيز ناشي از گشايش هاي توافق اوليه هسته اي براي دو صنعت بزرگ خودرو و پتروشيمي بوده است.به اين مسائل كاري نداريم و فرض مي كنيم كه دولت در حوزه اقتصاد كلان برنامه ها و سياست هاي موفقي، مستقل از تلاش براي به نتيجه رساندن مذاكرات، براي بهبود شاخص هاي تورم، رشد، اشتغال و نرخ سود بانكي داشته است. اما آيا مي توان گفت كه "عزم" دولت بهبود درونزاي اين شاخص ها بوده است.

منظور از عزم اين است كه توان اصلي دولت كجا صرف شده است؟ توضيح اينكه بر خلاف تصور بسياري از ما، توان دولت بسيار محدود است و آنها، با توجه به درك و تشخيص و همچنين ايدئولوژي هاي خود، براي بهبود اوضاع روي چند موضوع خاص تمركز مي كنند. براي اينكه اثبات كنم اولويت دولت مسائل اقتصادي يا به بيان بهتر، حل پايدار و اساسي و البته درونزاي مسائل اقتصادي نبوده است به چند مثال  اشاره مي كنم:

1- همگان مي دانند كه يكي از معضلات اساسي اقتصاد كشور، بانك هايي هستند كه به دليل حجم بالاي معوقات از دو محل بخش توليد را در مضيقه قرار داده اند: اول كمبود نقدينگي و دوم فشار بر توليد با نرخ هاي سود بالا. اين مسئله كه مدتهاست بروز كرده، تازه امسال مورد توجه دولت قرار گرفت و دولت در سومين سالگرد شروع به كار خود طرحي در 3 فاز براي حل اين مسئله ارائه كرد. اصلاح قانون بانكداري را هم بعد از بيش از 30 سال هنوز به مجلس ارائه نكرده است.

2- طرح نظام جامع مالياتي سال 84 تصويب شد. با توجه به اينكه اين مسئله كانون توجه دولتها و از جمله دولت يازدهم نبوده، پيشرفت آن با كندي مواجه شد. همه دولتها شعار رهايي از نفت، برقراري عدالت مالياتي و . . . دادند اما چون عزمشان بر اموري غير از تكميل سريع نظام جامع بوده، اين طرح بعد از 11 سال هنوز قابل پياده سازي كامل نيست. جالب است كه بيش از 6 سال از ابلاغ برنامه پنجم و بيش از يك سال از ابلاغ قانون جديد مالياتي مي گذرد. بر اساس هر دو قانون دستگاه هاي مختلف بايد اطلاعاتشان را براي استفاده در نظام جامع به سازمان مالياتي ارائه كنند، اما هنوز دولت آيين نامه هاي اجرايي اين قوانين را تهيه و ابلاغ نكرده است. اگر عزم دولت بر اين مسئله بود حتما در برنامه كاري و يا حداقل در سخنراني ها، درخواست هاي شفاهي و پيگيري ها اين موضوع در اولويت قرار مي گرفت و اين طرح ضروري اقتصادي در 11 سالگي به سرانجام مي رسيد.

3- موضوع يارانه ها هم يكي از مثال هاي جذاب بي توجهي دولتها و مخصوصا دولت يازدهم به مسائل اساسي است. پس از سالها توزيع ناعادلانه و مخرب يارانه ها بالاخره دولت دهم پيش قدم مي شود و طرح هدفمندي را اجرا مي كند. اما باز هم به زيرساخت هاي واقعي آن بي توجه است. كانون توجه دولت تحقق وعده ها در خصوص پرداخت يارانه است. اگرچه همين اقدام هم تا حدودي بي عدالتي ها را از بين برد اما اصلاح آن پيگيري نشد. دولت يازدهم هم كه به خاطر كاهش قيمت نفت در اجراي طرح هدفمندي مشكل داشت هرگز سراغ ايجاد زيرساخت هاي لازم نرفت. جالب است بدانيد قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمين اجتماعي در سال 1383 تصويب مي شود و طبق ماده 16 آن وزارت كار موظف به "تشكيل پايگاه اطلاعاتي نظام جامع تأمين اجتماعي به‌منظور جمع‌آوري و‌پردازش اطلاعات مربوط و تعيين شاخصهاي ذي‌ربط در حوزه‌هاي بيمه‌اي، حمايتي و‌امدادي" مي شود. اما هيچ دولتي آن را اجرا نمي كند. نه دولتي كه قانون هدفمندي را پياده كرد و نه دولت فعلي كه به زحمت به اجراي كژدار و مريز آن ادامه مي دهد.  

4- در رابطه با مبارزه با قاچاق نيز، به جز اجراي طرح تخصيص گازوئيل بر اساس پيمايش و برخي اقدامات اخير پس از 3 سال بي عملي، كارنامه دولت خالي است. جالب است كه دولت يازدهم در ابتداي كار طرح هاي ايران كد و شبنم را نه اصلاح بلكه متوقف كرد. حالا و بعد از بيش از 3 سال دستورالعملي را ابلاغ كرده كه وزارت صنعت موظف به شناسنامه دار كردن كالاها تا انتهاي سال شده است.


مثال ها كم نيست. بايد بپذيريم كه براي حل مسائل كشور اولا؛ همه مسائل با هم قابل حل نيست چرا كه دولتها توان پرداختن به همه را ندارند. ثانيا؛ بايد به ترتيب و با اولويت بر اساسي ترين مسائل مثل مقابله با قاچاق، اصلاح نظام بانكي، هدفمندي واقعي يارانه ها و حذف يارانه هاي ناعادلانه، مخرب و تلف كننده منابع و رفع تبعيض ها و بي عدالتي در خصوص دريافت ماليات و همچنين ايجاد پايگاه هاي اطلاعاتي براي بازتوزيع صحيح منابع پرداخت. اگر دولت عزم و تمركزي بر اين مسائل داشت قطعا اجراي آن  سال ها به طول نمي انجاميد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها