يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۹۸۷۹۱
زمان انتشار: ۱۴:۳۴     ۰۴ آبان ۱۳۹۵
افراد زيادي هستند كه با كاهش ساعات روز در فصول سرد سال دچار اضطراب و تغييرات خلق و خوي مي شوند.
به گزارش پایگاه 598، افراد زيادي هستند كه با كاهش ساعات روز در فصول سرد سال دچار اضطراب و تغييرات خلق و خوي مي شوند.

كاهش انرژي، بي تحركي، پايين آمدن عملكرد از علائم افسردگي فصلي است. از نشانه هاي ديگر افسردگي فصلي، پرخوري، زيادشدن وزن، و علاقه به خوردن مواد قندي و شكلات است.

با اين حال گزينه هاي غذايي سالمي وجود دارد كه روند افسردگي فصلي و علائم ناشي از آن را بهبود مي بخشد:

مصرف شكلات تلخ: شكلات تلخ سطح اندروفين مغز را تحت تاثير قرار مي دهد. اندروفين جزو آن دسته از تركيبات شيميايي است كه در بدن توليد و باعث مي شود احساس كنيد حال تان خوب است. مزاياي شكلات تلخ فقط به اين موضوع خلاصه نمي شود بلكه به نظر مي رسد شكلات تلخ خاصيتي دارد كه از لخته شدن خون در رگ ها جلوگيري مي كند. نتايج يك بررسي كه در هلند انجام شده نشان مي دهد آن دسته از مردان هلندي كه روزانه يك سوم يك تخته شكلات را مي خوردند، فشارخون شان در سطح پايين تري قرار داشت و نرخ ابتلا به بيماري هاي قلبي در آنها كمتر بود.

دانه كدو تنبل: اين دانه يك داروي ضد افسردگي طبيعي است و مواد معدني موجود در آن توانايي مبارزه با التهاب كه خود عامل بروز افسردگي و اضطراب است را دارد. علاوه بر اين، دانه كدو تنبل سرشار از منيزيم است كه به عنوان يك ماده معدني آرامبخش شناخته شده، به طوري كه كاهش ميزان منيزيم در بدن منجر به القاء اضطراب خواهد شد.

دارچين: در مصر باستان، اين ادويه پرطرفدار براي درمان انواع شرايط سلامت استفاده مي شده است. محققان آمريكايي در اين ميان به اين نتيجه رسيده اند كه حتي بوي دارچين مي تواند منجر به بهبود عملكرد شناختي شود. اين ادويه براي بهبود سطح اضطراب و افسردگي نيز مفيد است چون مي تواند باعث تنظيم قند خون شود. 1 قاشق چاي خوري دارچين حاوي 22 درصد منگنز است؛ يك ماده معدني كمياب كه مي تواند منجر به بهبود عملكرد سيستم عصبي مركزي و خنثي سازي راديكال هاي آزاد شود.

زردچوبه: كوركومين موجود در زردچوبه يك عامل ضد التهابي قوي و يك ايبوپروفن طبيعي است كه مي تواند منجر به كاهش علائم افسردگي و اضطراب شود.

سيب: خاصيت آنتي اكسيداني بالايي دارد و مي تواند به جلوگيري از آسيب هاي ناشي از استرس اكسيداتيو و التهاب در بدن كمك كند. سيب همچنين سرشار از فيبرهاي محلول است كه منجر به تنظيم نوسانات قند خون مي شود.

بادمجان: علاوه بر اين كه منبع خوبي از مس، ويتامين ب 1، فيبر و منگنز است، مواد شيميايي گياهي مهم از جمل تركيبات فنلي و فلاونوئيدها را دارد كه آنتي اكسيدان هاي قوي هستند. ماده شيميايي گياهي موجود در پوست بادمجان به نام ناسونين، منجر به محافظت غشاي سلولي مغز در برابر ضربه يا راديكال هاي آزاد مي شود.

سيب زميني شيرين: سرشار از آنتي اكسيدان است ضمن اين كه ويتامين ث و منگنز، ويتامين ب 6، بيوتين، اسيد پانتوتنيك، بيوتين، پتاسيم و ... آن را براي مبارزه با افسردگي و اضطراب نبايد ناديده گرفت. سيب زميني شيرين حاوي رنگدانه هاي آنتوسيانين و فلاونوئيدها است كه منجر به كاهش التهاب در بدن مي شوند و خاصيت ضد ميكروبي دارند. آنتوسيانين نقش مهمي در پيشگيري از بيماري هاي مرتبط با شيوه زندگي از جمله سرطان، ديابت، بيماري هاي قلبي عروقي و بيماري هاي عصبي دارد.

چاي بابونه: بابونه به عنوان يك داروي قديمي براي درمان بسياري از شرايط پزشكي از جمله ترس و بي خوابي استفاده مي شده است. به گفته محققان آمريكايي استفاده از محصولات بابونه به هر شكل منجر به كاهش علائم در بيماران مبتلا به اختلال اضطراب منتشر مي شود.

موز: غني از پتاسيم است و به بهبود خلق و خوي كمك مي كند. ضمن اين كه مطالعات انگليسي نيز نشان داده مصرف موز منجر به تسكين علائم افسردگي، تنظيم فشار خون و تعادلPHمي شود. موز همچنين حاوي تريپتوفان است كه منجر به افزايش سروتونين مغز مي شود و مي تواند يك داروي ضد افسردگي براي افسردگي هاي خفيف تا متوسط باشد. ويتامين ب 6 موجود در موز منجر به تبديل تريپتوفان به سروتونين ميشود ضمن اينكه ملاتونين موجود در موز باعث تنظيم ريتم خواب و مبارزه با خستگي خواهد شد.

منبع: بيتوته


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها