يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۹۸۷۹۳
زمان انتشار: ۱۴:۳۵     ۰۴ آبان ۱۳۹۵
نيروهاي ارتش و امنيتي عراق به همراه پيشمرگه در حالي حملات خود را شدت داده‌اند كه از سوي ديگر نيز تروريست‌هاي داعش به سختي مقاومت مي‌كنند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، تروريست‌هاي داعش روز گذشته (دوشنبه) با هدف كاهش فشار بر خود، حملات عليه مواضع نيروهاي عراقي و پيشمرگه را شدت بخشيدند، چرا كه در طول 9 روز گذشته تروريست‌هاي داعش از 80 روستا و شهرك در اطراف موصل بيرون رانده شده‌اند و نيروهاي عراقي به نزديكي موصل رسيده‌اند و اين شهر از سه جهت شمال، شرق و جنوب تقريبا به محاصره در آمده است.

عمليات موصل در طول 13 سالي كه از اشغال عراق از سوي آمريكا مي‌گذرد، بزرگترين عملياتي بوده كه در عراق انجام مي‌شود چه از حيث گستردگي منطقه عملياتي و چه از حيث تعدد حضور نيروهاي مختلف و چه از حيث ذي نفع بودن بازيگران متعدد داخلي و خارجي و البته يك اتفاق بي سابقه نيز رخ داده و آن هم جنگيدن دوشادوش نيروهاي ارتش و امنيتي عراق با نيروهاي پيشمرگه.

مسأله حضور شهروندان عادي در موصل كه سازمان ملل تعداد آن‌ها را 1.5 ميليون نفر ذكر كرده بر حساسيت اوضاع افزوده است؛ هر چند تا كنون نزديك به 7400 نفر توانسته‌اند از شهر بگريزند اما در مقايسه با تعداد شهروندان گير افتاده در موصل عددي به حساب نمي‌آيد. تروريست‌هاي داعش از فرار افراد غير نظامي به شدت جلوگيري مي‌كنند.

مقاومت تروريست‌هاي داعش

اما در صحنه عمليات، تروريست‌هاي داعش دست به عمليات‌هاي ايذائي و حملات تروريستي به شهرها زده‌اند. ساعت 6 بامداد روز جمعه به وقت محلي، تروريست‌هاي داعش با لباس مبدل نظامي به شهر كركوك يورش بردند. در همان روز شهرك «الرطبه» در مسير بغداد به اردن و سوريه و شهر ايزدي‌نشين «سنجار» در غرب موصل نيز هدف حملات داعش قرار گرفت.

«محما خليل» فرمانده منطقه «سنجار» گفته است كه حمله به سنجار شديدترين حمله در طول يك سال گذشته بوده هر چند تروريست‌هاي داعش نتوانسته‌اند به اهداف خود برسند اما در طول دو ساعت درگيري شديد 15 نفر از آن‌ها كشته شدند و خودروهايشان منهدم شد.

تعداد بالغ بر 30 هزار نيرو در عمليات موصل حضور دارند كه هواپيماهاي ائتلاف آمريكايي نيز آن‌ها را پشتيباني هوايي مي‌كنند و از سوي ديگر نيز پيش‌بيني مي‌شود بين 5 الي 6 هزار تروريست داعشي نيز در داخل شهر موصل حضور داشته باشند.

پيشروي نيروهاي عراقي بسيار محسوس بوده است و «جف ديويس» معاون سخنگوي پنتاگون (وزارت دفاع آمريكا) نيز اعلام كرده است كه پيشروي بسيار قابل توجه است اما داعش نيز مهمات بيشتري از خارج عراق وارد موصل كرده و آن‌ها مقاومت سرسختانه‌اي در پيش گرفته‌اند؛ مقاومتي كه سرتيپ «فالح فياض» از فرماندهان ارتش عراق مي‌گويد: داعش به طور گسترده از مين‌ها، خودروهاي انتحاري و تك تيراندازها استفاده مي‌كند.

اومي‌افزايد: داعش شبكه‌اي از تونل‌ها را حفاري كرده و به طور مثال در منطقه «الرطله» (در شرق موصل) داعش 10 كيلومتر تونل ايجاد كرده و در آن مواد غذايي و سلاح انباشته است.

در همين حال يك منبع فرانسوي به پايگاه خبري المناطق گفته است كه صدها تن از عناصر داعش سوريه را به مقصد عراق ترك كرده‌اند تا به ديگر تروريست‌ها در موصل بپيوندند و در هفته‌هاي اخير مسير سوريه به عراق شاهد اين تحركات بوده است.

پيشروي ارتش و پيشمرگه

 

نيروهاي ارتش عراق تلاش دارند از جنوب و شرق پيشروي كنند و پيشمرگه نيز در جبهه شرقي و شمالي به پيشروي ادامه مي‌دهد.

فرماندهان پيشمرگه اعلام كرده‌اند كه به زودي پس از خنثي‌سازي مين‌ها و مواد منفجره از سوي يگان مهندسي، وارد بعشيقه خواهند شد.

در جنوب شهر موصل نيروهاي لشگر نهم زرهي بر مسير اربيل به موصل در منطقه الحمدانيه مسلط شده و نيروهاي پليس فدرال به همراه نيروهاي لشگر پانزدهم پياده نظام به منطقه «حمام العليل» نزديك شده‌اند و از سوي ديگر شروع به خنثي‌سازي مين‌ها در اطراف منطقه «الشوره» براي ورود به اين منطقه كرده‌اند.

در شمال موصل نيز منطقه «تلكيف» در نزديكي سد موصل نيز به زودي شاهد محاصره شديدي از سوي نيروهاي عراقي و پيشمرگه و عشاير اهل سنت خواهد بود.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها