امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۳۹۸۷۹۵
زمان انتشار: ۱۴:۳۶     ۰۴ آبان ۱۳۹۵
اگرچه تنوع كالا، برند و قيمت از مشخصه‌هاي بازار لوازم خانگي امين حضور است، اما نكته مهم قيمت‌ بالاي كالا به ويژه در اجناس خارجي است كه خريد لوازم‌خانگي را با توجه به درآمد پايين قشر كارگر و كارمند تبديل به كاري سخت مي‌كند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، بازار امين حضور به عنوان اصلي‌ترين مكان عرضه لوازم خانگي تهران است كه قطعا اغلب متقاضيان خريد لوازم خانگي خارجي و ايراني حتما براي يك بار به اين بازار مراجعه كرده‌اند.

تنوع كالاهاي ايراني و خارجي و قيمت‌هاي متنوع يكي از مشخصه‌هاي اين بازار بزرگ است كه اگر خريدار قبل از ورود به بازار مذكور برند كالاي مورد تقاضايش را تعيين نكرده باشد، قطعا انتخابي سخت خواهد داشت.

بر اساس اين گزارش، در اين بازار بزرگ لوازم خانگي، اگر متقاضي براي خريد كالايي از فروشندگان مغازه‌ها راهنمايي بخواهد، قطعا فروشندگان برندهاي موجود در مغازه خود را به عنوان بهترين برند به خريدار معرفي مي‌كنند، بنابراين براساس راهنمايي فروشندگان نمي‌توان تصميمي براي خريد كالا گرفت و به نظر مي‌رسد، بهترين راه براي خريد يك كالا در اين بازار هزار رنگ، شناسايي كيفيت كالا از طريق دوستان و آشناياني است كه قبلا از يك كالا و برندي استفاده كرده باشند. 

اگرچه تنوع كالا، برند، قيمت از مشخصه‌هاي خوب اين بازار بزرگ است و براي هر نوع سليقه‌اي كالايي قابل عرضه وجود دارد، اما نكته مهم قيمت‌هاي بالاي لوازم خانگي به ويژه در اجناس خارجي است كه به نظر مي‌رسد، خريد لوازم خانگي را با توجه به درآمدهاي پايين قشر كارگر و كارمند تبديل به كاري سخت مي‌كند. 

براساس اين گزارش:  قيمت لوازم خانگي خارجي در اين بازار رنگارنگ بسيار بالاست و معمولا قيمت يخچال فريزرها از 5 ميليون تومان آغاز مي‌شود و تا حدود 18 ميليون تومان است، البته در بعضي از فروشگاه‌ها يخچال و فريزرهاي دو قلو حتي بيش از 18 ميليون تومان هم قيمت دارد.

البته يخچال و فريزرهاي ايراني را مي‌توان با قيمت حدود 3 ميليون تومان تا حدود 6 ميليون تومان خريداري كرد. 

همچنين در اين بازار تنوع اجاق گاز همچون ساير لوازم خانگي آن قدر زياد است كه واقعا خريدار براي انتخاب سردرگم مي‌شود، اما نكته جالب اين است كه قطعا قيمت‌هاي سرسام‌آور شما را در انتخاب محدود مي‌كند و قطعا ناچار مي‌شويد كه بر حسب بودجه‌اي كه در اختيار داريد، كالايي را انتخاب كنيد. 

قيمت انواع اجاق گاز خارجي اغلب از 6 ميليون تومان آغاز مي‌شود و حتي برخي از انواع و مدل‌هاي آن به 15 ميليون تومان مي‌رسد، اما معمولا قيمت اجاق گاز‌هاي وارداتي بين 7 تا 10 ميليون تومان است.

ناگفته نماند كه در كنار اجاق گازهاي خارجي اجاق گازهاي با كيفيت ايراني هم به چشم مي‌خورد كه از نظر ظاهر چيزي كمتر از اجاق گازهاي خارجي ندارند و فروشندگان در مورد اجاق‌گازهاي ايراني تاكيد مي‌كنند كه اغلب اجاق گازهاي ايراني كيفيت خوبي هم دارد. 

يكي از فروشندگان اين بازار مي‌گفت: اگر كسي واقعا بودجه خريد اجاق گاز خارجي را ندارند، مي‌تواند با خيال راحت اجاق گاز ايراني را خريداري كند و اطمينان داشته باشد كه كيفيت آن در حد كيفيت اجاق گازهاي خارجي است. 

وي گفت: به هرحال تفاوت‌هايي وجود دارد، اما تفاوت آن قدر نيست كه شما به جاي خريد يك اجاق گاز 2 و نيم ميليون توماني توليد داخل بخواهيد يك اجاق گاز 6 و نيم ميليون توماني وارداتي بخريد. 

اين فروشنده اظهار داشت: به دليل تعرفه واردات و هزينه‌هاي مختلف واردات قيمت اجازه گازهاي وارداتي بسيار گران مي‌شود، بنابراين وقتي اجاق گاز با كيفيت داخلي وجود دارد، توصيه مي‌شود از اجاق گاز ايراني استفاده كرد. 

اين گزارش مي‌افزايد: قيمت انواع اجاق گاز‌ ايراني هم در اين بازار از حدود يك ميليون و 300 هزار تومان تا حدود 2 ميليون و 500 هزار تومان است.

در مورد وضعيت قيمت‌ها از يكي از فروشندگان سوال كردم و گفتم كه آيا اخيرا قيمت‌ لوازم خانگي افزايش داشته است، كه در جواب گفت بله، در يك ماه اخير بين 10 تا 15 درصد قيمت‌ها افزايش يافته است. 

وي دليلي را براي اين افزايش قيمت عنوان نكرد و اظهار داشت: به نظر نمي‌رسد كه قيمت‌ها به قيمت‌هاي قبلي بازگردد. 

اگرچه اين فروشنده از افزايش 10 تا 15 درصدي قيمت لوازم خانگي خبر داد، اما اغلب فروشگاه‌هايي كه منحصرا به عنوان نمايندگي يك برند كالايي آن برند را عرضه مي‌كردند، موضوع افزايش قيمت را قبول نداشتند و گفتند كه از ابتداي سال تاكنون هيچ‌گونه افزايش قيمتي در كالاهايمان نداشته‌ايم.

ناگفته نماند كه در چند ساعتي كه در اين بازار حضور داشتم خلوت بودن بازار بسيار محسوس بود، به طوري كه در اغلب مغازه يا خريداري مشاهده نمي‌شد و يا در خوش‌بينانه‌ترين حالت يك نفر براي خريد حضور داشت. 

از يكي از فروشندگان دليل اين موضوع را سؤال كردم كه گفت: مردم در ايام محرم و صفر كمتر براي خريد مراجعه مي‌كنند، اما بطور كلي مي‌توان گفت كه بازار لوازم خانگي، بازار پر رونقي نيست. 

وي اظهار داشت: اميدواريم پس از طي ايام محرم و صفر بازار كمي رونق گيرد. 

اين فروشنده همچنين در پاسخ به اين سوال كه متقاضيان معمولا كالاي ايراني خريداري مي‌كنند، يا خارجي بيان داشت: مردم بيشتر بر حسب بودجه خود خريد انجام مي‌دهند. 

وي تصريح كرد: برخي به كيفيت كالاهاي ايراني اطمينان ندارند، اما برخي هم به ناچار و با توجه به اينكه توان مالي تهيه كالاي خارجي را ندارند، لوازم خانگي ايراني خريداري مي‌كنند. 

اين فروشنده بيان داشت: البته دور از انصاف است كه بگوييم همه كالاي ايراني داراي كيفيت نامناسب است، زيرا برخي از برندهاي داخلي واقعا كالاهاي با كيفيتي توليد مي‌كنند كه اگر خريداران تجربه استفاده از آن كالا را داشته باشند، قطعا به ديگران هم پيشنهاد خريد و استفاده از اين كالا‌ها را مي‌دهند. 

از خانمي كه براي خريد يخچال و فريز به يكي از فروشگاه‌هاي واقع در اين بازار مراجعه كرده بود، پرسيدم شما چه كالايي را خريداري مي‌كنيد ايراني يا خارجي، كه در پاسخ گفت: براي اطمينان خاطر يخچال و فريزر خارجي مي‌خرم، اما يكي از دوستانم حدود دو سال است كه يك يخچال فريزر ايراني خريده است و از آن راضي است. 

از وي پرسيدم شما چرا از همان برند ايراني خريد نمي‌كنيد كه در پاسخ گفت: تجربه خوبي از خريد يخچال و فريزر ايراني در گذشته نداشته‌ام و نمي‌خواهم تجربه را تكرار كنم، اما هم‌اكنون در منزل ماشين لباسشويي ايراني دارم و از آن بسيار راضي هستم. 

در اين بازار قيمت انواع ماشين ظرفشويي وارداتي بين 4 ميليون تا 5 ميليون و 500 هزار تومان و قيمت ماشين ظرف شويي ايراني هم حدود 3 ميليون تومان و حتي كمتر است. 

براساس اين گزارش، قيمت انواع مايكرويو (غذاگرم كن موجي برقي) هم بسيار متنوع است، اما انواع وارداتي آن اغلب بين 2 ميليون تومان تا 2 ميليون و 900 هزار تومان عرضه مي‌شود. 

قيمت جاروبرقي وارداتي هم اغلب از يك ميليون تومان آغاز و در برخي موارد به بيش از 2 ميليون تومان مي‌رسد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها