يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۹۸۸۵۱
زمان انتشار: ۰۰:۴۹     ۰۵ آبان ۱۳۹۵
عملیات نیروهای عراقی در سه محور شرقی، جنوبی و شمالی کماکان ادامه دارد، و در عین حال مقاومت تروریست‌های داعش نیز سرسختانه گزارش می‌شود و مین گذاری گسترده و خودورهای انتحاری مانع جدی مقابل نیروهای عراقی است.

به گزارش پایگاه 598، عملیات آزادسازی موصل سرانجام پس از ماه‌ها کشمکش و اختلافات و رایزنی‌های سیاسی ساعت 2 بامداد روز دوشنبه هفته گذشته (26 مهر 1395) با دستور مستقیم «حیدر العبادی» به عنوان نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای عراق آغاز شد.

شهر موصل مرکز استان نینوی به عنوان سومین شهر بزرگ عراق پس از بغداد و بصره محسوب می‌شود و استان نینوی با 32 شهر بزرگ و کوچک پس از استان الانبار دومین استان بزرگ عراق است.

در عملیات «نبرد موصل»، نیروهای ارتش، نیروهای یگان مبارزه با تروریسم، پلیس فدرال، الحشد الشعبی، پلیس استان نینوی و برخی نیروهای محلی از جمله الحشد الوطنی از سمت جنوب و منطقه القیاره، عملیات را آغاز کردند و نیروهای پیشمرگه نیز از سمت شرق آزادسازی مناطق را پیش می‌برند.

تروریست‌های داعش از روز گذشته (دوشنبه) با هدف کاهش فشار بر خود، حملات علیه مواضع نیروهای عراقی و پیشمرگه را شدت بخشیدند، چرا که در طول 9 روز گذشته تروریست‌های داعش از 80 روستا و شهرک در اطراف موصل بیرون رانده شده‌اند و نیروهای عراقی به نزدیکی موصل رسیده‌اند و این شهر از سه جهت شمال، شرق و جنوب تقریبا به محاصره در آمده است.



اخبار لحظه‌به‌لحظه عملیات موصل را در اینجا «کانال تخصصی بین‌الملل فارس» دنبال کنید



منطقه «الرطبه» در غرب عراق به طور کامل آزاد شد

سرلشگر «اسماعیل المحلاوی» فرمانده عملیات استان الانبار امروز (سه شنبه) در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که نیروهای امنیتی توانستند شهر و منطقه «الرطبه» را به طور کامل از اشغال عناصر ترویستی داعش آزاد کنند و پرچم عراق را بر فراز ساختمان‌های شهر نصب کنند.

همراه با افزایش فشار نیروهای عراقی در محور موصل بر تروریست‌های داعش، این عناصر به کرکوک، سنجار و الرطبه حمله کردند که البته در هر سه مورد پس از درگیری‌های شدید نیروهای عراقی توانستند بر اوضاع مسلط شوند.

مقاومت سخت داعش

سرتیپ «فالح فیاض» از فرماندهان ارتش عراق می‌گوید: داعش به طور گسترده از مین‌ها، خودروهای انتحاری و تک تیراندازها استفاده می‌کند.

او می‌افزاید: داعش شبکه‌ای از تونل‌ها را حفاری کرده و به طور مثال در منطقه «الرطله» (در شرق موصل) داعش 10 کیلومتر تونل ایجاد کرده و در آن مواد غذایی و سلاح انباشته است.

شبکه العربیه نیز گزارش داده است که تروریست‌های داعش همچنین در بخش شرقی رود فرات سه کمربند دفاعی متشکل از مین‌گذاری و استفاده از خودروهای انتحاری ایجاد کرده‌اند و همچنین آن ها از نوجوانانی که برای عملیات\‌های انتحاری آموزش دیده‌اند بهره می‌برند.

ورود صدها داعشی از سوریه به موصل

یک منبع فرانسوی به پایگاه خبری المناطق گفته است که صدها تن از عناصر داعش سوریه را به مقصد عراق ترک کرده‌اند تا به دیگر تروریست‌ها در موصل بپیوندند و در هفته‌های اخیر مسیر سوریه به عراق شاهد این تحرکات بوده است.

پیشروی ارتش و پیشمرگه

نیروهای ارتش عراق تلاش دارند از جنوب و شرق پیشروی کنند و پیشمرگه نیز در جبهه شرقی و شمالی به پیشروی ادامه می‌دهد.

فرماندهان پیشمرگه اعلام کرده‌اند که به زودی پس از خنثی‌سازی مین‌ها و مواد منفجره از سوی یگان مهندسی، وارد بعشیقه خواهند شد.

در جنوب شهر موصل نیروهای لشگر نهم زرهی بر مسیر اربیل به موصل در منطقه الحمدانیه مسلط شده و نیروهای پلیس فدرال به همراه نیروهای لشگر پانزدهم پیاده نظام به منطقه «حمام العلیل» نزدیک شده‌اند و از سوی دیگر شروع به خنثی‌سازی مین‌ها در اطراف منطقه «الشوره» برای ورود به این منطقه کرده‌اند.

در شمال موصل نیز منطقه «تلکیف» در نزدیکی سد موصل نیز به زودی شاهد محاصره شدیدی از سوی نیروهای عراقی و پیشمرگه و عشایر اهل سنت خواهد بود.

رئیس پارلمان عراق: داعش باید به کلی از بین برود نه اینکه از عراق رانده شود

«سلیم الجبوری» رئیس پارلمان عراق بعد از ظهر امروز در منطقه القیاره در حضور نظامیان عراقی، خواستار نابودی کامل داعش شد به گونه‌ای که در کشور دیگری دوباره ظهور و حضور نیابد.

آمریکا: ترکیه به حاکمیت عراق احترام بگذارد

مک‌گورک نماینده آمریکا در ائتلاف موسوم به ائتلاف ضد داعش اعلام کرد که ترکیه جزء ائتلاف ضد داعش در بعشیقه (عراق) نیست و این کشور باید به حاکمیت عراق احترام بگذارد.

به نوشته الجزیره، او همچنین تأکید کرد: بر هرگونه عدم دخالت نظامی بدون موافقت دولت عراق، تأکید داریم و تلاش می‌کنیم تا برای حضور نیروهای ترکیه در بعشیقه یک راه حل دیپلماتیک پیش بگیریم.

داعش 55 جوان موصلی را تیرباران کرد

به نوشته روزنامه الجمهوریه عراق، تروریست‌های داعش 55 نفر از جوانان مناطق اطراف موصل را که در هسته‌های مقاومت علیه این گروه تروریستی عضو بودند را تیر باران کرد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها