کد خبر: ۳۹۸۹۳۷
زمان انتشار: ۱۳:۲۹     ۰۵ آبان ۱۳۹۵
نزديك هفت سال است كه هر روز ساعت 9 و 30 دقيقه به صورت زنده از شبكه آموزش سيما پخش مي‌شود و با اجراي نيما كرمي و حضور كارشناسان، موضوعات مختلف را بررسي و مطرح مي‌كند. «صبحي ديگر» برنامه صبحگاهي است كه به گفته تهيه‌كننده‌اش، بيشترين قشر مخاطب آن را زنان تشكيل مي‌دهند و به تعبير خودش خانم‌ها بيننده پروپاقرص اين برنامه هستند.

به گزارش پایگاه 598، جام جم نوشت: حدود 45 نفر، از عوامل توليد مجموعه «صبحي ديگر» هستند كه از روز نخست، همراه با يكديگر برنامه را به روي آنتن فرستاده‌اند. «صبحي ديگر» در زمان دكتر رضا پورحسين، مدير وقت شبكه آموزش كليد خورد و قرار بود فقط چند ماه از تلويزيون پخش شود، اما به دليل استقبال مخاطبان پخش آن همچنان ادامه پيدا كرد.

حفظ رسالت آموزشي

رامين موسوي‌ملكي، تهيه‌كننده صبحي ديگر، ضمن بيان اين‌كه هر سال در گروه سردبيري تغييراتي ايجاد مي‌شود و امسال نيز گروه جديدي وارد اين بخش از برنامه شده به جام‌جم گفت: ما سعي مي‌كنيم با توجه به دغدغه‌ها و نيازهاي مخاطبان برنامه را به روي آنتن ببريم، درعين حال اعتقاد دارم كه «صبحي ديگر» مجري‌محور نيست بلكه كارشناس و موضوع‌محور است و مجريان، خود را با موضوعات برنامه هماهنگ مي‌كنند.

وي وجه تمايز «صبحي ديگر» را از برنامه‌هاي مشابه ديگر، حفظ رسالت آموزشي شبكه آموزش با توجه به سياست‌ها عنوان كرد و افزود: ما در اين برنامه يك هدف داشتيم و آن احترام به مخاطب و راحت بودن در مقابل دوربين است؛ يعني مجريان ما هميشه سعي كردند در مقابل دوربين زندگي كنند و خودشان باشند، فيلم بازي نكنند و اجراي خشك نداشته باشند.

اين تهيه‌كننده درباره ايجاد جذابيت در برنامه براي مخاطب، بيان كرد: هرچند وقت يك بار بخش‌هاي برنامه، كارشناسان، تيتراژ، دكور، گروه محتوايي و سردبيري و... را تغيير مي‌دهيم. براي نمونه بخش «جايي ديگر» توسط حامد ميرزاپور اجرا مي‌شد و اكنون مدتي است كه سپند اميرسليماني آن را اجرا مي‌كند يا تيتراژ برنامه با صداي بهنام صفوي پخش مي‌شد و در حال حاضر به صداي محمد اصفهاني تغيير داده شده است.

وي تاكيد كرد: بعضي از تغييرات را نمي‌توانيم انجام دهيم، چون مخاطبان به آن بخش‌ها عادت كرده‌اند و درواقع، همه تغييرات برنامه در اختيار ما نيست و به استقبال و علاقه مخاطب بستگي دارد.

اتصال زنجيروار صبحي ديگر

موسوي‌ملكي همچنين درباره ثابت بودن مجري اصلي برنامه گفت: حدود ده سال است كه نيما كرمي با من كار مي‌كند و پيش از اين نيز كه در شبكه دو برنامه زنده داشتم، مجري برنامه‌ام بود. مخاطبان به برنامه ما عادت كرده‌اند، برنامه ما زنجيروار به هم متصل است، تقريبا 45 نفر عوامل توليد اين برنامه را تشكيل مي‌دهند و نبودن هر كدام از آنها محسوس است؛ به همين جهت از اولين روز برنامه اين گروه تغيير نكرده‌اند.

وي در پاسخ به پرسشي مبني بر اين‌كه يك برنامه صبحگاهي خوب چه ويژگي‌هايي دارد، بيان كرد: من برنامه‌هاي زرد صبحگاهي را دوست ندارم. وقتي مخاطب مقابل تلويزيون مي‌نشيند بايد به اطلاعاتش افزوده شود، آموزش ببيند و نگرشش تغيير كند. برنامه‌هاي صبحگاهي بايد دغدغه‌هاي مخاطب را مدنظر قرار دهند. مخاطب دوست دارد درباره مسائل پزشكي، سلامت رواني، طب سنتي، موضوعات حقوقي و... بداند. درواقع برنامه صبحگاهي يك مجله تصويري است و در اين مجله همه نوع خوراك فكري مي‌توان داشت و به مخاطب تحويل داد.

تهيه‌كننده «صبحي ديگر» ادامه داد: هميشه سعي كرده‌ايم برنامه نشاط داشته باشد، البته نشاط داشتن با لوس‌بازي متفاوت است. در مجريان بايد سرزندگي ديده شود. صبح يعني تزريق نشاط به مخاطب و اين به مجري، ريتم برنامه، فضا و... بستگي دارد. آنچه كه در «صبحي ديگر» رعايت مي‌كنم و دوستش هم دارم، اين است كه گفت‌وگو‌هاي ما كوتاه و هفت دقيقه‌اي است و اين باعث شده مخاطب در برنامه ريتم تندي را ببيند و با آن احساس نزديكي كند.

خداحافظي بعد از دلزدگي

نيما كرمي كه از روز اول، اجراي «صبحي ديگر» را برعهده دارد، تصريح كرد كه تاكنون به فكر انصراف از ادامه همكاري افتاده است، اما از آنجا كه هر برنامه‌اي بالا و پايين دارد و «صبحي ديگر» بهتر از پيش شده و روند رو به جلويي را طي مي‌كند، همچنان مجري برنامه باقي مي‌ماند و هرگاه از برنامه دلزده شود، خداحافظي مي‌كند.

به اعتقاد وي، مجري در اين‌كه يك برنامه روتين به ورطه تكرار نيفتد نقش بسيار مهمي دارد. كرمي يادآور شد: مجري بايد در برنامه نوآوري داشته باشد؛ اگر بخواهد در اجراي خود همان حالت هميشگي را پياده كند، مانند برنامه‌هاي مشابهي مي‌شود كه هر سال مجري خود را تغيير مي‌دهند و نتيجه خاصي هم نمي‌گيرند. مجري اگر نتواند خودش را با گروه تطبيق دهد و نتواند فراز و فرودها را هضم كند، مشكل ايجاد مي‌شود. در برنامه‌هاي روتين مجري فقط اجراكننده نيست؛ بلكه جزو لاينفك برنامه است و اگر بتواند خودش را با ساير عوامل همراه كند، لازم نيست جايگزين ديگري داشته باشد.

اين مجري عنوان كرد: « صبحي ديگر» يك برنامه مفرح، خانوادگي و شاد است. هر زمان كه برنامه را اجرا مي‌كنم، با انرژي كامل جلوي دوربين مي‌روم؛ يعني هر گرفتاري و مشكلي داشته باشم كنار مي‌گذارم، چون قرار است مردم، صبح خود را با ما شروع كنند و اگر مردم ما را نخواهند طبيعتا ماندني نيستيم؛ به همين دليل تمام تلاشم را مي‌كنم، كم نگذارم تا برنامه به بهترين نحو به روي آنتن برود.

سكوت بهتر از صحبت كردن بيهوده

نيما كرمي درباره ميزان مطالعه مجريان يادآور شد: يك مجري براي اين‌كه خود را به‌روز نگه دارد، لازم است كه مطالعه كند، اما آنچه كه گاهي دوستان و همكاران من اشتباه مي‌كنند و در اين ورطه مي‌افتند، اظهار نظر در مورد موضوعات تخصصي است. ما خيلي وقت‌ها با سكوت كردنمان مجري خوبي هستيم نه با صحبت كردنمان. لازم است كه به اندازه حداقلي در مورد موضوع مورد بحث اطلاعات داشته باشيم، اما اگر بخواهيم اين حداقل‌ها را به عنوان فردي كه مي‌خواهد در زمينه‌اي كه تخصص ندارد نظري داشته باشد بيان كنيم، جذاب نيست و بيننده متوجه مي‌شود.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها