يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۹۹۲۱۷
زمان انتشار: ۱۰:۰۳     ۱۰ آبان ۱۳۹۵
گزارش پایگاه ۵۹۸ از سوء مدیریت و اوضاع نابه‌سامان اربعین:
بلیط های هوایی هم به لطف آژانس های هواپیمایی بالاتر از قیمت مصوب و قانونی به فروش می رسد و حتی برخی ایرلاین های خارجی با سوء استفاده از کمبود بلیط های هوایی به سمت نجف، برنامه های پروازی عجیبی تدارک می بینند و با توقف در کشورهایی مانند ترکیه و امارات بلیط پرواز تهران-نجف را به قیمت 5 میلیون و چهارصد هزارتومان می رسانند!

به گزارش گروه اجتماعی پایگاه 598، چند سالی است که مصادف با اربعین امام حسین(ع) کربلا رنگ و بوی خاصی به خود می گیرد و زائران با پای پیاده خود را به مرقد مطهر امام حسین (ع) می رسانند. این در حالی است که هر ساله بر تعداد زائران پیاده روی اربعین افزوده شده و خیل عظیمی از زائران را ایرانیان تشکیل می دهند تا بیستم صفر به گزدهمایی بزرگ امت اسلامی تبدیل شود.

هر ساله بر تعداد زائران ایرانی عتبات عالیات در اربعین حسینی افزوده شده به طوری که در سال 94 حدود دو میلیون ایرانی به عراق سفر کرده اند که این تعداد در مقایسه با سال 90 جهشی 40 برابری داشته است اما با توجه به افزایش تعداد زائران مشکلات ایرانیان برای این سفر زیارتی بیشتر می شود.

اولین مشکلی که هرساله ایرانیان با آن دست و پنجه نرم می کنند مسائل مربوط به دریافت پاسپورت و ویزا است. هر ساله با داغ شدن سفر به کربلا در ایام اربعین سودجویان از فرصت استفاده کرده و اقدام به صدور ویزای جعلی می کنند و باعث ضرر دیدن بسیاری از عاشقان زیارت امام حسین (ع) می شود.

در کنار این موضوع دریافت ویزا برای سفر به عراق و شرکت در پیاده روی اربعین هرساله موجب ازدحام زائران در مقابل دفاتر زیارتی می شود اگرچه امسال با راه اندازی سامانه سماح تا حدودی مشکل فوق حل شده است اما کلاهبرداری از زائران عتبات به قوت خود باقیست به گونه ای که در تاریخ 5 آبان ماه رئیس پلیس فتای استان اصفهان از مردم خواست که مراقب سامانه سماح جعلی باشند.

مشکل بعدی که ایرانیان مشتاق پیاده روی کربلا در ایام اربعین با آن دست و پنجه نرم می کنند مسائل مربوط به رفت و آمد آنان تا نجف می باشد. در ایام نزدیک به اربعین به یکباره بلیط های اتوبوس و هواپیما به سمت شهرهای مرزی و یا فرودگاه نجف با افزایش چندبرابری همراه می شوند.

از سال گذشته مشاهده می کنیم که بلیط های اتوبوس به سمت مرز مهران در ایام اربعین با افزایش دوبرابری مواجه می شوند و این افزایش قیمت در اربعین 95 نیز در حال تکرار است و این در حالی است که در این ایام بلیط ها کمیاب می شوند و حتی دریافت بلیط با قیمت بالا هم با دردسر همراه است.

بلیط های هوایی هم به لطف آژانس های هواپیمایی بالاتر از قیمت مصوب و قانونی به فروش می رسد و حتی برخی ایرلاین های خارجی با سوء استفاده از کمبود بلیط های هوایی به سمت نجف، برنامه های پروازی عجیبی تدارک می بینند و با توقف در کشورهایی مانند ترکیه و امارات بلیط پرواز تهران-نجف را به قیمت 5 میلیون و چهارصد هزارتومان می رسانند!

در مسیر برگشت اوضاع وخیم تری را شاهد هستیم. جایی که به دلیل کمبود اتوبوس ، سودجویان با قیمت های گزاف زائران را به مراکز استان می رسانند برای مثال هزینه جابجایی مسافر از مرز مهران تا ایلام در این برهه زمانی حدود 7 برابر افزایش پیدا می کند که خود جای تامل فراوانی دارد و باید پرسید که چرا با هموطنانی که به زیارت امام خود رفته اند چنین برخوردی صورت می گیرد.

داشتان مرزها نیز خود حکایتی خواندنی دارد چنانچه علاوه بر ترافیک سنگین در مرزها، بسیاری از افرادی که با ماشین شخصی به سوی این مناطق سفر کرده اند مکانی امن را برای پارک کردن ماشین خود مشاهده نمی کنند و مجبور هستند ماشین خود را در بیابان‌ها رها کنند. اما نکته جالب اینجاست که نرخ پارک کردن خودر در این بیابان ها روزی 5000 تومان تعیین شده است در حالی که نرخ پارکینگ‌های طبقاتی مجهز در تهران روزی حدود 6000 تومان می‌باشد!

در سال گذشته به دلیل ایجاد پارکینگ در زمین‌های کشاورزی و غیر زیرسازی شده بسیاری از خودروها در گل و لای زمین های کشاورزی گیر افتاده بودند و مردم پس از اینکه زمان زیادی را صرف پیدا کردن خودروی خود می نمودند برای خارج کردن آنها از میان گل و لای دست به دامان جرثقیل و یا تراکتور های موجود در آن منطقه می شدند. همچنین کلاهبرداری برخی از پارکینگ دارانی که از سوی مسئولین مربوطه انتخاب شده بودند و عدم نگهبانی از خودروهای پارک شده موجب مشکلات فراوانی همچون دزدی و غارت برخی از خودروها (دزدی چرخ خودرو، ضبط صوت و وسایل داخل ماشین) شده بود.

علی ای حال با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و مراجع عظام مبنی بر برگزاری باشکوه مراسم پیاده روی اربعین و افزایش حضور ایرانیان در این گردهمایی عظیم شیعیان، به نظر می رسد که تمهیدات لازم برای برگزاری شکوهمندتر این حرکت جهانی اندیشیده نشده و مشکلات سالهای گذشته کماکان پابرجا مانده است و حتی در برخی موارد مشکلاتی نیز افزوده شده است.

با نگاهی به وضعیت بلیط های زمینی و هوایی منتهی به نجف در می یابیم که وضعیت موجود از سالهای قبل بدتر است و سود جویان در بازار سیاه جولان داده و سازمان ها و نهادهای مربوطه عزمی را برای به سامان رساندن این موضوع از سال گذشته تا کنون نشان نداده اند. همچنین گزارش های دریافتی از شهرهای مرزی کشور حاکی از آن است که تغییری در اوضاع اسفناک پارکینگ ها ایجاد نشده و مردم باید منتظر اتفاقات پیش آمده در سالهای گذشته باشند.

به نظر می رسد که مسئولان و نهادهای دولتی تنها چند روز مانده به آغاز این گردهمایی عظیم خود را برای برگزاری آن آماده کرده و پس از به پایان رسیدن این مراسم و بازگشت زائران تدبیری برای رفع مشکلات موجود نمی اندیشند تا هر ساله بر میزان مشکلات افزوده شود. امید است مسئولان برای انجام هرچه بهتر این مراسم و خدمت رسانی بهتر به زائران امام حسین(ع) عزم خود را به کار گیرند تا در سالهای آینده خدمتی در خور شایسته مردم ایران انجام گیرد و حرارت این حرکت عظیم هر ساله شعله ور تر از گذشته شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها