أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۰۰۸۲
زمان انتشار: ۱۴:۰۵     ۲۴ بهمن ۱۳۹۰
اکبر عبدی گفت : من مثل پدری هستم که سر 60 سالگی زن می‌گیرد! من دیگر دوره جایزه‌ام گذشته. جایزه مال جوان‌ها است. من کارم را انجام داده‌ام. فقط یک نقش دوجنسه مانده که قولش را به فریدون جیرانی داده‌ام!
مشرق ـ  مراسم پایانی سی امین دوره جشنواره فیلم فجر یکشنبه شب با حضور سینماگران و مدیران سینمایی در تالار وحدت تهران برگزار شد.

در این مراسم برگزیدگان چهار بخش مسابقه سینمای ایران، فیلم‌های اول، مستندهای بلند و مواد تبلیغی جوایز خود را دریافت کردند.این مراسم هم مانند سایر مراسمهای مشابه با حاشیه های جالبی همراه بود .


***در اختتامیه جشنواره سی‌ام نیز برندگان غایب کم نبودند اما نکته جالب توجه حضور بسیاری از نامزدها در سالن بود که نسبت به یکی دو سال گذشته، اتفاق جالب توجهی به نظر می‌رسید.

***زنی که در بالکن حضور داشت با صدای بلند گفت: دبیر جشنواره جواب آن‌هایی که با کارت دعوت به مراسم آمدند و دیدند که جایشان پر شده است را بدهد.

***در مراسم اختتامیه، برگزیده شدن فیلم «در انتظار معجزه» به عنوان فیلم برتر امید، اخلاق و آگاهی تعجب برانگیز بود و بسیاری از حاضران از بی‌توجهی به مهدی هاشمی (بازیگر تلفن همراه رئیس جمهور و ضدگلوله)، بی توجهی به بغض رضا درمیشیان، بی توجهی به فیلمبرداری درخشان علیرضا زرین دست (آن هم در شرایطی که دو جایزه برای بخش فیلمبرداری در نظر گرفته شده بود و نیز تدوین، فیلمنامه و کارگردانی فیلم ملکه، بی توجهی به بازی مهناز افشار در برف روی کاج ها در بخش اصلی و چند «بی توجهی» دیگر گلایه داشتند و از تقسیم جوایز بین بسیاری از فیلم‌ها نیز یک اشتباه تکراری می‌دانستند.

***سرعت بالای اجرای مراسم علی رغم گستردگی‌اش و سخنان کوتاه و متفاوت محمد خزاعی دبیر جشنواره و جواد شمقدری رئیس سازمان سینمایی کشور از نقاط مثبت اختتامیه بود.


***خزاعی: یک جانباز 70 درصد به من گفت از سینماگران بپرسم که جای مردم روی پرده کجا است؟ من احساس می‌کنم بین سینماگران و مردم فاصله افتاده است. (تشویق حضار) و راه حل این مشکل گفتگو و یافتن زبان مشترک است. جایزه زیاد نیست. مهم دور هم بودن و گفتگو است.

شمقدری:بعضی از فیلم‌ها حدود اخلاقی را رعایت نکردند

جواد شمقدری در اختتامیه جشنواره فجر گفت : لازم است در حوزه اکران آسیب‌شناسی صورت بگیرد تا اکران بهتری داشته باشیم. پیشنهاد می‌کنم به فیلم‌های برگزیده جشنواره در زمان اکران عنایت ویژه شود... تنوع جامعه ایرانی خیلی بیشتر از فیلم‌هایش است. چیزی که در سینما باعث نقد است، کمبود دیدگاه و نگاه‌های مختلف است. امسال بعضی از فیلم‌ها حدود اخلاقی را رعایت نکردند و از شورا پروانه نمایش می‌خواهند. می‌خواهم که با این فیلمسازها گفتگو شود و شاهد رعایت ادب و نزاکت در فیلم‌ها باشیم.

ورود به سینما به خاطر نفرین یک شهید


حبیب احمدزاده برنده جایزه ویژه هیئت داوران برای فیلم بهترین مجسمه دنیا جایزه‌اش را به مادر شهید محمودی تقدیم کرد و گفت به خاطر نفرین پسر او وارد سینما شده است.

مدیر سایپا از زیر سرم به جشنواره آمد

عباسیان به خاطر بازگشت بخش مستند به جشنواره تشکر و تقاضای اهدای خودرو به مستندساز برنده کرد!/ شفیع آقامحمدیان هم از بی‌توجهی اصحاب رسانه به فیلم‌های مستند انتقاد کرد.

مدیر سایپا گفت: به خاطر علاقه به شما از زیر سرم به این مراسم آمدم. به مستندسازها هم جایزه می‌دهیم و در برخی از پروژه‌های فاخر به عنوان میزبان وارد خواهیم شد.


***برای اهدای سیمرغ‌های بخش سودای سیمرغ و فیلم‌های اول، دکور مراسم عوض شد.

***هنگام اعلام نام داوران بخش نگاه نو و اعلام نام مسعود فراستی سالن شلوغ و صدای سوت و کف تماشاگران بلند شد!

مهناز افشار : درها را روی هم نبندیم

مهناز افشار دیپلم افتخار بهترین بازیگر زن در بخش نگاه نو پس از دریافت جایزه گفت : ممنونم از داورها و از آقای خزاعی... آقای معادی! من می‌دانم شما چه کردید و چه متین وارد این چارچوب شدید. به عنوان عضوی از خانواده سینما می‌خواهم درها را روی هم نبندیم. واژه‌های منفی، واژه‌های قشنگی نیستند.



ناصر گیتی جاه: ممنون که پس از 60 سال من را قابل  دانستید

ناصر گیتی‌جاه برنده دیپلم افتخار بهترین بازیگر مرد در بخش نگاه نو پس از دریافت جایزه گفت : از داورانی که بعد از 60 سال من را قابل دانستند تشکر می‌کنم... مردم به شدت گیتی‌جاه را مورد تشویق قرار دادند.



سعید راد: امیدوارم هر سال این بالا باشم

سعید راد دیگر برنده دیپلم افتخار بهترین بازیگر مرد در بخش نگاه نو پس از دریافت جایزه گفت : آقای گیتی‌جاه گفت بعد از 60 سال و من می‌گویم بعد از 37 سال خوشحالم که این جایزه را گرفتم و چون تازه می‌خواهم شروع کنم، امیدوارم هر سال این بالا باشم.
حضار او را هم ایستاده تشویق کردند.



مانلی شجاعی‌فرد: الآن مستقل فیلم ساختن هنر می‌خواهد

مانلی شجاعی‌فرد برنده لوح افتخار بهترین کارگردانی برای فیلم میگرن گفت: تشکر از هیئت انتخاب و هیئت داوری و خانواده‌ام که کیلومترها از من دور هستند و تشکر از بازیگران و عوامل پشت دوربین و تشکر از برادران آقاگلیان که کمک کردند تا با آرامش و به طور مستقل فیلم بسازیم الآن مستقل فیلم ساختن هنر می‌خواهد.

رضا عطاران: برای خودم خوشحالم

رضا عطاران برنده سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی برای فیلم خوابم می‌آد در حالی که حضار به شدت او را تشویق می کردندگفت : عطاران از تیم گروهم در این فیلم تشکر می کنم. دوست داشتم در مسابقه سینمای ایران به بی‌خود و بی‌جهت توجه می‌شد. برای خودم خوشحالم.



*** بعد از اهدای جوایز بخش نگاه نو اعلام شد جایزه برندگان سیمرغ بلورین یک دستگاه تیبا و برندگان دیپلم افتخار یک دستگاه پراید است. سالن به شدت شلوغ شده و کنترل نظم جمعیت در برخی از دقایق ممکن نیست. گفته شد که وزیر ارشاد قرار است ده دقیقه سخنرانی کند. حضار به این مسأله اعتراض کردند.

***گروه آواز تهران چند موسیقی مطرح تاریخ سینما را با آواز اجرا کردند و با تشویق شدید حضار روبه‌رو شدند.




کاش در این جمع بالا یک خانم هم حضور داشت!

یکتا ناصر سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن را برای بازی در فیلم یکی می‌خواد باهات حرف بزنه پس ار دریافت جایزه گفت :سیمرغ را همیشه از راه دور دیده بودم! کاش در این جمع این بالا یک خانم هم حضور داشت تا وقتی که ما خانم‌ها به روی سن می‌آییم، بتوانیم با کسی دست بدهیم و انرژی خود را تخلیه کنیم. از خانواده‌ام و از گروه تولید تشکر می‌کنم و از همه کسانی که اگر زحماتشان نبود، کار من هم دیده نمی‌شد.



اکبر عبدی: سیمرغ را دیر به من دادند/فقط یک نقش دوجنسه مانده بازی کنم


با ورود اکبر عبدی به سالن، حضار او را به شدت مورد تشویق قرار دادند. صحبت‌های اکبر عبدی در مراسم پایانی سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، از جذاب‌ترین بخش‌های این مراسم بود.

عبدی پس از دریافت جایزه گفت : سلام و تبریک برای اعیادی که گذشت. جایزه خیلی دیر به من اهدا شد و برای من حکم زنگوله پای تابوت را دارد. من مثل پدری هستم که سر 60 سالگی زن می‌گیرد! من باید جایزه را برای بازی در فیلم «ای ایران» ناصر تقوایی می‌گرفتم، به خاطر حضور در فیلم فهیم‌ترین کارگردان سینمای ایران که دو سال به طول انجامید و 195 هزار تومان برای آن دستمزد گرفتم. من جایزه‌ام را بارها و بارها از مردم گرفته‌ام اما این جایزه را باید برای «آدم برفی» می‌گرفتم که اصلاً در بخش مسابقه راه نیافت. یا سر فیلم هنرپیشه که جایزه را به استاد فرامرز قریبیان به خاطر یکی از فیلم‌های الکی‌اش برای فیلم «بندر مه آلود» و نه فیلم‌های خوبش دادند. من دیگر دوره جایزه‌ام گذشته. جایزه مال جوان‌ها است. من کارم را انجام داده‌ام. فقط یک نقش دوجنسه مانده که قولش را به فریدون جیرانی داده‌ام! عبدی در انتها اشاره کرد که تمام موفقیت‌هایش را مدیون عبدالله اسکندری است.این جایزه را به عنوان زنجیر پای تابوت قبول می‌کنم! این یکی را هم گرفتم چون به همراهش ماشین می‌دهند.

او با نقل خاطره‌ای با لهجه شیرین آذری از زمان کسب سیمرغ برای فیلم مادر، با شوخی به این نکته اشاره کرد که پدرش از این که در سیمرغ او طلایی پیدا نکرده شاکی شده و از او خواسته تا سیمرغ «انوار» (معاون سینمایی وقت) را به «انبار» خانه‌اش ببرد!

وی در ادامه گفت: همه اساتیدم از داود میرباقری، عزت‌الله انتظامی، استاد مشایخی و مرحوم حاتمی که بسیار از او آموختم تشکر می‌کنم. تشکر ویژه از عبدالله اسکندری که مرا در تمام زمینه‌های زندگی شخصی و حرفه‌ای راهنمایی کرد و از خانواده‌ام و مادرم که برای این که مرا به کلاس‌های بازیگری بفرستد سه النگویش را فروخت.

عبدی در خاتمه افزود: من همیشه از سوی مردم در حال سیمرغ گرفتن هستم. از عطاران عزیز که به من اعتماد کرد و به دلیل فوت پیرزن‌های بازیگر این نقش را به من سپرد تشکر می‌کنم، زیرا او این نقش را برای من در نظر گرفت در حالی که تهیه‌کننده مایل بود نقش را به یکی از افراد مسن با دستمزدی ناچیز بدهد. تهیه‌کننده حتی یک خسته نباشید هم تاکنون به من نگفته است.به خانم ناصر هم میگم ناراحت نباش من اینجا جای شما هم انرژی تخلیه کردم و با همه جمع بالا روبوسی کردم!





ادای احترام بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم فجر به شهدای ایران‌زمین

«هنگامه قاضیانی» پس از دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، گفت: سلام به همه هم‌قبیله‌های عزیزم. مردم سرزمینم که فکر می‌کنم انتظار مرا نداشتید اما زمان باهوش‌تر از ما است. همه کاندیداهای این بخش زنان معتبری هستند، با احترام به همه آن‌ها اما این‌بار شاهد اسامی عجیبی بودیم. شاید با این حرف دلم آرام گیرد، متشکرم از هیئت انتخاب و داوری که مرا دیدند و با ارایه جایزه مشوقی بودند برای راه سختی که در پیش دارم. از محمدعلی باشه‌آهنگر تشکر می‌کنم که بخشی از جنگ را که در 9 سالگی و پناهگاه‌ها تجربه کرده بودم، به من آموخت و شیخ‌طادی که با حرمت و احترام‌بخشی، جنگ را مستندوار از او یاد گرفتم و با احترام به شهدای وطنم از ابتدای تاریخ ایران زمین.

وی افزود: زندگی کردن به گدایی در این جهان به از بی احترامی به ارواح بزرگانی است که معلممان هستند.



*** سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به فرهاد اصلانی برای بازی در "خرس" و " زندگی خصوصی" رسید ، بدلیل حضور نداشتن وی جایزه را دخترش دریافت کرد.



اقدام کم نظیر بهترین کارگردان جشنواره فجر

«پرویز شیخ‌طادی» که سیمرغ بلورین و دیپلم افتخار بهترین کارگردانی بخش مسابقه سینمای ایران را از آن خود کرد، جایزه خود را به «ابوالقاسم طالبی» برای کارگردانی فیلم سینمایی «قلاده‌های طلا» اهدا کرد.

شیخ طادی گفت :دلم می‌خواست ده تا سیمرغ وجود داشت تا آن‌ها را به پیشکسوتانی بدهم که اینجا حضور دارند. شیخ‌طادی سیمرغش را به ابوالقاسم طالبی اهدا کرد. طالبی هم با لحن طنزآمیزی گفت: هر چه از خدا رسد، نیکوست!



مهرجویی یکی از جایزه هایم را به حامد بهداد اهدا می‌کنم

مهرجویی پس از دریافت جایزه ویژه کارگردانی گفت : ممنونم از این جایزه. از هیئت داوران و همکارانم تشکر می‌کنم. از خانم محمدی‌فر، از بازیگران به خصوص حامد بهداد که با بازی درخشانش جلوه خاصی به فیلم داد تشکر می‌کنم. متأسفم که او امشب اینجا حضور ندارد که جایزه‌اش را دریافت کند و من خودم یکی از جوایزم را به او اهدا می‌کنم. از محمد خزاعی به خاطر نظم جشنواره تشکر می‌کنم. سال‌هال است که در این جشنواره شرکت کرده‌ام و چنین نظمی را هرگز ندیده بودم. به خصوص این که برنامه قبل از جشنواره آماده در دست مردم بود.



پیمان معادی: برای سینمای ایران هستم و در آن می‌مانم

«سید‌جمال ساداتیان» تهیه‌کننده فیلم سینمایی «برف روی کاج‌ها» پس از دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران بخش سینمای ایران، گفت: با تشکر از همه عواملی که در این فیلم زحمت کشیدند. من سومین جایزه مردمی را در جشنواره فیلم فجر گرفتم. اولی و دومی مربوط به فیلم «چهارشنبه‌سوری» و «به رنگ ارغوان» بود و حالا برای «برف روی کاج‌ها». این جایزه مرهون تلاش گروه حرفه‌ای و تلاش‌ها و توانایی‌های پیمان معادی است. من این جایزه را به «پیمان معادی» تقدیم می‌کنم.

پیمان معادی پس از دریافت سیمرغ بلورین این بخش، گفت: صحبت خاصی ندارم، من برای ده سال آینده‌ام از شما مردم خوبم سیمرغ بلورین، جایزه و انرژی گرفتم. من برای سینمای ایران هستم و در این سینما می‌مانم. دوست دارم در این زمان جای اصغر فرهادی را خالی کنم.




وزیر ارشاد سیمرغ شیخ‌طادی را بازگرداند

پس از اینکه «پرویز شیخ‌طادی» سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی بخش مسابقه سینمای ایران (سودای سیمرغ) سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر را به «ابوالقاسم طالبی» کارگردان فیلم سینمایی «قلاده‌های طلا» اهدا کرد، «سیدمحمد حسینی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سیمرغ شیخ‌طادی را به او پس داد و گفت به پاس این اقدام یک سیمرغ دیگر به ابوالقاسم طالبی داده می‌شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها