يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۰۲۳۲۴
زمان انتشار: ۱۰:۴۶     ۰۲ آذر ۱۳۹۵
واکنش های متفاوت رسانه های مطرح منطقه و جهان نسبت به مراسم اربعین:
برخی رسانه های عربی با هدف دامن زدن به آتش تنش های منطقه ای و فرقه ای، مراسم اربعین را حربه ایران برای رو کم کنی سیاسی از عربستان قلمداد می کنند. المانیتور در این باره می نویسد: «ایران قصد دارد به عربستان بفهماند سوء مدیریت سعودی ها در مراسم حج باعث از بین رفتن صدها زائر شد، در حالی که دولت ایران و عراق به راحتی مراسمی با حضور نزدیک به سی میلیون زائر را در همسایگی تروریست ها برگزار می کنند.»

به گزارش سرویس بین الملل پایگاه 598، مراسم پیاده روی میلیونی عزاداران حسینی در روز اربعین در سالهای اخیر نه تنها نمودی از احیای اسلام به برکت واقعه ی عاشورا بوده، بلکه به نمادی گویا از پویایی مذهب شیعه تبدیل شده است. در برهه ای از تاریخ که تمام قوای دشمنان اسلام بسیج شده اند تا شعائر مذهبی مسلمانان را کمرنگ کرده و به فراموشی بسپارند، میلیون ها مسلمان شیعه (و حتی سنی) از کشورهای مختلف جهان گرد هم می آیند تا به عشق اسطوره ی عبد و بندگی حسین علیه السلام، که همه ی هستی خویش را در راه اسلام فدا کرد- عزاداری کنند. این موضوع، زنگ هشداری جدی برای آنانی است که در پی منافع پلید خود از طریق دین زدایی از جوانان هستند. و شاید از این رو است که در سالهای گذشته بازتاب جدی و شایسته ای از مراسم نوپای اربعین در رسانه های نوشتاری مطرح جهان مشاهده نکرده ایم[1]. این در حالی است که تجمع تفریحی چندصد نوجوان در پارکی در تهران به حدی در رسانه های مذکور خبرساز می شود که تا چند روز تحلیل ها و خبرهای حاشیه ای آن را می توان دنبال کرد.

این نادیده انگاری و یا اغفال تعمدانه در خصوص همایش بیش از بیست میلیونی عزاداری اربعین در کشوری بحران زده و ناامن که هرسال با شکوه تر از سال قبل برگزار می شود، به دلیل اهمیت بسیار بالای این مراسم و نقش فرهنگی آن است.

در کنار تغافل برخی رسانه ها، روند رسانه های دیگر نیست قابل تامل است: پرداختن به مسائل حاشیه ای!


برخی رسانه های عربی با هدف دامن زدن به آتش تنش های منطقه ای و فرقه ای، مراسم اربعین را حربه ایران برای رو کم کنی سیاسی از عربستان قلمداد می کنند. المانیتور در این باره می نویسد: «ایران قصد دارد به عربستان بفهماند سوء مدیریت سعودی ها در مراسم حج باعث از بین رفتن صدها زائر شد، در حالی که دولت ایران و عراق به راحتی مراسمی با حضور نزدیک به سی میلیون زائر را در همسایگی تروریست ها برگزار می کنند.»

البته محتوای مطلب المانیتور غلط نیست اما قطعا هدف ایرانی ها از مراسم اربعین تا این حد سطحی و کودکانه و به منظور لجبازی با یک کشور همسایه نیست.

العربیه اما پا را فراتر نهاده و مراسم اربعین را تلاش ایران برای رسیدن به آرزوهای منطقه ای خود عنوان کرده است که باز هم پرداختن به این دست مسائل، نشان دهنده ی قدرناشناسی و کم لطفی نسبت به یکی از بزرگترین ظرفیت های تاریخی برای جذب مردم به اسلام است.

اما برخی رسانه های نوشتاری پرخواننده غربی مانند نیویورک تایمز ترجیح دادند همانند سال گذشته سیاست کثیفی را در پی بگیرند. آنان با برجسته کردن مسائل امنیتی در عراق تلویحا عنوان کردند شیعیان خود ارزشی برای جان خویش قائل نیستند و برای برگزاری یک مراسم مذهبی، جان خویش را به خطر می اندازند. بیشترین اخباری که نیویورک تایمز، واشنگتن پست و واشنگتن تایمز در روزهای اخیر از عراق داشته اند مربوط به خطر بمبگذاری داعش در اطراف فلوجه و کربلا بوده است.

لس انجلس تایمزحتی پا را فراتر نهاده و کربلا را پناهگاهی برای جنگ های فرقه ای عنوان می کند! در این مطلب آمده است: «سفر میلیون ها مسلمان شیعه در ماه گذشته به کربلا، باعث شده تا این شهر به مأمنی برای جنگجویان فرقه ای تبدیل شود. آنها برای امامی عزاداری می کنند که نقشی کلیدی در جدایی فرقه ی شیعه و سنی در تاریخ اسلام دارد!»

این در حالی است که تعداد بیشماری از اهل تسنن نیز در این راهپیمایی شرکت کرده و ارادت خود را به اهل بیت پیامبر (ص) ابراز نموده و از دشمنانشان تبری می جویند. اتفاقا، خود چنین مطالبی باعث تنش های بین مذاهب میشوند، در حالیکه شیعه و سنی در عراق، ایران و دیگر کشورهای اسلامی سالها در کنار یکدیگر زندگی کرده اند.

در این بین برخی رسانه ها نظیر وال استریت ژورنال به درج تصویری از عزاداری تایلندی ها در روز اربعین بسنده کردند تا هیچگونه معرفی و تبلیغی برای این مراسم پرشکوه انجام نداده باشند! اما رسانه های دیگری نظیر راشاتودی با توضیح مفصل مراسم راهپیمایی بزرگ و شکوهمند اربعین، آن را حاوی پیامهایی تاریخی عنوان نمودند. راشاتودی در این رابطه نوشت: «به رغم اجتناب رسانه های نامدار جهان از درج اخبار مربوط به اربعین، هرسال تعداد بیشمار بیشتری به زائرین این مراسم افزوده می شود که درست در زیر بینی خلافت سیاه (داعش) به عزاداری می پردازند. این مراسم یادآور این است که شیعیان همواره به خاطر ظلم ستیزی مورد تمسخر واقع شده، به قتل رسیده، شکنجه شده و برچسب بدعت گزاری خورده اند؛ فقط به این دلیل که نخواستند در مقابل ظالم تعظیم کند. این چیزی است که وهابیت سعی در نفی آن دارد.



[1]بیشترین منبعی که با عنوان بازتاب مراسم اربعین در سایتهای خبری یافت میشود مربوط به نشریه ی هافینگتون پست در سال 2014 است


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها