يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۰۲۵۶
زمان انتشار: ۱۰:۵۲     ۲۵ بهمن ۱۳۹۰
یك روحانی اردنی كه سال ها به ظن دخالت در فعالیت های تروریستی در انگلیس بازداشت بود، دوشنبه شب به قید وثیقه و به صورت مشروط آزاد شد.
ایرنا، 'ابوقتاده' ساعت 21 و 15 دقیقه روز دوشنبه به وقت گرینویچ از زندان فوق امنیتی 'لانگ لارتین' در استان 'ورچستر شایر' انگلیس آزاد شد.

آزادی ابوقتاده در پی حكم ماه گذشته دادگاه اروپایی حقوق بشر مبنی بر عدم استرداد وی به اردن قطعی شده بود ولی مقامات انگلیسی در این مدت تلاش می كردند راهی برای استرداد وی به اردن و همچنین تحمیل شرایط سخت برای حبس خانگی پیدا كنند.

موضوع آزادی این روحانی اردنی از زندان طی روزهای اخیر به یك موضوع جنجالی در انگلیس تبدیل شده است. دولت این كشور ابوقتاده را فردی خطرناك معرفی می كند كه یا باید پشت میله های زندان باشد و یا به كشور متبوع خود، اردن، مسترد شود.

دیوید كامرون نخست وزیر و ترزا می وزیر كشور انگلیس طی روزهای گذشته با مقامات ارشد اردن مذاكراتی داشته اند تا شاید بتوانند امكان استرداد ابوقتاده را به آن كشور فراهم كنند.

برخی از نمایندگان پارلمان انگلیس امروز اعلام كردند كه دولت این كشور باید بدون توجه به حكم دادگاه اروپایی حقوق بشر، فورا این مظنون را به اردن تحویل دهد.

یك دادگاه ویژه مهاجرت در انگلیس هفته گذشته و با استناد به حكم دادگاه اروپایی حقوق بشر، رای داد كه 'ابوقتاده' نباید بیش از این در زندان به سر ببرد و می تواند تحت شرایطی از زندان آزاد شود و در خانه خود تحت نظر قرار بگیرد.

دادگاه اروپایی حقوق بشر ماه گذشته به دلایل انساندوستانه با استرداد وی به اردن مخالفت كرد و درخواست دولت انگلیس را برای بازگرداندن وی به كشور متبوعش رد كرد.

این روحانی اردنی مقیم انگلیس از حدود ده سال پیش به اتهام دخالت در فعالیت های تروریستی در انگلیس تحت نظر بوده و یا در بازداشت به سر برده است. دولت اردن خواستار استرداد وی برای محاكمه به اتهام فعالیت های تروریستی می باشد.

دادگاه های انگلیس پیشتر چند بار حكم استرداد وی را به اردن تایید كرده بودند و حتی دولت این كشور یك یادداشت تفاهم را نیز در این زمینه با دولت اردن به امضاء رسانده بود.

دادگاه اروپایی حقوق بشر مستقر در 'استراسبورگ' در حكم ماه گذشته خود اعلام كرد: به رغم اینكه یادداشت تفاهم امضاء شده میان انگلیس و اردن ممكن است مانع از شكنجه 'ابوقتاده' در اردن شود، ولی این احتمال همچنان وجود دارد كه وی بر اساس شواهد و مستنداتی كه از طریق شكنجه دیگران به دست آمده است، تحت تعقیب قرار بگیرد كه این موضوع هم مغایر با قوانین و مقررات بین المللی و حقوق بشری است.

دولت اردن در سال 2000 میلادی و بصورت غیابی، ابوقتاده را به دلیل دخالت در دو عملیات تروریستی در آن كشور به حبس ابد محكوم كرد.

وكلای ابوقتاده پس از مخالفت دادگاه اروپایی حقوق بشر با استرداد وی به اردن، تقاضای آزادی وی را به دادگاه ارائه كردند.

'اد فیتزجرالد' یكی از وكلای ابوقتاده گفت: موكل من بیش از شش سال و نیم را بدون هرگونه محاكمه و حتی بدون اتهام رسمی در زندان به سر برده است و پس از حكم دادگاه اروپایی حقوق بشر، این وضعیت باید پایان یابد.

قاضی دادگاه در نهایت آزادی مشروط ابوقتاده را تایید كرد و بر اساس گزارش های رسانه ای وی در منزل خود تحت نظر قرار خواهد داشت و نمی تواند از موبایل و اینترنت استفاده كند. همچنین ساعات خروج وی از منزل نیز به دو ساعت در شبانه روز محدود خواهد بود.

ابوقتاده كه از سوی رسانه‌های انگلیس به عنوان دست راست بن لادن در اروپا مشهور شده در سال 2008 مدتی را بطور مشروط از زندان آزاد شد تا بصورت تحت نظر در خانه‌ای در لندن به سر ببرد.

ولی بعدا مقامات امنیتی انگلیس ابوقتاده را به تلاش برای فرار از انگلیس و همچنین برقراری تماس‌های مشكوك متهم كردند و وی را مجددا به زندان بازگرداندند.

ابوقتاده كه اكنون 52 سال سن دارد، در سال ‎ 1993با یك گذرنامه جعلی اماراتی به عنوان پناهجو وارد انگلیس شد و پس از ماهها تحت نظر قرار داشتن از اكتبر ‎2002 تا مارس ‎ 2005به اتهام ارتباط با عوامل حملات ‎ 11سپتامبر ‎2001 آمریكا، محبوس شد.

وی در سال 2005 نیز مدتی را آزاد شده بود ولی با تقاضای رسمی دولت اردن در تابستان همان سال مجددا به زندان افتاد.

تلویزیون اسكای نیوز انگلیس دوشنبه شب به نقل از یك مقام اردنی گزارش داد: دولت اردن اخیرا قانونی را تصویب كرده است كه بر اساس آن استفاده از هرگونه شواهد و مدارك به دست آمده از طریق شكنجه در دادگاه های آن كشور ممنوع خواهد بود.

این تلویزیون انگلیسی گفت: این مصوبه می تواند تضمین دیگری در مورد عدم استفاده از شواهد به دست آمده از طریق شكنجه علیه این روحانی باشد و در نهایت راه را برای استرداد وی به امان هموار كند.

معاون وزارت كشور انگلیس قرار است در هفته جاری برای گفت و گو در این زمینه به اردن سفر كند.

یك سخنگوی نخست وزیر انگلیس نیز امشب گفت: ما به صراحت اعلام كرده ایم كه ابوقتاده باید هرچه سریعتر به اردن بازگردانده شود و در این زمینه همه گزینه ها را مدنظر قرار خواهیم داد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها