أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۰۳۲۰۷
زمان انتشار: ۱۴:۴۴     ۰۹ آذر ۱۳۹۵
شاه کلیدی که دیده نمی شود، راهکارهای رهبرانقلاب برای اجرای اقتصاد مقاومتی:
تکرار جوان انقلابی و تاکید بر حرکت انقلابی، خط مشی ایشان برای تحقق این هدف است یعنی آن که ما باید با حرکت انقلابی، دیوارهای ذهنی که دشمن بر علیه تولید ملی ساخته را بشکنیم و با خرید کالای داخلی و حمایت از تولید ملی به هر شکل ممکن و به صورت جهادی این هدف را محقق کنیم.
به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه 598، بر اساس بررسی به‌عمل آمده توسط پایگاه اطلاع‌رسانی مقام معظم رهبری، اقتصاد مقاومتی پرتکرارترین موضوعی بوده است که رهبر معظم انقلاب در شش ماهه‌ی نخست سال ۱۳۹۵ به تبیین آن پرداخته‌اند. هرچند مهمترین موضوع در بیانات ایشان طی چند سال اخیر نیز اقتصاد مقاومتی بوده و شعارهای 9 سال اخیر رنگ و بوی اقتصادی داشته است.

اما سوالی که وجود دارد اینست که در بحث سیاستهای اقتصاد مقاومتی کدام موضوع در نظر ایشان اهمیت بیشتری دارد و بیشتر به آن پرداخته اند. با بررسی و تحلیل محتوای 21 جلسه سخنرانی رهبر معظم انقلاب در 8 ماهه ابتدای سال 1395 که ایشان در آن سخنرانی ها به تبیین ابعاد اقتصاد مقاومتی پرداخته اند پرتکرارترین موضوعات به شرح ذیل می باشد(1):

1-  بازار مصرف واحدهای تولیدی ( 17 مورد)
2- حمایت از تولید ملی (11 مورد)
3- درون زایی و تکیه به توان داخلی (9 مورد)
4- دانش بنیان (5 مورد)
5- اقتصاد مسئله اول کشور است (5 مورد)

در 17 موردی که بحث بازار مصرف واحدهای تولیدی مطرح شده، مصرف و فروش تولیدات داخلی 4 بار، قاچاق کالا 6 بار و واردات هم 7 بار مورد تاکید قرار گرفته اند.

بر اساس بررسی و پایش صورت گرفته از حدود 2000 واحد تولیدی (2)، مهمترین مشکل واحدهای تولیدی، نداشتن بازار مصرف و فروش نرفتن محصولاتشان است که مشکلات زیادی را برای آنها ایجاد کرده است. نداشتن بازار فروش باعث شده تا این واحدها از پرداخت بدهی های بانکی و مالیاتی خود عاجز شوند و حتی در برخی موارد با اقدام حقوقی بانکها یا امور مالیاتی هم اکنون برخی تولیدکنندگان در زندان به سر ببرند!

تجمع و اعتراض روز افزون کارگران به خاطر دریافت نکردن چندین ماهه حقوق – که این روزها به کرات اتفاق می افتد- از مشکلات دیگری است که واحدهای تولیدی به خاطر نداشتن بازار قادر به پرداخت حقوق آنها نیستند.

وقتی واحدهای تولیدی مشکل فروش و بازار دارند و بازار داخلی به اجناس ایرانی بی اعتناست، آیا جایی برای مطرح کردن ارتقای بهره وری، افزایش کیفیت، کاهش قیمت محصولات، توجه به بازارهای صادراتی، دانش بنیان شدن این واحدها و ... باقی می ماند؟

تکرار موضوعات و کلیدواژه‌های مطرح‌شده در این 21 سخنرانی نشانه‌ای از اهمیت هر موضوع از منظر رهبر انقلاب اسلامی است و می‌تواند ابزاری برای اصلی و فرعی کردن امور و شناخت مهم‌ترین وظایف هر یک از مخاطبان سخنان ایشان باشد.

با بررسی سایت ها و رسانه های کشور، متاسفانه به این کلیدواژه مهم (بازار فروش و مصرف کالای های داخلی) کمتر پرداخته شده و تولیدکنندگان کشور در این خصوص تنها هستند.

اما سومین موضوع پرتکرار بعد از اقتصاد مقاومتی و تحریم، در بیانات رهبر معظم انقلاب در 6 ماهه اول سال 95، جوان مومن انقلابی بوده است. تکرار جوان انقلابی و تاکید بر حرکت انقلابی، خط مشی ایشان برای تحقق این هدف است یعنی آن که ما باید با حرکت انقلابی، دیوارهای ذهنی که دشمن بر علیه تولید ملی ساخته را بشکنیم و با خرید کالای داخلی و حمایت از تولید ملی به هر شکل ممکن و به صورت جهادی این هدف را محقق کنیم.

پی نوشت:
1. بعضی از این موضوعات ممکن است در یک سخنرانی چند بار تکرار شده باشند که یک بار در نظر گرفته شده است.
2. بازار مصرف؛ نیاز فوری واحدهای تولیدی، روزنامه جام جم، مورخ 2/5/95 با بررسی انجام شده در واحدهای تولیدی استان قم.



* اکبر ابدالی محمدی عضو انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها