يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۰۳۴۲۴
زمان انتشار: ۱۰:۴۰     ۱۳ آذر ۱۳۹۵
باعنوان بزرگترین و کهن ترین میراث ناملموس دنیا
پرونده چند ملیتى نوروز به عنوان نماد خرد، امید و اعتدال در یازدهمین اجلاس میراث ناملموس یونسکو در فهرست جهانی یونسکو ثبت شد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنیم، در این اجلاس که محمد حسن طالبیان - معاون میراث فرهنگی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به نمایندگی از ایران حضور دارد، پرونده چند ملیتی  نوروز که با مشارکت 12 کشور و با مدیریت ایران جزو بزرگترین و کهن ترین میراث ناملموس جهان است در یونسکو ثبت شد.

نکته حائز اهمیت در این اجلاس این است که بعد از  ثبت نوروز، شعر حافظ و خیام در ستایش نوروز در سالن اجلاس طنین انداز شد و برخی از اشعار شاعران بزرگ پارسی زبان از جمله حافظ وخیام در این اجلاس قرائت شد.

محمدحسن طالبیان - معاون میراث فرهنگى کشور، پس از اعلام ثبت نوروز سخنرانی خود را با شعر حافظ آغاز کرد و گفت: نوروز در یک کلام تجلى خردورزى و اعتدال و امید به زندگى است.

همچنین، احمد جلالى - سفیر ایران در یونسکو و رئیس هیأت نمایندگان ایران در اجلای جهانى میراث ناملموس  در اهمیت نوروز و پیام نوروز به ایراد سخن پرداخت.

یادآور می‌شود، هیأت نمایندگى ایران متشکل است از احمد جلالى، محمدحسن طالبیان، فرهاد نظرى، مینا عمیدزاده، شروین گودرزى، شبان میرشکرایی است.

به گزارش میراث فرهنگی - نمایندگان کشورهاى قزاقستان و هند از مدیریت ایران در پرونده نوروز قدردانى کردند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها