يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۰۴۰۱۳
زمان انتشار: ۱۶:۵۴     ۱۶ آذر ۱۳۹۵
رئیس مجلس با بیان اینکه رفتار آمریکا گستاخی تمام است، گفت: شورای هسته‌ای پاسخ مناسبی برای نقض عهد آمریکا دارد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی امروز سه‌شنبه 16 آذر در نشست خبری خود به مناسبت روز مجلس با گرامیداشت یاد و خاطره شهید سیدحسن مدرس و نیز روز دانشجو گفت: شهید مدرس به عنوان یک شخصیت تأثیر گذار و نیز روز 16 آذر به عنوان روزی موثر در تاریخ ایران مطرح هستند.

وی با اشاره به اینکه شهید مدرس در چند مقطع در تاریخ ایران تحول به وجود آورد، اظهار داشت: زمانی که سردار سپه می‌خواست نخست‌وزیر شود، ایشان بلند شد و اعلام مخالفت کرد و یا وقتی که تئوری جمهوری بدلی از سوی سردار سپه مطرح شد، شهید مدرس گفت: من با جمهوری واقعی مخالف نیستم، اما این جمهوری حرف ملت نیست.

لاریجانی ایستادگی مدرس در آن مقطع زمانی را موجب ایجاد تحولی در سرنوشت ملت خواند و با اشاره به اینکه وی پایه‌گذار تفکر نوین پارلمانی در کشور بود، گفت: ایشان پایه‌گذار این تفکر بود که همه تصمیمات مهم باید در مجلس گرفته شود و لذا در طراحی جمهوری اسلامی از این فکر استفاده شد؛ همچنین درباره شورای نگهبان نیز بحث نظارت 5 نفر مجتهد تراز اول دست یافت. از این رو همیشه نسبت به مدرس تعظیم خواهیم داشت.

وی از روز 16 آذر به عنوان یک شروع نام برد و با اشاره از خودگذشتگی جریان دانشجویی در این روز تصریح کرد: آن زمان هم استبداد درونی مطرح بود و هم استکبار و این روز یک شروع بود که بعدها گسترش یافت و همیشه دانشگاهیان نقشی ممتاز در تحولات کشور داشتند و اکنون نیز نقش‌شان ممتاز است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه و در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه خبر که از برنامه مجلس جهت بررسی بودجه سال 96 بر مبنای برنامه ششم توسعه که هنوز در کمیسیون تلفیق است، پرسیده بود گفت:‌ تلاش این است که برنامه ششم وارد صحن شود و راجع به آن تصمیم‌گیری صورت گیرد و قرار است کمیسیون تلفیق با جلسات خود در صبح، ظهر و شب آن را به نتیجه برساند و هفته بعد به آن بپردازیم.

وی به روند بررسی پیشنهادات نمایندگان در کمیسیون تلفیق اشاره کرد و با ابراز اینکه مجلس می‌تواند لایحه برنامه ششم را سروقت به اتمام برساند، اضافه کرد: البته سیاست‌های کلی برنامه ششم ابلاغ شده و می‌تواند در بررسی لایحه بودجه سال 96 مورد لحاظ واقع شود؛ چراکه اصل مواد متکثر را رهبری ابلاغ کرده‌اند.

لاریجانی در ادامه و در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مذکور درباره امکان تمدید برنامه پنجم توسعه گفت: بررسی لایحه برنامه ششم امسال به اتمام می‌رسد.

* با رئیس قوه قضائیه درباره مطهری و صادقی صحبت داشتیم

لاریجانی در پاسخ به خبرنگار روزنامه اعتماد مبنی بر اینکه با توجه به اختلاف کنونی بین دولت و قوه مقننه آیا صحبتی با آیت‌‌الله آملی لاریجانی در مورد علی مطهری و محمود صادقی صورت گرفته یا خیر، اظهار داشت: بله ما قطعا در این رابطه صحبت داشتیم. ولی به این تندی که شما می‌گویید نیست. من شرایط را به این حد تیره و تار نمی‌بینم.

وی افزود:‌ اکنون که در شرایط کنونی موضوع و مشکلات اقتصادی ذهن ما را مشغول کرده همچنین بحث تحولات منطقه‌ای و به هم ریختگی آن مطرح است باید فضا را به سمت و سوی آرامش سوق دهیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی بر همین اساس اضافه کرد: فکر می‌کنم باید از مسائلی که خیلی اهمیتی ندارند صرف نظر کرده و وقت خود را صرف مسائل مهمتر کنیم.

* یمن به خاطر رفتار گستاخانه سعودی‌ها به هم ریخته است

رئیس مجلس در ادامه و در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا جمهوری اسلامی دولت جدید یمن را به رسمیت می‌شناسد و به حمایت مالی و نظامی او برمی‌خیزد یا خیر، عنوان کرد: البته حزب‌های مختلفی در تشکیل این دولت نقش داشتند و به نظر می‌رسد از مشروعیت خوبی برخوردار است. به نظر می‌رسد منصور هادی حکومت مردمی خود را زایل کرد.

وی اضافه کرد:‌ بعید می‌دانم مسئله و مشکلات یمن حل شود چرا که به خاطر رفتار گستاخانه سعودی‌ها دچار به هم ریختگی شده است. مشکلات نظامی و سیاسی زیادی دارد. یک وجهی از به هم ریختگی منطقه یمن است که بعید می‌دانم به این سادگی حل شود ولی ما امیدواریم مشکلات یمن حل شده و برای کمک به آن آماده‌ایم.

 

*مبارزه با مفاسد باید دلسوزانه باشد

رئیس نهاد قانون‌گذاری کشور در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه ایران درباره آنچه او تناقض در اعطای فرصت‌های سخنرانی به نایب‌رئیسان دو مجلس نهم و دهم، پرونده‌های فساد دولت قبل و تفاوت میان رسیدگی به پرونده‌های املاک نجومی و پرداخت‌های نجومی خواند، گفت: هیچکس به اندازه بنده لنگه کفش و مهر نخورده است.

وی با درخواست از رسانه‌ها جهت تبدیل نکردن برخوردهای مقطعی به تئوری‌های کلی اظهار داشت: یکجا لغو سخنرانی درست نبود و می‌توانست راه معقول‌تری داشته باشد.

لاریجانی با تأکید بر اینکه در کشور طراحی برای لغو سخنرانی‌ها وجود ندارد، گفت: باید ملاحظه کنیم برخی از این حرف‌‌ها چقدر دقیق است؟

وی در بخش دیگری از پاسخ خود با ذکر این نکته که مجلس در موضوع حقوق‌های کلان آنچه وظیفه خود بود انجام داده است، اظهار داشت: آیا اکنون نباید پرسید این رسیدگی‌هایی که صورت گرفته با آن حرف‌ها درباره حقوق‌های کلان همخوان است یا نه؟

رئیس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه امروز همه بیرق مبارزه با فساد برداشته‌اند، گفت: به موضوع املاک نجومی هم رسیدگی می‌شود و اساسا کار حکومت رسیدگی به تخلفات است.

وی تصریح کرد: رسیدگی به فساد را باید با نگاهی دلسوزانه و طبیبانه پیگیری کرد اما نباید بیرق به دست گرفت.

رئیس قوه مقننه با تقدیر از حساسیت دانشجویان نسبت به فساد در کشور گفت:‌ ما به دنبال این هستیم که اگر فسادی یافتیم به مرجع آن ارائه دهیم تا رسیدگی کنند.

وی در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران درباره واکنش ایران به تحریم‌های بخش انرژی اظهار داشت: احتمال دارد که ایران به هیأت رفع اختلاف در زمینه برجام رجوع کند و ایران راهی برای شکایت دارد که می‌تواند از آن طریق پیگیری کند.

لاریجانی در ادامه گفت: تمدید تحریم‌ها علیه ایران دو پاسخ دارد. یا تحریم کامل اجرا می‌شود که به معنای سقوط است یا اینکه تعلیق می‌شود که مرحله بالاتر و منطقی‌تری است اما اشکال آن به جای خود باقیست.

وی در پاسخ به سوالی منطقه‌ای درباره حوزه انتخابیه‌اش مبنی بر ضعف در جذب سرمایه‌گذاری به ویژه درباره احداث بیمارستان خاطرنشان کرد: ما اقداماتی در این باره انجام داده‌ایم اما خوش‌سلیقگی نیست که استان‌ها در جذب بودجه و سرمایه با همدیگر رقابت کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه آذری درباره روابط ایران و‌ آذربایجان، این جمهوری را همسایه نزدیک ایران خواند و با اشاره به روند رو به رشد همکاری‌های دوجانبه بر لزوم فراهم بودن زمینه‌های همکاری تأکید کرد.

وی در جواب پرسش خبرنگار نشریه انگلیسی زبان که سوال کرده بود پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا روابط تهران و واشنگتن را چگونه ارزیابی می‌کنید و اساسا ترجیح می‌دادید که کدامیک از نامزدها در انتخابات آمریکا پیروز شوند؟ بیان داشت: قضاوتی در این باره نداریم و باید ببینیم رفتار دولت آینده آمریکا چگونه است. چرا که همه مناسبات میان کشورها بر اساس گفتارها نیست بلکه بر اساس کردارهاست لذا باید ببینیم آمریکا در آینده چه رفتاری خواهد داشت.

لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری الجزیره در مورد موضع ایران در قبال بحران سوریه،‌گفت: ما از ابتدا هم به دنبال راه ‌حل سیاسی در بحران سوریه بودیم.

وی با اشاره به اینکه ایران از حضور برخی کشورها در صحنه بحران سوریه متحیر است،‌ ادامه داد:‌ حضور در سوریه چه نفعی برای این کشورها دارد؟ آیا آشفتگی در داخل دارند؟

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه ایران از همان ابتدا نیز اعتقاد به گفت‌وگوهای ملی داشته و هنوز نیز برای این گفت‌وگوها مجال وجود دارد، گفت: برخی طرف‌ها در بحران سوریه از سوی بعضی کشورها تشویق شده‌اند.

وی در جواب پرسش خبرنگار یکی از رسانه‌های کردستان عراق که از واکنش ایران نسبت به تقاضای خودمختاری اقلیم کردستان پس از آزادسازی موصل پرسیده بود، اظهار داشت:‌ این موضوعی است که باید ملت عراق راجع به آن تصمیم بگیرد اما از نظر ما تمامیت عراق باید حفظ شود و همیشه هم بر آن تأکید کردیم.

لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه همشهری که به عدم اختصاص بودجه مناسب از سوی دولت برای مقابله با آلودگی هوا به شهرداری تهران بر مبنای قانونی که 21 سال از زمان تصویب آن می‌گذرد، گفت: لایحه مقابله با آلودگی هوا مراحل پایانی خود را می‌گذراند و به زودی در صحن مطرح می‌شود که در آن بسیاری از نگرانی‌های شما رفع شده است.

وی با تأکید بر اینکه همه دستگاه‌ها باید در جهت مبارزه با آلودگی هوا بکوشند، افزود: دولت قبل اعتبارات مصوبه مذکور را نداد و تخلف کرد اما دولت فعلی کمک‌هایی کرده است. البته خود شهرداری هم می‌تواند کارهای بزرگی با استفاده از بودجه‌اش انجام دهد.

رئیس‌ مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در موضوع آلودگی هوا خود شهرداری پای کار است و باید بداند بخش مهمی از آینده شهر،‌ مسئله هواست و سهم عمده‌ای باید بابت آن بگذارد، گفت:‌البته شهرداری در زمینه مترو و حمل و نقل کارهای خوبی انجام داده اما کل بودجه عمرانی کشور ضعیف است و دولت استعداد اینکه مبلغ هنگفتی برای مبارزه با آلودگی هوا به شهرداری بدهد را ندارد.

وی در جواب پرسش خبرنگار خبرگزاری مهر که از علت گلایه رهبر معظم انقلاب از نحوه رسیدگی به موضوع حقوق‌های نجومی به رغم مشخص بودن وظایف دستگاه‌های مختلف پرسیده بود، عنوان داشت: سرعت عملی که مدنظر رهبر معظم انقلاب بود درست است و اینکه ایشان فرمودند این پول‌ها باید به بیت‌المال بازگردد صحیح و سنجیده است.

لاریجانی در ادامه گفت: باید مرجعی به این موضوع رسیدگی می‌کرد. چرا که در اوایل کار هر کسی تیری در تاریکی می‌انداخت و موردی را که پیدا می‌کرد تعمیم می‌داد لذا باید اول دیوان محاسبات این مسئله را بررسی می‌کرد.

وی با اشاره به نتیجه بررسی‌های دیوان که در آن اعلام شد 400 مدیر کشور تخلف کرده‌اند، خاطرنشان کرد: موضوع پرداخت‌های کلان دو بخش حقوق و تسهیلات دارد و گزارش دیوان حاکی از آن بود که 360 نفر دریافتی‌های غیرمتعارف خود را برگرداندند و چند نفر باقی ماندند که به دادگاه ارجاع می‌شود تا پول‌ها را برگرداند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که ابهام مردم که رهبری از آن سخن گفتند بابت چه موضوعی بود، گفت: ابهام مردم همین بازگشت پول‌ها بود و یک دستگاهی باید در این زمینه فعال می‌شد؛ ممکن بود زودتر از آن هم بازگشت پول‌ها صورت گیرد یعنی خود دستگاه‌ها باید آن ها را برمی‌گرداندند که الان تا حد زیادی نیز بازگشته است اما یک تعدادی مانده‌‌اند.

* شورای هسته‌ای برای اقدام متقابل درباره نقض برجام در حال تصمیم‌گیری است

لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سؤال خبرنگار صدا و سیما مبنی بر اینکه آیا شورای هسته‌ای برای اقدام متقابل در برابر نقض تعهدات برجامی آمریکا سازوکارهای لازم را در پیش گرفته یا خیر، تصریح کرد: شورای هسته‌ای اصلا برای همین موضوع است. در بند 2 و 7 هم عنوان شده است که مجلس در قبال این موضوع چگونه باید عمل کند. لذا خبر تصمیم‌گیری از نظر تضمینی برای این موضوع نداریم اما اقدامات لازم را باید شورای هسته‌ای در نظر بگیرد و تصمیمات لازم در این زمینه اتخاذ شود و ما هم می‌توانیم از چکشی که آمریکا به کار گرفته استفاده کنیم. آمریکا چکشی بالای سر دارد که هر موقع می‌خواهد آن را بر سر این و آن می‌کوبد ما هم اکنون می‌توانیم از این چکش استفاده کنیم اما باید دید شورای هسته‌ای در مقابل نقض برجامی آمریکا چه تصمیماتی را اتخاذ می‌کند.

* 378 نفر از مدیران خارج از عرف حقوق دریافت کرده‌اند/ موارد تخلف حتما رسیدگی می‌شود

وی در پاسخ به سؤال دیگر همان خبرنگار درباره اینکه آیا مسترد شدن تعرفه‌های نجومی تنها شیوه برای متخلفان است و باید به همین امر اکتفا کرد یا خیر، گفت: قطعا برای آینده باید جلوی این کارها گرفته شود که پیشنهادی اکنون در مجلس شورای اسلامی در حال مطرح است. البته بخش دیگری از این موضوع این است که باید بررسی دقیق و پیگیری کرد که اصل موضوع حقوق‌های نامتعارف چه بوده است که البته دیوان محاسبات در این زمینه خوب عمل کرده است. تمام قوا و دستگاه‌های کشور در موضوع حقوق‌های نجومی مؤثر بودند. 378 نفر از مدیران خارج از عرف حقوق دریافت کرده‌اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی بر همین اساس اضافه کرد: گام بعدی درباره حقوق‌های نجومی این است که باید بررسی کرد که عده‌ای گویا به صورت ظاهری قانونی پول گرفته‌اند و عده‌ای پول گرفته‌اند که عده‌ای پول‌های غیرقانونی را به بیت‌المال بازگردانده‌اند و چند نفر باقی مانده‌اند که به نظرم دیوان محاسبات در این زمینه موفق بوده است. موارد تخلف هم حتما رسیدگی می‌شود که این موضوع بر عهده دادگاه است.

لاریجانی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایسنا درباره حکم اعدام بابک زنجانی و تاخیر در بررسی پرونده او و اینکه صادر شدن حکم اعدام باعث نمی‌شود ابعاد این پرونده بررسی و روشن شود، گفت: بعید می‌دانم مشکل روشنی ابعاد پرونده مطرح باشد. اینکه حکم اعدام بابک زنجانی داده شده به هر حال نیاز به زمان بررسی بود لذا کار غیرمترقبه‌ای صورت نگرفته است. اما در مورد اینکه مبلغ بیت‌المال در این زمینه چه مقدار بوده، سؤال این است که این مبالغ به بیت‌المال و کشور بازگردانده می‌شود یا خیر. اگر زنجانی همکاری کرده بود که به این روز نمی‌افتاد. از مجاری مختلف برای این موضوع پیگیر بودند که پول‌ها بازگردانده شود اما گویا زنجانی کوتاه نیامده و همکاری نکرده است.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار جام‌جم مبنی بر زمان کوتاه مذاکرات هسته‌ای و 1+5 موضوع مذاکرات هسته‌ای گفت: تا حدی در برخی بخش‌ها موارد علیه کشور بود اما در سیر مذاکرات اینگونه نیست که هر گونه ما می‌خواهیم انجام شود. لذا تیم دیپلماسی ما مجبور بودند در هر نشستی یک گام به سوی جلو داشته باشند. خیلی وقت‌ها تیم دیپلماسی ما به بن‌بست‌هایی رسیده‌اند اما در مجموع اگر یک ساماندهی عمیق‌تر و مجال مثلا 6 ساله وجود داشت می‌توانست این مذاکرات سازوکار بهتری داشته باشد.

* مسائل مبهمی در برجام وجود دارد

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آقایان دیپلماسی تلاش کردند که موضوع مذاکرات هسته‌ای زودتر به نتیجه برسد تا شرایط تغییر کند. مسائل مبهمی در برجام وجود دارد که بعضا مورد نظر بوده است که اگر مطرح شود مورد تفسیرهای متفاوتی واقع می‌شود.

* تصویب طرح تمدید تحریم‌ها علیه ایران با چند بند از برجام در تضاد است و نقض محسوب می‌شود

لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تصویب طرح تمدید تحریم‌های 10 ساله علیه ایران از سوی سنای آمریکا خاطرنشان کرد: اقدام اخیر سنای آمریکا با چند بند از برجام در تضاد است و نقض محسوب می‌شود. حتی در زمانی در پروسه مذاکرات هسته‌ای کری به ظریف گفته بود که حق با ایرانی‌هاست البته عده‌ای می‌گویند این طرح نقض برجام نیست ولی ما معتقدیم نقض برجام محسوب می‌شود.

* رفتار آمریکا گستاخی تمام است

وی درباره راهکار نقض برجامی طرف مقابل  عنوان کرد: در خود برجام راهکارهایی وجود دارد که اگر کسی نقض تعهد کند از طریق شورای کارشناسی اعتراض کرده و به شورای امنیت منتقل می‌شود. این تصمیمی که اخیرا مجلس آمریکا گرفت یک کار ایضایی بود. در حاشیه هم آمریکایی‌ها رفتاری داشتند که گستاخی است. بنابراین باید راهکارهای دیگری به غیر از اعتراض داشته باشیم که آن هم در حال انجام و تصمیم‌گیری است.

* آمریکا رفتار موذیانه خود را دارد به ریش ما می‌بندد

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه نشست، در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری مبنی بر وجود گزینه‌های جدید هسته‌ای ایران تصریح کرد: اینکه گفته می‌شود تمدید تحریم‌ها به خاطر رفتار جدید ایران است، آیا پس از ورود ترامپ گزینه‌های جدید هسته‌ای وجود دارد یا خیر، تصریح کرد: نمی‌توانیم قضاوت روشنی داشته باشیم چرا که این رفتار موذیانه آمریکا به ترامپ نمی‌رسد. این رفتار را دارند به ریش ما می‌بندند. در مسئله چین، سرمایه‌گذاری و مسائل منطقه‌ای و دیگر موارد موضوعات متنوعی مجال کار برای کارگران آمریکایی را از بین می‌برد ولی درباره موضوع هسته‌ای رفتاری که ایرانیان با آمریکا کردند، بد نبود چرا که سر آمریکایی‌ها کلاه گذاشتند. در بحث مبارزه با داعش هم باید حرف‌هایشان را ثابت کنند. معلوم نیست چقدر حرف‌های اینها روشن باشد لذا نمی‌توان قضاوت مشخصی در این زمینه داشت.

* در زمینه موشکی حتما باید استعداد خود را بالا ببریم

لاریجانی ادامه داد: در زمینه موشکی باید حتما استعداد جمهوری اسلامی بالا برود البته ما در مسائل منطقه‌ای هم حرف داریم.

وی در ادامه تاکید کرد که چرا آمریکایی‌ها به داعش کمک و حمایت می‌کنند. چه توجیهی برای این مسئله دارند. چرا آمریکا همواره در منطقه آشفتگی ایجاد می‌کند. آمریکا باید دست از این کارها بردارد. ما لنگرگاه منطقه هستیم و باید در تحولات منطقه به کشورهای مظلوم کمک کنیم و این راه را ادامه خواهیم داد. کشورهایی هم که سکوت کرده‌اند باید پاسخگو باشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه آیا شکافی بین آمریکا و اعضای 1+5 ایجاد می‌شود یا خیر، تصریح کرد: اینکه در این زمینه دسته‌بندی به وجود می‌آید تا حدی بستگی به افراد دارد. بنابراین خیلی دقیق است و نیاز به حوصله برای تصمیم گیری دارد. ولی چندین راهکار برای این موضوع وجود دارد. همانگونه که اخیرا مواضع چین اعلام شد روس‌ها هم با ما همفکری دارند. با دیگر اعضا هم در این رابطه گفت‌وگو می‌کنیم.

* توافق هسته‌ای توافق ایران با آمریکا نیست

لاریجانی با تاکید بر اینکه توافق هسته‌ای توافق ایران با آمریکا نیست، یادآور شد: این موضوع یک چالش جدی است و باید با دقت روی آن کار کنیم.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگر مبنی بر اینکه رهبری بارها عدم خوشبینی و بی‌اعتمادی آمریکایی‌ها را مورد تاکید قرار دادند چرا ظریف و دیگران یک لشکر را به خارج بردند و میلیاردها میلیارد بودجه بیت‌المال را هزینه کردند ولی هیچ هزینه‌ای دربر نداشت و دولت هم تمام هم و غم خود را روی برجام گذاشته است نه مشکلات اقتصادی مردم، گفت: دغدغه شما درست است ما باید روی مسائل داخلی، اقتصادی کشور با رونق تولید تمرکز کنیم اما موانعی هم در این میان وجود دارد که باید برداشته شود تا بتوانیم به سمت سرمایه‌گذاری داخلی حرکت کنیم.

* مسئولان کشور برای حل مشکلات اقتصادی اهتمام بیشتری ورزند

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: موضوع برجام برای تسهیل سرمایه‌گذاری داخلی بوده است که البته مسئولان باید برای موضوعات اقتصادی و حل مشکلات آن اهتمام جدی داشته باشند.

* استیضاح وزرا در شرایط کنونی دولت مطرح است

لاریجانی در پاسخ به سؤال خبرنگار باشگاه خبرنگاران درباره علت لغو استیضاح وزرا آن هم با تعداد امضای بالا گفت: ممکن است یک ابهام در موضوع استیضاح وجود داشته باشد که موضوع اصلی در کمیسیون مربوطه مطرح شده و مورد بررسی قرار می‌گیرد که ممکن است به نتیجه برسد و روشن شود. لذا ابهام استیضاح حل می‌شود و این به این منزله نیست که موضوع پنهانی وجود دارد. این موارد نیاز به سازوکار مختص خودش دارد. از آنجایی که در ماه‌های پایانی دولت یازدهم قرار داریم ما اگر وزیری را استیضاح کنیم دولت تمام می‌شود و کل کار زخمی می‌شود اما این را بگویم در همین شرایط هم استیضاح وزیر مطرح است.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه ابتکار مبنی بر اینکه آیا دست دولت برای طرح مقابله با آمریکا باز است یا خیر، گفت: در خود طرح نقاطی نوشته شده و نوع تصمیم‌گیری برای آن قید شده است.

* شورای هسته‌ای پاسخ متناسبی برای نقض عهد آمریکا دارد

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال دیگر این خبرنگار مبنی بر اینکه بسته اقدامات برجامی در صورت نقض آمریکا که از سوی صالحی مطرح شده چیست، گفت: البته برخی مواد برجام باید با دقت بیشتری نوشته می‌شد. صالحی و دیگران پیشنهاداتی در حوزه نقض برجامی آمریکا دارند که در شورای هسته‌ای مطرح می‌شود که پس از بررسی‌های لازم پاسخ متناسبی برای اقدامات آمریکا در شورای هسته‌ای اخذ می‌شود.

* در روزهای آینده موارد سازمان یافته‌ای در فراکسیون ولایت صورت می‌گیرد

لاریجانی در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم درباره شکل‌گیری هیأت رئیسه فراکسیون ولایت مجلس و تهیه اساسنامه آن عنوان کرد: هر چند که کمی تاخیر در این زمینه وجود داشت اما نمایندگان در حال حاضر در حال کار کردن و بررسی روی این موضوع هستند و این موضوع اختلاف نظرها بیشتر است. جلسات فراکسیون ولایت به صورت مرتب در حال برگزاری است اما ضرایبی هم در این زمینه وجود دارد که البته در روزهای آینده مباحث سازمان یافته‌ای در فراکسیون ولایت انجام می‌شود.

وی در پاسخ به سؤال دیگر این خبرنگار مبنی بر اینکه آیا اعتقاد دارید اراده‌ای برای عدم شکل‌گیری و سازماندهی این فراکسیون (ولایت) وجود دارد یا خیر، گفت: نمی‌دانم البته اختلاف نظرهایی بین اعضای فراکسیون وجود دارد.

* در مجلس دهم تنوع فکری وجود دارد

این خبرنگار در ادامه سؤال کرد که برخی نمایندگان می‌گویند شما در فراکسیون ولایت کم‌کاری کرده‌اید که لاریجانی در پاسخ به او گفت: من نمی‌دانم استنادات آنها چیست و البته تشکیل فراکسیون‌های فرعی هم پدیده عجیبی نیست. اکنون هم در مجلس دهم تنوع فکری وجود دارد. لذا باید با تعقل پیش رفت و اینگونه نیست که در فراکسیون ولایت کار نمی‌کنیم. در حال برگزاری جلسات به صورت مرتب هستیم.

* صهیونیستها در شرایط به هم ریختگی کنونی منطقه بیشترین استفاده را می‌بردند

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگر مبنی بر انتفاضه فلسطین گفت: شرایط فعلی منطقه خوب نیست. همانگونه که در این شرایط بحران و به هم ریختگی منطقه‌ای بیشترین استفاده را صهیونیست می‌برد. متاسفانه برخی کشورهای منطقه هم این موضوع را دنبال و تعلل می‌کنند. موضوع فلسطین و آزادی آن در کنفرانس‌ها به شکل محوری، جدی مورد بحث و پیگیری است. ما هم در مجلس این مسئله را دنبال می‌کنیم. این مسیری است که در حال پیش رفتن است و شرایط را رقم می‌زند و شرایط کنونی منطقه به ضرر مسلمانان است  که باید با کشورهای منطقه صحبت کرد. ایران از فلسطین حمایت می‌کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها