يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۰۴۸۲۳
زمان انتشار: ۱۵:۱۰     ۲۲ آذر ۱۳۹۵
گزارش کامل مناظره «رابطه ایران با آمریکا و رفتار پسابرجامی آمریکا»؛
همزمان با فرارسیدن روز دانشجو،مناظره دکتر سید حسین علوی مدیر مسئول خبرگزاری بسیج و استاد دانشگاه با داریوش قنبری نماینده دو دوره مجلس شورای اسلامی با موضوع "رابطه ایران با آمریکا و رفتار پسابرجامی آمریکا" در سالن آمفی تئاتر دانشکده علوم انسانی دانشگاه شاهد برگزار شد.
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، همزمان با فرارسیدن روز دانشجو،مناظره دکتر سید حسین علوی مدیر مسئول خبرگزاری بسیج و استاد دانشگاه با داریوش قنبری نماینده دو دوره مجلس شورای اسلامی با موضوع "رابطه ایران با آمریکا و رفتار پسابرجامی آمریکا" در سالن آمفی تئاتر دانشکده علوم انسانی دانشگاه شاهد برگزار شد.

در ابتدای این مناظره، قنبری ضمن تقدیر از بسیج دانشجویی دانشگاه شاهد برای دعوت به این مناظره گفت: از بسیج دانشجویی دانشگاه شاهد و همچنین جناب آقای دکتر علوی به دلیل برگزاری این مناظره تقدیر و تشکر می کنم.در ارتباط با سوالی که در ارتباط با آیسا پرسیده شده است، ابتدا در مورد این موضوع، یک مقدمه ای را خددمتتان عرض می کنم که از کجا این موضوع شکل گرفته است.

وی ادامه داد: آیسا یا همون (isa) به قانونی گفته می شود که در سال 1996 به ابتکار یکی از سناتورها به اسم داماتو در امریکا به تصویب رسید و برمبنای این قانون، یک سری تحریم ها و محدودیت های خاص برعلیه جمهوری اسلامی ایران به بهانه هایی همچون حمایت از تروریسم و اخلال در نظم خاورمیانه به ادعای آن ها صورت گرفته است. تحریم ها با توجه به همین دو مطلبی که عرض کردم، در پیش گرفته شد و بحث تروریسم و حمایت ما از جنبش های اسلامی منطقه را حمایت از تروریسم به تعبیر خودشان تلقی می کنند.

· قنبری: تحریم کردن ایران به بهانه انرژی هسته ای ایران،حقوق بشر و حمایت از تروریسم

نماینده سابق مجلس اضافه کرد: به هر حال این قانون در سال 1996 برای 10 سال به تصویب رسید و درسال 2006 که 10 سال از تصویب این تحریم ها تمام شده بود مجددا برای 10 سال دیگر در زمان ریاست جمهوری جرج بوش تمدید شد، الان هم در سال 2016 اعتبار 10 ساله این تحریم ها پایان پذیرفته و مجددا برای یک دوره 10 ساله دیگر تمدید شده و خب بحثی که اینجا مطرح هست این است که هدف ما از مذاکرات هسته ای این بود که تحریم ها برداشته شوند و با وجود این تحریم ها، ما به اون اهدافی که از مذاکرات داشته ایم نمی رسیم.

قنبری افزود: اینجا یک سوال مطرح می شود که آیا تمدید این قانون و قوانین مشابه دیگر که به هر حال در آینده برای ما مشکل ساز هست، آیا مخالف با برجام هست یا نه؟اگر ما متن برجام را مطالعه بکنیم میبینیم که در متن و ضمائم آن یک سری از مسائل مطرح شده که به نوعی قواعد و مقررات خاصی را در خصوص تحریم ها و چگونگی برداشته شدن آن ها را در نظر گرفته است.

· قنبری: کاخ سفید معتقد است که تحریم های آیسا همانند گذشته معلق خواهند بود

قنبری ابراز داشت: در ضمیمه شماره 2 برجام، بحث تعلیق تحریم ها در نظر گرفته شده است؛ یعنی قانون فعلی که اکنون تمدید شده هم بوده، در کنارش سه قانون تحریم دیگر هم وجود دارد و بر اساس ضمائم برجام به خصوص ضمیمه شماره 2 درنظر گرفته شده است و آن مواردی که مربوط به سرمایه گذاری بیش از 20 میلیون دلار در صنعت نفت و گاز ایران است،ممنوع شود و موارد دیگری که باز در ارتباط با منع سرمایه گذاری در یک سری بخش های خاص است ،آن ها برداشته شوند که همه این موارد در ضمیمه شماره 2 ذکر شده است که به ادعای آن چه که در این ضمیمه آمده، نباید این تحریم ها اعمال شوند.

وی افزود: این قانون در زمان فعلی و در همین یک سال ما که برجام را تصویب کردیم، اجرا نشده و در قوانین دیگر هم مواردی که مشخص شد اجرا نشده اند و معلق شده اند و دستگاه دیپلماسی و دولت آمریکا می گویند که بر اساس تفکیک قوا، ما نمیتوانیم قانون را حذف کنیم اما می توانیم آن را اجرا نکنیم. بنابراین بحث تعلیق در اجرا مطرح بوده و الان هم ادعای آن ها بنا بر اظهارات سخنگوی وزارت خارجه امریکا این است که این تحریم ها مثل گذشته معلق خواهند بود و نیازی هم به تمدید کنگره نبوده است .

· علوی: تک‌تک پیش بینی های رهبرانقلاب درباره برجام، در حال محقق شدن است

مجری: نکته قابل توجه ای که مطرح است،اجماع گروه های سیاسی چه اصلاح طلب و چه اصولگرا مبنی بر نقض برجام است اما اکنون درفضای سیاسی کمتر این اجماع را داریم و همه معتقد بودند که آمریکا نقض عهد کرده است. جنابعالی بفرمایید که تحلیلتان نسبت به نقض برجام با این رفتاری که از طرف امریکایی صورت گرفته چیست؟

دکتر علوی در ابتدای صحبت های خود، با عرض تبریک به مناسبت فرارسیدن روز دانشجو گفت: صحبت های خودم را بی مقدمه با یکی از سخنان کلیدی رهبر عظیم الشان انقلاب اسلامی در تاریخ 29بهمن سال 93 آغاز می کنم. رهبری می‌فرمایند که :«آمریکایی‌ها حتی با قبول دیکته‌های دشمن در مسئله هسته ای، باز هم تحریم ها را برنخواهند داشت.» این صحبت ها زمانی فرموده شده که نه بیانیه لوزان و نه نهایتا توافق نامه برجام بوده است و دقت و صحت پیش بینی حکیمانه رهبر معظم انقلاب هرچقدر که جلو می‌رویم بیشتر عیان می شود و صدقش بیشتر آشکار می شود.

وی ادامه داد: چیزی که کسی فکرش را هم نمی کرد و اگر کسی به مخیله اش خطور می کرد، جرات نمی کرد که آن را بیان کند، رهبری یک سال قبل از توافق نامه برجام بیان کردند که امروز صدق این موضوع را می‌بینید، آن کسانی که دیروز فکر می کردند امریکا قابل معامله و معامله گر است و دیپلماسی را معامله‌ای معرفی می کردند که در این معامله، یک چیزی را می دهی و یک چیز را دریافت می کنی و ادهای گزاف داشتند که این دیپلماسی معامله گرانه و تاجرمسلکانه در مواجه با آمریکا جواب خواهد داد، امروز را ببینند! آن کسانی که امروز رییس جمهور آمریکا را شخصیتی مودب و باهوش معرفی کردند، یک جو مردانگی داشته باشند و احوال تلخ امروز را برای مردم به درستی ترسیم کنند و واقعیتی که امروز، مردم با آن مواجه هستند را نشان بدهند و از ملت عذرخواهی کنند، چرا که برجام اتفاق تلخی است که حقیقت آن هر چقدر که جلو تر می رویم، آشکارتر می شود.

· علوی: عبور دولتی ها از خطوط قرمز رهبری در توافقنامه برجام

مدیر مسئول خبرگزاری بسیج تاکید کرد: این جماعت همانهایی بودند که سخن از برجام های 2 و 3 و 4 و 5 گفتند و برجام را آفتاب تابان و فتح الفتوح و بلکه فتحی بزرگتر از آزادسازی خرمشهر معرفی کردند. منتقدین برجام را مُشتی بی سواد و کاسب و جیب‌بُر معرفی کردند و کسی که انتقاد می کرد را به جهنم حواله می دادند؛ حال؛ امروز را ببینند که آمریکا برجام را نقض کرده است و عاقبت اعتماد به شیطان را عیان ساخته است! برجام، متنی توافق شده است که در نامه تایید مشروط برجام به تعبیر مقام معظم رهبری سراسر آن ابهام و اشکالات ساختاری است و همین متن مریض است که باعث شده تا به تعبییر مقام معظم رهبری ما دچار خسارات محض در برابر هزینه‌های هنگفت شویم.

وی افزود: امروز فوردو به نمایشگاهی مضحک تبدیل شده است و حق نداریم در آنجا یک گرم اورانیوم ذخیره نماییم؛ چه غنی شده و چه غنی نشده و تا 15 سال حق نداریم بیش از 300 کیلو اورانیوم غنی شده حدود پنج درصد در ایران نگه داریم و این یعنی اینکه صنعت هسته ای را نابود کرده ایم و بعد از 15 سال، 5000 سانتیریفیوژ IR1 داریم و ذخیره اورانیوممان 300 کیلوگرم بیشتر نخواهد بود ولذا از صنعت هسته ای چیزی باقی نمانده است. با بچه که طرف نیستید، ملتی هست،عقلی هست، خردی هست و خسارت محض یعنی این همه کاری که کردید و سیمانی که در قلب راکتور اراک ریختید و آب سنگینی که صادر کردید و سانتریفیوژهایی که با زیرساختار بتونی‌اش از زمین محو کردید! و ده‌ها تن اورانیوم غنی شده ای که دود کردید و به هوا فرستادید! در همین برجام آمده است که فروش هواپیمای مسافربری وظیفه ایالات متحده امریکاست اما مصوبه اخیر کنگره را دیدید که نقض آشکار برجام بود اما نقض برجام فقط این نیست، این آخرین مثال از نقض های مکرر برجام است.

· علوی: قانون ISA تمدید نشده، بلکه دوباره در آمریکا تصویب شده است

سیدحسین علوی خاطر نشان کرد: در ماجرای تحریم ویزا، کشورهایی که با آمریکا معاهده لغو ویزا داشتند، شهروندانشان اگر از این به بعد به ایران سفر کنند، موظف به دریافت ویزا هستند. این نقض آشکار همین توافق مریض و مبهم است! این حرف را من نمی گویم، بلکه عباس عراقچی رئیس کمیسیون نظارت بر اجرای برجام می گوید. مذاکره کننده ارشد تیم هسته ای می‌گوید که تحریم ویزا قطعا نقض برجام است و آخرین موردش همین قانون ISA یا داماتو است. تاریخ انقضای این قانون را در متن آن 31 دسامبر سال 2016 اعلام کردند و این قانون در دی ماه امسال تمام می شود و به جای اینکه براساس همین متن برجام عمل کنند، این قانون را مجددا تصویب کردند. این دروغی بزرگ است که می گویند آن را «تمدید» کردند. نخیر آقا! این قانون منقضی شده بود! اما بدون یک مخالف؛ جمهوری خواه و دموکرات مجددا آن را به تصویب رساندند تا نشان دهند که دعوای دموکرات ها و جمهوری خواهان در خصوص برجام، صرفا نمایشی است برای فریب ساده لوحان حاضر در برخی گروه های سیاسی داخل ایران!

· قنبری: برجام یک اراده نظام بوده است و نباید از آن برداشت جناحی کرد

در ادامه این مناظره، مجری برنامه پرسید که تحلیل قنبری نسبت به اقدامات آمریکا چیست و این کشور به دنبال چه خواهد بود؟

قنبری اما به صحبت های دکتر علوی واکنش نشان داد و در جوابش گفت: این طوری صحبت کردن با واقعیت ها همخوانی ندارد. طرف ما در بحث مذاکرات برجام، فقط آمریکا نیست و کشورهای 1+5 است. آمریکا با ما قرارداد دوجانبه ندارد که یک جانبه بخواهد آن را لغو کند و ما بگوییم که همه چیز به هم خورده و دیپلماسی دولت آقای روحانی هم شکست خورده است و این مسائل را با یاس و ناامیدی به جامعه بگوییم. برجام اراده نظام بوده است و نباید از آن برداشت جناحی کرد.

وی افزود: در راس دیپلماسی ما رهبری قرار دارد. در تصمیم گیری های متعلق به حوزه سیاست خارجی، مجلس نیز دخالت دارد و برجام با اجازه رهبری به نتیجه رسیده است و استراتژی رهبری در این برجام، استراتژی نرمش قهرمانه بوده که به نتیجه رسانده است.ما در این برجام چه کاره ایم که بیایم از سوی رهبرانقلاب صحبت کنیم؟ آیا این درسته؟ به هر حال با عنایت رهبری، همه چیز پیش رفته است و صحبت های اخیر رئیس جمهور را در دانشگاه شاهد دیدیم که گفتند که طبق اسنادی که در اختیار داریم،همه موارد را با اجازه رهبری پیش بردیم. پس چرا می آییم اراده نظام را زیر سوال می بریم و این گونه ناامیدی به کشور می دهیم. آیا کشور ما غیر از این می خواهد؟

· قنبری: اگر برجام نبود، به ایران حمله نظامی می کردند

نماینده سابق مجلس تاکید کرد: آمریکایی ها و ترامپ می خواهند که برجام به نتیجه نرسد و از این موضوع خوشحالی می کنند و آیا برگشت به دوران تحریم ها، نتیجه ای جز عاقبت عراق دارد؟ ما تحت اعمال ماده 41 منشور ملل متحد بودیم و در نتیجه سیاست های غلط احمدی نژاد که سیاست تهاجمی را در پیش گرفت، ما تحت این منشور ملل قرار گرفتیم و 40 قطعنامه تحریم علیه ما صادر شد و در نتیجه قطعنامه های این تحریم ها، صادرات ما از صادرات دو میلیون و اندی بشکه در روز به 600 تا 700 هزار بشکه در روز رسید و آمریکا و کشورهای غربی به سمت برنامه ای می رفتند که ایران به سمت برنامه نفت در مقابل غذا یعنی همان سناریویی که برای عراق تدارک دیده شد،هم حرکت کنند.

قنبری افزود: فصل 7 منشور، دو ماده مهم دارد. ماده 41 بحث تحریم را مطرح می کند، اینکه ایران را تهدیدی علیه صلح و امنیت بین المللی نشان داده بودند و به همین خاطر، تحت ماده 41 تحریم شدیم و بالافاصله بعد از آن، ماده 42 را داریم که اعلام می کند که چنانچه اگر تحریم ها باعث تغییر رفتار خاطی نشود، ماده 42 اعلام شود که نتیجه آن، اجماع بین الملل برای حمله نظامی به ایران است. هر روز می گفتند که گزینه نظامی روی میز است و هر روز از این صحبت می شد و می خواستند ما را به سمت حمله نظامی ببرند که تحت ماده 42 فصل 7 منشور به ما صورت بگیرد.

· قنبری: برجام باعث امنیت ایران شده است

وی خاطر نشان کرد: برجام امنیت را به ما داده است و اکنون کسی از این صحبت نمی کند که ایران تهدیدی بر علیه جهان است و بیاید بحثی از گزینه نظامی علیه ایران داشته باشد. نباید فراموش کرد که در نتیجه برجام، صادرات نفت ما از 600هزار بشکه در روز، به صادرات نفت به دو میلیون و 300هزار بشکه در روز رسیده است و در اجلاس اخیر اوپک هم یک پیروزی به ما نصیب شد که 100هزار بشکه به آن افزوده شده است. آیا این پیروزی نیست؟

قنبری ابراز داشت: رئیس جمهور از طریق وزارت خارجه، مذاکرات را پیگیری کرده و مجلس هم پیگیر این موضوع بوده است و این مجلس نهم بود که علاوه بر اختلاف عقایدی که با رئیس جمهوری ما داشت، این قانون را تصویب کرد. باید گفت که تیرماه 94 برجام بین ایران و گروه مذاکراتی به نتیجه رسید تا دی ماه 94 طول کشید تا در مجلس به تصویب برسد و رهبری هم آن را تایید کرد.آن وقت ما بیاییم همه چیز را زیر سوال ببریم؟ آمریکایی ها چه کاره هستند که بیایند و برجام را زیر سوال ببرند؟ در خصوص متن برجام، آنچه که آمده است باید موبه مو اجرا شود و هیچ احدی حق ندارد که آن را به هم بزند و همان طور که رئیس جمهورمان گفتند، اگر کوچکترین اقدامی در جهت خلاف عمل به برجام صورت بگیرد، ما هم مقابله به مثل می کنیم.

· علوی: شورای امنیت، قانون جنگل است

دکتر علوی، در بخشی دیگری از صحبت های خود در جواب قنبری گفت: اولا می گویند که طرف حساب ما فقط آمریکا نیست و شورای امنیت است و ... ببینید! دوستان ما یا برجام را نخوانده‌اند و یا خوانده‌اند و می خواهند متنش را ندید بگیرند. در برجام سازوکار حل اختلاف پیش بینی و تصویب شده است، یعنی اگر شما به عنوان ایران احساس کردید که طرف مقابلتان به تعهدات خود عمل نمی کند یا برعکس، یک کمیسیونی پیش بینی شده است که به عنوان کمیسیون حل اختلاف عمل می کند. این کمیسیون 8 عضو دارد که سه عضوش ایران و روسیه و چین و 5 عضو دیگر آن امریکا، انگلیس،فرانسه، آلمان و اتحادیه اروپا هستند. در این کمیته، رای گیری خواهد شد و فردا اگر شما ادعا کنید که ما از حقمان دفاع می‌کنیم، براساس معاهده ای که امضا کردید، در آن کمیسیون مشترک که رفتید، 5عضوِ طرفدار آمریکا رای می دهند و این سه عضو طرف ما هم رای می دهند. حالا بروید و شکایت کنید و ببینید که آیا 5عضو طرفدار آمریکا به ما رای می دهند یا به آمریکا؟ آمریکا می گوید که ما نقض برجام نکردیم. فرانسه آیا به نفع ما رای می دهد؟ انگلیس و آلمان اتحادیه اروپا که یک‌یکشان نقش سگ دست‌آموز آمریکا و صهیونیسم جهانی را بازی می‌کنند آیا به نفع ما رای خواهند داد؟! آخر شما چقدر ساده‌اید! خوب بروید شکایت کنید تا مثل بالا کشیدن 2 میلیارد دلار از اموال ایران که هیچ کاری در مقابل آن از دستان ناتوان دولت برنیامد، باز هم توی دهانتان بزنند! این دوستان، طوری کلمه شوای امنیت را در دهانشان می‌چرخانند که گویا مثلا مجلس قانون گذاری عدل اسلامی است! برادر من! شورای امنیت، قانون جنگل است!

· علوی: هیچ ضمانتی از سوی آمریکا برای عمل به برجام وجود ندارد

مدیرمسئول خبرگزاری بسیج خاطر نشان کرد: تمام این تحریم ها به راحتی قابل برگشتند و هیچ ضمانتی از جانب آمریکا یا اتحادیه اروپا یا غیره به دوستان ساده دل ما داده نشده است که این ها به تعهدات خود عمل می‌کنند، ولی در نقطه مقابل؛ بر ما ابزار راستی آزمایی مسلط کرده‌اند. ما آژانس انرژی هسته ای را بالای سرمان می بینیم و این آژانس گزارش می دهد که اگر تخلف کردیم، آنها هم بتوانند تحریم ها را برگردانند.

دکتر علوی در جواب این مطلب قنبری که ادعا می کند برجام به تایید رهبری رسیده است، گفت: می گویند که رهبرانقلاب برجام را تایید کرده است. حضرت آقا، ده ها خط قرمز هم اعلام کردند و علنا با مردم در میان گذاشتند. شما به کدامیک از شروط رهبری در تایید مشروط برجام عمل نموده‌اید که می‌خواهید دامان رهبری را به ننگ برجام آلوده نمایید؟! ما این ها را برای منافع جناحی اعلام نمی کنیم. بنده به سخنان رهبری اشاره می کنم. شما می گویید که رهبری در راس سیاست خارجی بوده است، خب امیرالمنین هم در راس حکومت بوده است. وقتی یک عده ای از خواص و نیروهای سیاسی اثرگذار جاهل، آن حضرت را مجبور به پذیرش حکمیت کردند، ایشان نیز این کار را کردند. وقتی برخی خواص می گویند که آمریکا بزرگترین قدرت عالم است و کدخدای جهان است و آب خوردن ملت نیز به تحریم ها گره خورده است، وقتی رئیس جمهور کشورمان، رئیس جمهور آمریکا را فردی «مودب و باهوش» اعلام می کند، یعنی اوبامایی که مردم یمن و عراق و سوریه را به خاک و خون می کشد از سوی آقای روحانی، اسمش را مودب می گذارند، رهبری با این هوش و درایت سیاسیِ مشعشع چه کنند؟ سیاست اسلامی رهبری در میانه‌ی این فتنه‌ی پیچیده، روشنگری ملت از طریق صبوری پدرانه در مقابل اعوجاجات ایدئولوژیک دوستان دولت بوده است تا گذر ایام صحت پیش‌بینی‌های ایشان را در مورد ماهیت حیوانی آمریکا به دوست و دشمن ثابت نماید.

وی ادامه داد: رهبری خط قرمزها را با مردم در میان گذاشتند و به مردم فرمودند که ایها الناس! شاهد باشید که من گفتم که «اهرم تحریم ها باید به معنای واقعی کلمه از دست دشمن خارج بشود.» ایها الناس! شاهد باشید من 9 شرط برای اجرای برجام گذاشتم و بدون اجرای آن 9 شرط اجرای برجام را تخلف محض می‌دانم. چرا رئیس جمهور، تهدید می کند که اسنادی را منتشر می کند که همه چیز در برجام با تایید رهبری بوده است؟ این مطلب کذب محض است. حضرت آقا فرمودند که شرط اول برای اجرای برجام این است که رئیس جمهور آمریکا باید ضمانت کتبی بدهد که تمام تحریم ها را لغو خواهد کرد. مگر رهبری چنین شرطی را نگذاشتند؟ آیا دولت چنین ضمانتی را کتبا از رئیس جمهور امریکا گرفت؟ دولت به تعهداتی که از طرف رهبری خواسته شده بود عمل نکرد و اگر عمل کرده بود روزگار ما این گونه نبود.

· علوی: رهبرانقلاب بارها درباره رعایت خطوط قرمز در برجام هشدار داده بودند

مدیرمسئول خبرگزاری بسیج تاکید کرد: من خط قرمز های رهبری را سریع می شمارم. ایشان فرمودند که «آمریکایی ها تکرار می کنند که ما قرارداد با ایران می بندیم و بعد نگاه می کنیم ببینیم که اگر به قرارداد عمل کردند، تحریم ها را برمی داریم. رفع تحریم ها موضوع مذاکرات است نه نتیجه مذاکرات و...»

وی ادامه داد: الان رئیس کل بانک مرکزی در همین دولت حضرات برجامیستها می گوید که دستاورد ما در حوزه مالی و پولی تقریبا هیچ بوده است! آقای قنبری! این را گفت یا نگفت؟ این حرف را من نمی گویم. رهبری فرمودند «بنده با توافقی که بتواند انجام بگیرد موافقم، البته توافق بد نه. آمریکایی ها مکررا اعلام می کنند که توافق نکردن بهتر از توافق بد است.» متاسفانه دوستان ما تدبیر لازم را نداشتند هر چند انسان های خوبی بودند.

دکتر علوی در ادامه ابراز داشت: رهبری فرمودند که دوستان عجله کردند. این دوستان برای منافع داخلی سیاسی‌شان و برای انتخابات بعدی، تلاش کردند که هر چه سریع‌تر مسئله را به نتیجه برسانند. و در کمال بی‌تدبیری، این جنین را در 4 ماهگی سزارین کردند!

وی در بخش دیگری از صحبت های خود در جواب این مطلب قنبری که ادعا کرده بود که مجلس هم در جریان برجام بوده است، گفت: مجلس در مسئله برجام چه کرد؟ اصولگرایی و اصلاح طلبی برای منِ بسیجی هیچ فرقی نمی کند، مجلسی که شما از آن اسم می برید، تصمیمی که حیات کشور را برای 15 سال تحت الشعاع خود قرار می‌داد را در 20 دقیقه تصویب کرد! کار مجلس دهن کجی بی‌سایقه‌ای بود بر متن قانون اساسی. قانون اساسی می گوید معاهدات بین المللی‌ای که کشور را زیر بار تعهدات حقوقی به اجانب می‌برد باید از جانب دولت به صورت لایحه به مجلس بیاید و تصویب شود اما تا این لحظه، دولت هیچ لایحه ای به مجلس ارائه نکرده است! برجام کجا از تصویب مجلس گذشته؟ برادرم؟!

· علوی: میکروفن نمایندگان مخالف برجام را قطع کردند

این مدرس دانشگاه افزود: در روز تصویب برجام، میکروفن نمایندگانی که برای اصلاح این قانون، پیشنهادات و انتقاداتی داشتند را قطع کردند. این کار خلاف صریح قانون و آیین نامه داخلی مجلس بود. بعد نتیجه اش چی شد؟ همین بلایی که امروز به جان ملت ما افتاده.

شروط رهبری را بخوانید تا بدانید اشتباه از کجا صورت گرفته است. آقا به صراحت خط قرمزها را گفتند ولکن دولت یازدهم عمل نکردند.


قسمت دوم از مناظره سیدحسین علوی و داریوش قنبری

· قنبری: برجام یک توافق چند جانبه است و فقط با آمریکا نیست

قنبری در جواب سخنان دکتر علوی گفت: من فکر می کنم بهتر است که حرف خودمان را بزنیم و از رهبری برای اهداف خودمان حرف نزنیم. در ارتباط با مطالب ایشان، چند نکته را خدمت شما می گویم. آقای علوی گفتند که کمیسیون مشترک، کمیته ای است که 5 عضوش را طرفداران امریکا دارند و سه عضوش را ما داریم. بنده آقای علوی را به موضع اخیری که خانم موگرینی داشتند، ارجاع می دهم.وی به مواضع ترامپ واکنش نشان داده و اعلام کرده است که آمریکا به تنهایی نمی تواند در خصوص برجام رفتار کند و ترامپ هم نمی تواند که توافق هسته ای با ایران را نقض کند، چرا که برجام یک توافق چند جانبه بین المللی است و برای همه لازم الاجرا است.

وی ادامه داد: اگر یک زمانی دیوانه بازی ترامپ به جایی برسد که بخواهند وعده هایی را که در زمان انتخابات داده است را انجام دهد، این کار، نتیجه ای جز انزوای آمریکا در نظام بین الملل را به دنبال نخواهد داشت و سراشیبی قدرت آمریکا خواهد بود. ترامپ هم اعلام کرده است که منظورش پاره کردن برجام نبوده و این مشخص است که آمریکا هم در ارتباط با مباحثی که در برجام هستش، نمی تواند یک جانبه عمل کند.

اس 300 را با قدرت دیپلماسی از روسیه تحویل گرفتیم

نماینده سابق مجلس تاکید کرد: اگر بیست سال پیش بود، آمریکا می توانست به تنهایی برایمان مشکل ساز شود اما الان قدرت های دیگر شکل گرفتند. در کنار آن،اتحادیه اروپا و چین به عنوان قطب های دیگری ظاهر می شوند و اگر هم به تعهدات خود در برجام عمل نکند، ما آن را با سایر کشورها ادامه می دهیم. نباید فراموش کنیم که ما قبلا تحت تهدید شورای امنیت بودیم. روسیه که نگاهمان به آن مثبت بوده است، در دوران احمدی نژاد بر علیه ما رای داد و اس 300 ها را در زمان تحریم ها به ما تحویل نداد اما با دیپلماسی و برجام بود که آنها اس 300 را به ما تحویل دادند. از چی صحبت می کنید؟ می خواستید با چی ادامه دهید؟ جانشین شما برای برجام چیست؟ چه چیزی را می خواهید جایگزین برجام کنید؟ ما امروز می گوییم که مثلا برجامی وجود ندارد. به کجا می رسیم؟ باز تحت ماده 7 منشور قرار می گرفتیم و باید تحقیق کنید تا بدانید که عاقبت کشورهایی که زیر این منشور رفتند چه بلایی بر سرشان آمده است.

قنبری خاطر نشان کرد: برجام، کشور و نظام را نجات داد، چرا این ها را نادیده می گیرید. در اهمیت برجام همین نکته در اهمیت دیپلماسی آقای روحانی و ظرافت کار اقای ظریف کافیه که ترامپ اعلام می کند که آمریکا در قضیه هسته ای به ایران باخته است و صراحتا اعلام می کند که امتیازات زیادی به ایران داده شده است و در شرایطی که ایران تحت تحریم بود، ایران به سمت فروپاشی نزدیک می شد و این مذاکرات نباید صورت می گرفته است.

هدف آمریکا از تحریم ها، براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران است

وی افزود: آمریکایی ها با دو هدف تحریم ها را بر علیه ما به راه انداختند، اول اینکه نارضایتی مردم کشورمان بر علیه نظام شکل بگیرد و بدبین شوند و دوم اینکه ایران به لحاظ اقتصادی و نظامی تضعیف شود تا با یک حمله کوچک از پای در بیاید. با این اهداف، ما را تحریم کرده بودند و ما از آن شرایط خارج شدیم. در حال حاضر دشمن، ابراز نگرانی می کند که چرا این امتیاز را به ایران داده است تا به دارایی های خودش دسترسی داشته باشد و قدرتمند شود؛ کشوری که به سمت نابودی پیش می رفت.

نماینده سابق مجلس گفت: حداقل بیایید به صحبت های دشمنانتان گوش کنید و ببینید که در خصوص برجام چه می گویند؟ من نمی گویم که برجام نمره 20 گرفته است، اما صفر هم نیست. قضاوت علمی کنیم و باید بگوییم که در خصوص برجام، نه همه چیز را از دست دادیم و نه همه چیز را به دست آوردیم. تمام تاسیسات هسته ای ما تعطیل نشدند و ما الان از تکنولوژی کشورهای دیگر هم می توانیم استفاده کنیم و توانایی آن را داریم که به مبادلات تجاری هسته ای بپردازیم و آب سنگین و واورانیوم غنی شده بفروشیم. ما دانش هسته ای را حفظ کردیم و آن را همانند کشور لیبی تعطیل نکردیم. فردو، اراک ،نطنز و اصفهان فعال است و چیزی تعطیل نشده است و ما مثل لیبی، همه چیز را به آمریکا تحویل ندادیم؛ هر چند تعداد سانترفیوژها را کم کردیم اما معامله کردیم و در معامله یک چیزی می دهیم و یک چیز دیگر می گیریم.

برجام باعث امنیت ایران شده است؟ یا خون شهدای جوانان این مملکت؟

دکتر علوی در ادامه صحبت های خود،تاکید کرد: فصل 7 یک ماده 41 و یک ماده 42 دارد. ماده 41 فقط تحریم است و برای ماده 42 باید قطعنامه شورای امنیت تصویب شود. ما قطعنامه شورای امنیتی که در فصل 7 ما را به حمله نظامی بکشد به هیچ وجه نداشتیم. کشورمان فقط در ماده 41 بود و ما فقط تحریم بودیم .آقای قنبری گفتند که برگشت به تحریم ها، چیزی جز عراق شدن برای کشورمان خواهد داشت؟ ببینید! وقتی که کسی نگاهش به بیرون باشد، این شکلی حرف می‌زند! این ها به ظرفیت های درونی ملتشان توجه نمی کنند. روزی روزگاری نه با توانایی امروز، در مقابل ده ها کشور که آمریکا هم از آن پشتیبانی می کرد، جنگیدیم و وجبی از خاکمان را هم به دشمن تحویل ندادیم. ما را از جنگ نترسانید!

وی در بخش دیگری از صحبت های خود، در جواب اینکه برجام، باعث ایجاد امنیت در ایران شده است، گفت: می گویند که برجام برای کشورمان امنیت آورده است. نخیر برادر! آن جوانی که امروز در حلب می جنگد و فرزندش را یتیم می کند و برای اسلام و برای دفاع از حرم آل الله خون پاکش را فدا می‌کند، اوست که امروز برای ما امنیت آورده است. بعد از برجام روزی نبود که نگویند گزینه نظامی روی میز است! حال طرفداران این دولت ادعا می کنند که این حرف ها فقط در زمان احمدی نژاد بوده است. نه برادر، من خادم خبرگزاری بسیج هستم و در حوزه خبر و اطلاع رسانی زندگی می کنم. شما از اخبار اطلاع ندارید! هر روز بعد از برجام، دائما ما را تهدید به حمله نظامی کردند. تحریم های جدیدی وضع کردند و اتهامات جدید به ما وارد کردند.مگر این کار را نکردند؟

پول های آزاد شده‌ای که می گویید، کجاست؟

مدیر مسئول خبرگزاری بسیج در ادامه تاکید کرد: آقای قنبری گفتند که ما پول نفت را تحویل می گیریم! عزیزم! به اعتراف اقای بعیدی نژاد ما اکنون حقوق کارمندان سفارتمان در انگلیس را هم نمی توانیم بدهیم و هنوز تحریم هستیم. آقایان می گویند که بانک های اصلی دنیا با ما معامله نمی کنند. تحریم سرجایش باقی مانده است.سوئیفت هم با ما همکاری ندارد و وقتی به آن پیغام می فرستیم، جوابی از آن سو نمی گیریم و این یعنی اینکه تحریمی برداشته نشده است.

علوی گفت: می گویند که 150 میلیارددلار دارایی های ملت ایران آزاد شده است. این پول کجاست برادر؟ اگر آزاد شده بود، وضع اقتصادی کشور این نبود. این حرف آقای قنبری را دولت هم قبول ندارد. پس کجاست این پول؟ اگر چنین پولی در کشور آمده بود که وضع کشور این نبود که دولتی ها بگویند که برای خروج از رکود، پول نداریم ومدام از قطع یارانه ها سخن بگویند.

وی ابراز داشت: آقای قنبری می گوید که بهتر است حرف خودمان را بزنیم نه حرف رهبری را. باید در جواب بگویم: نخیر برادر! بهتر است که حرف رهبری را بزنیم نه حرف شما و حرف بنده را...در جایی که ولایت فقیه وجود دارد حرف من و شما ملاک نیست.

منافع انقلاب را منافع جناحی می نامند

قنبری در جواب این صحبت های دکترعلوی گفت: من می گویم که شما در جهت منافع خودتان از زبان رهبری صحبت نکنید.

دکتر علوی پاسخ داد: حضرات، منافع انقلاب را منافع جناحی می نامند! همین بلا را در ماجرای فتنه 88 بر سر نظام آوردند و به تعبیر رهبری، در آن سال کودتا کردند و در برابر اصل نظام ایستادند و گفتند که انتخابات بهانه است و اصل نظام نشانه است. امروز امثال اقای قنبری از اصحاب فتنه حمایت می کنند. بله! ما هم جناحی هستیم! لکن جناح ما جناح اسلام و انقلاب است. من نه اصولگرا هستم، نه اصلاح طلب با آن تعبیری که شما از جناح صحبت می کنید. من انقلابی ام آقای قنبری ام! و انقلابی سخن رهبری را فصل الخطاب می داند.

مدیر مسئول خبرگزاری بسیج ادامه داد: آقای قنبری می گوید که ترامپ تنها مانده است. عزیزم! کجا سیر می‌کنید؟! این تخلفات و این نقض برجام ها چه ربطی به ترامپ دارد؟!! اینها یکسره از سوی دولت اوباما صورت گرفته است و هنور ترامپ سرکار نیامده است. یعنی الان شما فکر کرده اید رئیس جمهور آمریکا دونالد ترامپ است؟!!! اوباماست که قانون آیسا که با اجماع دموکرات و جمهوری خواه تصویب شده است را امضا می کند. هنوز ترامپ سرکار نیامده است! هرچند او هم بخشی از این بازی است و باید گفت که ترامپ برجام را پاره نمی کند. چه موهبتی بالاتر از برجام برای امریکاست؟

وی تاکید کرد: آقای قنبری مدعی است که آمریکا حق لغو توافق چند جانبه را ندارد و لغو برجام، آمریکا را منزوی خواهد کرد. مسلم است که همچین کاری را امریکا انجام نمی دهد چون آمریکا همانند اینجا نیست که متن مذاکرات را از ملتشان پنهان کند. مثل اینجا نیست که حتی یک نماینده مجلس هم نداند که در مذاکرات هسته ای چه اتفاقی افتاده است و در مقابل، آمریکایی ها همه چیز را در جریان ملت خود و اسرائیل گذاشتند اما متاسفانه دولت یازدهم، ملت خودمان را در جریان جزئیات و واقعیت های برجام نمی گذاشت.

رهبری فرموده اند که اعضای تیم هسته ای،بچه های انقلاب هستند

مجری این مناظره پرسید که واکنش جمهوری اسلامی ایران در خصوص نقض برجام چه خواهد بود؟

ابتدا قنبری در جواب دکتر علوی گفت: سخنان رهبری فصل الخطاب است ولی ای کاش هم در مقام عمل، آن را فصل الخطاب بدانیم. آقای علوی استراتژی نرمش قهرمانانه را نفی می کند و دفاع رهبری از تیم هسته ای را هم طوری دیگری جلوه می کند. اگر صحبت های رهبری را فصل الخطاب می بینید، ایشان در مورد تیم هسته ای گفتند که این ها بچه های انقلاب هستند. رهبری می گویند که این ها بچه های انقلاب و نظام هستند و ما کاملا به این ها اعتماد داریم و اگر هم مشکلی هست از بدعهدی طرف مقابل است و مشکل مربوط به این بچه ها نیست.

وی ادامه داد: اگر شما به رهبری اعتقاد دارید، این حرف ها را باید عملی کنید. بنده می خواهم با چهارچوب علمی، موضوعات برجام را مطرح کنم و اینجا نبرد اصلاح طلب و اصولگرا و انجام کارهای حزبی نیست. ما به اینجا آمدیم که در خصوص مسئله مهمی به نام برجام صحبت کنیم و اینجا راجع به یک موضوعی که در جامعه مهم است صحبت کنیم و برای برطرف کردن مشکلات آن باید چه تدبیری بیندیشیم.

باید از عهدنامه های ترکمانچای و گلستان درس عبرت بگیریم

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در ادامه صحبت های خود، خطاب به دکتر علوی افزود: شما را به جنگ های ایران و روسیه در قرن نوزدهم میلادی ارجاع می دهم. این جنگ بین ایران و روسیه اتفاق افتاده است و در جنگ اول، گرجستان فعلی از ایران جدا شد و نتیجه اش عهدنامه گلستان بود. به دنبال جدا شدن گرجستان از ایران، عده ای آمدند و گفتند که ما باید غیرت داشته باشیم و عده ای جهاد بر علیه روسیه را خواستار شدند و در مقابل، عباس میرزا ولیعهد وقت قاجار که فرماندهی جنگ اول با روسیه را به عهده داشت، اعلام کرد که ما توان مقابله با روسیه را نداریم و نتیجه اش شکست و وضعیت بدتر خواهد شد،بهتر است که به این وضعیت فعلی که گرجستان از ایران جدا شده است راضی باشیم و دوباره وارد جنگ دومی نشویم چون نتیجه اش یک وضعیت بدتر از گرجستان خواهد بود.

قنبری اضافه کرد: عده ای عباس میرزا که فردی واقع گرا بود را به ترسویی متهم کردند و فشار آوردند و نهایتا جنگ دوم آغاز شد و نتیجه آن چیزی نبود جز معاهده ترکمنچای. یعنی یک معاهده یک طرفه که به موجب آن، نه تنها گر جستان از ایران جدا شد، بلکه کشور ارمنستان و آذربایجان فعلی را هم از دست دادیم و نیروهای روسی تا تبریز پیش آمدند و اگر دنبال یک مرز طبیعی و رودخانه ارس نبودند، تبریز را هم از ایران جدا می کردند. علاوه بر اینکه این همه مناطق از ایران جدا شد، کاپیتولاسیون هم بر ایران تحمیل شد و ما محکوم شدیم و چون آغاز گر جنگ بودیم، غرامت جنگی هم پرداختیم و ما نمی توانیم تاریخ خودمان را تکرار کنیم.

باید ببینیم که تاریخ با کشورهایی که تحث ماده 7 شورای امنیت هستند، چه کرده است؟

وی افزود: ما در یک نظام سلسله مراتب زندگی می کنیم که در مقابل این نظام، دشمن قرار گرفته است و دنبال بهانه است که ما را به لبه پرتگاه ببرد. دنبال بهانه است که نظام جمهوری اسلامی را به عنوان یک نظام اسلامی که مبتی بر مذهب است را از بین ببرد. اسلام انقلابی الان مهمترین دشمن آمریکاست و به نوعی می خواهد ما را با چالش روبرو کند و دنبال این است که کشورمان را تضعیف کند و دنبال بهانه هایی است که اجماع علیه ما ایجاد کند.

قنبری با اشاره به صحبت های دکتر علوی گفت: آقای علوی گفتند که در شورای امنیت باید قطعنامه جدیدی برای ماده 42 تصویب می شد و تا آنجایی که اطلاع داریم، آن اعمال نشده است. در متن ماده 42 آمده است که اگر ترتیبات ماده 41 یعنی تحریم ها واقع نشود اجماع بین المللی برای حمله نظامی شکل خواهد گرفت. اگر به هر حال این اتفاق (برجام) نمی افتاد، خدای ناکرده ما به و ضعیت شبیه ترکمنچای دچار می شدیم. در آن زمان، واقعا چه کسی مسئول بود؟ آیا آن موقع تفکر ایشان را می توانستیم به کار ببریم. پدیده های اجتماعی وسیاسی هم مثل طریقه های علوم تجربی نیستند که ما بتوانیم آن را در آزمایشگاه ها بررسی کنیم و ما باید برای بررسی پدیده های اجتماعی و سیاسی به تاریخ رجوع کنیم و ببینیم که تاریخ چه کرده است؟

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: باید ببینیم که تاریخ با کشورهایی که تحت ماده 7 هستند چه کرده است و بایستی که تصمیم های خودمان را بگیریم. عاقلانه ترین تصمیمی که گرفته شده، برجام است و جز این راهی نیست. مخالفان برجام فقط یک دیدگاه سلبی دارند و نگاهی ایجابی به موضوع ندارند.

برجام، مدت ها در کمیسیون های اختصاصی بررسی شده بود

قنبری افزود: آقای علوی مرتبا صحبت از خبرهای خبرگزاری می کنند، اگر خبرگزاری ایشان اخبار را خوب منتشر کند خیلی از اخبار خوب را می توانند بگوید. اخیرا آقای روحانی اعلام کرده اند که ما مشکلات بانکی مان با جهان برطرف شده است.

وی تاکید کرد: آقای علوی کارکرد مجلس را زیر سوال می برد و باید بداند که این ها نمایندگان مجلس هستند. اینکه می گویند مجلس نباید در 20 دقیقه برجام را تصویب می کرده است باید بگویم که آیا کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس که هفته ها کار در این خصوص کرد، بیست دقیقه بود؟ این انصاف است؟ بله در مجلس تصویب شد اما تصمیم گیری ها در کمیسیون ویژه بررسی برجام صورت گرفت و به صحن علنی مجلس رسید و فقط نیاز به رای گیری داشت. شما با صحبت هایتان مجلس و رئیس جمهور را این طوری توصیف می کنید و فقط به صحبت های رهبری اشاره می کنید اما در عمل ما چیزی نمی بینیم. من فکرمی‌کنم نگاه واقع گرایانه ای باید به برجام داشته باشیم.

فردو چه فعالیتی دارد؟ چرا با افکار عمومی بازی می کنید؟

در ادامه این مناظره ابتدا دکترعلوی در جواب صحبت های قنبری گفت: آقای قنبری عزیز فرمودند که صنعت هسته ای را تجاری کردیم، یعنی داریم تجارت می کنیم. فرمودند که فردو فعال است. سوال بنده این است که فردو چه فعالیتی می کند؟

قنبری پاسخ داد: فردو با یک هزار سانترفیوژ فعاله و این موضوع در متن برجام هم آمده است .

دکتر علوی در پاسخ به این صحبت های قنبری افزود: این حرف ها اشتباه است. واقعیت را برای دانشجویان بگویید! الان هزار سانتیرفیوژ در فردو روی هوا می چرخد! و ما حق نداریم به آن گاز هگزا فلوراید اورانیوم تزریق کنیم. همین مساله نشان می دهد که ایشان متن برجام را نخوانده‌اند! هزار تا "آی آر وان" روی هوا می چرخد و فقط برق اضافی برای کشور مصرف می کند. ما حق غنی سازی در فردو نداریم برادرم! این خیلی بد است که به مردم آدرس غلط می دهیم.

فقط سیدعلی خامنه ای بود که نرمش قهرمانانه کرد!

مدیر مسئول خبرگزاری بسیج در بخش دیگری از صحبت های خود در پاسخ به آقای قنبری گفت: نکته بعدی اینکه، فرمودید که من گفتم که مذاکره معامله نیست. من اصلا این حرف را نزدم. گفتند که بنده نرمش قهرمانه رهبری را قبول ندارم! اینها دروغ‌گویی است برادرم! چرا افترا می‌زنید؟! باید بگویم که بنده کاملا این نرمش قهرمانانه را قبول دارم و توقع نیز از دولت محترم این بود که نرمش قهرمانانه کند، نه اینکه سازش عجولانه نماید! اتفاقا در این بازی سیاسی پیچیده، تنها کسی که حقیقتا نرمش قهرمانانه کرد؛ آیت الله سیدعلی خامنه‌ای بود!

وی افزود: آن کسی که نرمش قهرمانه را کرد، آن کسی که پیروز این موازنه پیچیده سیاسی داخلی و خارجی بود، فقط شخص رهبری بود که حقا و انصافا نرمش قهرمانه کرد و دوستان داخلی که فکر می کردند که معامله با آمریکا جواب می دهد را با نرمش قهرمانانه‌ی خود سر عقل آورد. ایشان با نرمش در برابر دوستان کج‌فهمی که فکر می‌کردند آمریکا قابل معامله کردن است، ثابت کردند که معامله با شیطان بزرگ، اشتباهی در حد شطرنج بازی کردن با گوریل است! ما می گوییم اتفاقا دیپلماسی معامله است و نتیجه مذاکره قاعدتا باید معامله باشد. یک چیزی می دهیم، یک چیزی می گیریم. هر چند ما چیزهایی را که دادیم هزینه هنگفت بود که رهبری به رئیس جمهور کتبا ابلاغ فرمودند! این هزینه هنگفت را دادیم و هنوز آن صدمیلیارد دلار را نمی دهند! سوئیفت را باز نمی کنند! قانونی که منقضی شده بود را تصویب و تمدید می کنند! هواپیمایی را که تعهد کرده بودند بدهند را نمی دهند! می گویند ما اینیم! ما با معامله گری مشکلی نداشتیم، اما آخر این چه معامله مضحکی است؟! بله! وقتی رئیس‌جمهور مملکت، آب خوردن مردم را هم جلوی چشم دشمنان، وابسته به تحریم معرفی می‌کند، طرف می‌فهمد که تحریم یک ابراز تاثیرگذار است و مگر احمق است که از این ابزار موثر دست بردارد؟! وقتی می فهمد که عده ای در داخل کشور از تحریم ها می ترسند و آب خوردن و محیط زیست را به تصمیم استکبار متصل می کنند، معلوم است که آنها دست از تحریم بر نمی دارند.

مصوبه مجلس، دهن‌کجی به گزارش کارشناسی کمیسیون برجام بود!

آقای قنبری می‌گویند که تصویب 20 دقیقه‌ای برجام پشتوانه دهها ساعت کارشناسی کمیسیون برجام را داشت! این دیگر از آن خرق عادتهای بدیعی است که فقط از امثال ایشان ساخته است!!! برادر عزیزم! گزارش نهایی کمیسیون برجام 180 درجه با مصوبه مجلس اختلاف داشت! این گزارش موشکافانه، ده‌ها ایراد ساختاری برجام را برملا ساخته و خواستار اصلاح متن مریض برجام بود! چرا تاریخ را تحریف می‌کنید؟! مصوبه مجلس، اتفاقا دهن‌کجی آشکاری بود به همان گزارش کارشناسی کمیسیون برجام!

ایجاد صدها هزار شغل توسط سازمان بسیج در طول سه سال گذشته

دکتر علوی ادامه داد: می گویند که بدیل برجام چیست؟ در کشوری که یک میلیون شغل در حال از دست رفتن است، مجموعه ای به نام سازمان بسیج با بودجه ای که یک هزارم بودجه دولت هم نیست، در طول سه سال گذشته که دولت هر روز هزاران شغل از دست شغل می داده است، صدها هزار شغل ایجاد کرده است. سازمان بسیج برای جوانان شغل ایجاد می کند و دولت ما به جای اینکه پول را در تولید و در بازار راکد بریزد، پول را در بانکداری فاسد این مملکت بلوکه کرده است. در حال حاضر سفته بازی رونق پیدا کرده و پول داخل مراکز غیرضروری تزریق می شود و آن موقع چشم ما به دست اجنبی است و می گوییم که اجنبی برای ما کاری کند!

وی ابراز داشت: بدیل برجام، اتکاء به توان داخلی است. اتکاء به قدرتی است بالاتر از آن قدرت های پوشالی که شما از آن یاد می کنید. قدرت لایزال الهی. امریکا به ما تحریم تحمیل می‌کند. خوب بکند! به تعبیر رهبری؛ به درک! ببینید خودتان چقدر عُرضه دارید که مملکتتان را اداره کنید؟!

آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند

مدیرمسئول خبرگزاری بسیج در بخش دیگری از صحبت های خود، در پاسخ به صحبت های قنبری اظهار داشت: آقای قنبری ماجرای عهدنامه گلستان را برای ما تعریف کردند. می‌بینید تاریخ را چگونه تعبیر می کنند؟! عهدنامه گلستان و ترکمانچای در زمان عوامل دست نشانده اجنبی و در یک حکومت فاسدی به نام حکومت قاجار منعقد شد. مردم و علمای اسلام می گفتند که در مقابل این‌ها بایستیم اما به تعبیر ایشان، حکومت وقت، قائل به ایستادگی در برابر دشمن نبود. می گویند عباس میرزا که خیر سرش، مثلاً عقلش می‌رسید! می گفت که ما نمی توانیم!!! بله! حکومتی که قائل به "ما نمی توانیم" باشد، عاقبتش به عهدنامه ترکمانچای و گلستان خواهد کشید! جناب قنبری عزیز! اتفاقا ما با شما کاملا موافقیم! من هم مثل شما اعتقاد دارم که امروز امثال عباس میرزاها در سیاست داخلی و خارجی ما حضور دارند و همینها هستند که برای مردم آیه های یاس تلاوت می کنند! و می گویند که ما در برابر ابرقدرت ها توان مقاومت نداریم. برادر عزیز! آن عباس میرزای گل و بلبلی که با ولع نام او را به عنوان سیاست‌مدار عاقل و باتدبیر در دهانتان می‌چرخانید، همان کسی است که پشت قشون مردمی آن روز را خالی کرد و دودستی 17 شهر قفقاز را تقدیم تزار نمود! راستی هیچ شنیده اید که بند اول عهدنامه ترکمان‌چای دست‌خوش روسها به همین جناب عباس‌میرزا بوده است؟!!! آیا می‌دانید روسها در قبال وادادگی این سیاستمدار بزدل، در متن معاهده ترکمانچای رسما اعلام کردند که «از این پس تمام شاهان قاجار؛ از فرزندان عباس میرزا تحت‌المایه‌ی روسیه تزاری خواهند بود»! و آیا برای شما کمی عجیب نیست که جان برنان (رئیس سازمان جاسوسی آمریکا CIA) در تاریخ 20 مرداد 95 ضمن حمایت علنی از انتخاب مجدد آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری 96 می‌گوید: «توافق هسته‌ای با ایران رئیس‌جمهور روحانی را که از دید ما بین عناصر فعال در ایران فردی بسیار میانه‌روتر به شمار می‌آید، تقویت کرد. روحانی باید دستاوردهای بیشتری داشته باشد تا حمایت بیشتری جلب کند، به این دلیل که در حکومت ایران بین تندروها و میانه‌روها رقابت وجود دارد. در حالی که ایرانی‌ها سال آینده انتخابات برگزار می‌کنند، ما به دقت اوضاع را تحت نظر خواهیم داشت تا ببینیم موازنه رقابتی که درون حکومت وجود دارد، چطور پیش می‌رود. به نظر من روحانی نشان داده که علاقه‌مند است که ایران را به جامعه ملل بازگرداند. نگرانی من این است که بسیاری از ایرانی‌ها انتظار داشتند تا با آزاد شدن دارایی‌های این کشور، پول به زندگی آنها سرازیر شود، اما خوب این مسئله زمان می‌برد.»

البته ما همواره پشتیبان دولت قانونی جمهوری اسلامی بوده و هستیم و معتقدیم که طمع سازمان سیا به رئیس‌جمهور محترم راه به جایی نخواهد برد. اما لازم است به دقت بیاندیشیم که مدعیان اعتدال‌گرایی چه کرده‌اند که آمریکایی‌ها تا این حد به دنبال ابقای آنها در سپهر سیاست ایرانند؟!

برادرم! به خاورمیانه جدید یک نگاهی بیندازید. ببینید که درس انقلاب اسلامی به عنوان قدرتی نوظهور سنگر به سنگر، داشته های استکبار را از دستش در آورده است. یمن را ببینید. بحرین را ببینید. عراق را ببینید. سوریه را ببینید. این است که آمریکا را به وحشت انداخته است ولکن شما قدرت داخلی کشورمان را نمی بینید. این نگاه‌های عباس‌میرزایی را اصلاح کنید! جنگ سی و سه روزه را ببینید. اگر امثال شما به جای سیدحسن نصرالله، در جنگ سی و سه روزه در راس حزب‌الله قرار داشتند، چیزی به نام آبروی مسلمین باقی نمانده بود! آنها ایستادند و مقاومت کردند وجان دادند و طعم پیروزی را چشیدند. اگر امام را قبول دارید، ایشان فرمودند که امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند.

دکتر علوی در ادامه ضمن نقل جملاتی کلیدی از امام خمینی در رابطه با آمریکا گفت: آمریکا نمی تواند در مقابل مسلمین خودنمایی کند.ما دنبال این نیستیم که امریکا برای ما کاری کند، ما امریکا را زیر پا می گذاریم. ما آنقدر صدمه که از امریکا دیده ام از هیچ کشوری ندیده ایم. این کشور استکباری، دشمن درجه یک مردم مستضعف جهان است و باید گفت که سلطه آمریکا، تمام بدبختی های ملل مستضعف را به دنبال دارد و همه گرفتاری هایی که ما داریم از دست شیطان بزرگ است.

مگر اصلاح طلبان نمی گویند که ما پیرو خط امام هستیم؟ آنها از نوه ای که با دشمنان ولایت فقیه فالوده می‌خورد حمایت می کنند اما خط امام را زیر پایشان لگدمال می کنند.

وقتی عباس میرزاها در راس قرار می گیرند، نتیجه اش به ترکمانچای ختم می شود

وی تاکید کرد: در خصوص عهدنامه ترکمانچای باید بگویم که وقتی یک عباس میرزا در راس قدرت تصمیم‌گیری قرار می گیرد که معتقد است ملتش توان مبارزه با مستکبرین را ندارد، ثمره اش به معاهده ترکمانچای ختم می شود. اگر "حسن تهرانی مقدم" هم مثل شما فکر می کرد امروز موشکی در کشور نداشتیم که قاره ها را بپیماید.اگر شهید "شهریاری" هم مثل شما فکر می کرد و قدرت اول عالم را آمریکا می دید، اکنون باید مثل اکبر ترکان آبگوشت بزباش بارمی‌گذاشتیم و صنعتمان در حد آفتابه‌سازی بود!

شما دیدید که آمریکا با دوستان خودش مثل لیبی چه کرد؟ شما گفتید که رئیس جمهور آمریکا مودب و باهوش است و او در کنار این حرف شما، تحریم ها را به ما تحمیل کرد. آیا او یک کلمه به شما گفت که شما مودب و باهوش هستید؟ این است دیپلماسی خوب شما؟ ایستادن در برابر دشمن، رمز ارتقای ملت است.

سیدحسین علوی در بخش دیگری از صحبت های خود، در جواب آقای قنبری گفت: آقای قنبری به مجلس نهم اشاره کردند.من دو تا سوال دارم. براساس قانون اساسی، عهدنامه های بین المللی باید از طرف دولت به صورت لایحه به مجلس ارسال شود اما این اتفاق نیفتاد. آیا این موضوع برخلاف قانون اساسی نیست؟ سوال دوم اینکه، تمام تذکرات و پیشنهادات نمایندگان در تصویب هر طرحی باید قرائت شود و به رای گذاشته شود. اما رئیس مجلس اجازه طرح آنها را برخلاف آیین نامه مجلس به نمایندگان مخالف برجام نداد. به نظر شما این اتفاق برخلاف آیین نامه مجلس هست یا خیر؟

از امام(ره) حرف می زنید و نوه امام(ره) را متهم می کنید؟

قنبری در جواب سوالات دکتر علوی پاسخ داد: من صحبت های شما را نه مرتبط با تفکر اسلامی و نه مرتبط با تفکر انقلابی دیدم(!) مدام از هر دو صحبت می کنید و بقیه را به غیرمسلمان بودن متهم می کنید. آقای علوی صحبت های امام(ره) را به زبان می آورد و از آن طرف، نوه امام(ره) را متهم می کند.متاسفم واقعا...کسانی که بویی از انقلاب و نظام اسلامی نبردند،خودشان را در چهره انقلابی و مسلمان نشان می دهند و صحبت کنند. عده ای خودشان را جای حق نشاندند و بقیه را جای باطل و می خواهند عقاید خودشان را بر جامعه حاکم کنند.

به سوال شما پاسخ نمی دهم!

وی ادامه داد: من مطالبی که ایشان عنوان کردند را شایسته پاسخ دادن نمی دانم! منتها به سوالی که مجری برنامه به آن اشاره کردند در خصوص اینکه واکنش ما به نقض برجام چی هست باید بگویم که من شعر و شاعری بلد نیستم. در برجام، اولا مکانیزم هایی در نظر گرفته شده است که مرجع تشخصیص برجام چیست؟ یک شورایی در نظر گرفته شده است که علاوه بر آن، ما هم شروطی را بر اساس دیدگاه های رهبری تنظیم کردیم و ما هم یک کمیسیون نظارتی در داخل کشور خودمان تشکیل دادیم و مو به مو باید مراتب اجرایی در اینجا تایید شود. هر زمانی که کوچکترین اختلالی در انجام برجام پیش بیاید، آن موقع جامعه بین المللی و افکار بین المللی حق را به ما خواهند داد. افکار عمومی بین الملی با ما خواهد بود در صورتی که آنها بیایند و برجام را نقض کنند و این اتفاق نخواهد افتاد.

نماینده سابق مجلس خاطر نشان کرد: من فکر می کنم مسائل اخیری که آمریکا در خصوص برجام داشته است، تا زمانی که جنبه اجرایی به خود نگیرد برای ما مشکل ساز نیست، همانطوری که فعلا سردمداران کاخ سفید گفتند، این ها را تعلیق می کنند همچنان که در یک سال گذشته تعلیق کردند و زمانی که این تعلیق ها وجود داشته باشد، این ها جنبه تبلیغاتی برای خودشان دارد و برای ما تاثیری نخواهد داشت.

گفتنی است قنبری با وجودی که هنوز دو دقیقه وقت داشت صراحتا اعلام کرد که دیگر حرفی برای گفتن ندارد!!!

آمریکا برجام را لغو نخواهد کرد

در ادامه این مناظره، مجری برنامه از دکتر علوی پرسید که نسبت به آینده برجام چه جهت گیری دارید؟

مدیرمسئول خبرگزاری بسیج در این خصوص گفت: آینده برجام این خواهد شد که امریکا برجام را لغو نخواهد کرد. آمریکا بهتر از برجام چه می خواهد؟ چه ترامپ و چه اوباما به جای لغو کلیه برجام، کارشکنی می کند و متاسفانه در کشورمان هم با وجود عباس میرزاها دست ما بسته است. وقتی که ما به تعبیر ایشان، تفکر عباس میرزایی در کشورمان داریم، آنها برجام را پاره نمی کنند. لکن همین طوری که می‌بینید با ما بازی می کند. آقایان و برخی مسئولان، ماجرای قانون ISA را توجیه می کنند که این قانون مثلا عملی نشده است. آقای ظریف در خرداد ماه امسال در صحن علنی مجلس شورای اسلامی گفته بود که تصمیم به تصویب چنین قانونی در کنگره نقض برجام است و حالا که می بینند تصویب شده است، می گویند اجرای بندهایش مهم است. بندبازی و عملیات روانی، یک کاری است که دوستان اصلاح طلب خوب بلندند!

حضرات، ادعای التزام به مبانی انقلاب و اسلام و آیات قرآن و مواضع امام و رهبری را به زبان می آورند اما یک فقره از آن را عمل نمی کنند! بعد می گویند ما انقلابی هم هستیم و نظام و امام و رهبری را هم قبول داریم! ولکن در عمل هیچ کدام از این مبانی را پایبند نیستند. بنده به آقای قنبری نگفتم که شما مسلمان نیستید، اما ایشان خیلی راحت تهمت می‌زنند بنده، بویی از نظام اسلامی نبرده‌ام! از نظر آقای قنبری، چون من از فردی به نام سیدحسن خمینی با توجه به منویات صریح امام خمینی (ره) انتقاد کرده ام، بویی از نظام اسلامی نبرده ام! اما جان دلم! این کاخی که اینجا در جوار همین دانشگاه شاهد و بر روی خاک مزار روح خدا ساخته شده است را باید در کنار وصایای امام راحل بگذاریم تا تصویر واقعی خمینی نه از خلال خون او بلکه از مرام و سیره‌ی او عیان گردد! خمینی به ما آموخت که من یک تار موی کوخ نشینان را به کاخ نشینان نمی دهم. اما این کاخ چیست؟!

کاخ ساختن و هزینه های میلیاردی به نام خمینی، خیانت به خمینی است

دکتر علوی ابراز داشت: برای ما هیچ کسی بنفسه و به عنوان یک شخص حجت نیست. اگر به ولایت فقیه نیز پایبند هستیم به خاطر فقه است. اگر پیامبر را نیز به پیامبری قبول داریم به خاطر این است که او حرف خدا را می زند. ما شخص پرست نیستیم، ما فقط خط اسلام را می شناسیم ولاغیر. در کشور اسلامی که مردمانش با مشکلات اقتصادی دست به گریبان هستند، کاخ ساختن و هزینه های میلیاردی به نام خمینی، خیانت به خمینی است!

وی افزود: اگر این کاخی که اینجا ساخته شده است را ندیده اید، من دست شما را می گیرم و از این اتوبان خلیج فارس ردتان می کنم و با هم می رویم و چند صدمتر آن طرف تر، کاخی که به نام مستضعف ترینِ مستضعفان ساخته شده است را به شما نشان می دهم، تا انحراف از خط امام را با چشم خودتان ببینید! این کاخ؛ خط امام نیست آقای قنبری عزیز...


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها