أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۰۷۵۵۹
زمان انتشار: ۱۵:۰۸     ۱۲ دی ۱۳۹۵
روزنامه آفتاب‌یزد در گزارشی به انتقاد از ناهماهنگی‌های شدید کابینه دولت پرداخت.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، روزنامه اصلاح‌طلب آفتاب‌یزد امروز یکشنبه ۹۵/۱۰/۱۲ نیم‌صفحه اصلی خود را به گزارشی با عنوان «۶ گل به خودی دولتی‌ها» اختصاص داد.

 

آفتاب یزد در این گزارش نوشت: اگر برای مدتی هر چند کوتاه آرامش بر سپهر سیاسی کشور سایه بیفکند و اصولگرایان و نیروهای خاص دستاویزی برای حمله به دولت و تخریب آن نداشته باشند، خود دولتمردان با ایجاد سوژه، به تامین خوراک اصولگرایان و رسانه‌هایشان می‌پردازند. علنی کردن اختلافات درون کابینه‌ای، توسط سیاست ورزان تدبیر و امید امری مسبوق به سابقه است و دولتمردان حسن روحانی مترصد آنند تا هرازگاه تفاوت دیدگاه‌هایشان با یکدیگر را از طریق تریبون‌ها‌ی رسمی به سمع و نظر مردم برسانند تا اصولگرایان با بهره گیری از آن بیرقی بسازند و آن را علیه دولت به اهتزاز درآورند!

روز گذشته ششمین گل به خودی، توسط بیژن زنگنه و محمدرضا نعمت زاده وارد دروازه دولت شد و وزیر نفت از طریق تریبون مجلس، وزیر صنعت را زیر تیغ انتقاد برد و با بیان اینکه بنده مسئول بخش پتروشیمی هستم و وزیر صنایع قانوناً مسئولیتی در این حوزه ندارد، اظهار داشت که نعمت‌زاده در حوزه‌ای که در آن تخصصی ندارد، دخالت نکند.

**6 دو قطبی دولتی

بی شک درون هر مجموعه‌ای اختلاف نظر و تفاوت دیدگاه وجود دارد. اما هنرمندی بازیگران حاضر در آن گروه، آن است که مانع از درز جدال‌ها‌یشان به خارج از چارچوب مجموعه شوند و به گروه‌های رقیب امتیاز ندهند. چراکه رقبا به این اختلافات از دریچه نگاه خود می‌نگرند و به افکار عمومی اینگونه القا می‌کنند که این افراد نظرات یکدیگر را قبول ندارند و هر یک منتقد اقدام دیگری است. افسوس آنکه پاستورنشینان اگر هر کدام در حوزه‌ها‌ی تخصصی خود خبره و چیره دست باشند از داشتن این هنر بی بهره هستند و تریبون‌های رسمی را گلوگاهی برای فریاد دعواهای درون کابینه‌ای می‌دانند. از رئیس جمهور گرفته تا سایر دولتمردان تا به حال سازنده 6 دو قطبی، درون پاستور بوده‌اند:

** ترکان - آخوندی:

علی اکبر ترکان مشاور اقتصادی رئیس جمهور و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و رئیس سازمان نظام مهندسی، یکی از دولتمردان «دعوایی» کابینه است که هر از گاه با یکی از وزرا درگیر می‌شود. ترکان یک بار با عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی وارد جدال لفظی شد و با انتقاد از دستور آخوندی مبنی بر ممنوعیت شرکت دوشغله‌ها در انتخابات نظام مهندسی گفته بود: «من فقط یک شغل دارم». در یک مقطع دیگر هم در واکنش به اظهارات آخوندی که طرح مسکن مهر را «مزخرف» توصیف کرده بود، گفت: «این حرف‌ها برای مردم مسکن نمی‌شود. باید پروژه مسکن مهر را به سرانجام برسانیم.»

** زنگنه- نعمت زاده:

در خبرها آمده است که زنگنه چندی پیش نیز در جلسه‌ای به شدت علیه نعمت‌زاده موضع‌گیری کرد و او را به باد انتقاد گرفت. زنگنه در این جلسه که فعالان رسانه‌ای اصلاح‌طلب در آن حضور داشتند، درباره وزیر صنعت می‌گوید: «نعمت‌زاده عوام هم یک بار صحبت کرد گفت 18 میلیارد دلار جریمه شدیم.

اصلا از کجا آورد، الکی یک چیزی گفت. این رقم را که اعلام کرد کار به جاهای خیلی باریک رسید.»

**^ صالحی – روحانی:

جدال لفظی میان رئیس جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی جزء نخستین درگیری‌ها‌ی علنی و داغ ترین آنها به شمار می‌رود؛ زمانی که علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در گفتگو با پایگاه خبری «العربی الجدید» از تاخیر غرب در انجام تعهدات خود در برجام گفت و تصریح کرد برخی تحریم‌ها‌ی بانکی از سوی بانک‌ها‌ی غربی برداشته نشده و همچنان ایران تحت این تحریم‌ها‌ست. چندی بعد نشست خبری حسن روحانی برگزار شد. خبرنگاری در سوال خود از حسن روحانی، خواستار توضیح وی درباره این اظهارات صالحی شد، که روحانی در این باره گفت: «صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی است و در زمینه مسائل اتمی هرچه بگوید صاحبنظر است ولی وزیر امور خارجه، وزیر اقتصاد یا رئیس بانک مرکزی نیست بنابراین می‌توانید درباره انرژی اتمی از وی سوال کنید.»

**^ ترکان – نعمت زاده:

درگیری بعدی ترکان با وزیر اقتصادی دیگر دولت بود که بیش از دعوای او با آخوندی

سر و صدا به راه انداخت و موجب شد تا بسیاری لب به انتقاد از علنی شدن اختلافات درون گروهی توسط دولتمردان بگشایند. داستان از این قرار است که محمد رضا نعمت زاده، وزیر صنعت، در 19 تیرماه سال جاری در مراسم روز صنعت با انتقاد از واردات‌محور شدن مناطق آزاد اظهار کرد: «مناطق آزاد یکی از گلوگاه‌های واردات و قاچاق است. این‌که مردم کالایی را به عنوان سوغاتی از این مناطق وارد کنند، مسئله‌ای نیست اما وقتی برخی افراد نیسان را پر می‌کنند و تریلی‌های مملو از کالا را روانه سرزمین اصلی می‌کنند، دیگر روشن است که هدف، واردات و به عبارت دیگر قاچاق کالاست. هر روز از صفحات روزنامه‌ها تبلیغات خرید املاک تجاری در مناطق آزاد دیده می‌شود که نشان می‌دهد خبری از تولید در آن مناطق نیست.»

علی اکبر ترکان مشاور رئیس جمهور هم در پاسخ به او در برنامه تلویزیونی متن - حاشیه اظهار داشت: «نعمت زاده مواظب حرف زدنش باشد وگرنه از کوره در می‌روم و چیزهایی می‌گویم. بنده خجالت می‌کشم یکسری مسائل را درباره ایشان به زبان آورم. » که خوشبختانه وزیر صنعت، معدن و تجارت غائله را ختم به‌خیر کرد و در جواب ترکان گفت: «برادر خوب ما بالاخره یک حرف‌هایی زده و خودش باید جوابگو باشد. ما از ایشان گله و شکایت نداریم. من فکر می‌کنم شما به عنوان خبرنگار این‌قدر از ایشان سوال کردید که ایشان را عصبانی کردید و از کوره در رفت. به طور قطع ایشان سوء نظری ندارند و آقای ترکان مسئول مناطق آزاد هستند و کار کارشناسی کردند.»

**^ ربیعی –‌ها‌شمی:

حسن قاضی‌زاده‌ ها‌شمی، وزیر بهداشت هم که این روزها دقیقا نمی داند به سمت کدام گروه به حرکت در آید و در تیم خودش بازی کند یا در تیم حریف، در تاریخ دوم دی ماه لب به انتقاد شدید از وزارت رفاه گشود و در این باره اظهار داشت: «ظلم بزرگ دیگری که کرده‌ایم این است که 12سال پیش سلامت مردم را دست بنگاه اقتصادی دادیم. بنابراین سلامت مردم به وزارت رفاه رفت. اسم آن را گذاشتند رفاه و بنده معتقدم حیف این اسم است. این وزارت چه چیز برایش مهم است؟ برای او حقوق و سرمایه‌گذاری مهم است و بعد هم می‌گوید حقوق باید به دست کارگران و بازنشستگان برسد زیرا پزشکان وضعیت مالی خوبی دارند و این بدبختی ما شده است.»

علی ربیعی وزیر رفاه هم در رد انتقادات شدید‌ها‌شمی گفت: « این حرف درست نیست. روزی که من به وزارتخانه کار آمدم بودجه تامین اجتماعی 8 هزار میلیارد تومان بود و امروز به 18هزار میلیارد رسیده که این رقم بسیار قابل‌توجه است. بنده می‌توانم تمام حسابرسی‌های تامین اجتماعی را شفاف نشان دهم، تمام هزینه‌های درمان در بخش درمان هزینه می‌شود، حتی بیشتر از آن. در حقیقت ما 7 از 27 درآمدی که به دست می‌آوریم را باید در بخش درمان، ازکارافتادگی و غرامت هزینه کنیم و 2 از 27 صرف

پرداخت مستمری به بازنشستگان می‌شود.» ربیعی افزود: «پول درمان کجا می‌رود؟ برخی می‌گویند پول درمان را سرمایه‌گذاری کردیم، که باید بگویم حتی ما پول سرمایه‌گذاری را به بخش درمان پرداخت کردیم. بنده وام گرفتم و شرکت‌ها را گرو گذاشتم و به درمان پرداخت کردم. پس تاکید می‌کنم که تمام پول درمان برای درمان خرج می‌شود و حتی به‌جای 7 بیست و هفتم، 9بیست و هفتم پرداخت کرده‌ایم.»

**^ زنگنه – نعمت زاده:

بیژن زنگه وزیر نفت هم اخیرا در زمره دعوایی‌های دولت قرار گرفته است و با همکاری نعمت‌زاده وزیر صنعت به ایجاد دوقطبی‌های دولتی می‌پردازد. وزیر نفت در نشست علنی روز گذشته پارلمان و در جریان بررسی ماده 53 لایحه برنامه

ششم توسعه که درباره تعیین فرمول جدید برای قیمت‌گذاری خوراک پتروشیمی‌ها بود، با بیان اینکه بنده مسئول بخش پتروشیمی هستم و وزیر صنایع قانوناً مسئولیتی در این حوزه ندارد، گفت:« اما اینکه آقای نعمت‌زاده زمانی مدیر پتروشیمی بوده و علاقه‌مند است در این زمینه اظهار نظر کند، بحث دیگری است، اما آیا خدا را خوش می‌آید که 16 میلیارد دلار از دهان مردم بگیریم و آن را به جیب یک عده بریزیم؟»

**پیشگیری پیش از وقوع

علنی شدن دعواهای خانوادگی دولتی‌ها‌ آن هم از طریق تریبون‌ها‌ی یک طرفه‌ای چون صدا و سیما، واکنش‌ها‌ی بسیاری را در پی داشته است. بسیاری از اصلاح طلبان بر وجود اختلاف درون هر دولتی صحه می‌گذارند اما منتقد علنی شدن این تفاوت دیدگاه‌ها‌ هستند. همچون عبدالله رمضان زاده، سخنگوی دولت اصلاحات که در پاسخ به سوال خبرنگار «آفتاب یزد» مبنی بر اینکه چگونه در دوران اصلاحات از تقابل وزرا جلوگیری می‌کردید، اظهار داشت:« ما از قبل، اصطکاک‌ها‌ را پیش بینی و در جلسات هیئت دولت از وقوع آنها پیشگیری می‌کردیم. آقای روحانی درون دولت خود حامی کمتری دارد درحالی که ما اجازه نمی‌دادیم به شخص رئیس‌جمهور حمله شود و فضا به گونه‌ای بود که همه دوستان، خود را موظف می‌دانستند از مجموع عملکرد دولت دفاع کنند. این اتفاق در دولت اصلاحات می‌افتاد که همه از عملکرد دولت دفاع می‌کردند ولی در دولت آقای روحانی کسی را نمی‌بینیم که از عملکرد مجموعه دولت دفاع کند. شخص من مراقب بودم که وزرا یک وقت علیه یکدیگر مطالبی نگویند.» صادق زیبا کلام استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی نیز در این باره به خبرنگار « آفتاب یزد» گفت: «مسئله علنی شدن اختلاف‌نظرها در هر صورت خوشایند نیست. باید گفت اختلاف نظر در میان اعضای دولت، اعضای یک حزب، اعضای هیئت رئیسه مجلس و. .. وجود دارد و یک امر طبیعی محسوب می‌شود، اما این اختلافات نباید آنقدر عمیق و عمیق‌تر شود و به این صورتی که هم اکنون شاهد آن هستیم، برسد. من معتقدم در این قضیه بیش از هرکسی، آقای روحانی و معاون اول ایشان اسحاق جهانگیری مقصر هستند. زیرا این افراد قطعا از اختلافات آگاهی دارند و باید قبل از رسانه‌ای شدن آنها مانع از بروزشان شوند.»


اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۵۳ - ۱۳ دی ۱۳۹۵
۰
۰
حکومت دستشان است دربرداشت سهم بیشتر و خوردن بیشتر باهم دعوا می کنند
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها