کد خبر: ۴۰۷۹۲۱
زمان انتشار: ۱۱:۱۴     ۱۵ دی ۱۳۹۵
شايد مي‌توان گفت هنري كه امروز مانند ديروز‌ نيست و به دست فراموشي سپرده شده است، احترام به ديگران، مخصوصا به بزرگان است. در واقع يكي از مهارت‌هاي ارتباطي كه در گذشته قدر و قيمتي داشت، احترام به يكديگر بود. حال آنكه در جامعه امروز بي‌توجهي به اين امر در رفتار‌ها ديده مي‌شود و تنها با كمك و راهنمايي والدين، رفتار فرزندان در جامعه بهبود مي‌يابد. در واقع با توجه به اينكه ابزارهاي ارتباطي زيادي فرزندان را احاطه كرده است اما هيچ يك از آنها نمي‌توانند مانند والدين، مقوله احترام گذاشتن و اجتناب از رفتارهاي غيراخلاقي را آموزش دهند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از روزنامه آرمان، شايد مي‌توان گفت هنري كه امروز مانند ديروز‌ نيست و به دست فراموشي سپرده شده است، احترام به ديگران، مخصوصا به بزرگان است. در واقع يكي از مهارت‌هاي ارتباطي كه در گذشته قدر و قيمتي داشت، احترام به يكديگر بود. حال آنكه در جامعه امروز بي‌توجهي به اين امر در رفتار‌ها ديده مي‌شود و تنها با كمك و راهنمايي والدين، رفتار فرزندان در جامعه بهبود مي‌يابد. در واقع با توجه به اينكه ابزارهاي ارتباطي زيادي فرزندان را احاطه كرده است اما هيچ يك از آنها نمي‌توانند مانند والدين، مقوله احترام گذاشتن و اجتناب از رفتارهاي غيراخلاقي را آموزش دهند.

آينه‌اي باشيد براي كودكانتان

نوع و جنس كارهايي كه شما از فرزندانتان مي‌خواهيد، به مرور زمان به آنها احترام گذاشتن را مي‌آموزد. به‌طور مثال شما مي‌توانيد به فرزند خود بگوييد، بهتر است زماني كه در يك ‌ميهماني فرد مسني به جمع مي‌پيوندد، به نشانه احترام از جايش برخيزد. اگر آن فرد مكان مناسبي براي نشستن ندارد، شما به همراه فرزندتان مي‌توانيد صندلي خود را در اختيار او قرار دهيد. هر چند اين نكات بسيار كوچك است اما به مرور زمان و غير مستقيم، مي‌توان نكات مهمي را درباره رفتار با ديگران به فرزندان گوشزد كرد.

قوانين يك زندگي جدي

وقتي تصميم مي‌گيريد مهارتي را به بچه‌ها آموزش دهيد، به نوعي در كنار آن مسئوليت‌پذيري را هم به آنها مي‌آموزيد. احترام گذاشتن به ديگران هم يكي از اين مهارت‌هاست. معمولا نوجوانان زماني مي‌توانند زندگي بهتري را در آينده تجربه كنند كه در اين سنين قوانين زندگي را بياموزند و درك كنند. يكي از نكات حائز اهميت اين است كه فرزندان بدانند، احترام نگذاشتن به ديگران تبعات بسياري دارد، حال آنكه لازم است، آنها با عواقب كار‌هايشان آشنا شوند حتي اگر احساس مي‌كنند كه غيرمنصفانه است. اگر مي‌خواهيد فرزندتان احترام گذاشتن را بياموزد بايد در جزئي‌ترين رفتار‌هايتان آن را نشان دهيد.

اعتماد كنيد

شما بايد با رفتار‌تان به فرزندان اعتماد كردن را ياد بدهيد. برچسب دروغگويي به فرزندانتان نزنيد. در جمع دوستانه و خانوادگي به صحبت‌هاي آنها گوش دهيد و ديگران را هم به گوش دادن ترغيب كنيد. به فرزندانتان بياموزيد كه نبايد از اعتماد شما سوءاستفاده كنند. اگر شما به آنها و خواسته‌هايشان احترام بگذاريد به آنها مي‌آموزيد كه به خواسته‌هاي شما احترام بگذارند و از اعتماد شما سوءاستفاده نكنند. آنها بايد ياد بگيرند چيزهايي كه به دست آورده‌اند به راحتي از بين نبرند. فرزندان به مرور مي‌آموزند، اعتماد و احترام ارزشمند‌ترين وجه زندگي است كه نبايد از دست دهند. اين موضوع به فرزندان شما ياد مي‌دهد كه احترام و اعتماد قيمتي‌ترين ارزشي است كه اگر هر انساني آن را داشته باشد در ميان مردم برنده محسوب مي‌شود.

كوتاه سخن بگوييم

يادتان باشد بچه‌هاي امروز متفاوت هستند. آنها علاقه‌اي به گوش‌كردن نصحيت‌هاي طولاني مدت ندارند. به نوعي مي‌توان گفت آنها فرزندان عصر سرعت هستند. بهترين نوع خوراك ذهني كه مي‌توان براي آنها تجويز كرد، پند و اندرز فست فودي است. اگر به آنها كوچك‌ترين مسائل را در كمترين زمان و عملي و غير مستقيم بياموزيم تاثير‌گذاري‌اش بيشتر است. در بسياري موارد اشاره به ارزش‌هاي اجتماعي در يك داستان كوتاه آنها را تحت تاثير قرار دهد. اگر شما به آنها و خواسته‌هايشان احترام بگذاريد به آنها مي‌آموزيد كه به خواسته‌هاي شما احترام بگذارند و از اعتماد شما سوءاستفاده نكنند.

ذره‌بيني در دست كودكان

اگر مي‌خواهيد فرزندتان احترام گذاشتن را بياموزد بايد در جزئي‌ترين رفتار‌هايتان آن را نشان دهيد. فرزند شما ريزبين‌تر از آن است كه شما فكر مي‌كنيد. به‌طور مثال ممكن است شما در حال گفت‌وگو با شخصي باشيد كه در مواردي ديدگاه‌هايتان با يكديگر هم جهت نباشد. زماني كه شما صبر پيشه مي‌كنيد و به صحبت فرد مقابل گوش مي‌دهيد به نوعي احترام گذاشتن را به فرزندتان مي‌آموزيد. همچنين زماني كه كودكان مورد تشويق قرار مي‌دهيد، در فعاليت‌هايش رو به جلو حركت مي‌كنند. شما مي‌توانيد براي قدرداني از رفتار‌هايشان هديه تهيه كنيد و آنها را مورد تحسين قرار دهيد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها