أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۰۸۰۴۵
زمان انتشار: ۰۹:۵۶     ۱۶ دی ۱۳۹۵
خشم غرب از واقعیت های غیرقابل انکار در «معمای شاه»/
رسانه های خارجی به دلیل اینکه سریال هایی مانند "معمای شاه" روایتگر واقعیت های تاریخی از نقش استعماری غرب در قبال سایر ملل هستند، واهمه داشته و درصدد تخریب اینگونه آثار و جلوگیری از تولید فیلم هایی از این قبیل می باشند.

به گزارش پایگاه 598، رسول توکلی، بازیگر نقش آیت الله مطهری در سریال «معمای شاه» در گفت وگو با خبرگزاری «حوزه» درباره نقش آفرینی خود در این مجموعه تلویزیونی گفت: در فیلم های بسیاری نقش آفرینی کرده ام و نزدیک به 40 سال است که به بازیگری اشتغال دارم. در این سال ها، تجربه های موفق و ناموفقی را هم پشت سر گذاشته ام، اما تا به امروز نقشی همانند آنچه که در سریال «معمای شاه» داشتم را تجربه نکرده بودم. در این سریال می بایست شخصیتی را بازی می کردم که برای ملت ایران نمونه ای موفق از انسان صالح و عالم بود، لذا کاری سخت و حساس را پیش رو داشتم.

*تلاش برای شناخت شهید مطهری جهت ایفای بهتر نقش ایشان

وی افزود: برای نزدیک شدن به چنین شخصیتی می بایست ، به طور کامل با ایشان آشنا می شدم تا در کارم مرتکب خطایی نشوم. برای همین بسیاری از کتاب های شهید مطهری و فیلم هایی که از وی موجود بود را مورد بررسی قرار دادم. این اتفاق برای من دو دستاورد مهم داشت. ابتدا اینکه باعث شد دریچه ای پیش روی من گشوده شود تا بسیاری از موضوعاتی که از آن بی اطلاع بودم، روشن شود. به عبارتی باید «معمای شاه» را برای خودم درس خودسازی توصیف کنم.

این بازیگر ادامه داد: در ضمن به مدد تحقیقاتی که انجام دادم، توانستم به نقشی که قرار بود آن را ایفا کنم بسیار نزدیک شوم، به نحویکه خانواده شهید مطهری(ره) نیز از بازی من در این نقش، احساس رضایت کرده اند. در کنار تحقیقات شخصی، راهنمایی های کارگردان هم به من کمک کرد تا  نسبت به موضوع اشراف بیشتری داشته باشم.

*نقدهای غیر حرفه ای به معمای شاه منصفانه نیست

وی در پاسخ به این سواال که مردم در خصوص بازی وی در «معمای شاه» چه برخوردی با او داشته اند؟ اینگونه جواب داد:آن چیزی که در کوچه و خیابان شاهد آن هستم، اکثراً تشویق است، البته انتقاداتی هم مطرح می شود که برای هر کار هنری امر طبیعی است، زیرا وقتی اثری تولید می شود، ممکن است به مذاق برخی خوش بیاید و عده ای هم آن را نپسندند، اما درباره «معمای شاه» آنچه دیدم بیشتر تشویق و تشکر بود.

بازیگر فیلم سینمایی «تاراج» با بیان اینکه برخی نقدهای رسانه ای ریشه و اساس حرفه ای ندارد، گفت: انتقادات پیرامون این سریال به دو شکل است. ابتدا آنچه که در داخل کشور رخ می دهد و ما در مطبوعات سینمایی شاهد هستیم؛ دوم نقدهایی که در رسانه های بیگانه مطرح می شود. ابتدا درباره انتقادات داخلی سخن می گوییم. اکثر کسانی که به «معمای شاه» نقد دارند، به ساختار حرفه ای آن انتقادی وارد نمی کنند، چون این سریال به لحاظ کارگردانی، بازیگری، طراحی صحنه و گریم نمره بالایی دارد، اما بحث بیشتر پیرامون روایت تاریخ است.

*خشم رسانه های غربی از ذکر واقعیت های تاریخ پهلوی

توکلی ادامه داد: درباره روایت تاریخ دو دیدگاه هست؛ ابتدا آنکه تاریخ را آن گونه بیان کنیم که خودمان می پسندیم، یا آنکه روایتی واقع گرا از آن داشته باشم. آنچه در «معمای شاه» رخ داد، گواه روشنی از کار علمی و تاریخی است، البته در تیتراژ این سریال منابعی که از آن استفاده شده ذکر گردیده، اسنادی که قابل انکار نیستند. لذا نتیجه می گیریم، برخی نقدها از این سریال از روی ناآگاهی یا بی انصافی رخ داده، اما رویکرد انتقادی دیگر، به آنچه بر می گردد که در رسانه های خارجی شاهد هستیم.

وی به توضیح فوق اضافه کرد: رسانه های خارجی برای تولیداتی که به تاریخ معاصر می پردازند، همیشه رویکرد واحدی دارند، آنهم زیر سوال بردن کل کار است، چون می دانند موضوعاتی که در این قبیل کارها مطرح می شود، منافع اربابان آنها را به خطر می اندازد، پس نباید توقع داشته باشیم برخوردی مناسب با کارهایی نظیر «معمای شاه» صورت گیرد.

معمای شاه* تحریف تسخیر لانه جاسوسی توسط غرب

موضوع دوم اینکه آنها همیشه می خواهند خود روایت کننده آنچه در دنیا اتفاق می افتد، باشند ؛ همانند آنچه در فیلم «آرگو» رخ داد؛ این فیلم تحریف و دروغی آشکار از تسخیر لانه جاسوسی بود، پس طبیعی ست اگر فیلم یا سریالی تولید شود که در بردارنده حقایق باشد، با نقد بیگانگان مواجه می شود.

این بازیگر در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: با توضیحاتی که بیان کردم، نقش و رسالت ما در سینما بیش از گذشته است، زیرا می بایست کارهایی را خلق کنیم که روایت گر تاریخ و افتخارات کشورمان باشد. این اتفاق در «معمای شاه» رخ داده است.

رسول توکلی در پایان گفت: کشور اسلامی ما امروز با لحاظ قدرت و اقتدار در جهان نمونه است و امنیتی که در آن وجود دارد بر هیچ کس پوشیده نیست، پس بیاییم از آثاری چون «معمای شاه» حمایت کنیم تا در آینده این قبیل تولیدات بیشتر ساخته شود.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها