يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۰۸۵۴۰
زمان انتشار: ۰۸:۲۱     ۲۲ دی ۱۳۹۵
نکاتی چند درمورد ارسال دعوتنامه حج برای ایران:
مسولین سازمان حج و زیارت ضمن اعلام دریافت دعوتنامه حج تمتع 96 از اعزام هیات ایرانی برای مذاکره به عربستان در پنجم اسفندماه خبر دادند. انتظار میرود نماینده محترم ولی فقیه درامر حج و زیارت و مسولین سازمان حج ،مواضع و تصمیمات خود را بیش از پیش با دیدگاههای معظم له تطبیق دهند و منویات ایشان و منافع و مصلحت و سلامت و حیثیت زایرین را در مذاکرات لحاظ نمایند.
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، مسولین سازمان حج و زیارت ضمن اعلام دریافت دعوتنامه حج تمتع 96 از اعزام هیات ایرانی برای مذاکره به عربستان در پنجم اسفندماه خبر دادند. در این مورد توجه به نکات ذیل ضروری بنظر میرسد:

فریضه حج برای اشخاص مستطیع یکبار درطول عمر واجب است وبراساس روایت امام صادق ع اگر شخصِ دارای استطاعت حج واجب را به جا نیاورد خداوند او را نصرانی یا یهودی محشور خواهد کرد بنابراین در اهمیت انجام فریضه حج هیچگونه شکی نیست. درخصوص شرایط استطاعت و انواع آن در فقه شیعه بطور تفصیل بحث شده است و از جمله در کتاب شریف عروه از استطاعت سَربی سخن به میان آمده که به معنای لزوم وجود امنیت جانی ومالی وآبروحیثیت است.



در طول تاریخ حج گذاری ایرانیان در مقاطعی بدلیل نبود امنیت جانی در مسیر ویا در اعمال، این فریضه، چند سال تعطیل بوده است. از جمله براساس سخنان حضرت آیت الله نوری همدانی که درسال 91 و به دنبال اعدام برخی ازاتباع ایرانی در عربستان در دیدار معاون وزیرخارجه فرمودند: درسال های دور یک ایرانی (ابوطالب یزدی) بناحق در عربستان اعدام شد که درآنزمان آیت الله صدر، آیت الله خوانساری و آیت الله کوه کمره ای دربرابر این مساله موضع گیری کردن وحج یکسال تعطیل شد. ایشان همچنین باشاره به کشتار حاجیان ایرانی در سال66 گفتند امام راحل هم در اعتراض به کشتار حجاج توسط عربستان حج را تعطیل کردند.

باتوجه به حوادثی که در سال های اخیر در حج و عمره پیش آمده و با توجه به مواضع انقلابی رهبر معظم انقلاب اسلامی پس از حادثه خونین منا درمورد شجره ملعونه حاکم برحجاز که یادآور مواضع شجاعانه امام راحل و علمای سلف است، همچنین با عنایت به نظرات برخی از مراجع معظم تقلید که درسال گدشته بدلیل نبود شرایط لازم حج سال95 را واجب ندانستند از جمله آیت الله مکارم که فرمودند: چنین حجی نه با رضایت خدا همراه است و نه با رضایت مردم و آیت الله جوادی آملی که فرمودند شرایط به گونه ایست که از نظرشرعی کسانی که امسال از نظر مالی مستطیع شده اند حج برگردنشان نیست، لازم است هیات اعزامی که نماینده رهبری نظام و حاکمیت اسلامی هستند، موارد ذیل را درمذاکرات آتی و هرگونه تصمیم گیری در نظر بگیرند:

1- لزوم پرداخت دیه شهدای مظلوم منا

2- لزوم ارایه تضمین ازسوی سعودی ها برای حفظ جان وحیثیت زایران ایرانی

3- مجازات خاطیان حادثه فرودگاه جده و عذرخواهی سعودی ها

4- در نظر گرفتن دیدگاههای رهبری نظام درخصوص آل سعود و جنایات آنها در مذاکرات

در هرحال انتظار میرود نماینده محترم ولی فقیه درامر حج و زیارت و مسولین سازمان حج ،مواضع و تصمیمات خود را بیش از پیش با دیدگاههای معظم له تطبیق دهند و منویات ایشان و منافع و مصلحت و سلامت و حیثیت زایرین را در مذاکرات لحاظ نمایند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها