کد خبر: ۴۰۹۰۷۸
زمان انتشار: ۱۰:۳۳     ۲۷ دی ۱۳۹۵
معاون وزیر جهاد کشاورزی:
معاون امور باغبانی وزیر جهادکشاورزی با اشاره به ورود خسارت به محصولات باغی شمال کشور گفت: برای پرتقال شب عید مشکلی وجود ندارد و جنوب کشور یکی دیگر از مناطق تولید پرتقال است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس از گرگان، محمدعلی طهماسبی امشب در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان با ابراز تاسف از بروز خسارت به محصولات کشاورزی استان گلستان ناشی از سرمای شدید ماه گذشته در استان، اظهار کرد: طی بازدیدهایی که امروز انجام دادم به واقع عمق فاجعه بیش از آنی است که متصور می‌شود.
 
وی به تکرار سرما و ورود خسارت طی سال‌های گذشته و طی یک فاصله زمانی مشخص اشاره کرد و گفت: ورود این سامانه سرد در سال‌های مختلف و ورود خسارت به باغات استان گلستان نشان می‌دهد که باید نسبت به تغییر اقلیم یک نگرش جدیدی ایجاد شود.
 
معاون امور باغبانی وزیر جهادکشاورزی با اشاره به راهکارهای اتخاذ شده برای پیشگیری از وقوع سیل در استان گلستان خاطرنشان کرد: طرحی که در 110 هزار هکتار از اراضی شیب‌دار استان گلستان با موضوع کاشت درختان زیتون، گردو، فندق و توت مطالعه و به مرحله اجرا درآمد برای پیشگیری از این بلای طبیعی بوده است.

طهماسبی بیان کرد: برای انجام کشاورزی در این زمین‌ها دولت تسهیلات 15 ساله با سود صفر به کشاورزان پرداخت می‌کند که از سال نهم بازپرداخت آن آغاز می‌شود.

وی اضافه کرد: با اجرای این طرح هم از وقوع سیل پیشگیری می‌شود و هم شاهد توسعه کشاورزی بخصوص در حوزه باغ‌های زیتون و محصولات مشابه در استان گلستان خواهیم بود.

کم‌توجهی به طرح حاصل‌خیزی اراضی شیب‌دار گلستان
معاون امور باغبانی وزیر جهادکشاورزی تصریح کرد: اما متاسفانه این طرح در چند سال گذشته آنقدر ضعیف شد که تنها یک نام و صدای تنها از آن باقی مانده است.
 
طهماسبی گفت: اجرای این طرح باعث می‌شود تمایل باغداران و کشاورزان از کشت مرکبات به سمت ارقام مقاوم‌تر و محصولات قدرتمندتر برابر سرما همانند زیتون نیز بیشتر شود.

وی تاکید کرد: امروز باید به منظور پیشگیری از ورود چنین خسارت‌هایی به استان گلستان بازنگری را انجام دهیم و این استان را از نظر اقلیم بررسی کنیم و پیش‌بینی کنیم که در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد و الگوی کشت را بر اساس همین پیش‌بینی‌ها تنظیم کنیم.

معاون امور باغبانی وزیر جهادکشاورزی با اشاره به درخواست مسئولان استان گلستان نسبت به افزایش تسهیلات جبران خسارت کشاورزان استان، اظهار کرد: اگر قرار باشد این میزان بر اساس درخواست شما دوبرابر شود باید درخواست کتبی و رسمی استاندار گلستان به وزارت جهاد کشاورزی و هیات دولت ارسال شود.
 
طهماسبی بیان کرد: درخواست شما ارسال شود ما نیز در وزارتخانه آن را تائید خواهیم کرد و در هیات دولت برای دریافت مصوبه جدید آن را مطرح می‌کنیم.

برای پرتقال شب عید مشکلی وجود ندارد
وی در خصوص خرید تضمینی پرتقال باغداران خسارت دیده، افزود: سه نوع خرید پرتقال در کشور وجود دارد که یکی از این نوع خریدها خرید پرتقال شب عید است.

طهماسبی گفت: قبل از ورود این سرما به کشور، دولت مصوبه 100 میلیارد تومانی برای یارانه صادرات را به اجرا گذاشت که متاسفانه با ورود این موج سرما و ورود خسارت به محصولات، دولت به منظور کنترل قیمت بازار، خرید تضمینی پرتقال درجه دو و سه را در دستور کار قرار داد.
 
وی متذکر شد: در بخش سوم خرید، خرید تضمینی محصولات آسیب‌دیده است که دولت برای جبران خسارت کشاورزان، محصولات را به صورت تضمینی خرید می‌کند.

معاون امور باغبانی وزیر جهادکشاورزی خطاب به رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان مبنی بر پر شدن مراکز خرید تضمینی در استان، گفت: سایت‌های خریداری را بیشتر کنید و خرید را از سر بگیرید.
 
طهماسبی با اشاره به اینکه پرتقال شب عید کشور از دو منطقه شمال و جنوب کشور تامین می‌شود، گفت: برای پرتقال شب عید مشکلی وجود ندارد و در حال حاضر یک میلیون و 300 هزار تن پرتقال در جنوب وجود دارد که مردم برای عید می‌توانند از آن استفاده کنند.

وی در پایان ابراز کرد: برای خرید شب عید تکلیف است که محصولات از باغدار خریداری شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۴ - ۲۷ دی ۱۳۹۵
۰
۰
اگر اين دولت . چنين قولي را داده است
پس حتما" مشكل وجود خواهد داشت !!!
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها