يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۰۹۲۷۲
زمان انتشار: ۱۱:۳۰     ۲۸ دی ۱۳۹۵
کارشناسان در سالگرد اجرایی شدن برجام نظر دادند
نمایندگان مجلس و کارشناسان تاکید کردند: واکنش منفعلانه به نقض برجام به افزایش کارشکنی و اعمال تحریم‌های بیشتر منجر می‌شود.
به گزارش پایگاه 598، سیدحسین نقوی‌حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ارزیابی‌اش از یک سالگی برجام، اظهار داشت: ما از ابتدا بر این نکته تاکید کردیم که برجام فتح‌الفتوح نیست که همه انتظاراتمان را در آن خلاصه کنیم.

نقوی‌حسینی اضافه کرد: برجام بده بستانی است که ما در آن داده‌های نقد دادیم و وعده‌های نسیه گرفتیم و حالا باید خون دل بخوریم، داد بزنیم و تلاش کنیم تا وعده‌های نسیه طرف مقابل را نقد کنیم.
وی در ادامه گفت: امیدواریم دولت مسئولیت برجام و اینکه تاکنون چیزی از آن در نیامده است را بپذیرد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: گاهی برخی از دستاورهای کوچک برجام به اندازه‌ای بزرگ‌نمایی می‌شود که موجب شرمندگی است، مثلا وزیر راه جمهوری اسلامی برای خرید یک هواپیما می‌رود و کنار آن عکس می‌گیرد و فکر می‌کند جمهوری اسلامی تا به حال هواپیما خریداری نکرده است.

نقوی‌حسینی با تاکید بر اینکه این کارها در شأن جمهوری اسلامی و ملت ایران نیست، خاطرنشان کرد: نباید دولت دستاورهای کوچک را به این اندازه بزرگ‌نمایی کند و این‌گونه بزرگ‌نمایی کردن تحقیر خودی است.

 عجله در تصویب برجام فرصت‌ بازنگری را گرفت
محمدجواد لاریجانی معاون وزیر اسبق امور خارجه، با اشاره به سالروز اجرایی شدن برجام اظهار داشت: انتظار این بود که نهادهای ذی‌ربط، وقت بیشتری را برای بررسی متن برجام می‌گذاشتند و به توصیه رهبری دقت می‌کردند. وی افزود: عجله در تصویب برجام، متأسفانه برخی فرصت‌های بازنگری و تجدیدنظر در آن را از ما گرفت.

این کارشناس مسائل استراتژیک با  اشاره به اینکه من تعجب می‌کنم مسئولین مذاکرات می‌گویند اگر طرف مقابل نقض برجام کرد، ما به سرعت به وضعیت قبل از برجام برمی‌گردیم، گفت: چگونه می‌شود وقتی قلب راکتور را برداشته‌ایم و از کار انداخته‌ایم و تعداد سانتریفیوژهایمان را کاهش داده‌ایم، به وضعیت قبل از برجام برگردیم؟ مگر وضعیت قبل از برجام ما چیزی است که الان شاهد آن هستیم؟

معاون وزیر اسبق امور خارجه افزود: آمریکا البته همیشه یک بی‌آبروی سیاسی در همه عرصه‌ها بوده اما نسبت به برجام به طور ویژه بدعهدی‌ها و بدطینتی‌ خود را به اثبات رساند. برجام، یک سنگ محک دیگر برای آمریکا بود که البته نتیجه‌اش، چیز غیرقابل انتظاری نبود. آمریکا در قبال ما در برجام بدعهدی کرد.

لاریجانی با اشاره به اینکه در یک سال اخیر بعد از برجام، تحول خاصی در عرصه اقتصادی و سیاسی کشور ندیدیم و دفاع مسئولان از برجام عجیب است، تصریح کرد: مسئولان پاسخ دهند نهایت دستاورد برجام، آیا ورود یک دستگاه هواپیما به کشور و سلفی انداختن با آن بود؟

 تحریم‌ها بعد از برجام برداشته نشد
امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی نماینده مردم مشهد و عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا تحریم‌ها پس از برجام برداشته شد یا نه؟ گفت: دیگر لازم نیست ما در این زمینه صحبت کنیم، حتی خود کری وزیر خارجه آمریکا و حتی وزیر خزانه‌داری آمریکا پیش از این گفته بودند تحریم‌ها برداشته نشده و به قوت خودش باقی است، طرف‌های داخلی و مسئولان امر هم بارها به این موضوع اذعان کردند که تحریم‌ها بعد از برجام برداشته نشد، مانند وزرای اقتصاد و نفت و رئیس ‌بانک مرکزی.

 نباید به دشمن پیغام دهیم که از برجام راضی هستیم
اسدالله عباسی نماینده مردم رودسر و املش در مجلس با تأکید بر این که برجام را باید در چارچوب خودش بررسی کرد، اظهار داشت: نباید همه مملکت را گل و بلبل نشان داد؛ اگر به دشمنان این پیام را بدهیم که ما از شرایط برجام راضی هستیم، در حقیقت غیرمستقیم به آنها گفته‌ایم که افزایش تحریم‌ها و کارشکنی خود را بیشتر کنند.

عباسی افزود: همان‌گونه که رهبری و برخی نخبگان دلسوز سیاسی بارها اعلام کرده‌اند باید مکرر بر بدعهدی آمریکایی‌ها تصریح کنیم نه اینکه با آمدن یک هواپیما با کف و سوت و شور و شعف تصور کنیم که به همه خواسته‌هایمان رسیده‌ایم.

 موانع بر سر راه معاملات و مبادلات بانکی
به گزارش باشگاه خبرنگاران، سیدکمال خرازی رئیس ‌شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به وجود برخی اشکالات و ایرادات در روند اجرای برجام اظهار داشت: به نظر بنده، مهم‌ترین موانعی که پیش روی اجرای برجام قابل شناسایی هستند، موانع بر سر راه معاملات و مبادلات بانکی است که حتما باید ایالات متحده برای رفع آن‍‍ها تصمیم مقتضی بگیرد و اراده سیاسی خود را برای به نتیجه رسیدن تعهدات برجامی‌اش به نمایش بگذارد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها