أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۴۰۹۳۴۵
زمان انتشار: ۰۹:۰۰     ۲۹ دی ۱۳۹۵
عربستان از اواخر سال گذشته پای انگلیس را بعد از 46 سال دوباره به بحرین باز کرد و با تأمین هزینه ساخت پایگاه دریایی آن این کشور را به احیای حضور استعماری گذشته علاقه‌مند کرد.

به گزارش پایگاه 598، روزنامه «جوان» در یادداشتی از «احمد کاظم‌زاده» نوشت:

اقدام دولت بحرین در اعدام سه جوان معترض این کشور موجی از تظاهرات گسترده را در این کشور به راه انداخته و برخی از گروه‌های سیاسی این کشور را بر آن داشته است که با بی‌نتیجه‌خواندن شیوه‌های مسالمت‌آمیز توسل به مبارزه مسلحانه را اجتناب‌ناپذیر بدانند. اعدام این سه جوان آن‌هم در شرایطی که حکم اعدام آنها در دادگاه قبلی رد شده بود و برای جنبش اعتراضی بحرین و به‌خصوص خانواده‌های قربانیان غیرمنتظره بوده، به منزله ریختن بنزین روی آتش زیر خاکستر ارزیابی می‌شود و بر همین اساس اولین سوالی که در این زمینه مطرح می‌شود این است که دولت بحرین چه هدف یا اهدافی را از این اقدام دنبال می‌کند؟البته با توجه به اینکه دولت بحرین و به‌خصوص جناح حاکم به ریاست خلیفه بن سلمان آل‌خلیفه نخست‌وزیر این کشور استقلال عمل ندارد و دست‌نشانده عربستان محسوب می‌شود، این اهداف را قاعدتاً باید از منظر دولت سعودی بررسی کرد. از این دید چند هدف محتمل به نظر می‌رسد:

نخست اینکه خلیفه بن سلمان آل‌خلیفه که از زمان اعلام موجودیت این کشور در 46 سال پیش پست نخست‌وزیری و قدرت اجرایی این کشور را در کنترل و انحصارخود داشته است، به تازگی در بستر بیماری افتاده و با توجه به اینکه یکی از درخواست‌های معترضان، پایان دادن به انحصار قدرت وی و انتخاب نخست‌وزیر به دست شورای سیاسی منتخب بوده است، عربستان بیم آن دارد که با بیماری و احتمال فوت وی از میزان و گستره نفوذش کاسته شود به‌خصوص آنکه در داخل خاندان نیز برخی از چهره‌ها از جمله سلمان بن حمد ولیعهد و پسر شیخ حمد بن عیسی آل‌خلیفه پادشاه کنونی دل خوشی از انحصار قدرت نخست‌وزیر نداشته است و همواره در پی فرصتی برای فائق آمدن بر این اوضاع بوده است. بر این اساس به نظر می‌رسد یکی از اهداف عربستان از اعمال فشار بر دولت و دستگاه قضایی این کشور برای صدور و اجرای حکم اعدام سه جوان معترض بحرینی ایجاد فضای ناامنی و آشوب برای استمرار بخشیدن به حضور و نفوذ خود در این کشور در صورت فوت نخست‌وزیر بوده است. 

دوم اینکه عربستان، همچنان که عادل الجبیر، وزیر امور خارجه این کشور در سخنان اخیر خود اذعان کرده است، به انتقال قدرت در امریکا و به قدرت رسیدن دونالد ترامپ که ظاهرا از نقش و حمایت راستگرایان صهیونیستی نیز برخوردار بوده است، به عنوان فرصتی برای تشدید فشارها علیه جمهوری اسلامی ایران نگاه می‌کند و از این دید عربستان با این پیش فرض که ایران همانند اعدام شیخ نمر واکنش شدید نشان خواهد داد، دستور اعدام این سه جوان را صادر کرده است تا از فضای ناشی از آن برای تقویت ائتلاف عربی – صهیونیستی و وارد کردن پای دولت جدید امریکا به آن در جهت اهداف منطقه‌ای خود بهره برداری کند. سوم اینکه عربستان از اواخر سال گذشته پای انگلیس را بعد از 46 سال دوباره به بحرین باز کرد و با تأمین هزینه ساخت پایگاه دریایی آن این کشور را به احیای حضور استعماری گذشته علاقه‌مند کرد که در نهایت به حضورنخست‌وزیر انگلیس در نشست سران شورای همکاری خلیج فارس در منامه انجامید و از این دید احتمال اینکه پروژه امنیتی جدید عربستان در بحرین با هماهنگی و همفکری انگلیس صورت گرفته باشد، وجود دارد. در مجموع از قرائن و شواهد موجود بر می‌آید که نه سه جوان بلکه مردم بحرین قربانی دور جدیدی از پروژه فتنه‌انگیزی سعودی‌ها شده‌اند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها