أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۰۹۴۰۹
زمان انتشار: ۱۱:۳۲     ۲۹ دی ۱۳۹۵
داعش نهایت تلاش خود را به کار بسته تا بتواند فرودگاه دیرالزور و مناطق راهبردی آن را از کنترل ارتش سوریه خارج کند. در مقابل نیروهای سوری نیز به عنوان مرحله نخست تلاش دارند که نقاط درگیری را تثبیت کنند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تابناک، گروه تروریستی داعش در این مرحله زمانی حساس و پیچیده قصد دارد واقعیتی را در شهر دیرالزور تحمیل کند و مناطق اشغال شده خود را به فراتر از این شهر افزایش دهد تا بدین ترتیب حضورش به شمال و شرق سوریه برسد.

دیرالزور استانی است که در جنگ سوریه به خاطر موقعیت جغرافیایی خاص خود متحمل خسارات فراوانی شده است. این استان مرزهای طولانی با عراق دارد و در کنار رقه پایتخت خودخوانده داعش قرار گرفته است. بیابانهای این استان از غرب به حمص و از جنوب به مرزهای اردن میرسد.

اهمیت فوق‌العاده این استان سبب شده که ارتش سوریه به هر قیمتی مناطق تحت کنترل خود را طی سالهای گذشته حفظ کند؛ هر چند که این مناطق بارها مورد حمله داعش قرار گرفته است. حملاتی که اخیرا و طی 5 روز گذشته بر دامنه آن افزوده شده و فرودگاه و مقر تیپ 137 ارتش سوریه را بیشتر مورد حمله قرار داده است.

زمان آغاز عملیات داعش نیز بسیار اهمیت دارد؛ زیرا که در آستانه برگزاری نشست آستانه آغاز شده است. این نشست، فارغ از نتایج آن، نقطه عطف مهمی در نزدیک شدن روسیه و ترکیه در بحران سوریه دارد. احتمالا ماههای آتی نیز بزنگاه مهمی در نبرد سوریه باشد، خاصه اینکه منافع و برنامه های بازیگران منطقه ای و بین المللی بسیار متداخل شده است.

در این برهه زمانی، داعش که به بهره برداری از از تناقضهای موجود در بحران سوریه شهره بوده و هست، این بار این نبرد را آغاز کرده است. ظاهرا اشغال این استان اهمیت حیثیتی و وجودی برای داعش در این مرحله دارد؛ مرحله‌ای که این گروه مراکز حیاتی خود را از دست داده و برای دفع حملات جدید به رقه آماده میشود.

به گزارش روزنامه «الاخبار»، حمله داعش به دیرالزور همچنین پیش از کاهش حجم نبردهای «خشم فرات»  آغاز شده است که گروه نیروهای دموکراتیک سوریه تحت نظارت ائتلاف آمریکا در ریف شمالی رقه آغاز کردند.

نکته دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد این است که اگر داعش بتواند به هدف خود برسد و استان دیرالزور را اشغال کند، این مسئله بر روند سایر جنگهای این گروه در «تدمر، الباب و الحسکه» تأثیر خواهد داشت. دولت سوریه نیز به صورت کلی حضور خود را در شرق این کشور از دست خواهد داد.

 با توجه به آنچه گفته شد، پر واضح است که نبرد کنونی دیرالزو، یک جنگ گذرا نیست و حلقه زنجیری است که برای آن برنامه ریزی می‌کند. از این روی بعید است که جنگهای کنونی سبب شود که ارتش سوریه مناطق تحت کنترل خود را از دست دهد و همچنین بعید است که وضعیت به حالت قبلی بازگردد.

ارتش سوریه نیز سعی دارد که از حجم گسترده حملات داعش بکاهد و در مرحله نخست تلفات و شکست را در مرز معینی تثبیت کند. در عین حال داعش نیز با انواع تجهیزات و از محورهای مختلف قصد دارد بیشترین مساحت ممکن را اشغال کرده و برای دور بعدی حملات آماده شود.
ظاهرا نقشه داعش طی روزهای آتی است که در درجه نخست منطقه «هرابش» را اشغال و فرودگاه دیرالزور را محاصره کند. پس از آن برای رسیدن به منطقه «البانوراما» در محور مقابل یعنی تیپ 137 تلاش کند. از این روی داعش حملات خود به راه «بور سعید» افزایش داد.

در مقابل، ارتش سوریه سعی دارد مناطقی را که داعش در آن اخیرا پیشروی داشته به مناطق فرسایشی بدل کند و برای تثبت خطوط درگیری و عدم از دست دادن مناطق بیشتر فعالیت میکند تا پس از آن برای مرحله بعدی آماده شود؛ مرحله ای که برای بازپسگیری مناطق از دست داده شده فعالیت خواهد شد. موفقیت مرحله کنونی در گروِ افزایش حملات هوایی در محورهای درگیری است.
یک منبع نظامی نیز در این زمینه تأکید کرد که جنگ دیرالزور طی چند ساعت به پایان نخواهد رسید و دفع موج نخست حمله و عقب نشینی نکردن نیروهای سوری نقش مهمی در توزان نیروهای در محورهای مختلف و حفظ روحیه آنها داشته است. در مقابل تروریستها روحیه خود را از دست داده‌اند.

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها