يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۰۹۴۷۸
زمان انتشار: ۱۵:۰۲     ۲۹ دی ۱۳۹۵
وزارت امور خارجه ایران، چهارمین گزارش سه‌ماهه خود درباره توافق جامع هسته‌ای ایران را به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ارائه کرده است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از جام نیـوز، وزارت امور خارجه ایران، چهارمین گزارش سه‌ماهه خود درباره توافق جامع هسته‌ای ایران را به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ارائه کرده است.

به گزارش وب سایت بی بی سی فارسی، این گزارش ضمن برشمردن دستاوردهای ایران پس از رفع تحریم‌های بین المللی به خصوص در حوزه نفت، به موانع و چالش‌های موجود هم پرداخته است.

وزارت خارجه ایران، قانون تحریمهای آمریکا علیه این کشور موسوم به آیسا، انتخاب دونالد ترامپ بعنوان رئیس جمهوری جدید آمریکا و ایجاد فضای ایران هراسی را از موانع و چالش‌ها در دوران پس از توافق هسته‌ای عنوان کرده است.

این گزارش می‌گوید شعارهای تبلیغاتی دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب آمریکا علیه برجام در دوره مبارزات انتخاباتی، به لحاظ روانی بر حرکت برجام تاثیر گذاشته و "موجب بروز نوعی بلاتکلیفی و نگرانی در مورد آینده برجام در میان تعدادی از شرکت های خارجی متمایل به همکاری اقتصادی با ایران شده است"

به نوشته بی بی سی، وزارت امور خارجه ایران می‌گوید بعضی از کشورها "برای برداشتن گام‌های بیشتر به سمت مراوده اقتصادی با ایران، عملا منتظر اعلام رسمی راهبرد دولت جدید آمریکا در خصوص برجام هستند."

وزارت خارجه ایران در گزارش خود گفته است ایران در این مرحله، با پایبندی به تعهدات بین المللی خود، از قضاوت زودهنگام در مورد رویکرد رئیس جمهور جدید آمریکا در قبال برجام خودداری می‌کند و در عین حال، برای تمامی احتمالات "آمادگی کامل" دارد.

انتقاد ایران از تمدید قانون تحریم‌های آمریکا علیه ایران

بی بی سی می افزاید: این اولین بار نیست که ایران از تمدید قانون تحریم‌های آمریکا علیه ایران موسوم به آیسا، که در گزارش وزارت خارجه هم به آن اشاره شده انتقاد می‌کند.

قانون تحریم‌های ایران که در سال ۱۹۹۶ میلادی تصویب شده، سرمایه‌گذاری بالا‌تر از ۲۰ میلیون دلار به ویژه در صنایع نفت و گاز ایران را منع می‌کند.

هفته پیش نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور نمایندگان ایران و گروه ۱+۵ برگزار شد که این تحریم‌ها یکی از موضوعات اصلی مورد بحث بود.

این نشست به درخواست رسمی محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران برای رسیدگی به این موضوع صورت گرفته بود.

در این نشست عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران که سرپرستی هیئت ایرانی را بر عهده داشت گفته بود: "از دید ما تمدید قانون آیسا نقض تعهدات برجامی آمریکاست که در دستور کار کمیسیون مشترک قرار گرفته است."

در پایان این نشست هیات مذاکره کننده ایرانی بیانه‌ای منتشر کرد و در آن گفت: " هیات آمریکایی با تاکید مجدد بر پایبندی کامل این کشور به برجام گفته است نفس تصویب این قانون(تحریم‌های آمریکا) در کنگره آمریکا، مشکلی برای تعهدات برجامی این کشور ایجاد نمی‌کند."

بی بی سی در پایان گزارش خود اضافه می کند: وزارت خارجه ایران، چهارمین گزارش سه ماهه خود درباره توافق هسته‌ای این کشور با قدرت‌های بزرگ جهانی را در حالی منتشر کرده که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا سه روز دیگر (بیست ژانویه) به عنوان رئیس جمهوری جدید آمریکا راهی کاخ سفید می‌شود.

دونالد ترامپ در زمان مبارزات انتخاباتی خود توافق هسته‌ای ایران را یکی از "بدترین" توافق‌هایی که در تاریخ امضا شده نامیده است. او اوایل مبارزات انتخاباتی‌اش گفت اگر رئیس جمهور شود این توافق را ملغی خواهد کرد و با چند برابر کردن تحریم‌ها، برای توافقی مذاکره خواهد کرد که مثل اولی "مایه خنده" نباشد.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در پاسخ به این اظهارات گفته بود که برجام یک تفاهم بین المللی است که ضمیمه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل شده است.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها