يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۰۹۶۴۴
زمان انتشار: ۰۲:۲۳     ۰۲ بهمن ۱۳۹۵
اخبار لحظه به لحظه و تکمیلی از روند امدادرسانی در روز سوم؛
از حادثه شومی که چند دقیقه به ساعت هشت صبح روز پنجشنبه با حریقی کوچک در یکی از طبقات فوقانی ساختمان پلاسکو آغاز شد و بعد به فروریختن این سازه مرتفع منجر شد، بيش از چهل ساعت گذشت، اما هنوز شمار زیادی از امدادگران در محل حادثه به تلاشی بی وقفه مشغولند.
به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه 598، باورش سخت است اما امدادرسانی به افرادی که بر اثر ریزش هولناک ساختمان پلاسکو مدفون شدند و سرنوشتشان نامشخص است، به روز سوم رسیده است. آن هم در شرایطی که هنوز آتش خاموش نشده و بوی دود تا کیلومترها آن سوتر از محل حادثه نیز استشمام می شود.
 
در ادامه، رویدادهای مرتبط با روز سوم امدادرسانی به حادثه دیدگان فروریختن ساختمان پلاسکو در اختیار شما قرار دارد.


22:45 آواربرداری اصلی در دل شعله های آتش
 
تمامی جرثقیل ها به قسمت درب اصلی منتقل شدند و ظاهراً آواربرداری اصلی آغاز شده است. این در حالی است که شعله های آتش زبانه می کشد.

فارس در این باره خبر می دهد: با برداشتن هر تکه از سازه های آهنی شعله های آتش زبانه می کشد و آتش نشان ها به سرعت آن را مهار می کنند. هنوز امدادگران به موتورخانه پلاسکو نرسیده‌اند.
 
22:40 در موتورخانه هیچ چیز یافت نشد!

دقایقی قبل یکی از رسانه‌ها اعلام کرده بود که امدادگران به موتورخانه ساختمان پلاسکو رسیده‌اند اما در آنجا هیچ جسد یا فرد زنده ای کشف نشده است.
 
بدین ترتیب مهم ترین امیدواری برای یافتن برخی افراد محبوس شده زیر آواربه نومیدی گرایید؛ نتیجه ای که امیدوار بودیم این گونه رقم خورد.
 
22:30 نتیجه نشست اضطراری اعضای شورای شهر

ابوالفضل قناعتی، عضو شورای شهر تهران: در جلسه اضطراری که امروز برگزار گردید گزارشی از فرمانده عملیات ارائه شد و تصمیم گرفتیم اعتبارات لازم برای تعمیر دستگاه های آسیب دیده آتش نشان ها تخصیص داده شود.

روز گذشته در سطح تهران شاهد بروز 110 حادثه بودیم اما اولویت سازمان آتش نشانی تسریع روند آوار برداری و کشف پیکر افرادی بود که در زیر آوار مدفون شده اند./فارس
 
22:10 جست و جوی سگ های زنده یاب بی نتیجه بود
 
با پایان عملیات جست و جوی سگ های زنده یاب آوار برداری به روال عادی برگشت. پیشتر جست و جوی نیم ساعته سگهای زنده یاب باز هم بی نتیجه مانده بود.

یکی از آتش نشان ها به خبرنگار فارس گفت: دود غلیظ و نور کم امکان جستجو جنازه ها را به شدت سخت کرده است؛ هرقسمتی را که خاک برداری می کنیم کار جست و جوی جنازه آغاز می شود.

21:00 کدام بخش از پلاسکو سالم مانده است

 شمار جان باختگان به 3 تن رسید/ بارش باران کار را هم سخت کرد و هم آسان/ اعلام حضور یک پویش ارزشمند مردمی و بی توجهی یک مسئول/ احتمال زنده بودن 4 نفر در زیر آوار/حسن روحاني به محل حادثه رفت/ کشف پیکر سومین آتش نشان از زیر آوار تکذیب شد/ حداکثر 25 نفر زیر آوار هستند

19:45 فراخوان طراحی نماد
 
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران خبر داد: فراخوان طراحی یادمان شهدای آتش نشان منتشر شد.

این فراخوان در حالی مطرح می شود که فروریختن پلاسکو برخی اقدامات دیگر را هم موجب شده است. قائم مقام آب و فاضلاب استان تهران گفت: بنا به در خواست آتش نشانی، طی روز جاری چهار شیر برداشت جدید آتش‌نشانی در محدوده پلاسکو توسط آبفای استان تهران نصب شده است.

19:45/ حسن عباسی -سخنگوی اورژانس تهران با اشاره به اینکه تعداد مصدومان حادثه پلاسکو به 145 نفر افزایش یافته است، اظهار داشت: البته بیشتر این مصدومان علی الخصوص از صبح امروز غالباً نیروهای اتش نشان و امدادی هستند زیرا مردم عادی حضوری در محل حادثه ندارند.

19:23/ پژمان پشمی زاده - معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در خصوص علت عدم پلمپ کردن ساختمان پلاسکو به جهت عدم رعایت موازین ایمنی توسط شهرداری تهران، گفت: شهرداری این اختیار را ندارد.

18:53/ مازیار حسینی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران با اشاره به مطرح شدن موضوعاتی در خصوص عدم ایمنی ساختمان کویتی‌ها در مجاورت ساختمان پلاسکو اظهار داشت: خوشبختانه هیچ خطری جدی ساختمان کویتی‌ها را تهدید نمی‌کند. وی ادامه داد: در حال حاضر در رایزنی با سازمان نظام مهندسی پیگیری رفتار این ساختمان هستیم و امیدواریم بتوانیم با اجرای عملیات مرمت این ساختمان، نگرانی‌ها را بطرف کنیم.

18:15/ بخش‌هایی از پلاسکو هنوز سالم است.







18:00 / جرثقیل 360 تنی آبی رنگ برای برداشتن بخش بزرگ دیواره باقی مانده از پلاسکو سر هم می‌شود. آتش دوباره از آوار پلاسکو زبانه کشید.

شنیده ها حاکی از آن است که به منظور تعیین تکلیف کسبه پاساژ پلاسکو، قرار است فردا نشستی با حضور هیات مدیره و فعالان تجاری ساختمان پلاسکو و اتاق اصناف، اتحادیه پوشاک و مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شود

17:58 /  بانک مرکزی: ارائه تسهیلات 300 میلیون تومانی به واحدهای خسارت‌دیده پلاسکو

رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه بازدید از ساختمان پلاسکو: وام‌های سیصد میلیون تومانی به هر یک از واحدهای ساختمان پلاسکو داده می شود این وام‌ها با یک سال تنفس و بازپرداخت سه ساله ارائه می شود.

سود هر کدام از این وام‌ها ۱۸ درصد است و ما کمیته‌ای برای ارائه این تسهیلات در دبیرخانه بانک مرکزی تشکیل خواهیم داد.


17:21 / آتش در پلاسکو برای دومین روز پیاپی مدارس اطراف را تعطیل کرد

حمید شاه منصوری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم اظهار کرد: دبیرستان امامیه و دبستان امید امام در محدوده ساختمان پلاسکو روز یک شنبه 3 بهمن برای دومین روز پیاپی تعطیل هستند.

وی افزود: این دو مدرسه در مجاورت ساختمان پلاسکو واقع شده‌اند که دود حاکم در منطقه و محدودیت تردد مانع از حضور دانش‌آموزان در مدرسه می‌شود بنابراین برای کاهش نگرانی خانواده‌ها اقدام به تعطیلی این مدارس برای دومین روز متوالی کردیم.



17:15/ قالیباف: کار آواربرداری در مدت زمان مشخص شده یک هفته به طول می انجامد و خانواده مفقودانی که تاکنون مراجعه کرده‌اند 7 نفر هستند و امیدواریم حادثه بیش از این تلفات نداشته باشد.

16:43 / سگ‌های زنده‌یاب دوباره وارد عمل شدند/توقف آواربرداری لودرها در جبهه شمالی

با توجه به فعالیت نیروهای امدادی در تونل‌هایی که به سمت زیرزمین پلاسکو حفر شده، فعالیت‌های آواربرداری توسط دستگاه‌ها و لودرها فشار زیادی را روی این تونل‌ها ایجاد کرده است.

به همین منظور از دقایقی پیش کار آواربرداری توسط لودرها در جبهه شمالی متوقف شده است؛ همچین چند قلاده سگ زنده‌یاب هلال‌احمر نیز مجددا آماده ورود به تونل‌ها شده‌اند.



16:30/ اسامی مفقودین سازمان آتش نشانی در حادثه پلاسکو به تفکیک ایستگاه محل خدمت به شرح زیر است:

۱- علی مستوفی- ایستگاه ۳۱
۲- حسین حسین زاده- ایستگاه ۶۰
۳- رضا شفیعی- ایستگاه ۱۳
۴- روحانی- ایستگاه ۱
۵- فریدون علی تبار- ایستگاه ۱
۶- آقایی - ایستگاه ۱
۷- داداشی- ایستگاه ۴۶
۸- مهرورز - ایستگاه ۲۴
۹- محسن قدیانی-ایستگاه ۳
۱۰- مجتبی کوهی- ایستگاه ۲۸
۱۱- حامد هوایی- ایستگاه ۲۸
۱۲- سلطانی- ایستگاه ۱۱۳
۱۳- علی امینی - مدیر منطقه ۲
۱۴- سفی زاده-ایستگاه ۴

نشست خبری سخنگوی سازمان آتش‌نشانی با جمعی از خبرنگاران هم اکنون در محل حادثه در حال برگزاری است.

 هم اکنون ۲ تیم آتش‌نشانی مشغول خاموش کردن آتش ناشی از بلند کردن سازه‌های ضلع شرقی ساختمان هستند/از قسمت پشت بام تعدادی از آتش‌نشانان وارد بخش داخلی ساختمان شدند.

16:25/ معاون بنیاد شهید: آتش نشانان حادثه پلاسکو شهید خدمت محسوب می شوند/ بنیاد شهید برای ارائه خدمت و شهید نامیدن آنها هیچ تعهدی ندارد بلکه خود شهرداری موظف به ارائه خدمات به خانواده های این افراد است.

شورای شهر تهران مصوبه ای دارد که آتش نشانان را به عنوان شهید خدمت می دانند و براساس آن به خانواده هایشان خدمات ارائه می دهند.

مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران: هویت هیچ یک از جانباختگان خارج شده از زیر آوار مشخص نشده است. در صورت نیاز آزمایش DNA صورت می‌گیرد.

16:05/ معاون امنیتی استاندار تهران: علت حادثه ساختمان پلاسکو، گازوئیل نیست و این سوخت همچنان در این ساختمان وجود دارد؛ تخریب و آتش‌سوزی عامل انسانی دارد.

گزارش اولیه آتش‌نشانان حاضر در صحنه نشان می‌دهد که اتصال برق یا روشن بودن گاز پیک‌نیک برای گرم کردن یا درست کردن چای دلیل حادثه بوده است.



15:42/ شهردار تهران: با توجه به پیام رهبر انقلاب که به ضرورت توجه به ابعاد مختلف این حادثه اشاره کردند، شهرداری تهران علاوه بر تلاش شبانه‌روزی و بدون وقفه برای آواربرداری، ستادی را جهت رسیدگی به مشکلات افرادی که از این حادثه متضرر شدند، تشکیل داده است.
برای رسیدگی به وضعیت مغازه داران و مالکان ساختمان پلاسکو ستادی تشکیل شده است و به صورت موقت برای کسب و کار آنها محلی را فراهم خواهیم کرد.

قطعا دستگا‌ه‌های مسئول دیگر نیز در زمینه کاهش آسیب‌های این حادثه به تکالیف خود عمل خواهند کرد.

15:39/ با حضور تیم‌های تشخیص هویت پلیس آگاهی و معاون جرائم جنایی پلیس آگاهی تهران، صورت وضعیت مغازه‌های ساختمان ویران شده پلاسکو انجام شد/ گاو صندوق‌ها شماره گذاری شدند/ پلیس بر روند تخلیه مغازه‌های اطراف ساختمان پلاسکو نظارت می‌کند.

15:36/ نعمت زاده: در پلاسکو حدود ۵۶۰ واحد صنفی وجود داشته است و ۳ هزار نفر در این ساختمان مشغول به کار بودند براساس امار اصناف در هر واحد صنفی ۷۰ تا ۱۵۰ میلیون سرمایه وحود داشته است و درباره مقرری بیمه بیکاری نیز اقدامات لازم صورت گرفته است.

نعمت زاده ابراز امیدواری کرد تا تسهیلاتی برای اصناف حاضر در پلاسکو در نظر گرفته شود.

15:35/ دود غلیظی در حیاط پشتی پلاسکو به چشم می‌خورد لودرها هر کجایی را تخریب می‌کنند دود بلند می شود

معاون وزیر کشور: پیش بینی می شود که حدود 10 تن از زیرآوار ماندگان مردم عادی باشند که از طرق مختلف مفقود شده اند.

 
30: 15 پیام تسلیت رئیس مجلس اعلای عراق به خانواده های قربانی 
 
از زمان بروز حادثه تلخ پلاسکو بسیاری از مقامات سیاسی منطقه و جهان در قالب پیام هایی شهادت جمعی از آتش نشانان ایرانی و خسارت های وارده به مردم ایران را تسلیت گفتند. عمار الحکیم رئیس مجلس اعلای عراق یکی از این مقامات است. او  نیز با ابراز همدردی خود با مردم ایران در حادثه پلاسکو، جان باختن شماری از هموطنان را به ملت و سران ایران تسلیت گفت.
 
15: 15 جلسه وزیر کشور با هیئت امنای ساختمان پلاسکو
 
به گزارش خبرنگار ایسنا، وزیر کشور هم در بازدید دوباره خود از محل حادثه پلاسکو با بیان اینکه امروز جلسه‌ای با هیئت امنای ساختمان پلاسکو داشتیم گفت: در آنجا هم بحث ساخت و ساز ساختمان، اسکان، مسائل کارگری، خسارت‌ها و بیمه مطرح شد. با وزیرکار هم  برای اشتغال به‌کار کارگران و ارائه تسهیلات جلسه داشتیم تا بتوانند موقتا کارشان را شروع کنند.
 
15: 15 آخرین تمهیدات ستادی برای حمایت از خسارت دیدگان
 
مغازه داران و مالکان واحدهای تولیدی پلاسکو را در کنار شهدای آش نشان باید بزرگ ترین خسارت دیدگان حادثه دانست که در صورت عدم حمایت مسئولان روزها و ماه های سختی را پیش رو خواهند داشت.
قالیباف در مورد برنامه های حمایتی شهرداری برای حمایت از خسارت دیدگان گفت:  برای رسیدگی به وضعیت مغازه‌داران و مالکان ساختمان پلاسکو ستادی تشکیل شده است و به صورت موقت برای کسب و کار آنها محلی را فراهم خواهیم کرد.
 
00: 15 حضور رئیس مجلس شورای اسلامی در محل حادثه
 
دقایقی پیش علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با حضور در محل حادثه پلاسکو از نزدیک در جریان آخرین تحولات قرار گرفت. در این بازدید تعدادی از اعضای هیئت رئیسه مجلس وی را همراهی می کنند. شهردار تهران، استاندار تهران و وزیر کشور نیز رئیس مجلس را همراه می کنند.
 
لاریجانی به شبکه خبر گفت: حادثه یک حادثه دردناکی است، چند کمیسیون را مسئول کردیم که موضوع را پیگیری کنید. حجم کار بسیار زیاد است و خوشبختانه تلاش ها خوب پیش می رود.
 
او اضافه کرد: تلاش این است که این قائله زودتر به جایی برسد. در قانون برنامه بندی آمده که تمام مراکز تجاری سیستم های امنیتی را رعایت کنند و شهرداری ها مکلف هستند نکات ایمنی را پیگیری کنند.
 
لاریجانی تأکید کرد: در برنامه 5 ساله اعتباراتی برای ساختمان های فرسوده اختصاص یافته که در آینده می تواند برای بهبود شرایط کمک کننده باشد.
 
50: 14 صد میلیارد تومان تنخواه برای آتش نشانی تهران
 
محمدمهدی تندگویان نائب رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران از جلسه صبح شورای شهر خبر داد که امروز مقرر شد که شورا مجوز تنخواه صدمیلیارد تومانی برای جبران تجهیزات از دست رفته آتش‌نشانی اختصاص بدهد.
 
40: 14 رئیس بنیاد مستضعفان: ساختمان را دو ساله می سازیم
 
اگرچه هم اینک دغدغه همه نهادهای مسئول در حادثه پلاسکو شناسایی مفقودین، آوار برداری و حمایت از آسیب دیدگان است، سعیدی کیا، رئیس بنیاد مستضعفان اعلام کرد: ظرف دو سال پلاسکو را با استانداردهای لازمه و منطبق بر مشخصات فنی ساخته و طبق شرایطی خاص به افراد دارای سرقفلی واگذار خواهیم کرد./فارس
 
30: 14 تا کنون 7 فرم مفقودی از افراد عادی پر شده است
 
ناصر امانی معاون شهردار تهران در گفته هایی کوتاه در رابطه با احتمال زیر آوار ماندن افراد عادی گفت: آوار برداری پلاسکو تا پایان هفته ادامه دارد. تاکنون 7 فرم مفقودی از افرادی که به محل تردد داشتند و مراجعه نکرده اند گزارش شده و بستگان آنها امیدوارند تا خبری از وضعیت آنها به دست آید.
 این آمار در حالی است که فرمانده نیروی انتظامی تهران آمار گزارش های مفقودی را تنها یکی دو نفر عنوان کرده بود.
 
20: 14 امکان زنده بودن کسی زیر آوار نیست
 
جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی با اشاره به این نکته که امکان زنده بودن کسی زیر آوار نیست، ادامه داد: به تلاش های خود برای یافتن افراد زیر آوار ادامه می دهیم.

45: 13 هویت یکی از آتش نشانان حادثه پلاسکو شناسایی شد
 
ناصر بلیغ مدیرکل روابط عمومی پزشکی قانونی کشور در گفت‌وگو با میزان گفت:  یکی از شهدای آتش نشان حادثه پلاسکو که شب گذشته پیکر وی از زیر آوار بیرون کشیده شد، احراز هویت گردید./ میزان
 
37: 13 مقاومت کسبه پاساژ کویتی ها در برابر تخریب احتمالی ساختمان
 
گفته می شود به منظور تسهیل در فرایند امداد رسانی و آوار برداری نیاز است تا بخشی از بازار کویتی ها در مجاورت ساختمان پلاسکو تخریب شود. به رغم صدور حکم دادستانی و ابلاغ دستور کتبی نیروی انتظامی مبنی بر تخلیه اجناس داخل پاساژ کویتی‌ها و احتمال تخریب این مجتمع، کسبه و مدیران این مجتمع از تخلیه اجناس و کالاها خودداری می‌‌کنند.
 
 شمار جان باختگان به 3 تن رسید/ بارش باران کار را هم سخت کرد و هم آسان/ اعلام حضور یک پویش ارزشمند مردمی و بی توجهی یک مسئول/ احتمال زنده بودن 4 نفر در زیر آوار/حسن روحاني به محل حادثه رفت/ کشف پیکر سومین آتش نشان از زیر آوار تکذیب شد
کسبه مجاور در حال تخلیه محل کار خود
 
30: 13 پیام تسلیت رئیس جمهور آذربایجان به رئیس جمهور ایران 
 
الهام علی اف رئیس جمهور جمهوری آذربایجان طی پیامی به همتای خود حسن روحانی، حادثه پلاسکو را تسلیت گفت. متن این پیام به شرح زیر است:
 
 رئیس جمهوری اسلامی ایران
عالی حضرت / جناب آقای حسن روحانی/ رئیس جمهور محترم،

خبر در گذشت افراد در نتیجه ریزش ساختمان چند طبقه در تهران  اینجانب را بسیار متاثر ساخت.

در رابطه با این فاجعه از جانب خود و به نمایندگی از مردم آدربایجان به جناب عالی، خانواده و نزدیکان جان باختگان و به تمام مردم ایران با اندوه عمیق تسلیت عرض نموده، برای مجروحین و خسارت دیدگان شفا آرزومندم.

خدایشان بیامرزد!

با احترام،/ الهام علی اف / باکو 21 ژانویه سال 2017

 
15: 13 اظهارات عضو شورای شهر در مورد مسئول پیگیری ایمنی پلاسکو
 
شاکری عضو کمیسیون شورای شهر تهران در مورد کم و کیف پیگیری نکات ایمنی ساختمان پلاسکو در سال های گذشته گفت: 70 درصد واحدهای موجود در پلاسکو کارگاه تولیدی است پس وزارت کار براساس ماده ۱۰۵ قانون باید نسبت به تخلفات این ساختمان اقدام جدی می‌کرد. قانوناً به وزارت کار این اجازه داده شده که نسبت به تخلف موجود در کارگاه‌های تولیدی اقدام کند.

وی افزود: در این موضوع آتش‌نشانی به دفعات مکرر طی 2 سال گذشته نتایج بازرسی خود را واضح و شفاف به مالک ساختمان پلاسکو اعلام کرده و در یکی از این نامه‌ها تمام اشکالات این ساختمان را اعلام کرده است.
 
شاکری تأکید کرد: این در حالی است که در بین ساختمان‌هایی که نیاز به تذکر داشته‌اند پلاسکو بیشترین اخطار را داشته چرا که در این رابطه ساختمانی بسیار مهم بوده است اما اینکه چرا مالک و وزارت کار نسبت به آن اقدامی نکرده باید ابعاد آن بررسی شود. /فارس

10: 13  تأکید سخنگوی آتش نشانی بر تعداد 3 شهید
 
جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی لحظاتی پیش در گفت و گو با شبکه خبر گفت: سقف ضلع غربی در حال پاکسازی است. در حال حاضر فرایند کار امداد و نجات در حال پیش رفت است و با پایان آوار بردی از سمت خیابان جمهوری آتش نشانان به سمت غرب رفته اند. وی افزود: عملیات با قدرت ادامه دارد. مجموعاً دو پیکر از زیر آوار خارج شده است و نهایتاً 26 نفر در زیر آوار هستند.
 
ملکی تأکید کرد:  هر خبری از طرف بنده و مراجع رسمی منتشر شد قطعی است و نباید به اخبار شبکه های مجازی استناد شود.
 
او در مورد اخباری در مورد زنده بودن افراد زیر آوار گفت: هیچ صحبتی در مورد زنده بودن مفقودی ها انجام نداده ام و این موضوع صحت ندارد.
راه نفوذی به طبقه های زیرین پیدا شده است، در حال حاضر 4 دستگاه بیل مکانیکی با بهترین کیفیت در حال فعالیت است و حداقل 5 روز نیاز است تا عملیات آوار برداری به صورت کامل انجام شود.

50: 12 پیکر سومین شهید آتش نشان  از زیر آوار خارج شد
 
 ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی دقایقی پیش اعلام کرد: پیکر سومین آتش نشان شهید دقایقی پیش از زیر آوار پلاسکو خارج شد. بر این اساس تعداد شهدای آتش‌نشان به 4 نفر رسید؛ 3 نفر از زیر آوار بیرون کشیده شدند.

ملکی در مورد آمار قربانیان گرفتار گفته است: مجموع کسانی که زیر آوار بودند با توجه به مراجعات به مراکز انتظامی و اعلام مفقودی حداکثر ۲۵ نفر است که ۱۶ نفر نیروی آتش‌نشان هستند و تلاش برای دستیابی به آنها ادامه دارد.



45: 12 گمانه های ضد و نقیض در مورد تعداد قربانیان/ راه یابی به طبقات زیرین
 
همزمان با وقوع حادثه پلاسکو گمانه ها مبنی بر تعداد قربانیان و محبوس شدگان این حادثه آغاز شد و آمار ضد و نقیضی از سوی مسئولان به افکار عمومی اعلام شد. از 25 آتش نشان گرفته تا 4 خبرنگار و عکاس، از 300 کارگر تا 20 آتش نشان و... . در تازه ترین اظهار نظرها مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران تعداد افراد گرفتار در زیر آوار را تنها 15 نفر اعلام کرد و گفت: تا این لحظه اجساد دو نفر از زیر آوار بیرون آورده شده است.
در مورد آخرین اقدامات امداد و نجات «فارس» نوشت: نیروهای امدادی توانستند  راه به طبقات زیرین پلاسکو ا باز کنند.
 
30: 12 علت پلمپ نشدن ساختمان پلاسکو 
 
با اینکه محور اصلی خبرهای سه روز اخیر ابعاد خسارت وارده به ساختمان پلاسکو، تعداد قربانیان و فرایند امداد و نجات بود، یکی از مهم ترین سئوال های جانبی این حادثه علت پلمپ نشدن ساختمان در سال های گذشته بوده است. در این باره  بدری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه مسائل اجتماعی واشتغال افرادی که در پلاسکو مشغول به کاربودند سبب عدم پلمب به موقع این ساختمان شده بود، اظهار داشت: تعداد زیادی از مردم در آنجا اشتغال داشتند و تعطیلی ساختمان پلاسکو موجب بیکاری آنها می شد./میزان

10: 12 جدیدترین برآوردها از میزان خسارت مالی حادثه پلاسکو
 
اگرچه پیش از این برخی گمانه ها حجم خسارت وارده بر اثر تخریب ساختمان پلاسکو را  1 تا 2 هزار  میلیارد تومان اعلام کرده بودند، «شهاب نادری» عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: پلاسکو بزرگترین ساختمان از نظر پوشاک در پایتخت بود و به همین دلیل احتمال این می‌رود که خسارت موجود بیش از 5 تا 6 هزار میلیارد تومان باشد.

او افزود: این حادثه بر روی پوشاک شب عید تأثیر سوء خواهد گذاشت. ممکن است زلزله‌ای با یکی، دو ریشتر در تهران هم خرابی زیادی به بار بیاورد چرا که زیر ساختمان‌ها بواسطه احداث کانالها خالی شده است./فارس

 
00: 12 51 ساعت از تلاش نیروهای امداد و نجات گذشت
 
به رغم اینکه 51 ساعت از تلاش بی وقفه نیروهای امداد و نجات به منظور یافتن قربانیان حادثه پلاسکو گذشت، اما هنوز نتیجه مشخصی از نزدیک به 20 آتش نشان گرفتار در خرابه ها به دست نیامده و  زبانه های آتشی که از زیر خرابه ها شعله می کشد، اندک امیدها را نیز به نا امیدی تبدیل می کند.
 
45: 11 احتمال ریز دیوار بازار کویتی ها
 
گفته می شود، نیروهای آتش‌نشانی درحالی مشغول به آواربرداری از پلاسکو هستندکه دود شدید و ریزش قریب الوقوع در ضلع شرقی این ساختمان،احتمال تخریب دیوار کناری بازارکویتی‌هارا قوی‌تر می‌کند. هنوز خبری از شناسایی قربانیان جدید در دست نیست. /باشگاه خبرنگاران جوان

 35: 11 نا امیدی دوباره به محل حادثه بازگشت
 
دقایقی پیش پیدا شدن یک کپسول آتش نشانی در محل حادثه موجی از امید و آرزو را در بین نیروهای امدادی ایجاد کرد و بسیاری از آتش نشانان با امید به یافتن همکاران تلاش های خود را افزایش دادند.
جدیدترین اخبار از محل حادثه حاکی از این است که امیدها و تلاش ها نتیجه بخش نبود و تنها کپسول آتش نشانی برای انجام عملیات شناسایی  در اختیاران مأموران مخصوص قرار گرفت.
 
30: 11  تنها شهادت دو آتش نشان تأیید شده است
 
جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی در تازه ترین اظهارات خود ضمن اشاره به تخریب یک ساختمان در ضلع شرقی پلاسکو به منظور تسریع در فرایند آوار برداری، افزود: فقط شهادت ۲ آتش‌نشان مورد تایید است که یک نفر از آنها از زیر آوار بیرون کشیده شده و یک نفر در بیمارستان به شهادت رسیده است

15: 11 سرمای شدید هوا فرایند امداد و نجات را دشوار کرد
 
با اینکه دقایقی پیش دستگاه های جدید جوش و برش قطعات فلزی به محل حادثه رسید و  با رسیدن تجهیزات جدید که می‌تواند ستون‌های آهنی را برش دهد، آواربرداری سرعت یافت، اما سرمای شدید و در هم تنیدگی آهن با سایر مصالح فرایند امداد و نجات را با مشکل رو به رو کرده است.
 
00: 11 تدابیر جدید برای حمایت از خسارت دیدگان حادثه
 
در حادثه تلخ پلاسکو بیش از 3000 کارگر کار خود و نزدیک به 500 واحد تولیدی سرمایه و فضای کارشان را از دست دادند. حالا نایب رئیس اتاق اصناف کشور در تازه ترین برنامه های این اتاق برای حمایت از خسارت دیدگان گفت : تلاش می کنیم با تخصیص مکانی موقت برای شب عید پلاسکو و در اولویت قرار دادن زیان‌دیدگان در نمایشگاه های بهاره بخشی از خسارت های ایشان را جبران کنیم.

45: 10 اقدام ارزشمند آتش نشانان ترکیه برای ابراز همدردی 
 
گفته می شود، جمعی از آتش نشانان ترکیه ای به منظور ابراز همدردی با همتایانشان در ایران و خانواده های آنها بنا دارند در محل کارشان نماز میت غیابی بخوانند و با این اقدام خود در غم از دست رفتن تعدادی از آتش نشانان کشورمان شریک شوند.
 
30: 10 دو کپسول آتش نشانی زیر آوار پیدا شد
 
تلاش ها برای یافتن اثری از قربانیان حادثه پلاسکو ادامه دارد و تازه ترین اخبار حاکی از این است که دو کپسول مربوط  به آتش نشان های مفقودی پیدا شده است.
بر همین اساس عملیات آوار برداری مکانیزه برای لحظاتی متوقف شد و نیروهای امدادی در حال جست و جوی دستی هستند.
 
شمار جان باختگان به 5 تن رسید/ بارش باران کار را هم سخت کرد و هم آسان/ اعلام حضور یک پویش ارزشمند مردمی و بی توجهی یک مسئول/ احتمال زنده بودن 4 نفر در زیر آوار/حسن روحاني به محل حادثه رفت 
 

 00: 10 ادامه تلاش ها برای امداد رسانی و آواربردای

حمید چیت چیان وزیر نیروی دولت یازدهم دقایقی پیش در محل حادثه حاضر شد و از نزدیک در جریان جزئیات ماجرا قرار گرفت.

در همین رابطه یکی از اعضای کمیسیون مجلس شورای اسلامی ضمن ابراز تأسف از حادثه رخ داده به «فارس» گفت: کمیسیون عمران مجلس تمام تلاش خود را برای بررسی ابعاد مختلف ماجرا انجام خواهد داد. 

09:52 چندین دستگاه کامیون در بیرون محوطه دپو شده و به نوبت نسبت به انتقال نخاله و اوار اقدام می‌کنند.

09:50 جلسه اضطراری شورای شهر تهران در محل حادثه پلاسکو در حال برگزاری است.

09:42  رازقی رئیس مرکز فرماندهی و کنترل ترافیک راهور تهران: در حال حاضر ترافیک در بخش شمال به جنوب خیابان ولیعصر تهران سنگین است.


گاوصندوق‌های بیرون کشیده شده از زیر آوار

09:40 رد شایعه پیامک آتش‌نشانان محبوس شده

کیانی فرمانده میدان عملیات آواربرداری صبح امروز، در تشریح آخرین وضعیت آواربرداری با بیان اینکه شب گذشته با دستور مراجع قضایی ساختمان قضایی ساختمان کناری پلاسکو تخریب شد، این ساختمان نیز در اثر حریق و آوار پلاسکو دچار ریزش شده بود هر لحظه امکان فرونشست آن وجود داشت. برهمین اساس این ساختمان تخریب شد. از شب گذشته امدادرسانی سرعت بیشتری گرفت.

وی با بیان اینکه تاکنون جسد یک آتش‌نشان پیدا شده، گفت: 50 درصد عملیات آواربرداری انجام شده و امیدواریم تا آخر هفته آواربرداری که از دو جبهه در حال انجام است به اتمام برسد.

09:30 رئیس پزشکی قانونی استان تهران: پیکر آتش‌نشانی که بامداد امروز از زیر آوار بیرون کشیده شد، به پزشک قانونی منتقل شده اما هویت وی هنوز مشخص نشده است. تا ظهر امروز هویت وی مشخص می‌شود.

09:20 ساجدی‌نیا: تا کنون کسی به پلیس آگاهی تهران مراجعه نکرده است. اگر خانواده‌ای نزدیکانش در محدوده پلاسکو مفقود شده یا از سرنوشت آن خبری ندارند به پلیس آگاهی تهران واقع در خیابان وحدت اسلامی مراجعه کنند.

09:00 آخرین آمار امداد رسانی اورژانس تهران در حادثه حریق پلاسکو تا ساعت ۸:۳۰ صبح امروز: کل مصدومان ۱۱۹ نفر، انتقال به بیمارستان‌ها ۳۷ نفر، درمان سرپایی ۸۲ نفر، از کل انتقالی‌ها به بیمارستان‌ها فقط ۴ نفر بستری هستند و بقیه مرخص شده‌اند. همچنین تا کنون تنها ۲ نفر از زیر آوار خارج شده‌اند.


حضور حسین رضازاده و علیرضا دبیر در محل حادثه پلاسکو

08:00 همچنان دود زیادی از آوار پلاسکو متصاعد می‌شود. گفته می‌شود امدادگران به آتش نهفته رسیدند و در تلاش برای خاموش کردن آن هستند.

07:41 روحانی در محل حادثه ساختمان پلاسکو حضور یافت

حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان دقایقی پیش در محل ساختمان پلاسکو حاضر شد.

وی در جریان آخرین اقدامات انجام گرفته به منظور عملیات آوربرداری و نجات محبوس شدگان و خروج پیکر جانباختگان قرار گرفت.

رئیس جمهور را در این بازدید نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور، علی ربیعی وزیر کار همراهی می کند.

در محل حادثه ساختمان پلاسکو محمدباقر قالیباف شهردار تهران، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور حضور دارند. هم اکنون قالیباف در حال تشریح اقدامات انجام گرفته به روحانی است.

گفتنی است، در پی حادثه دلخراش آتش‌سوزی و ریزش ساختمان پلاسکو، امروز در کشور از سوی هیأت دولت، عزای عمومی اعلام شده است.

03:45 دستگاه زنده یاب زنده بودن حدود 4 نفر را نشان می‌دهد/ خوشحالی میان امدادگران موج می‌زند


02:15 بارش باران کار را هم سخت کرد و هم آسان
 
در حالی که هنوز شعله های آتش از گوشه و کنار مخروبه های پلاسکو زبانه می کشد و گاه آتش نشانان مجبورند برای مهار آتش و ممانعت از سرایت آن به ساختمان های دیگر، به دل آتش زده و جانفشانی کنند، بارش نم نم باران می تواند خبر خوشایندی به حساب آید. اتفاقی که دقایقی است آغاز شده است.
 
این در حالی است که در نتیجه بارش باران، دمای هوا به شدت کاهش یافته و به این دلیل کار امدادرسانی با دشواری های بیشتری مواجه شده است. 

45: 01 زبانه هاي چند باره آتشي كه خاموش نمي شود
 
با هر آواري كه از سوي نيروهاي امدادي برداشته مي شود، هوا به آتش هاي زير آوار مي رسد و دوباره شعله هاي آتش زبانه مي كشد. اين آتش گويا بناي خاموشي ندارد.
 
 شهادت یکی از آتش نشان مصدوم/ چهار خبرنگار و عكاس زير ساختمان مدفون شدند/ احتمالي بعيد، 300 نفر زير آوار گرفتار هستند/قطع اميد از سلامت آتش نشانان گرفتار/ شنبه عزاي عمومي اعلام شد/ پيكر دو شهيد از زير آوار بيرون كشيده شد/هنوز آتش زبانه مي كشد/پيكر دو شهيد ديگر پيدا شد
 
40: 01 استفاده دوباره از وسايل زنده ياب
 
به رغم اينكه بيش از چهل ساعت از وقوع حادثه تأسف برانگيز پلاسكو گذشت و تا كنون نيز پيكر چهار نفر از آتش نشانان از زير آوار خارج شده اما شنيده ها حاكي از اين است كه گروه هاي امداد و نجات دوباره از وسايل زنده ياب استفاده كردند.
 
20: 01 پيكر دو شهيد ديگر پيدا شد
 
بر اساس گفته هاي سردار طلايي نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران، پيكر 2 نفر دیگر نیز پیدا شد و بر اين اساس مجموعا 4 پیکر در زیر آوار ساختمان پلاسکو پیدا شده است.



گفتني است، با احتساب یک آتش‌نشانی که روز گذشته در بیمارستان درگذشت، می‌توان گفت که شمار قربانیان پلاسکو تا این لحظه 5 تن است.

 10: 01 افزايش محدوديت ها براي خبرنگاران حاضر در محل حادثه 
 
با طولانی شدن روند امداد و نجات در دومین شب فاجعه پلاسکو، ماموران حاضردر محل، محدودیت ها را نسبت به خبرنگاران را افزایش دادند. این محدودیت ها همزمان با انتقاد شماری از مسئولان شهری از نحوه اطلاع رسانی خبرگزاری ها اعمال شد/فردا
 
00: 01 خواهش رئيس پليس تهران از مردم براي ترك محل حادثه
 
رییس پلیس پایتخت دقایقی پيش به میان مردم در محدوده خیابان فردوسی آمد و با تشکر از آنان اطمینان داد که همه امکانات لازم و نیروهای امدادی در آماده‌باش هستند و نیازی به حضور آن‌ها نیست./ميزان
انتظار مي رود عموم شهروندان با درك شرايط موجود ضمن پرهيز از حضور در اطراف محل حادثه شرايط را براي تسريع در فرايند امداد و نجات فراهم كنند.
 
45: 00 پيكر بي جان يك شهيد ديگر از زير آوار خارج شد
 
به گفته «شهرام گيل آبادي» سخنگوي شهرداري تهران، دقايقي پيش پيكر مطهر يكي ديگر از آتش نشانان حادثه پلاسكو از زير آوار خارج شد.
بر اين اساس تاكنون تنها دو پيكر از ميان 20 پيكر موجود در زير آوار كشف شده است.
 
20: 00 ابراز همدردي آتش نشان هايي ايرلندي با همتايانشان در تهران
 
 آتش نشان های شهر دوبلین ایرلند با حضور در سفارت کشورمان و اهدای یک دسته گل به شکل پرچم ایران همدردي و ناراحتي خود را از خسارات وارده به مردم و آتش نشان هاي ايراني اعلام كردند.
 
شهادت یکی از آتش نشان مصدوم/ چهار خبرنگار و عكاس زير ساختمان مدفون شدند/ احتمالي بعيد، 300 نفر زير آوار گرفتار هستند/قطع اميد از سلامت آتش نشانان گرفتار/ شنبه عزاي عمومي اعلام شد/ پيكر دو تن از آتش نشانان پيدا شد/پيكر يك شهيد از زير آوار بيرون كشيده شد 
 
 
 10: 00 استمرار پيام هاي تسليت مقامات سياسي جهاني
 
بر اساس خبرهاي دريافتي در پي حادثه پلاسكو، رئيس جمهور ارمنستان و وزير امور خارجه لتوني طي پيام هاي جدا گانه اين حادثه را به مردم ايران و خانواده قربانيان تسليت گفتند.
 
00:00 برنامه هاي وزارت خارجه براي حادثه پلاسكو
 
بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص اقدامات وزارت امور خارجه و سفارتخانه های جمهوری اسلامی ایران در روز عزای عمومی حادثه دلخراش مرکز تهران که منجر به شهادت جمعی از آتش نشانان فداکار شده است، گفت: به کلیه سفارتخانه ها و سرکنسولگری های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور دستور داده شد پرچم های کشور را نیمه افراشته کنند و با توجه به ابراز همدردی های مقامات و شهروندان بسیاری از کشورها، دفتر یادبود قربانیان قهرمان این حادثه تاثرانگیز را نیز مفتوح  نمایند.


-------------------اخبار روز دوم را بخوانید -------------------------
 

40: 23 پيكر چهار شهيد از زير آوار بيرون كشيده شد
 
شنيده ها از محل حادثه حاكي از اين است كه دقايقي پيش پيكر چهار شهيد حادثه از زير آوار بيرون كشيده شد./شبكه خبر
اين خبر دقايقي پيش توسط سخنگوي سازمان آتش نشاني تكذيب شد.
 
شهادت یکی از آتش نشان مصدوم/ چهار خبرنگار و عكاس زير ساختمان مدفون شدند/ احتمالي بعيد، 300 نفر زير آوار گرفتار هستند/قطع اميد از سلامت آتش نشانان گرفتار/ شنبه عزاي عمومي اعلام شد/ پيكر دو تن از آتش نشانان پيدا شد/پيكر يك شهيد از زير آوار بيرون كشيده شد/هنوز آتش زبانه مي كشد 
 
 
30: 23 ورود آمبولانس هاي بهشت زهرا به محل حادثه
 
همزمان با پيدا شدن يك پيكر بي جان و تقويت گمانه هايي مبني بر شناسايي محل محصور شدن تعدادي از آتش نشانان شهيد، دو دستگاه آمبولانس متعلق به بهشت زهرا به محل حادثه آورده شد.
 
25: 23 توضيحات سخنگوي سازمان آتش نشاني در مورد جسد پيدا شده
 
جلال ملكي سخنگوي سازمان آتش نشاني در مورد جسدي كه دقايقي پيش پيدا شد، گفت: بدن و سر و صورت آتش نشان شهید آسیب دیده و امکان شناسایی فعلا وجود ندارد و جسد باید کامل به پایین منتقل شود تا از روی اتیکت هویت مشخص شود.
 
15: 23 بيرون كشيدن يك جسد
 
در حالي كه به نيمه هاي شب دومين روز عمليات جست و جو نزديك مي شويم، برخي رسانه ها اعلام كردند كه اولين پيكر بي جان آتش نشانان از زير آوار خارج شد.
هنوز خبري در مورد هويت اين جسد منتشر نشده است./فارس
 
10: 23 فرار تأمين اجتماعي از حمايت همه جانبه از آسيب ديدگان
 
در حالي كه حادثه پلاسكو افكار عمومي ملت ايران را جريحه دار كرد و همه مقامات سياسي و اجرايي كشور به نوعي همدردي خود را با آسيب ديدگان اعلام كردند، شروط اعلامي رئيس سازمان تأمين اجتماعي در حمايت مشروط از آسيب ديدگان موجي از نگراني را در ميان بخشي از خسارت ديدگان ايجاد خواهد كرد.
نوربخش در رابطه با اقدامات حمايتي اين سازمان به شبكه خبر گفت: درمان و بستری همه حادثه دیدگانی که بیمه بوده اند رایگان خواهد بود
او تأكيد كرد: با ادارات کار هماهنگي صورت گرفته تا بیمه بیکاری بیمه شدگان پلاسکو برقرار شود.
بر اين اساس به نظر مي رسد با گذشت روزهاي آتي و سرد شدن موج خبري حادثه روزهاي تلخي براي آن دسته از حادثه ديدگان كه از بيمه برخوردار نيستند، آغاز شود.
 
00: 23 كفش و كلاه يك آتش نشان پيدا شد
 
اخبار رسيده از محل حادثه پلاسكو نشان مي دهد دقايقي پيش گروه هاي امداد و نجات موفق شدند يك كلاه و يك كفش آتش نشاني پيدا كنند. همين موضوع جنب و جوش و اميد تازه اي به گروه تجسس بخشيده است.
 
50: 22 احضار مالكين ساختمان پلاسكو به دادسرا
 
شنيده ها حاكي از اين است كه مقامات قضايي بنا دارند در راستاي بررسي دقيق علل و عوامل حادثه تلخ روز گذشته مالك و يا مالكين ساختمان پلاسكو را به دادسرا احضار و علت عدم رعايت نكات ايمني و بي توجهي به اخطارهاي پيشين را جويا شوند.
علی فاضل رییس اصناف کشور این را گفت و ادامه داد: کسبه حاضر در پلاسکو مالک نبودند و اخطارها نباید به مستاجر داده شود بلکه باید مستقیما به مالک اعلام شود به این ترتیب هیات امنای ساختمان نمی‌توانستند در این زمینه مداخله‌ای داشته باشند./ايسنا
 
00: 22 دستور دادستاني براي شناسايي عاملان حادثه پلاسكو
 
دقايقي پيش جعفري دولت آبادي، دادستان تهران در محل حادثه پلاسكو حاضر شد و از نزديك در جريان روند امداد رساني قرار گرفت. او ضمن تشكر از جان فشاني آتش نشانان و ساير امداد گران گفت: به سرپرست دادسرای امور جنایی تهران اجازه دادیم مقدمات تشکیل پرونده مربوط به شناسایی مقصران این حادثه را انجام دهد.
 
 00: 21 افزايش احتمال يافتن پيكر آتش نشانان شهيد
 
به دنبال افزايش سرعت آوار برداري احتمال يافتن پيكر آتش نشانان افزايش يافت. از همين رو اطراف ساختمان با با گونی های آبی بسته شد تا عکاسان و خبرنگاران ساختمان را نبینند.
 
30: 20 ساختمان مجاور پلاسكو آتش گرفت
 
دقايقي پيش در ساختمان مجاور به ساختمان پلاسكو آتش زبانه كشيد و براي دقايقي در مسير امداد رساني و نجات آتش نشانان زير آوار اختلال ايجاد شد.

شهادت یکی از آتش نشان مصدوم/  آتش و دود هنوز متوقف نشده است/تكذيب نجات نخستين آتش نشان از زير آوار/ چهار خبرنگار و عكاس زير ساختمان مدفون شدند/ احتمالي بعيد، 300 نفر زير آوار گرفتار هستند/قطع اميد از سلامت آتش نشانان گرفتار/ شنبه عزاي عمومي اعلام شد/ پيكر دو تن از آتش نشانان پيدا شد 
 
20: 20 اقدام ارزشمند فدراسيون فوتبال در پاسداشت شهداي آتش نشان
 
با تصمیم رئیس فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ،  تمامی رقابت‌های باشگاهی فوتبال در هفته آینده به یاد شهدای آتش نشان و گرامیداشت فداکاری آنها برگزار می شود.
 
15: 20 پيام تسليت رئيس قوه قضاييه در پي حادثه پلاسكو
 
 آيت الله آملي لاريجاني رئيس قوه قضائيه در پيامي حادثه پلاسكو و شهادت جمعي از آتش نشانان قهرمان را تسليت گفت. در بخشي از اين پيام آمده است: بی شک از جان گذشتگی ها، شهامت و شجاعت عزیزان آتش نشان هیچگاه از اذهان تاریخ و ملت  قدرشناس پاک نمی شود. این حادثه تلخ و تاسف برانگیز بار دیگر ضرورت توجه بیش از پیش به ایمنی ساختمانهای قدیمی در کشور را از سوی متولیان امر نشان داد.
 
00: 20 ادامه تلاش ها براي نجات آتش نشانان گرفتار
 
در تازه ترين خبرها رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران از ايجاد دسترسي جديد براي نجات آتش نشانان گرفتار در زير آوار خبرداد و گفت: زیرزمین بازارکویتی‌ها که جنب پلاسکو قرار دارد، همتراز با موتورخانه پلاسکو است، لذا تصمیم گرفته شد که با ایجاد حفره در دیواره زیرزمین بازار کویتی‌ها به موتورخانه پاساژ پلاسکو که احتمال داده می‌شود تعدادی از افراد در آن محبوس شده باشند، برسیم.
 
45: 19 خدمات رساني مشاوران و روانشناسان بهزيستي به آسيب ديدگان
 
مهدی میرمحمدصادقی، معاون دفتر مشاوره و امور روانشناختی بهزیستی کشور با حضور در محل حادثه ساختمان پلاسکو گفت: تلاش می‌کنیم تا با استفاده از متخصصان روانشناسی و مشاوران تحت نظارت سازمان بهزیستی به سلامت روان افراد حاضر در این حادثه، بازماندگان و همچنین آسیب‌دیدگان ارائه خدمت داشته باشیم./ايسنا
 
30: 19 تعطيلي دو مدرسه در حوالي ساختمان پلاسكو
 
با توجه اعلام محدوديت هاي ترافيكي از سوي پليس راهور، رييس آموزش و پرورش منطقه 12 تهران اعلام كرد: دبیرستان دخترانه امامیه و دبستان دخترانه امید امام در محدوده ساختمان پلاسکو فردا(شنبه 2 بهمن) تعطیل است.
پيش از اين از سوي مسئولان اعلام شده بود كه تمامي مدارس داير است.

45: 18 اقدام تحسين بر انگيز قهرمانان كشتي ايران
 
در اقدامي تحسين بر انگيز و به نشانه حمايت از جامعه آتش نشاني كشور كه در حادثه پلاسكو متحمل خسارت شديد شدند، «جابر صادق زاده»، «قاسم رضایی» و «حسن یزدانی» قهرمانان کشتی ایران و جهان  در جریان مسابقات قهرمانی کشتی جام تختی با لباس آتش نشانی روی تشک کشتی آمدند.
 
شهادت یکی از آتش نشان مصدوم/  آتش و دود هنوز متوقف نشده است/تكذيب نجات نخستين آتش نشان از زير آوار/ چهار خبرنگار و عكاس زير ساختمان مدفون شدند/ احتمالي بعيد، 300 نفر زير آوار گرفتار هستند/قطع اميد از سلامت آتش نشانان گرفتار/ شنبه عزاي عمومي اعلام شد/ پيكر دو تن از آتش نشانان پيدا شد 
 
 
15: 18 كل مصدومي و فوتي تاكنون 111نفر
 
بر اساس آمار به دست آمده از حادثه پلاسكو آمار مصدومان ساختمان پلاسکو تا كنون به شرح زير است:
کل مصدومین و فوتی: 111 نفر؛ درمان در محل: 74 نفر؛ انتقالی 37 نفر (فوتی 1 نفر - بستری 5 نفر – ترخیص 31 نفر)؛ از 37 مصدومی که به مراکز درمانی انتقال یافتند: فوتی (بهنام میرزاخانی-35 ساله – بیمارستان مطهری)،
تعداد 5 نفر در حال حاضر بستری «فخرالدین گودرزی (پارس) - امیر مهدیانی (کسری)- محمد آستراکی ( سینا)- سید مجتبی حنیفه ( سینا ) – مهرداد ربیعی ( بانک ملی)» و 31 نفر درمان و از مراکز درمانی ترخیص شدند.
 
00: 18 ارسال پيام تسليت رئيس جمهور بلاروس براي رئيس جمهور ايران
 
الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس در پیامی به حسن روحانی همتای ایرانی خود، شهادت شماری از آتش نشانان ایرانی در آتش سوزی و ویرانی برج پلاسکو را تسلیت گفت./ايرنا

 45: 17 خسارت ديدن 4هزار كارگر و تخريب 580 كارگاه توليدي
 
نوربخش، مدير عامل سازمان تأمين اجتماعي ضمن تأميد بر تلاش اين سازمان براي پرداخت خسارات وارده به كارگران و آتش نشانان آسيب ديده افزود: با این اتفاق 580 کارگاه تخریب  و  بیش از4000 کارگر و تعدادی از آتش نشانان که تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند آسیب دیده‌اند که مسوول پرداخت مستمری و هزینه درمان و بیمه بیکاری شان بر عهده سازمان تامین اجتماعی است.
 
30: 17 هنوز پيكري از زير آوار خارج نشده است
 
جلال ملكي، سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران تشريح كرد : هنوز هیچ پیکری از زیر آور بیرون نیامده است.
او از مردم خواست به اخبار منتشر شده در فضای مجازی توجه نکنند. 
 
10: 17 پيكر دو تن از آتش نشانان گرفتار در آوار پيدا شد
 
گفته مي شود، تیم‌های جست‌وجو حین آواربرداری با پیکر دو تن از آتش‌نشانان روبه‌رو شدند که نیمی از بدن آنها از زیر آوار خارج شده و با توجه به تأکیدی که برای سالم خارج شدن اجساد وجود دارد، دستگاه‌های امدادی در تلاشند تا بدون کمترین آسیب‌دیدگی پیکر این افراد را از زیر آوار خارج کنند./فارس
 

  
 
00: 17 هيچ سندي مبني بر امنيتي بودن حادثه وجود ندارد
 
سردار ساجدي فرمانده نيروي انتظامي تهران بزرگ در مورد تمهيدات امنيتي محدوده گفت: همه عوامل در حال فعاليت هستند. محدوديت هاي ترافيكي از فردا مثل امروز جمعه جاري است و حوالي چهارراه محدوديت باقي خواهد بود. تردد مردم عزيز به استثناء محدوده 200 متري ساختمان مجاز است و مدارس منطقه نيز تعطيل نيست.
ساجدي نيا افزود: ما هيچ آماري در مورد قربانيان اعلام نمي كنيم ولي كساني كه يقين دارند عزيزان آنها در ساختمان بوده اند به كلانتري بهارستان مراجعه كنند.
اين مقام مسئول در مورد اموال كسبه گفت: كسبه به كلانتري وحدت اسلامي مراجعه كنند و مدارك و اسناد خود را براي تطبيق با اموال يافته شده ارائه دهند.
ساجدي نيا تأكيد كرد: تاكنون دو مورد مراجعه به پليس آگاهي براي شناسايي اعضاي خانواده و مفقودان وجود داشته و من خبر منتشر شده مبني بر مراجعه 25 خانواده براي پيگيري وضعيت مفقودان را تكذيب مي كنم.
 
35: 16 بلند شدن دوباره دود غليظ از ميان خرابه ها 
 
براساس مشاهده شاهدان عيني لحظات پيش بار ديگر دود غليظي از ميان خرابه هاي ساختمان پلاسكو بلند شد و عمليات امداد را با مشكل رو به رو كرد.
 
30: 16 پيام تسليت دانش آموزان آتش سوزي مدرسه شين آباد
 
دانش آموزان مدرسه شين آباد پيرانشهر كه در سال 91 قرباني يك آتش سوزي شده بودند، در قالب پيامي براي آتش نشانان قهرمان حادثه پلاسكو نوشتند: «اشک می‌ریزیم تا آتش پلاسکو خاموش شود».
 
20: 16 مزاحمت مداوم برخي از شهروندان براي نيروهاي امدادي 
 
به رغم پيام هاي مكرر مسئولان و نيروهاي امدادي مبني بر عدم حضور مردم عادي در محل حادثه و خلوت نگه داشتن معابر منتهي به چهار راه استامبول هنوز جمعي از شهروندان تلاش مي كنند تا با گذر از سد نيروهاي انتظامي خود را به محل حادثه رسانده و احتمالاً‌عكس سلفي بگيرند.
 

 
 
15: 16 شنبه عزاي عمومي اعلام شد
 
بر اساس اخبار دريافتي هيئت دولت در جديدترين تصميم خود در باره حادثه پلاسكو در پيامي روز شنبه را عزاي عمومي اعلام كرد.
 
متن پيام به شرح زير است:
بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

حادثه تلخ و اندوهبار آتش سوزی و فروریختن ساختمانی در مرکز تهران که منجر به جان باختن و آسیب دیدن تعدادی از مردم و آتش نشانان متعهد و پرشهامت شد، مایه تاسف و اندوه فراوان گردید.

 در این سانحه دردناک و تاسف بار جلوه ای پرشکوه از ایثار و فداکاری آتش نشانان شجاع در برابر دیدگان ملت رشید ایران و جهانیان به نمایش گذاشته شد. فداکارانی که با بذل جان از عهده امتحانی دشوار در مراقبت مسئولانه از مردم و حفظ جان آنان سربلند و موفق برآمدند.

هیات دولت جمهوری اسلامی ایران با تجلیل از این بزرگ مردان ایثار و فداکاری، قدردانی از خدمات ارزنده آنان،  آرزوی سلامتی برای مجروحان و تسلیت به بازماندگان به منظور بزرگداشت جان باختگان و همدردی با بازماندگان آنان روز شنبه دوم بهمن ماه 1395 را عزای عمومی اعلام میکند و عموم مردم ایران را به قدرشناسی شایسته از آنان دعوت می نماید.

 
00: 16 پيام تسليت وزارت خارجه فرانسه
 
وزارت خارجه فرانسه طي ساعات گذشته در ارسال پيامي به مقامات سياسي ايران، بروز حادثه دلخراش پلاسكو و درگذشت جمعي از آتش نشانان ايراني را به خانواده قربانيان تسليت گفت.
 
45: 15  احتمال انفجار دوباره در ميان آوار وجود دارد
 
پرویز سروری عضو شورای اسلامی شهر تهران در رابطه با خطرات احتمالي گفت: احتمالا یک مخزن اصلی گازوئیل در طبقات فوقانی ساختمان پلاسکو وجود دارد که نگران انفجار آن هستیم.
وي اضافه كرد: احتمال می‌رود افرادی در طبقات پایین و در زیر آوارها مصدوم شده باشند که احتمال نجات زنده آنها وجود ندارد.


 30: 15 رئیس اورژانس کشور: عمليات خاكبرداري ادامه خواهد داشت
 
كوليوند رئيس اورژانس كشور با اشاره به مشكلات موجود در فرايند امداد رساني گفت:  نیروهای امدادی با دودی که از شعله‌های آتش در زیر خاک متصاعد می‌شود، دچار سرگیجه و مشکلات دیگر می‌شوند که لازم است نیروهای اورژانس برای مداوای آنها حضور داشته باشند.

وي افزود: تا زمانی که عملیات خاکبرداری پلاسکو ادامه داشته باشد ما در صحنه حضور خواهیم داشت./فارس

 
15:15 قطع اميد نيروهاي امدادي از سلامت آتش نشانان گرفتار
 
به رغم اينكه عمليات امداد و نجات بلافاصله پس از تخريب ساختمان آغاز شد اما تا كنون به نتيجه اميد بخشي دست نيافته است. بر همين اساس سخنگوي سازمان آتش نشاني در تازه ترين گفته هاي خود از زنده بودن آتش نشانان گرفتار قطع اميد كرد و گفت: احتمال زنده بودن آتش نشان های مفقود به صفر رسیده است.
وي افزود: به دلیل حرارت بالا و شعله های آتش، شاید به پیکر سالم آتش نشان ها دسترسی پیدا نکنیم. /مهر
 
00: 15 استمرار پيام هاي تسليت مقام هاي سياسي خارجي
 
«بشار اسد» رئیس جمهور سوریه در پیامی به همتای ایرانی خود حادثه تلخ ساختمان پلاسکو را تسلیت گفت. 
 
 
45: 14 افراد زير آوار 20 نفر هستند 
 
با توجه به گمانه هايي متناقض در مورد تعداد افراد زير آوار  ملكي، سخنگوي سازمان آتش نشاني به رسانه ها گفت: ٢٠ نفر زیر آوار هستند و هیچ کدام خارج نشده اند و آمارهای شبکه های اجتماعی معتبر نیست.
وي اضافه كرد: هیچ آتش نشانی که در زیر آوار است تلفنی نداشته که پیامک ارسال کند و این موضوع صحت ندارد. فعلا نتیجه خاصی از تونل ها نداشته ایم. اولویت ما حفر تونل نبود بلکه اولویت آواربرداری از بالا بود.
ملکی افزود: احتمال وجود اشخاص عادی در زیر آوار را می دهیم. آتش نشانی از یک بحران انسانی جلوگیری کرد و به جای اینکه به دنبال اجساد صدها تن باشیم به دنبال اجساد حدود ۲۰ نفر آتش نشان هستیم./مهر
 

  
 
40 :14 هنوز هيچ مصدومي پيدا نشده است
 
حسن عباسی، سخنگوی اورژانس تهران: هنوز آواربرداری در جریان است و هیچ مصدوم یا فردی از زیر آوار بیرون آورده نشده است، لطفا به شایعات توجه نکنید.
 
25: 14 احتمالي بعيد؛ 300 نفر زير آوار گرفتار هستند
 
در برخي رسانه هاي خبري و مجازي آمده است، تعداد قربانيان و افراد گرفتار در زير خرابه هاي پلاسكو نزديك به 300 نفر است. گفته می‌شود حدود ۳۰۰ نفر در هنگام فرو ریختن ساختمان پلاسکو در زیر آوار محبوس شدند و از سرنوشت آنان در حال حاضر اطلاعی در دست نیست.(فارس) اگرچه اين عدد بسيار بزرگ و باوركردنش دشوار است اما بايد منتظر بود تا در ادامه اطلاعات دقيق تري از عمق فاجعه به دست آيد.

گفتني است، این خبر را هیچ کس تایید نکرده است و بعید نیست از جنس شایعاتی باشد که در این دو روز شنیده شد.
 
20: 14 حادثه پلاسكو اولين تجربه ريزش ساختمان باوسعت زياد در كشور 
 
مازیار حسینی معاونت حمل و نقل شهرداری تهران در گفت و گويي كوتاه در رابطه با شرايط امداد رساني به رسانه ها گفت : در جبهه شمالی و جنوبی خیابان جمهوری در حال فعالیت هستیم تا بتوانیم به افرادی که در زیر آوار گرفتار شده‌اند برسیم، اما کار بسیار سخت و پیچیده دنبال می‌شود.
حسيني تصريح كرد: این نخستین تجربه ریزش ساختمان به این وسعت در کشور بوده است و تجربه مشابهی از آن نداشتیم.
 
10: 14 تقويت احتمال شهادت همه آتش نشان هاي گرفتار در زير خرابه ها
 
رئیس ستاد بحران تهران لحظاتي پيش در مورد آخرين وضعيت نيروهاي امدادي، كسبه، خبرنگاران و ديگر افراد محبوس در زير آوار گفت: هیچ پیکری از ساختمان پلاسکو خارج نشده است. 20 نفر از آتش نشانان در ساختمان جان خود را از دست داده اند، احتمال می رود 5 نفر از کارگران یا کسبه و همچنین 2 خبرنگار در ساختمان محبوس شده باشند. مشابه ساختمان پلاسکو در پایتخت بسیار است.


 00: 14 آمادگي كامل ارتش براي كمك به  روند امداد رساني
 
امير پوردستان در مورد نقش ارتش جمهوري اسلامي ايران در حادثه پلاسكو گفت: ارتش جمهوری اسلامی ایران از ابتدای این حادثه مراتب آمادگی خود را اعلام کرد. دژبان مرکز ارتش آمادگی دارد تا به نیروهای ناجا کمک کند. ارتش ظرفیت انسانی زیاد و خطرپذیری دارد و با وجود تجهیزات مهندسی و بالگرد می‌تواند در این حوادث کمک کند.

وي افزود: تمامی یگان‌ها و پادگان‌های ارتش در تهران آماده باش هستند. یک پادگان در تهران مرکز تجهیزات مهندسی مانند لودر و کمپرسی‌ها شده تا در صورت نیاز کمک کنند. یک پایگاه بالگردی هم در آبیک آماده کمک است. ۱۲ بیمارستان ارتش در تهران نیز آماده کمک رسانی هستند.


 50: 13 همچنان شعله هاي آتش زبانه مي زند
 
با شعله ور شدن شعله های آتش در ضلع شرقی، تیم آتش نشانی شروع به کف پاشی کرد. آتش اجازه ورود آتش نشان ها را نمی دهد.
کار آوار برداری از ضلع شرقی ساختمان تخریب شده پلاسکو سرعت بیشتری دارد. خبری مستند و موثق از شنیدن صدای افرادی از زیر آوار دریافت نشده است
 
35: 13 مدفون بودن چهار خبرنگار و عكاس در آوار پلاسكو
 
یک منبع آگاه از زنده بودن سه آتش نشان در موتورخانه ساختمان پلاسکو خبر داد و گفت: متاسفانه چهار نفر از عکاسان و خبرنگاران در زیر آوار مدفون شده اند.

به گزارش ایرنا، این منبع آگاه بامداد امروز (جمعه) افزود: درحال حاضر تلاش برای شکافتن دیوار پارکینگ پاساژ کویتی ها برای نفوذ به موتورخانه ساختمان فروریخته پلاسکو آغاز شده است.

وی در ادامه از مدفون شدن 23 نفر از آتش نشان ها در زیر آوار ساختمان پلاسکو خبر داد و گفت: همچنین چهار خبرنگار و عکاس نیز در زیر آوار مدفون هستند. 
 
30: 13  پيچيدگي عمليات آوار برداري و نتيجه بخش نبودن آن تا كنون 
 
داوري معاون عملياتي سازمان آتش نشاني  به شبكه خبر سيما گفت: حجم بسيار زيادي آهن در اين منطقه وجود دارد و عمليات آوار برداري به سختي پيش مي رود. كانال هايي را كه حدث مي زديم بتوان از آن وارد ساختمان شد را بررسي كرديم. كانالي به موتورخانه زديم اما متأسفانه كسي در اين بخش وجود نداشت.
 
داوري ادامه داد: در ضلع جنوبي دريچه فاضلابي وجود دارد كه بايد تلاش كرد آهن ها را برداشت و از اين طريق بررسي هاي بيشتر انجام داد.
داوري با اشاره به آخرين وضعيت افراد زير آوارد گفت: تلاش ها هنوز نتيجه مشخصي نداشته است.
 
20: 13 خطر مشابه پلاسكو در كمين بازار تهران
 
 علی فاضلی، رئیس اتاق اصناف ایران احیای پلاسکو را منوط به تصمیم بیناد مستضعفان یعنی مالک ساختمان دانست و گفت: خطر مشابه ساختمان پلاسکو در کمین بازار بزرگ تهران است./تسنيم
 
10: 13 پيام تسليت مقامات سياسي كشورهاي منطقه
 
بر اساس آخرين اخبار دريافتي «چاووش اوغلو » وزير امور خارجه تركيه و نيز «امامعلي رحمان» رئيس جمهور تاجيكستان در پيام هايي جداگانه تسليت و همدردي خود را با مردم ايران براي مقامات سياسي ايران ارسال كردند.
«نواز شريف»  نخست وزير پاكستان نيز  در پيامي درگذشت آتش نشانان ايراني را در پي حادثه پلاسكو تسليت گفت.
 
05: 13 توقف فروش آرم ترافيك روزانه تهران
به دليل حادثه پلاسكو و به منظور تسهيل در امر امداد رساني فردا شنبه محدوديت هاي ترافيكي در اطراف چهار راه استامبول ادامه دارد و فروش طرح ترافيك روزانه نيز متوقف خواهد شد.
 
00: 13 اشتري: مردم به محل حادثه نيايند
 
سردار اشتري، فرمانده نيروي انتظامي كشور، ضمن عرض تسليت به حادثه ديدگان گفت: تلاش اين است كه هر چه زودتر تكليف افراد زير آوار مشخص شود. نيروهاي انتظامي از همان لحظات اوليه در محل حضور داشتند و در ادامه افزايش يافتند. اقدامات انتظامي و ترافيكي در دستور كار نيروهاي ما بوده است.
وي از مردم تهران خواست در محل حادثه حاضر نشوند و افراد را از طريق صدا و سيما دنبال كنند. 
اشتري به خانواده هايي كه پيگير وضعيت گم شدگان خود هستند توصيه كرد: خانواده ها می توانند جهت دادن اطلاعات عزیزانشان که در محل حادثه بوده اند و تا کنون خبری از آنها نشده به کلانتری بهارستان مراجعه کنند‌‌‌.
 
55: 12 استمرار محدوديت هاي ترافيكي مركز تهران تا دو روز آينده
 
 سرهنگ محمد رازقی، رئیس مرکز فرماندهی و ترافیک پلیس راهور تهران با اشاره به وضعيت ترافيكي هم اكنون اطراف پلاسكو گفت : درحال حاضر محدوده خیابان مصطفی خمینی و خیابان مولوی بار ترافیکی سنگین است.
 
وي افزود: احتمال تمدید محدودیت ها در دو روز آینده وجود دارد.
 
45: 12 نظر خطيب نماز جمعه تهران در مورد حادثه پلاسكو
 
آيت الله صديقي خطيب امروز نماز جمعه تهران با اشاره به حادثه پلاسكو و انتقاد شديد از عملكرد مسئولان گفت:  مسئولین ننشینند و بعد به فکر بیفتند، باید پیشگیری کرد. هنوز خبري از وضعيت آتش نشانان ما در دسترس نيست.
 
40: 12 ادامه تلاش ها براي نجات افراد زير آوار 
 
رئيس هلال احمر اعلام کرد: تیم های جست و جو و نجات از آوار جمعیت هلال احمر به دو بخش تقسیم شده اند و بخش نخست از قسمت غربی ساختمان و بخش دوم از قسمت جنوبی ساختمان پلاسکو در حال جست و جو هستند.
تیم های واکنش سریع و نجات از آوار جمعیت هلال احمر به وسیله دستگاه های زنده یاب و سگ های تجسس همچنان در حال جست و جو در آوار هستند.
 
30: 12 شناسايي موقعيت دقيق دو آتش نشان زير آوار تكذيب شد
 
محل قرارگیری پیکر دو آتش‌نشان در قسمت انتهایی ساختمان پلاسکو مشخص شده اما تا کنون این افراد خارج نشده‌اند./فارس
اين خبر دقايقي پيش توسط مسئولان امر تكذيب شد.
 
12:00 ادامه تلاش ها براي نجات افراد زير آوار 
 
آتش نشانان در حال تلاش برای باز کردن راهی از طریق کانال فاضلاب ساختمان پلاسکو برای نجات افرادی که در زیر آوار مانده اند هستند، کامیون ها لحظه به لحظه در حال بارگیری و بردن آوار هستند، عملیات آوار برداری به طور مستمر ادامه دارد. 
 
شهادت یکی از آتش نشان مصدوم در بیمارستان/ خطر ریزش ساختمان مجاور پلاسکو شدت گرفت/ آتش و دود هنوز متوقف نشده و آواربرداری را کند کرده است/مهرداد فلاح، نخستين آتش نشان نجات يافته از زير آوار 
 
50: 11 نجات نخستين آتش نشان از زير آوار تكذيب شد
 
چند دقيقه پيش خبري مبني بر نجات مهرداد فلاح، به عنوان نخستین آتش‌نشان نجات یافته از زیر آوار پلاسکو منتشر شد و آمد پزشكان هم اكنون مشغول امداد رساني ويژه به او هستند.
اطلاعات بيشتر گوياي اين است كه اين خبر صخت ندارد و سرپرست اورژانس كشور  عکس منتشر شده در رسانه ها درباره نجات یک آتش نشان از زیر آوار را تکذیب کرد. عكس مورد اشاره در ادامه آمده است.


شهادت یکی از آتش نشان مصدوم در بیمارستان/ خطر ریزش ساختمان مجاور پلاسکو شدت گرفت/ آتش و دود هنوز متوقف نشده و آواربرداری را کند کرده است/مهرداد فلاح، نخستين آتش نشان نجات يافته از زير آوار

 
 
 37: 11 بهنام ميرزاخاني اولين شهيد آتش نشان حادثه پلاسكو شد
 
طبق گفته مسئولان آتش نشانی  صبح امروز یکی از مصدومان حادثه پلاسکو که با سوختگی بالا در بیمارستان شهید مطهری در بخش آی سی یو بستری شده بود، به علت شدت جراحت درگذشت.
این مصدوم جزو آتش نشانانی بود که چندین عملیات احیا روی او صورت گرفته بود.  نام اين شهيد آتش نشان بهنام ميرزاخاني است.
 
شهادت یکی از آتش نشان مصدوم در بیمارستان/ خطر ریزش ساختمان مجاور پلاسکو شدت گرفت/ آتش و دود هنوز متوقف نشده و آواربرداری را کند کرده است 
 

35: 11 عیادت نماینده رهبر انقلاب از آتش‌نشانان مصدوم حادثه ساختمان پلاسکو

حجت الاسلام و المسلمین تقوی به نمایندگی از رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز با حضور در دو بیمارستان محل بستری آتشنشانان مصدوم حادثه ساختمان پلاسکو، از آنان عیادت و سلام و دعای رهبر انقلاب اسلامی برای سلامتی و بهبود این نیروهای فداکار و متعهد را ابلاغ کرد.
 
10:34 اعزام تیم های واکنش سریع هلال احمر استان قم به محل حادثه
 
محمد رضا بهرامی؛ معاون امداد ونجات جمعیت هلال احمر استان قم گفت: در پی آتش سوزی و تخریب ساختمان پلاسکو در تهران و درخواست پشتیبانی از سوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر، تیم واکنش سریع جمعیت هلال احمر استان قم در قالب سه تیم آواربرداری، سه تیم زنده یاب و سه دستگاه خودروی نجات جهت پشتیبانی و رها سازی مصدومین این حادثه دردناک به محل وقوع حادثه اعزام شدند.
 
این در حالی است که روز گذشته خبر رسیده بود سگ های زنده یاب به دلیل بوی دود و گازوئیل قادر به ردگیری افراد زیر آوار مانده نیستند درحالی که مدیر تیم های آنست سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمراین موضوع را مردود دانست و گفت: هیچ محدودیتی برای انجام عملیات از سوی تیم های زنده یاب جمعیت هلال احمر وجود ندارد و با توجه به توانمندی های سگ های زنده یاب، بوی دود و گازوئیل بر عملکرد سگ ها هیچ تاثیری نخواهد گذاشت. 
 
10:00 هنوز هیچ جسدی به پزشک قانونی فرستاده نشده است

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران گفت: تیم پزشکی قانونی از روز گذشته به منظور شناسایی و احراز هویت جانباختگان احتمالی حادثه آتش سوزی و فروریختن ساختمان پلاسکو در کهریزک مستقر است. هنوز هیچ جسدی برای شناسایی و بررسی به پزشکی قانونی فرستاده نشده ولی نیروهای ما آمادگی کامل داشته و اقدامات لازم جهت تشخیص و شناسایی سریع اجساد را انجام می دهند.

این در حالی است که بر اساس سخنان رئیس اورژانس کشور، از 33 نفری که در پی حادثه پلاسکو مصدوم و برای بستری روانه بیمارستان ها شده بودند،‌ 5 تن در بیمارستان بستری هستند و بقیه مرخص شده اند، به جز یک نفر از آتش‌نشانان که سوختگی بالای 60 درصد داشت و متاسفانه امروز به شهادت رسید.
 
09:15 شهادت یکی از آتش نشانان مصدوم در بیمارستان
 
سرپرست اورژانس کشور در این باره گفت: یکی از مصدومان حادثه پلاسکو که با سوختگی بالا به بیمارستان شهید مطهری منتقل و در بخش  آی سی یو بستری شده بود، به علت شدت جراحت درگذشت.
 
پیرحسین کولیوند افزود: این مصدوم جزو آتش نشانانی بود که چندین عملیات احیا روی او صورت گرفته بود.
 
 
 09:00 نیازی به تخریب ساختمان های مجاور نیست
 
جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی به فارس گفت: ستون‌های ۵۰ تا ۶۰ تُنی که کمک‌رسانی را سخت کرده بود، جمع‌آوری کردیم و کار با سرعت بیشتری پیش می رود.
 
وی با اشاره به دستور دادستانی برای تخریب ساختمان‌های مجاور، اعلام کرد: تا کنون نیازی به خراب کردن ساختمان‌ها نشده است. در تلاشیم اما هنوز پیکر هیچکس پیدا نشده است.
 
همچنین شریف‌زاده، رئیس سازمان آتش‌نشانی گفت: 2 تونل زدیم اما هنوز راه ورودی باز نشده است. مشکل نیروی انسانی و تجهیزات نداریم. مردم از تجمع در این محل خودداری کنند. 
 
08:45 پيام رئيس مجلس شوراي اسلامي در پي حادثه
 
علي لاريجاني در بخشي از اين پيام نوشت:

وقوع حادثه غمبار آتش‌سوزی و فرو ریختن ساختمان پلاسکو در تهران که باعث بروز خسارات، مصدومیت جمعی از  مردم  و نیروهای امدادرسان و شهادت مأموران فداکار شد موجب تأسف و تأثر گردید.

شهامت و فداکاری آتش‌نشانان که در عملیات امداد و نجات مردم، خود را در معرض خطر قرار دادند و با فداکاری و رشادت و از جان گذشتگی تلاشی جانانه از خود نشان دادند، دل و جان هر انسانی را به تحسین و ستایش معطوف می‌سازد...

 این‌جانب ضمن عرض  تسلیت شهادت مأموران افتخارآفرین و فداکار آتش‌نشانی را به ملت شریف ایران و خانواده‌های این عزیزان و آرزوی سلامتی مصدومان امیدوارم شاهد این‌گونه حوادث تلخ نباشیم.
 
 
08:20 خطر فروریختن ساختمان مجاور پلاسکو جدی شد

به گزارش ایران، گزارش منابع مستقر در محل وقوع فاجعه پلاسکو حاکی از آن است که ساختمان مجاور آن در خطر فروریزی قرار دارد؛ دیواره های پاساژ کویتی ها در مجاورت مخروبه پلاسکو ترک برداشته و خطر ریزش این بنا هم جدی به نظر می رسد.

خبرنگار ایرنا در این خصوص از نیروهای امدادی سئوال کرده و آنها نیز احتمال فروریختن پاساژ کویتی ها را محتمل دانستند. عمق خطر آنجاست که برخی از نیروهای امدادی برای عملیات امداد و نجات از درب زیرزمین این پاساژ و از قسمت موتور خانه وارد شده اند و در تلاش برای یافتن افراد زیر آوار مانده هستند.
 
08:15 دود غلیظ و آتش مانع از سرعت بخشیدن به آواربرداری
 
اسماعیل اسکندری، مدیر تیم‌های آنست سازمان امداد و نجات گفت:‌ نیروهای آتش‌نشانی هنوز مشغول آواربرداری بوده ولی به دلیل دود غلیظ و خاموش نشدن آتش، عملیات جست‌وجو به نتیجه نرسیده است. عملیات نجات به کندی پیش می‌رود ولی با این وجود همه تیم‌های امدادی آماده‌باش بوده و اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

وی افزود: حجم آوار بسیار زیاد است ولی با این حال با همکاری نیروهای آتش‌نشانی جهت نجات حادثه‌دیدگان و یا خارج کردن اجساد تونل زده شده ولی به دلیل اینکه کار بسیار سخت است و باید حفاری صورت بگیرد، هنوز کسی از زیر آوار خارج نشده است.
 
08:00 درخواست از مردم به کمک تابلوهای روان شهری
 
صبح جمعه نخستین روز از بهمن ماه سال 95 در حالی آغاز شد که بر روی تابلوهای روان شهری، درخواستی تکراری از شهروندان درج شده است: «شهروندان تهرانی از تردد غیر ضروری در مرکز شهر خودداری کنند.»
 
درخواستی که اگر قرار باشد جامع تر مطرح شود، می بایست از شهروندان خواست از تجمع در محل حادثه نیز خودداری کرده و از حضور در حوالی چهارراه استانبول و تلاش برای عکاسی و فیلم برداری در آنجا نیز خودداری نمایند و در مقابل وسوسه های ثبت تصاویر اختصاصی، شکیبایی فراوان به خرج دهند! اتفاقی که هرچه از دیروز در مذمت آن گفته شده، ظاهرا اثرگذار نبوده چراکه تمامی ساعات شب نیز عده ای در نزدیکی محل حادثه مشغول تماشای فعل و انفعالاتی بوده اند که در جریان است!
 

  

07:59 همه چیز از این لحظه شروع شد...
 
آن گونه که مسئولان آتش نشانی تهران میگویند، روز گذشته در این ساعت و دقیقه بود که خبر وقوع حریق در ساختمان پلاسکو به ایشان اعلام شد. خبری مانند دیگر خبرهای اعلان حریق در نقاط مختلف که شاید کسی حدس نمی زد به آوار شدن ساختمانی 7 طبقه منجر شود و فاجعه ای بزرگ بیافریند.
 
اتفاقی که اگر پیش بینی شده بود، چه بسا با توان بیشتری برای اطفای حریق و کنترل اتفاقات پیرامونی حادثه می رفتیم تا اکنون شاهد طرح گلایه های فراوان در این باره نباشیم؛ اینکه چرا بالگردهای امدادی تنها پس از تخریب ساختمان مجوز پرواز یافتند، چرا پلیس برای کنترل جمعیت تماشاچیان زودتر دست به کار نشد و مسیر امدادرسانی را باز نکرد و... .
 
06:05 سخنگوی آتش نشانی: احتمالا همکارانمان به شهادت رسیده اند
 
ملکی گفت: با توجه به مدل تخریب و ریزش ساختمان احتمالا همکاران ما که در این ساختمان حضور داشته‌اند، به شهادت رسیده‌اند.
 
این در حالی است که از محل حادثه خبر می رسد آهن‌های گره خورده مانع اصلی آواربرداری است و حجم آوار و نخاله‌های ساختمانی کار امدادگران را کند کرده است. البته کماکان حفاری 2 تونل ادامه دارد و نیروهای امدادی مشغول به آواربرداری از 2 سمت (شمال و جنوب) هستند.
 
03:35 تعدادی از نیروهای خدمات محبوس شده اند
 
بر اساس گزارش های رسیده، تا این لحظه حدود 50 کامیون آهن آلات برش داده شده را بارگیری و از محل حادثه خارج کرده اند و صف کامیون ها در اطراف پلاسکو برای عملیات خاکبرداری شکل گرفته است.
 
این در حالی است که به گزارش فارس، چهار تن در موتورخانه ساختمان محبوس هستند که حدس زده می شود شماری از ایشان، پرسنل خدماتی ساختمان پلاسکو باشند.
 
03:00 اخبار خوش از اسکن صورت گرفته
 
به گزارش فارس، با اسکن جدید دستگاه زنده یاب از موتورخانه طبقه منفی دو مشخص شده که ممکن است دو نفر از افرادی که در این محل حضور دارند زنده باشند. 
 
این در حالی است که تلاش برای رسیدن به این بخش از ساختمان با حفر تونل در جریان است اما آن گونه که گفته می شود، سقف این بخش از ساختمان بسیار ضخیم است (برخی اخبار تایید نشده ضخامت این سقف را چهار متر عنوان می کنند) و کار بسیاری سختی برای عبور از آن پیش روی امدادگران قرار دارد.
 
02:30 آواربردای قطعات بزرگ در دستور کار امدادگران
 
با حضور قیچی های بزرگ برش تیرهای فلزی در محل در واپسین ساعات روز گذشته و همچنین انتقال جرثقیل های بزرگ و ظرفیت بالا، امدادگران انتقال قطعات فلزی بزرگ را در دستور کار قرار داده اند تا در سایه این اقدام بتوانند به لایه های زیرین آوار دسترسی یافته و به امور خود سرعت ببخشند. اقدامی که زمانی مهم تر جلوه خواهد کرد که بدانیم ساختمان پلاسکو با اسکلت فلزی خاصی نماسازی شده بود.
 
این در حالی است که رییس سازمان مدیریت بحران از تداوم آواربرداری تا 24 ساعت آینده خبر می دهد و آن گونه که خبر می رسد، عملیات آواربراداری با حضور ماشین آلات مختلف و نیروهای امدادی با سرعت در حال پیگیری است.
 
01:30 بازار داغ شایعات امیدبخش
 
به رغم اینکه اخبار منتشر شده در خصوص تماس برقرار کردن شماری از آتش نشانان محبوس شده در زیرزمین تکذیب شد، اما هنوز اخبار مشابهی به گوش می رسد. اخباری که نمی دانیم تا چه اندازه صحت دارند اما بسیار خوشحال کننده و روحیه بخش هستند. مثل تکرار خبر فوق که این بار درباره محبوس شدن 5 تن در موتورخانه ساختمان پلاسکو اشاره دارد.
 
یا خبری که در خصوص شنیدن ناله از زیر آوار منتشر شد و این امیدواری را به وجود آورد که در دل آتش و دود محبوس در زیر آوار، کسی در حال نفس کشیدن است. یا حتی خبری که در خصوص راه یافتن سگ های زنده یاب سازمان امداد و نجات به طبقات زیرین منتشر و کمی بعد تکذیب شد.
 
00:51 دستور ويژه دادستان كل كشور به دادستان تهران
 
در پي وقوع حادثه پلاسكو حجت الاسلام منتظری  دادستان کل کشور به جعفری دولت آبادی دادستان تهران دستور ويژه اي صادر كرد كه به شرح زير است:
در اسرع وقت با تشکیل پرونده قضایی، علل حادثه دردناک آتش‌سوزی و فروریختن ساختمان پلاسکو بررسی و به دادستانی کل کشور گزارش شود
 
00:00 عملیات 12 سگ زنده یاب هنوز نتیجه نداده است

اسماعیل اسکندر، رییس تیم هانست هلال احمر گفت: 12 سگ زنده یاب به محل حادثه پلاسکو آورده شده اند که این سگ ها تا کنون شش بار عملیات انجام داده اند، اما متاسفانه در این عملیات ها کسی پیدا نشده است. وی تصریح کرد که  منتظریم تا اتش نشان ها راهی را برای نفوذ و عملیات جدید پیدا کنند.
 
این در حالی است که امدادگران در تلاشند تا با حفر سه تونل از جهات مختلف، به طبقات پایین ساختمان پلاسکو راه یافته و از این طریق به کمک سگ های زنده یاب و امدادگران برای نجات جان بازماندگان احتمالی اقدام نمایند.
 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۲
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۵:۴۷ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۵
۰
۰
دَمِ ایرلندیا گرم.
پاسخ
حميد رضا
-
۱۲:۱۱ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۵
۰
۰
مسئولين عزيز مثل آتش نشانها باشيد
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها