أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۴۰۹۶۵۸
زمان انتشار: ۰۹:۲۵     ۰۲ بهمن ۱۳۹۵
به دنبال پیشنهاد تمدید طرح جریمه ریالی سربازی در لایحه بودجه سال ۹۶، به نظر می رسد این طرح در سال آینده هم اجرایی شود.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنیم، مسئله سربازی و استفاده از معافیت های مختلف، همچنین استفاده از معافیت سربازی با پرداخت جریمه همواره موارد مهم مورد سوال مشمولان سربازی بوده است. حالا هم با پیشنهاد دولت در تمدید طرح جریمه ریالی سربازی در لایحه سال آینده به نظر می رسد باید منتظر تایید این طرح از سوی مجلس هم باشیم.

هر چند سردار ابراهیم کریمی جانشین رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا معتقد است که این طرح «معلوم نیست که حتما اجرایی شود چرا که به تصویب مجلس نیاز دارد و ستاد کل نیروهای مسلح هم باید نظر خود در این خصوص را اعلام کند.» اما از سوی مجلس به نظر می رسد که قضیه حل شده است. چرا که روح‌الله بابایی دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس در این رابطه به جام جم آنلاین می گوید:« موضوع جریمه ریالی سربازی از آنجایی که منبع درآمدی برای نظام است می تواند طرح سودمندی باشد.»


سربازی را بفروشیم، حقوق سربازان را بهتر کنیم
یکی از دغدغه های خرید سربازی در سال های ابتدایی این طرح تبعیض نهفته در آن بود. به این مفهوم که بسیاری از منتقدان این طرح به این واسطه که بسیاری از لحاظ مالی توان خرید سربازی را ندارند به تبعیض در این طرح اعتراض کردند. هر چند چند سالی این طرح متوقف شد اما با شکل و شمایلی دیگر در سال گذشته در لایحه بودجه هم دیده شد. استقبال مشمولان از این طرح در سال گذشته دلیلی شد تا دولت در لایحه پیشنهادی در سال آینده هم پیشنهاد تمدید آن را داشته باشد . اما موضوعی که در این میان کمتر دیده شده است را روح الله بابایی دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس به جام جم آنلاین می گوید. او معتقد است که دولت و نیروهای مسلح در کنار درآمدزایی این طرح به وضع سربازان هم بپردازند تا انگیزه های مشمولان برای سربازی بیشتر شود. او می گوید: « به باور من دولت باید برای کسانی که به سربازی می روند حقوق های بهتر و بالاتری بدهد. به این صورت که جریمه ریالی سربازی را از زیر دبپلم تا مقطع دکترا تعیین کند تا بسیاری از اقشاری که قدرت خرید سربازی را دارند با صرف هزینه های مصوب این سربازی را بخرند اما دولت و نیروهای مسلح در کنار درآمد جریمه های سربازی حقوق سربازان را هم بهتر کند.»


قیمت سربازی در لایحه دولت چقدر است؟
دولت در لایحه بودجه سال آینده شرایطی تقریبا برابر با آنچه در قانون بودجه امسال و همچنین سال گذشته برای خرید جریمه سربازی مشمولان تعیین کرده بود، قرار داده است.
بر اساس بند (ب) تبصره (111) لایحه بودجه سال آینده، دولت این مجوز را دارد تا کلیه مشمولان خدمت وظیفه عمومی را که بیش از هشت سال غیبت دارند با پرداخت جریمه مدت زمان غیبت به صورت نقد و اقساط تا پایان سال 1396 معاف کند.
بر اساس این تبصره میزان جریمه مشمولان غائب برای صدور کارت معافیت نظام وظیفه بر اساس مدرک تحصیلی از این قرار است؛ مشمولان زیر دیپلم 10 میلیون تومان، دیپلم 15 میلیون تومان، فوق دیپلم 20 میلیون تومان، لیسانس 250 میلیون تومان، فوق لیسانس 30 میلیون تومان، ‌دکترا پزشکی 35 میلیون تومان، دکترا غیرپزشکی 40 میلیون تومان و پزشکان متخصص و بالاتر تا 50 میلیون تومان باید برای خرید جریمه بپردازند.
این در حالی است که به ازای هرسال غیبت مازاد بر هشت سال 100 درصد به مبلغ جریمه پایه اضافه و مدت غیبت بیش از شش ماه یکسال محسوب می‌شود. همچنین برای مشمولان متاهل پنج درصد و برای مشمولان دارای فرزند به ازای هر فرزند پنج درصد از مجموع مبلغ جریمه کسر خواهد شد.


درآمد دولت از فروش سربازی چقدر است
رقم های پیشنهادی برای جریمه ریالی سربازی یا همان خرید سربازی از سوی ستاد نیرهای مسلح تعیین می شود و سپس مجلس شورای اسلامی پیشنهاد های خود را روی آن اعلام می کند. هر چه هست به نظر نمی رسد که در سال آینده هم رقم پیشنهادی دولت برای خرید سربازی با سال گذشته تفاوت کند . هر چند امسال به نظر می رسد برای کمتر شدن تبعیض نوع دریافت این جریمه از سوی دولت به صورت قسطی هم باشد. فارغ از همه این موارد اما رقمی که دولت در بودجه سال آینده از سوی جریمه ریالی سربازان تعیین کرده است چقدر است؟
علیرضا رحیمی عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس در این رابطه می گوید: «در این لایحه حدود هزار میلیارد تومان از محل درآمدی خرید غیبت سربازی پیش بینی شده از سویی دیگر نیز بخشی از معوقات سال 95 نیز به این مبلغ اضافه می شود.»
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها