يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۰۹۷۳۱
زمان انتشار: ۱۳:۰۴     ۰۲ بهمن ۱۳۹۵
قضیه به همین سادگی است... ستاد دولت یازدهم قصد دارد با کنسرو تن ماهی، ایرباس و کنسرت، آرای مردم در انتخابات آتی را به سمت خود جهت بدهد!

به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، منابع آگاه اخیراً گزارش دادند که «کمیته ایکس» یا همان اتاق فکر انتخاباتی تشکیل شده در دولت، برای جذب رأی محرومین و اقشار ضعیف جامعه در انتخابات ریاست‌جمهوری 96، طراحی خاصی را در قالب «طرح توانمند سازی اقشار آسیب پذیر جامعه» در دستور کار قرار داده است.

در راستای این طرح قرار است تا رسیدن به ایام انتخابات ریاست جمهوری از سوی برخی نهادهای دولتی نظیر هلال احمر، میان قشرهای حاشیه نشین و ضعیف استان‌های مختلف کشور، سبدهای کالا و بسته‌های غذایی نظیر «کنسرو تن ماهی و مرغ» توزیع شود.

در فاز اول این طرح که از چندی پیش اجرایی شده، حدود 20 میلیون کنسرو ماهی تن و مرغ در استان‌های خوزستان و چهارمحال بختیاری میان اقشار حاشیه نشین توزیع شده است که این اقدام اعتراض فریدون حسنوند نماینده مردم اندیمشک را نیز درپی داشت.

نکته قابل تأمل اینکه بر اساس گفته‌های یکی از نمایندگان استان خوزستان، 20 میلیون کنسرو مذکور برای توزیع در مراسم اربعین در اختیار هلال احمر قرار گرفته بوده اما ضمن عدم توزیع در ایام اربعین، در جهت بهره برداری‌های انتخاباتی مورد استفاده قرار گرفته است.

«کمیته ایکس» معتقد است که توزیع اقلام غذایی و سبد کالا حتی اگر موجب انتقادات رسانه‌ای شود، اما در سطح کلان و در ایام انتخابات، رأی طبقه محروم و بی بضاعت جامعه را برای دولت به ارمغان خواهد آورد!

 

*نماینده شوش: گفته‌اند تن ماهی را برای توانمندسازی قشرهای محروم توزیع می‌کنیم/منشور حقوق شهروندی را باور کنیم یا توزیع تن ماهی را؟!

این خبر را اما نمایندگان مجلس نیز تأیید کرده و آنرا به اقتراح گذاشتند.

«سیدرازی نوری» نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی در همین رابطه به فارس گفته است:‌ مدتی است که توزیع کنسرو در میان مردم حوزه انتخابیه اینجانب انجام شده است که متولی این توزیع سازمان هلال احمر است.

وی همچنین افزوده است: وقتی من در مورد هدف از انجام این کار را از مسئولان جویا شدم، آنها توانمندسازی قشرهای محروم را دلیل این کار عنوان کردند!

نوری در عین حال به مشکلات مردم شوش نیز اشاره و تصریح کرد: ‌مطالبات ذرت‌کاران حوزه انتخابیه شوش پس از گذشت دو ماه هنوز پرداخت نشده و با توجه به اینکه زمان کاشت فرا رسیده، ذرت‌کارات هزینه پرداخت نهاده‌ها و همچنین هزینه آب‌ها و اجاره زمین خود را ندارند و عدم پرداخت مطالبات‌ آنها موجبات نگرانی و نارضایتی این قشر را فراهم کرده است.[1]

در واکنش به ماجرای توزیع کنسرو تن ماهی در میان کم‌درآمدها، اما نمایندگان دیگری هم به صحنه آمده‌اند.

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز در همین رابطه با تأکید بر اینکه باید هر چه سریعتر جلوی این اقدامات گرفته شود، به فارس گفت:‌ انتظار می‌رود از هر اقدامی که شائبه ‌ای در انتخابات ایجاد می‌کند پرهیز شود. علاوه بر آن توزیع اقلام (اقلام غذایی و غیر غذایی) در آستانه انتخابات توسط هر دولتی که صورت بگیرد توهین به افکار عمومی و شعور مردم است.

وی تصریح کرد: ‌ما از یک طرف حقوق شهروندی را امضا می‌کنیم و از حقوق مردم دم زده و شعار می‌دهیم و از طرفی دیگر با اینگونه رفتار (توزیع کنسروهای انتخاباتی) به هویت مردم توهین می‌کنیم؛‌ اینها با هم سازگاری ندارند.[2]

در همین راستا،‌ نماینده مردم شادگان نیز خبر توزیع تن ماهی در حوزه انتخابیه خود توسط دولت را تأیید کرده و گفته است:‌ اینکه در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری دولت دست به توزیع مواد غذایی در میان مردم بزند، حتماً شبهه‌ناک و شک‌برانگیز است.[3]

زهرا سعیدی نماینده مردم مبارکه و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی هم دیگر نماینده‌ای است که به توزیع تن ماهی توسط دولت انتقاد کرده است.

او در این راستا به فارس گفته است: ما مخالف توزیع سبد کالا نیستیم و اگر کسی لازم دارد به او ارائه شود اما دولتمردان باید گزارش دهند که در طول این چهار سال چه تعداد از امور انجام شده و توزیع در طول این ایام را هم گزارش دهند.

سعیدی می‌افزاید: اگر در طول این چهار سال همیشه این کار در این مناطق صورت می‌گرفته و توزیع سبد حمایتی انجام می‌شده ما به عنوان نماینده مردم تشکر هم می‌کنیم اما اگر تاکنون چنین کاری انجام نشده و اکنون در ایام نزدیک به انتخابات این کار انجام می‌شود باید توضیح دهند که علت چیست که اکنون چنین اتفاقی افتاده است؟ آنگاه با پاسخ دولت، خود مردم به قضاوت خواهند نشست.[4] 

*نوستالژی تلخ توزیع سبدهای غذایی/آیا باز هم پای آمریکا در میان است؟!

ماجرای توزیع تن ماهی در میان حاشیه‌نشین‌ها و قشرهای کم‌درآمد بیش از هرچیز اثباتی مهم بر نحوه نگاه کمیته ایکس و برخی جریانات اصلاح‌طلب و دولتی به مردم است.

نگاهی که در ماجرای «توزیع سبدهای غذایی» میان مردم، صورت زشت خود را به رخ کشید و البته کسی هم در دولت، پاسخ یا عذرخواهی خاصی نسبت به آن بروز نداد.

صحنه‌های زشت توزیع سبد غذایی در میان مردم در اوایل دولت آقای روحانی، آنچنان بود که حتی «وندی شرمن»، مقام مذاکره‌کننده آمریکایی نیز استفاده خود را از آنها برد.

او در جلسه استماع سنای آمریکا در همین رابطه گفته بود:‌ «شما در اخبار دیدید که ایران اخیرا به طور قابل مشاهده‌ای غذا بین مردم فقیر جامعه‌اش توزیع کرده تا نشان دهد کاهش هدفمند و محدود تحریم‌ها تاثیر مستقیم بر مردم این کشور داشته است. همان طور که روحانی قول داده بود، این پول قرار است در جهات دیگری مصرف نشود.»

و البته دولت یازدهم هیچگاه درباره این قول شفاهی و یا شاید کتبی، توضیحی را ارائه نکرد![5]

«سیدیاسر جبرائیلی» کارشناس مسائل سیاسی در همان مقطع طی یادداشتی در این باره نوشته بود: صف‌های طولانی از مردم، که طراحان «سبد کالا» برای توزیع مرغ و برنج تشکیل داده و آن صحنه‌های ناگوار را آفریدند، با توجه به موقعیت زمانی و شرایط سیاسی بین المللی، نمی‌تواند صرفا یک گاف اجرایی باشد؛ بلکه می‌توان آن را بخشی از پیام‌های سیستماتیکی دانست که طی چندماه اخیر در حال مخابره به دشمن است و قصد «ضعیف نمایی» ایران را دارد.[6]

 

*رأی با تن ماهی و ایرباس و کنسرت!/مردم برای جارو هم صف می‌کشند...؟!

ماجرای توزیع انتخاباتی تن ماهی در میان مردم همچنین اثبات کننده انقیاد دقیق کمیته ایکس از نظرات مبنایی اصلاح‌طلبان نیز هست.

افکار عمومی به روشنی به یاد دارند که چهره‌های جریان سیاسی خاص چگونه در مقطعی اعلام می‌کردند له شدن تعدادی از مردم در زیر چرخ‌های توسعه بلامانع است و یا در مقطع دیگر بیان کردند مردم برای «توزیع مرگ موش» هم صف می‌بندند.

مثلاً علی مطهری، از نمایندگان فعلی مردم تهران در مجلس که به تازگی رزمایش‌های موشکی کشور را «موشک‌پرانی» و «بی‌عقلی» نامیده است، در ماجرای توزیع سبدهای غذایی نیز طی اظهاراتی گفته بود: به مردم بگوییم فلان جا «جارو» هم توزیع می‌شود همه می‌آیند و صف می‌بندند![7]

مردم هرگز چنین گفته‌ها و رفتارهایی را فراموش نخواهند کرد.

باید دید استقبال ستاد دولت آقای روحانی از انتخابات ریاست جمهوری 96 با چیزهایی مثل «ایرباس» و البته با معجون «کنسرت و کنسرو» چه نتیجه‌ای به همراه خواهد داشت؟!

 

*** 

1_http://fna.ir/8KYRXD

2_http://fna.ir/WU9AV0

3_ http://fna.ir/OUN6G6

4_ http://fna.ir/DXZHSY

5_ http://kayhan.ir/fa/news/4924

6_ http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13921116000022

7_ http://www.isna.ir/news/92111611751

 


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها